passin uusiminen helpottuu?

(Luettu 11955 kertaa)

janix

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://jani.arola.org
passin uusiminen helpottuu?
« : 23.11.2014, 23:22:06 »
olen katsellut tuossa uutisotsikoita ja googlettanut passin uudistamisesta ja aiheesta on keskusteltu uutisissa jo parin vuoden ajan, viimeisin ylen uutinen kertoo että passin voi uusia netissä syksyllä 2014. Onko tarkempaa faktaa jossain?

Aiheesta: http://yle.fi/uutiset/passin_hakeminen_helpottuu/7294663
Edit (27.11.2014): http://www.intermin.fi/fi/lainvalmistelu/passin_hakeminen_sahkoisesti
« Viimeksi muokattu: 27.11.2014, 23:20:10 kirjoittanut janix »

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: passin uusiminen helpottuu?
« Vastaus #1 : 24.11.2014, 05:57:31 »
vasta uusin passini poliisilaitoksella perinteisesti. varasin ajan. vein paperit ja sain viikon päästä postissa. eivät ainakaan maininneet missään mutta kannattaa ehkä katsoa poliisin sivulta faktat. poliisihan sen passin myöntääkin.

janix

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.11.2014, 15:03:55 »
Uusi passi voidaan myöntää joulukuun alusta lähtien ilman henkilökohtaista käyntiä poliisilaitoksella.

Passihakemuksen voi joulukuun alusta alkaen laittaa vireille sähköisesti ilman poliisiasemalla käyntiä.

Jatkossa passinhakija voi laittaa hakemuksensa vireille ja maksaa käsittelymaksun poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemusta täydennetään poliisin luona antamalla nimikirjoitusnäyte ja sormenjäljet. Aikaisemmin passihakemus on pitänyt jättää henkilökohtaisesti poliisille.

Sisäministeriön mukaan tarkoitus on helpottaa asiointia ja tarjota mahdollisuus hoitaa passiasioita sähköisesti.

Kaikki passiasiat voi kuitenkin myös jatkossa hoitaa henkilökohtaisesti paikan päällä.

Viime vuoden huhtikuusta lähtien passin on voinut noutaa R-kioskilta. Tämä toimitustavan muutos on jo laskenut passin hintaa. Ministeriö ennustaa, että muutokset todennäköisesti laskevat passin hintaa edelleen.

Uusi passi voidaan myös tietyissä tilanteissa myöntää ilman henkilökohtaista käyntiä poliisilaitoksella. Edellytyksenä on, että hakijalle on viimeisen kuuden vuoden aikana myönnetty aiempi passi ja häneltä on silloin saatu passia varten tarvittavat sormenjäljet ja nimikirjoitusnäyte.

Tämä niin kutsuttu kevennetty hakumenettely koskee yli 12-vuotiaita hakijoita. Arviolta ainakin puolet passeista voidaan jatkossa hakea tällä tavalla, joten asiakaskäynnit poliisilaitoksilla tulevat vähenemään merkittävästi.

Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait huomenna 28. marraskuuta.

Ramses1

• Himoreissaaja
  • Pura vida !
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.11.2014, 15:48:33 »
ts. edelleenkin käynti poliisiasemalla.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.11.2014, 16:04:32 »
Mites valokuva? Valokuvapalvelun kautta tietty voi oman kuvansa laittaa, jos käy valokuvaamossa tai osaa itse näpsätä naamastaan kelvollisen kuvan. Vanhojen paperikuvien kanssa joutuu ilmeisesti käymään poliisiasemalla.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.11.2014, 16:24:27 »
Olen käsittänyt, etteivät itse näpsityt kelpaa enää lainkaan. Ja jo nyt kuvaamon jakkaralta otos siirtyy suoraan sähköisesti poliisiasemalle.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.11.2014, 16:36:57 »
Mä taas tuosta valokuvapalvelun tekstistä ymmärsin, että itsekin saa kuvat ottaa, jos vaan osaa ottaa tarpeeksi laadukkaat. Ja onhan jo mahdollista siirtää kuvat sähköisesti, mutta esimerkiksi mulla on pari vanhaa paperikuvaa, jotka ajattelin keväällä laittaa passiin. Mielellään käyttäisi nuo olemassa olevat eikä pelkästään sähköisen siirron riemusta kävisi uudelleen kuvattavana.

emma_fine

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - emma_fine1@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 27.11.2014, 20:40:30 »
Mitenhän tuo käytännössä nopeuttaa prosessia, kun sormenjäljet ja allekirjoitus pitää kuitenkin käydä antamassa paikan päällä... Viime talvena uusin passini ja toimitusaika oli vajaat kaksi viikkoa. Valokuvat pitää olla alle 6 kk vanhoja, joten kovin vanhoja paperikuviakaan ei kannata yrittää passiin tarjota, ainakaan jos ulkonäkö on muuttunut :).
"ja minä tiedän, että ainoa kotini
on jyrisevä asemahalli
juuri ennen pikajunan lähtöä..."
-Mika Waltari

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.11.2014, 22:17:30 »
Ei pidä, jos ne on antanut jo edellisen passinhaun aikaan.

janix

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 27.11.2014, 23:17:58 »
Mites valokuva? Valokuvapalvelun kautta tietty voi oman kuvansa laittaa, jos käy valokuvaamossa tai osaa itse näpsätä naamastaan kelvollisen kuvan. Vanhojen paperikuvien kanssa joutuu ilmeisesti käymään poliisiasemalla.
Ainakin jossain valokuvausliikkeissä he laittavat kuvat johonkin poliisin järjestelmään. Ainakin toimi Espoon Sellossa.

a-n-n-a

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 10.07.2015, 12:38:18 »
Poliisin kuvapalvelimelle saa ladata itse otettuja kuvia. Tosin en tiedä miten suurella todennäköisyydellä keskiverto-selfie tulee menemään seulasta läpi.  ;) 

Asemalla käynnin voi välttää, jos sormenjäljet (ja nimmari?) on otettu enintään kuusi vuotta aiemmin ja jos poliisin kuvapalvelimelle ladattu kuva täyttää kaikki kriteerit. Teoriassahan tämä toimii siten joka toista passia hakiessa, ellei sopivasti jossakin siinä välimaastossa uusi aina esim. henkkaria.

Kuvan saa ladata palvelimelle ihan itsekin, kun se vaan on laadultaan kelvollinen ja oikein kohdistettu. Helpommalla kyllä pääsee, kun menee kuvaamoon ja antaa ladata kuvan suoraan sieltä. Valmiin passin noutoilmoituksen saapumiseen meni mun kohdalla suunnilleen viikko siitä päivästä, kun latasin kuvan palvelimelle, sekä täytin ja maksoin hakemuksen poliisin sivuilla. Ihan näppärää, sanoisin.