lääkkeet ja reseptit

(Luettu 72875 kertaa)

Piitu

• Vieras
lääkkeet ja reseptit
« : 13.06.2004, 20:38:26 »
Jos ottaa (resepti)lääkkeet mukaan matkalle niin pitääkö ottaa ne reseptit myös? Eli miten olette omalla reilillänne toimineet?

Anonymous

• Vieras
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #1 : 14.06.2004, 21:28:10 »
Aivan, mua askarruttaa toi sama juttu.  Jos lääkkeet sattuvat katoamaan, niin veikkaan, että voi olla parasta ottaa mukaan ne reseptit. Ei tule sitten hätä käteen kun etsii apteekin ja saa uudet lääkkeet tilalle.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #2 : 14.06.2004, 21:32:31 »
Voi olla resepti ihan hyvä olemassa jos reppu on täynnä huumausaineiksi luokiteltavia lääkkeitä ja tullin setä pysäyttää.

arjuska

• Himoreissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #3 : 15.06.2004, 14:35:08 »
Itse olen ainakin pitemmillä reissuilla pitänyt myös reseptit mukana! Ehdottoman tärkeää on kuitenkin huolehtia, että lääkkeet ovat alkuperäisissä paketeissaan/liuskoissaan, eikä missään "pillerirasiassa" epämääräisesti!

ornamentti

• Reissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #4 : 15.06.2004, 14:58:30 »
Ehdottomasti. Siis reseptilääkkeet omissa purnukoissaan niin, että ne myös näyttävät reseptilääkkeiltä eivätkä miltä tahansa epämääräisiltä napeilta.

Allergia-, matkapahoinvointi- ym. lääkkeet olen pitänyt mukana omissa liuskoissaan. Myös lääkeselosteet olen kuljettanut niiden yhteydessä - lähinnä siksi, että jos epäusko iskee niin voin tarkistaa, miten mitäkin pitää annostella, mutta osittain myös epäluuloisten huumepolliisien, tullimiesten ym. varalta. :)

Kia

• Aloittelija
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #5 : 16.06.2004, 23:33:23 »
Hehee.. yleensä mulla on ollu nuo reseptilääkkeet juuri sellaisissa hämärissä pikkupurkeissa matkailessani, voipi olla että ei ole enää heinäkuussa kun lähdetään Eurooppaan kaverin kanssa!

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #6 : 16.06.2004, 23:39:24 »
Eräällä  nimeltä mainitsemattomalla tyypillä oli aikoinaan tapana pitää pamit ja koffarit samassa koffaripurkissa. Kyllä ne mausta viimeistään tunnistaa  :P
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

MinttuK

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaker@hotmail.com
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #7 : 23.07.2006, 00:36:47 »
Minä olen kuljetellut lääkkeitä pelkästään epämääräisissä purkeissa ja levyissä ilman sitä varsinaista pakkausta. Reseptit ovat joskus olleet mukana, joskus eivät. En kuljeta lääkkeitä pakkauksissa, koska sillä tavalla ne veisivät niin paljon tilaa. Mietinkin, että onko jollain oikeasti tullut hankaluuksia mukana olevista lääkkeistä? Ja millä välttää ongelmat, jollei halua täyttää puolta rinkkaa pahvilaatikoilla? Mikä on se vähimmäisvarustus, jolla todistaa olevansa lääkkeidensä laillinen omistaja, riittävätkö reseptit ja vaikkapa pahvipakkauksen kansi?  :?

Onko täällä ylipäänsä muita joiden täytyy raahata reissussa mukanaan puolta apteekkia?  :D

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #8 : 23.07.2006, 11:06:52 »
Mahtaakohan epäluuloisille tulli-sedille kelvata vain kopio resepteistä mukana? Ei millään viitsisi kuljettaa mukana alkuperäisiä, katoavat kuitenkin.

