lääkkeet ja reseptit

(Luettu 66763 kertaa)

Safter

• Reissaajaguru
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #20 : 12.01.2007, 10:46:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Amarie"
Olen pohtinut, että jos muuttaa vuodeksi tai kahdeksi ulkomaille, niin mitä tehdä mahdollisen mielialalääkityksen kanssa? Saako ostettua paikallisista apteekeista ihan samat lääkkeet, kuin Suomesta, vai miten? Entä reseptin uusiminen, jos niitä pitää parin kuukauden välein uusia?

Kai lääkäri kirjoittaa vuoden tarpeen jos selität asian hänelle. Jos ei kirjoita, niin käy monessa lääkärissä uusimassa reseptisi. Eikös pohjoismaissa käy suomalainen resepti?

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #21 : 12.01.2007, 13:08:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Juices"
Kai lääkäri kirjoittaa vuoden tarpeen jos selität asian hänelle. Jos ei kirjoita, niin käy monessa lääkärissä uusimassa reseptisi. Eikös pohjoismaissa käy suomalainen resepti?

Toivottavasti lääkäri kirjoittaa, tuo toinen tapa on aika arveluttava ja laitonkin, riippuu lääkkeestä, juuri noin psyykenlääkkeitä hankitaan katukauppaan.

En ole ihan tarkkaan systeemistä perillä, mutta ei kai tuon pitäisi edes onnistua ainakaan samalla reseptillä. Apteekit joka tapauksessa tarkkailevat noiden myyntiä ja saattavat kieltäytyä luovuttamasta useampien lääkärien resepteillä.

Mizzoni

• Vieras
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #22 : 12.01.2007, 13:23:02 »
Olen pohtinut, että jos muuttaa vuodeksi tai kahdeksi ulkomaille, niin mitä tehdä mahdollisen mielialalääkityksen kanssa? Saako ostettua paikallisista apteekeista ihan samat lääkkeet, kuin Suomesta, vai miten? Entä reseptin uusiminen, jos niitä pitää parin kuukauden välein uusia?

Riippuu varmaankin mihin maahan muuttaa. Euroopassa on useimmat samat lääkkeet myynnissä kuin Suomessa. Ota yhteyttä lääkettäsi valmistavaan yritykseen (esim kotisivujen kautta) tai kysy apteekista Suomessa. Monien lääkevalmistajien sivuilta myös ilmenee missä maissa heidän tuotteitaan myydään. Ota matkaan mukaan olemassaolevat reseptisi ja mahdollisesti myös kuvaus lääkkeestä ja sen käyttötarkoituksesta muulla kuin suomenkielellä.

Suomalaisella reseptillä reseptilääkkeiden osto ulkomailta tuskin onnistuu. Mutta kyseisen maan lääkäriltä voi pyytää uuden reseptin jos kyseistä lääkettä maassa myydään (budjetissa kannattaa huomioida että lääkärissäkäyntien ja lääkkeiden hinnat voivat vaihdella maasta riippuen).

Joissakin poikkeustapauksissa lääkärit saattavat Suomessa antaa reseptin suuremmalle määrälle kuin yleensä ja apteekki voi samoin poikkeuksellisesti suurempia määriä myydä. Tosin en tiedä päteekö psyykelääkkeisiin väärinkäyttöongelmien vuoksi.

Safter

• Reissaajaguru
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #23 : 12.01.2007, 13:47:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Suomalaisella reseptillä reseptilääkkeiden osto ulkomailta tuskin onnistuu. Mutta kyseisen maan lääkäriltä voi pyytää uuden reseptin jos kyseistä lääkettä maassa myydään (budjetissa kannattaa huomioida että lääkärissäkäyntien ja lääkkeiden hinnat voivat vaihdella maasta riippuen).

Pohjoismaiden kesken onnistuu samalla resptillä.

HalloNorden opastaa

yocohoto

• Vieras
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #24 : 12.01.2007, 22:05:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Juices"

Ota suomalainen reseptisi ja vaikka suomesta paketti lääkettä mukaan, niin paikallinen lääkäri voi niitä tutkailemalla kirjoittaa sulle reseptin vastaaviin lääkkeisiin. Ainakin mulla onnistui näin.

cryinga

• Reissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #25 : 12.01.2007, 22:20:26 »
Lainaus

itse lähdin tuossa syksyllä 10 kuukaudeksi Saksaan, minulla 10 eri reseptilääkettä, joten lääkkeitä menee siis ihan mukavasti, enkä ihan melkein vuoden lääkkeitä viittinyt kerralla raahata, eihän siihen matkalaukkuun muuten muuta mahtunut olisi.  (sairastan astmaa, sen lisäksi muutamia pahoja allergioita, ihosairautta, migreeniä).

