Niagaran putoukset ja USA:n rajanylitys?

(Luettu 3794 kertaa)

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Niagaran putoukset ja USA:n rajanylitys?
« : 21.12.2014, 20:58:21 »
Ajattelin mahdollisesti käydä Niagaran putouksilla Torontosta käsin. Olisi kiva nähdä putoukset molemmin puolin, mutta se vaatii USA:n rajan ylittämistä (siinä menee silta, jota pitkin pääsee kätevästi sinne). Tietääkö kukaan millaista byrokratiaa tuo piipahtaminen vaatisi? Tarviiko olla ESTA? Mitään paluulippuahan ei ole esittää, kun tarkoitus on poistua maasta takaisin kävellen sitä siltaa pitkin. Luulisi tuon jotenkin onnistuvan, kun se on niin suosittu turistirysä mutta ois kiva tietää tarviiko jo Suomessa tehdä jotain valmisteluita, ettei matka sitten tyssää johonkin typerään byrokratiaan siellä.

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Niagaran putoukset ja USA:n rajanylitys?
« Vastaus #1 : 21.12.2014, 21:16:16 »
ESTA ei koske maarajoja, joten joudut hoitamaan rajamuodollisuudet sitten siellä tällaisella (kaavake I-94W):

http://amsterdam.usconsulate.gov/uploads/images/P9Iq5HW2NS8hA2EWdGRSFg/I-94W.JPG

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 01.01.2015, 08:57:32 »
Kävelet tosiaan USAn puolelle ja täytät tuon lomakkeen. Samalla menee jotain viiden taalan maksu ja astut maahan.
Poistuessa USAn puolelta saa kävellä vain portista eli kukaan ei kysele mitään kuin vasta Kanadan puolella kysellään papereita ja jos aikoo vielä uudelleen käydä USAn puolella samalla reissulla niin kannattaa sanoa se Kanadan puolella kun kysyvat onko menossa takaisin USAn puolelle sillä muuten nyppäävät passista irti tuon lomakkeen itsellä jäävän kappaleen ja jos sitten haluaakin uudelleen USAn puolelle pitää taas täyttää se lomake ja maksaa noin vitone tai kymppi tai mitä se nyt olikaan  ;)

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 01.01.2015, 18:44:34 »
Kiitoksia molemmille vastauksista! Onkohan tuolla pitkätkin jonot, eli pitääkö tuohon rajanylitykseen varata kuinka paljon aikaa? Ollaan menossa heinäkuussa, eli sesonkiaikaan.

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.01.2015, 00:55:58 »
Taisi olla kesäkuun alkua ja viikonloppu  kun olin ja jalkakaistalla ei ollut juuri ketään mutta autokaistoilla oli aikalailla ruhkaa. Muutoinkin vilinä ja vilske on Kanadan puolella ja USAn puolella on aika hiljaista.

rockangel

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.01.2015, 16:09:30 »
Itse menin maateitse USA:an elokuusa 2012. Jonoa ei ollut, taisi ehkä olla yksi jalankulkija mun edelläni, autojono olikin sitten todella pitkä. Ei tosiaan tarvi mitään ennakkomaksuja. Rajalla piti täyttää kyselylomake, jossa oli kaikki nää "ethän ollu 1940-luvulla mukana natsien toiminnassa" yms. Lisäksi piti maksaa 6$ maksu, jota mun tosin ei tarvinnut maksaa kun se rajavartijoiden kassakone jumitti eikä mulle olis voitu antaa 10$ setelistä vaihtorahaa. :D :D En muista, että multa mitään erityistä olis kyselty. Rajavirkailija oli iloinen mun suomalaisuudestani, sillä hänen tyttärensä oli ollut yliopistovaihdossa Oulussa ja kuulemma sen jälkeen piti ameriikankotiin saada sauna yms. :D Ja varta vasten etsivät olisko suomenkielistä lomaketta löytynyt laatikoista, vaikka sanoin, että englanninkielinenkin käy. Koska kyseessä oli mun eka kerta USA:ssa niin ottivat myös ne sormenjäljet. Taisivat ne jotain matkasuunnitelmiakin kysellä, mutta tais ihan hyvin riittää kun sanoin, että meen NYCiin muutamaks pväks ja sitten kotiin.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2015, 16:13:27 kirjoittanut rockangel »