Mulla on kyllä yleensä ollut reseptilääkkeet omissa purkeissaan ja liuskoissaan, mutta lompakossa mulla on aina pienessä pillerirasiassa useita eri kokoisia ja näköisiä nappeja - akuuttiin migreenikohtaukseen, päänsärkyyn jne.. Ei ainakaan vielä olla pysäytetty. :)

Tyttö Tallaaja

• Reissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #9 : 25.07.2006, 04:47:51 »
Mulla reseprit varulta mukana (alkuperäiset) en tosin ole joutunut niitä koskaan näyttämään vaikka kannan mukanani pitkäaikaislääkitystä... siis monta purkkia värikkäitä tabletteja mukana.
ahden oikean jälkeen käännyn vasemmalle

Quu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #10 : 25.07.2006, 16:47:24 »
Minulla on matkoillani mukanani lääkkeet levyissä/purkeissa (ei niitä pahvipakkauksia), tuoteselosteet ja reseptit. Ei ole ollut hankaluuksia.

Lisäys: Lisäksi minulla on mukanani englanninkielinen lääkärintodistus sairaudestani ja lääkitystarpeestani, ainakin jos liikun yksin.
e parhaiten nauraa, jolla on kovin lääkitys.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #11 : 25.07.2006, 16:58:07 »
Junassa Tallinnasta Moskovaan tullimiehiä kiinnosti kovasti erään matkaseurueeseemme kuuluneen allergialääkkeet. Reseptit oli mukana ja niitä sitten ihmettelivät jonkin aikaa.

Harvoinhan noita ongelmia tulee, mutta sitten kun tulee, on paras olla ne reseptit mukana.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #12 : 25.07.2006, 17:54:53 »
Lainaus käyttäjältä: "MinttuK"
Minä olen kuljetellut lääkkeitä pelkästään epämääräisissä purkeissa ja levyissä ilman sitä varsinaista pakkausta. Reseptit ovat joskus olleet mukana, joskus eivät. En kuljeta lääkkeitä pakkauksissa, koska sillä tavalla ne veisivät niin paljon tilaa. Mietinkin, että onko jollain oikeasti tullut hankaluuksia mukana olevista lääkkeistä? Ja millä välttää ongelmat, jollei halua täyttää puolta rinkkaa pahvilaatikoilla? Mikä on se vähimmäisvarustus, jolla todistaa olevansa lääkkeidensä laillinen omistaja, riittävätkö reseptit ja vaikkapa pahvipakkauksen kansi?  :?

Onko täällä ylipäänsä muita joiden täytyy raahata reissussa mukanaan puolta apteekkia?  :D

Kyllähän niissä purkeissa ja levyissäkin yleensä lukee mitä ainetta ne sisältävät (vähintäänkin kauppanimi, usein myös vaikuttava aine ja määrä).
En usko että tullimiehelle sinällään on merkitystä miten lääke on pakattu, kunhan siitä käy selkeästi ja suht uskottavasti mitä se on. Tässä tuskin on edes eroa resepti- ja vapaakauppalääkkeen välillä, sillä eihän epämääräisistä valkoisista nappuloista voi erottaa kumpia ne nyt sattuvat olemaan. Tuoteselostelappu ajaa varmasti saman asian (ja jopa enemmän) kuin pahvilaatikko, jos pelkän liuskan kanssa tulee ongelmia.

Kyllä ne epämääräisemmätkin pillerit varmasti tunnistettua saadaan, mutta tämä voi mennä jo huomattavasti hankalammaksi, jos pillereitä täytyy alkaa arpomaan niihin tehtyjen tunnistemerkintöjen kautta, tai jopa jossakin tullilabrassa.

Reseptin suhteenkin olettaisin että tervettä järkeä voi noudattaa. Jos kantaa mukanaan jotain huumaavaksi luokiteltavaa, varmasti kannattaa ottaa se resepti (tai lääkärintodistus lääkkeen tarpeesta) mukaan, jos kyseessä on Burana 600, normaali antibiootti tai vapaakauppalääke isommassa pakkauskoossa, ei se varmaan ole välttämätöntä.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

chaska

• Reissaaja
    • Profiili
Olen edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla
« Vastaus #13 : 28.07.2006, 21:35:13 »
Kaikista huumaaviksi luokitelluista lääkkeistä kannattaa olla alkuperäinen resepti mukana ja lääkkeet alkuperäispaketeissa mukana. Multa ei ole koskaan reseptejä kyselty eikä lääkkeitä syynätty, mutta enpä haluaisi tullissa olla ilman reseptejä, jos mukana olisi jotain stydimpää lääkettä ja laukut satuttaisiin penkomaan.