Kävin lääkärilläni pari viikkoa ennen lähtöäni, ja selitin tilanteeni.  Hän antoi minulle kasan reseptejä, eli sain kaikkia lääkkeitä niin paljon että ne vuodeksi riittävät.  Neurologi antoi myös lääkkeitä aika paljon, ja sanoi myös että jos loppuvat niin puhelinreseptillä saan aina lisää.  Kävin hakemassa 3 kuukauden lääkkeet ennen lähtöä, äitini toi jouluna puuttuvia lääkkeitä ja kesällä kun käyn suomessa(pääsykokeissa) tuon mukanani sitten loppuajalle lääkkeet.  Itse olen tällaisellä systeemillä aika hyvin pärjännyt.  

Kun kävin ensimmäistä kertaa täällä saksassa omalääkärilläni, kirjoitin paperille kaikkien käyttämieni lääkkeiden nimet(jotta en saisi lääkkeitä mitkä eivät omieni kanssa sovi) ja marssin se kourassa lääkärille.  Ennen kuin ehdin selittää mitä minulla on jo entuudestaan, ja mikä nyt on ja että mikä tämä lääkepaperi on, hän kysyi että mitäs näitä lääkkeitä tarvin ja kuinka paljon :D

pääsyy tähän minun ehkä hieman monimutkaiseen systeemiin on se, että minulla on vakuutus ja lääkkeeni aikas kalliita ja siinä on jotain juttuja että jos olisin ottanut vuoden lääkkeet heti apteekista, ei vakuutus olisi ehkä kaikkea korvannut jne.

näin siis minä olen reseptilääkkeitteni kanssa tehnyt.
ubi bene, ibi patria

yocohoto

• Vieras
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #26 : 12.01.2007, 23:06:08 »
Lainaus käyttäjältä: "cryinga"

Kun kävin ensimmäistä kertaa täällä saksassa omalääkärilläni, kirjoitin paperille kaikkien käyttämieni lääkkeiden nimet(jotta en saisi lääkkeitä mitkä eivät omieni kanssa sovi) ja marssin se kourassa lääkärille.  Ennen kuin ehdin selittää mitä minulla on jo entuudestaan, ja mikä nyt on ja että mikä tämä lääkepaperi on, hän kysyi että mitäs näitä lääkkeitä tarvin ja kuinka paljon :D

Tuossa kannattaa vaan muistaa että ne nimet ei ehkä paljoa kerro (jos samannimisinä toisessa maassa ei niitä ole) vaan juurikin ne vaikuttavat aineet.

cryinga

• Reissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #27 : 13.01.2007, 16:16:05 »
Lainaus
Tuossa kannattaa vaan muistaa että ne nimet ei ehkä paljoa kerro (jos samannimisinä toisessa maassa ei niitä ole) vaan juurikin ne vaikuttavat aineet.

niinpä.  Itse en ole täältä ostanut noita reseptilääkkeitäni, koska en voi olla täysin varma ovatko ne juuri samanlaiset vaikutukseltaan tai näin kun nuo nykyiseni.  Saisinhan suomessakin joidenkin lääkkeiden osalta, sellaisen halvemman vaihtoehdon mutta kyllä olen noissa ihan omalääkärini määräämissä pysynyt.
ubi bene, ibi patria

Mizzoni

• Vieras
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #28 : 13.01.2007, 17:13:23 »
Jos tarvitsette tietoja lääkkeistä(nne) eikä alkuperäistä pakkausselostetta ole käden ulottuvilla, kannattaa käydä Lääkelaitoksen sivuilla. Siellä on paljon infoa ja pari hakutoimintoa.

http://spc.nam.fi/html/humspc.html

http://namweb.nam.fi/namweb/do/haku/view?locale=fi

rekkuli

• Reissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #29 : 19.02.2007, 13:37:28 »
reseptit pitää olla mukana, tarrat purkeissa. ei tarvii olla niitä pahvilaatikoita siinä ympärillä. tyhmintä mitä voi tehdä, on ottaa ne johonkin pussiin sekaisin. Silloin jos sairastuu eikä pysty sanomaan, mitä mikäkin on, voi joutua pulaan. Lääkäri pystyy lääkityksen tietäessään antamaan parempaa hoitoa. Joku aika sitten tuttavafarmaseutti oli lennolla miettynyt lääkärin kanssa tajutonta potilasta lentokoneessa hoitaessaan, että olisikohan tällä ollut verenohennuslääke käytössä kun oli nesteytysneulan pisto vuotanut turhan paljon. siitäpä vaan arvailemaan kun on pillerit sekaisin muovipussissa.

sitten ne kolmiolääkkeet tms. niihin on oltava sellaine schengen sopimuspaperi mukana reseptien lisäksi. en tiedä millaiseen pulaan voi joutua, jos sitä paperia ei ole, en ole ikinä kuullut, että sitä olisi kysytty.

vaikka nyt tänne vaihtoon lähtiessä tuli ylimääräistä painoa pakkauksista ja resepteistä, ajattelin, että kannan ne mielummin mukana kuin tappelen vieraalla kielellä tullissa lääkkeiden laillisuudesta.

camper

• Reissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #30 : 13.06.2007, 02:23:22 »
Tyttotallaajille tiedoksi,jos syot e-pillereita niin ainakin Bangkokissa ne on monta kertaa halvempia kuin suomessa.Itellani oli vain pakkaus mukana mista katsoo etta valmistaja on sama ja vaikuttavat aineet samansuuruiset ja melkein mista tahansa apteekista niita saa ilman reseptia.Itsellani oli kuitenkin resepti suomesta,mutta pillerita ostin Bangkokista varastoon.En tieda miten muiden laakkeiden saatavuus.

Japanissa ei pystynyt ostamaan paracetamolia tai ibuprofeenia (eika myoskaan zoviraxia)ilman reseptia,vain jotain "luontais "yrtti nappeja,joten niita mukaan jos luulet tarvitsevasi.

ladytravel

• Aloittelija
    • Profiili
Lääkkeiden hankita ulkomaille muuttaessa
« Vastaus #31 : 26.08.2007, 20:01:54 »
Itsellä ei kokemusta asiasta, mutt anoppi ja appi kun muuttivat muutamaksi vuodeksi Sveitsiin(ei EU-maa siis)niin apelle piti ostaa verenpainelääkkeet ennakkoon tietylle ajalle, ja ne maksoivat aika lailla. Eli enemmän kuin normitilanteessa. Kelasta sai sitten hakea korvausta siitä maksusta minkä suoritti apteekkiin, mutta käsittääkseni tuli kalliiksi tämä alkuperäinen summa. Ainakin anoppi sitä kauhisteli; tosin minun ja hänen käsitys kalliista on valovuosien päässä toisistaan; kutakuinkin...

oblique

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - ninzyppa@hotmail.com
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #32 : 26.08.2007, 21:14:45 »
Tässä kyllä aihe, mikä on viime aikoina mietityttänyt. Olen muuttamassa Jenkkeihin ja helpointa varmaan olisi hankkia reseptilääkkeet etukäteen täältä. Olen vain mietiskellyt, kuinka pitkäksi aikaa jotain lääkettä saa määrätä ja sun muuta. Tai mitenköhän homma hoituisi siellä Jenkeissä sitten.. Kellään tietoa asiasta?

Leimu

• Aloittelija
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #33 : 28.08.2007, 13:17:41 »
Reseptilääkejutuista Jenkeistä ne niinkään tiedä, itse kuskasin tarvittavan määrän lääkkeitä mukana. Muista lääkkeistä sitten... Jenkeistä saa yllättävän paljon erilaisia lääkkeitä ihan käsikauppatavarana ilman reseptiä, kannattaa käydä tutustumassa paikallisten Drug Storejen ihmeelliseen maailmaan. (Rite Aid, Walgreens jne.)
äpy selän alla, tuli alla varpaiden,
kun tietä riittää yhtä paljon tästä suuntiin molempiin.
~Viikate~

Myrtti

• Tosireissaaja
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #34 : 01.09.2007, 16:04:19 »
Olen miettinyt myös tuota reseptihommaa. E-pillereiden reseptiä nyt varmaan harvemmin kysytäänkin, mutta ei sitä ole koskaan kyllä ollut mukana. Tällä hetkellä saan pillerit erään tutkimuksen kautta maksutta, joten eipä olisi edes mitään reseptiä, mitä näyttää. Onko kellään reseptejä kysytty?