Nannu

• Aloittelija
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #14 : 29.07.2006, 14:53:14 »
Lääkkeet ja reseptit täytyy kuljettaa käsimatkatavaroissa (ei siis saa laittaa ruumaan) ja niissä omissa rasioissaan  :)
arpe diem!

MinttuK

• Tosireissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #15 : 30.07.2006, 13:47:53 »
Täh? Miksei lääkkeitä saa laittaa ruumaan? Tuollaisesta en ole ikinä ennen kuullutkaan. En minä ole kyllä kuljettanut kuin osan lääkkeistä käsimatkatavaroissa, eikä ole tullut mitään ongelmia. Turhan vaivalloiselta kuulostaa.

Nannu

• Aloittelija
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #16 : 30.07.2006, 14:57:30 »
Lentoyhtiöiden sivuilla on ohje että ruumaan täytyis laittaa... yks syy on varmaan se että jos laukut vaikka katoaa ja sulla esim diabetes tai vastaava niin tarviit ne lääkkeet. Muuta syytä en ainakaan nyt heti keksi  :?

Finskin matkustusohjeet
arpe diem!

Moina

• Himoreissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #17 : 30.07.2006, 15:12:51 »
Lainaus käyttäjältä: "MinttuK"
Täh? Miksei lääkkeitä saa laittaa ruumaan? Tuollaisesta en ole ikinä ennen kuullutkaan. En minä ole kyllä kuljettanut kuin osan lääkkeistä käsimatkatavaroissa, eikä ole tullut mitään ongelmia. Turhan vaivalloiselta kuulostaa.

Onhan se nyt sinänsä jo oman turvallisuuden kannalta aika selvää, matkalaukuilla on vaan tapana lähteä eri puolelle maailmaa kuin niiden omistaja. Lentoyhtiö ei halua ottaa vastuuta elintärkeiden lääkeiden puuttumisesta johtuvista epämiellyttävistä asioista, eikä ihan varmasti se jolta ne lääkkeet puuttuu.
asta tulee varmasti hyva reissu, kun on niin paljon kamaa mukana

Tarja Halonen
presidentti

MinttuK

• Tosireissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #18 : 31.07.2006, 11:23:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Traveler"
Lentoyhtiöiden sivuilla on ohje että ruumaan täytyis laittaa... yks syy on varmaan se että jos laukut vaikka katoaa ja sulla esim diabetes tai vastaava niin tarviit ne lääkkeet. Muuta syytä en ainakaan nyt heti keksi  :?

Finskin matkustusohjeet

Tuon nyt sanoo kai järkikin, mutta onhan siitä silti älytöntä sääntöä tehdä. Eikä ole tuolla Finnairin ohjeissa tehtykään, suositushan se toki on.
Jos haluaa välttämättä kadottaa lääkkeensä toiselle puolelle maailmaa, niin kyllä sen sallittua pitää olla  :wink:  

Lähinnä mietin onko tuolla jotain tekemistä sen kanssa, miten lääkkeitä on oikeasti sallittua kuljettaa, varsinkin kun kuljettaa isoja lääkemääriä.

Amarie

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - keamesiaurora@hotmail.com
    • Profiili
    • http://mesiaurora.org
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #19 : 12.01.2007, 10:16:56 »
Olen pohtinut, että jos muuttaa vuodeksi tai kahdeksi ulkomaille, niin mitä tehdä mahdollisen mielialalääkityksen kanssa? Saako ostettua paikallisista apteekeista ihan samat lääkkeet, kuin Suomesta, vai miten? Entä reseptin uusiminen, jos niitä pitää parin kuukauden välein uusia?