Kuulemma lääkkeet (myös buranat ja muut) pitäisi kuljettaa alkuperäisissä pakkauksissaan, joten olen aina pakannut ne lootatkin. Olisivathan ne ehkä vähän epäilyttäviä vaan jossain laukun pohjalla irrallaan.

Tinttalilli

• Aloittelija
    • Profiili
Injektiot matkalle mukaan!
« Vastaus #35 : 22.10.2007, 14:04:44 »
Onko kenelläkään kokemusta? Olen lähdössä Intiaan helmikuussa. Minulla on vaikea migreeni, johon kuljetan mukanani injektiokynää.
Tuo kynä muistuttaa ulkoisesti aika paljon diabeetikkojen insuliinikynää. Tarvitsenko lääkäriltä jonkun todistuksen tuosta lääkkeestä? Joudun ottamaan kynän ja lääkepullot (ne pienet lasiset, joissa yhdessä kerta-annos) käsimatkatavaroihin. Suomen päässä ei liene asian kanssa ongelmia, mutta mites tuolla Intiassa mahtaa asian laita olla? Kotiinlähtiessä en halua joutua yllätystilanteeseen... Niin ja lääke on kolmiolääke, jos sillä nyt on jotain merkitystä... Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa! 8)
aailma on erilainen sosiaalitantan silmin katsottuna...

dEvax

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - henkkamatkalla@hotmail.com
    • Profiili
Re: Injektiot matkalle mukaan!
« Vastaus #36 : 22.10.2007, 15:20:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinttalilli"
Joudun ottamaan kynän ja lääkepullot (ne pienet lasiset, joissa yhdessä kerta-annos)

Mitään tietoahan mulla ei asiasta luonnollisesti ole mutta en nyt jaksa uskoa että tuosta mitään ongelmaa intian päässä tulisi (korostan että hyvin mutua mutta jos intiassa saa ketamiiniakin apteekista ilman respaa niin ois se kumma jos noist tulis sanomista)..
En usko että tullivirkailijat tajuu tarpeex siit mitä ne on et jaksais kiusaa baksheeshisien toivossa.
Oikeestaan tartuin tähän sen takia et tuli semmonen mieleen et eix tollasii lääkepulloi usein säilötä viileessä? Jos näin on noiden tapauksessa ni varautuisin siihen et intiassa jääkaapit ei oo kaikkialla itsestäänselvyys...

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: Injektiot matkalle mukaan!
« Vastaus #37 : 22.10.2007, 15:25:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinttalilli"
Tarvitsenko lääkäriltä jonkun todistuksen tuosta lääkkeestä? Joudun ottamaan kynän ja lääkepullot (ne pienet lasiset, joissa yhdessä kerta-annos) käsimatkatavaroihin. Suomen päässä ei liene asian kanssa ongelmia, mutta mites tuolla Intiassa mahtaa asian laita olla? Kotiinlähtiessä en halua joutua yllätystilanteeseen... Niin ja lääke on kolmiolääke, jos sillä nyt on jotain merkitystä... Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa! 8)

Lääkärit kirjoittivat neuloilleni reseptin jonka otin mukaan ja näytin tullissa. Ei pitäisi olla ongelmaa. Jos esim vaihdat lentoja Euroopassa, nykyisten turvatarkastusten takia lappu on hyvä olla olemassa. Intiassa ei ole ongelmia yleensä tuollaisten resepti- asioiden kanssa, kun valiumiakin saa ostaa sata muutamalla eurolla ilman minkäänlaista reseptiä....
She rides rollercoasters but never screams

Tinttalilli

• Aloittelija
    • Profiili
lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #38 : 23.10.2007, 13:33:01 »
Mun lääkkeet säilyy ihan ilman jääkaappia, onneksi! Tarkistan vielä asian lääkäriltä ennen reissuun lähtöä. Kiitos kuitenkin teidän antamastanne infosta  :wink:
aailma on erilainen sosiaalitantan silmin katsottuna...

hekojons

• Vieras
britannian terveydenhuolto?
« Vastaus #39 : 23.10.2007, 15:47:11 »
olen muuttamassa læhitulevaisuudessa britteihin ja kysyisin onko læækkeiden ja læækærien omavastuuhinta korkea?eikøs britit ole sillæ saralla retuperællæ?