lääkkeet ja reseptit

(Luettu 73818 kertaa)

M.R

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - mikkor_92@hotmail.com
    • Profiili
Vs: lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #60 : 02.02.2009, 16:04:42 »
Olisi tulossa parin kuukauden kuluttua viikon reissu Ranskaan. Allergian vuoksi tarvitsen Epipen nimisen adrenaliiniruiskun. Tarvitsenko reissuun lähtiessäni muitakin papereita, kuin reseptin englanniksi ?
Tässä linkki lääkkeen kuvaukseen valmistajan sivuilla: http://www.alk-abello.com/FI/Hoitohenkil%C3%B6st%C3%B6/EpiPen/Pages/Welcome.aspx

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #61 : 02.02.2009, 16:52:18 »
Olisi tulossa parin kuukauden kuluttua viikon reissu Ranskaan. Allergian vuoksi tarvitsen Epipen nimisen adrenaliiniruiskun. Tarvitsenko reissuun lähtiessäni muitakin papereita, kuin reseptin englanniksi ?
Tässä linkki lääkkeen kuvaukseen valmistajan sivuilla: http://www.alk-abello.com/FI/Hoitohenkil%C3%B6st%C3%B6/EpiPen/Pages/Welcome.aspx

Tarvitset. Katsopa edelliseltä sivulta ensimmäinen postaukseni, sieltä löytyy vastaus (todistus ruiskujen, neulojen ja lääkkeiden kuljettamista varten).

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #62 : 18.02.2009, 15:38:11 »
Kaleva Travelin uutiskirjeestä tänään:

"Lista Arabiemiraattien liitossa kielletyistä lääkeaineista

Arabiemiraattien liitto noudattaa hyvin tiukkaa, nollatoleranssiin pohjautuvaa lääkeaineiden maahantuontia koskevaa säännöstöä. Mikäli selviät matkastasi ilman lääkkeitä, turvallisinta on jättää kaikki lääkkeet kotiin, jos matkakohteena on Arabiemiraattien liitto tai matkasi kulkee sen kautta.
Alla olevalla listalla olevat lääkkeet/lääkeaineet ovat kiellettyjen aineiden maahantuontilistalla monessa muussakin maassa, mutta maahantuonnin valvonta on Arabiemiraattien liitossa käytännössä hyvin paljon tarkempaa.
Mikäli et selviä ilman lääkkeitä ja matkustat Arabiemiraattien liittoon, varmista seuraavat asiat:
1. Lääkkeesi ei ole kiellettyjen aineiden listan ‘Narcotics’ –luettelossa.
2. Ota mukaan lääkemääräys lääkkeeseesi, vaikka olisi ostanut sen käsikaupasta.
Viimeisin melko kattava lista Arabiemiraattien liitossa maahantuontikiellossa olevista lääkeaineista sekä lisätietoa asiasta löytyy englanniksi tästä linkistä: http://www.fairtrials.net/index.php/news/article/list_of_controlled_pharmaceutical_substances_in_uae/  "

mystikal86

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #63 : 27.02.2009, 21:24:42 »
vääntäkäähän nyt vielä rautalangasta, kun ei mene jakeluun ;D Oon siis lähdössä jenkkeihin ja mulla on käytössä librax niminen lääke joka siis sisältää klooridiatsepoksidia eli kolmiolääke kyseessä. Riittääkö, että otan alkuperäisen reseptin mukaan vai pitääkö jokin muu todistus olla messissä? Kiitän ja kumarran.

rasmussen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #64 : 22.11.2009, 16:15:53 »
Olen lähdössä reissuun Aasiaan (Venäjä, Mongolia, Kiina, Vietnam, Kambodza, Laos, Thaimaa) ja kuljetan mukanani Lamotrigin-nimistä lääkettä (kaksisuntainen mielialahäiriö). Mukaan lähtee lääkkeitä koko reissun tarpeiksi, reseptit yms. kaikki tarvittava. Kuitenkin mahdollista laukkujen katoamis-/varastustapausta varten vielä kaipaan mielenrauhoitusta.

Kysymys kuuluu - tietääkö joku kattavaa sivustoa / muuta tapaa saada selville, onko kyseistä tai vastaavaa lääkettä saatavilla kohdemaissa? Itse tutkaillessani löysin vain listaa lääkkeen valmistajista, mutta en varsinaisesti tietoa saatavuudesta. Lulin nähneeni aikaisemin tässä keskustelussa jonkin linkin, mutta ilmeisesti se oli kuvittelua kun ei toisella lukukerralla enää sattunut silmään.

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 22.11.2009, 19:37:28 »
Kysymys kuuluu - tietääkö joku kattavaa sivustoa / muuta tapaa saada selville, onko kyseistä tai vastaavaa lääkettä saatavilla kohdemaissa? Itse tutkaillessani löysin vain listaa lääkkeen valmistajista, mutta en varsinaisesti tietoa saatavuudesta. Lulin nähneeni aikaisemin tässä keskustelussa jonkin linkin, mutta ilmeisesti se oli kuvittelua kun ei toisella lukukerralla enää sattunut silmään.

Lista johon olisi listattu kaikki maailman lääkkeet ja miten niitä saa kaikista maailman maista olisi huomattavan laaja ja jo ylläpidoltaan niin mahdoton tehtävä, ettei sellaiseen varmasti ryhdy kukaan. Joten kuvittelua tuo on ollut.

Mutta kun siitä lääkepaketin kyljestä selvität lääkkeen vaikuttavan ainesosan (tässä tapauksessa lamotrigine), niin sillä varmasti saat hommattua vähintään vastaavaa lääkettä tuolta reitiltä liki jokaisesta maasta tahansa. Ei välttämättä jokaisesta mongolialaisesta tai laosilaisesta kulma-apteekista toki löydy, mutta viimeistään isoimmat yksityissairaalat yleensä pystyvät jotain kautta sitä sinulle hommaamaan. Halvaksi se ei varmasti tule, jos täytyy toiselta puolelta maailmaa tilata, eli kannattaa pitää lääkkeet mukana.

Leenamaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #66 : 11.12.2009, 01:27:17 »
Täh? Miksei lääkkeitä saa laittaa ruumaan? Tuollaisesta en ole ikinä ennen kuullutkaan. En minä ole kyllä kuljettanut kuin osan lääkkeistä käsimatkatavaroissa, eikä ole tullut mitään ongelmia. Turhan vaivalloiselta kuulostaa.
Ei se kai mikään 100% kielto olekaan, mutta suositus kuitenkin.  ::)  Itse en kuitenkaan missään tapauksessa laittaisi lääkkeitä ruumaan. Mitäs teet sitten, kun matkalaukut katoavat maailmalle kokonaan tai vaikka vain muutamaksi päiväksi? Kiva alkaa heti ensimmäisenä päivänä maahan tullessa "metsästämään" lääkäriä, joka kirjoittaisi uuden reseptin  ja apteekkia, josta lääkettä saa, jos sitä yleensä saa ko. maasta.

Tietysti, jos tarkoitit vain jotain särkylääkettä yms. reseptivapaita lääkkeitä...silloinhan ei ole mikään iso juttu, vaikka ne jäisi matkan varrelle.

[/url]

JussiR

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #67 : 13.01.2010, 07:45:32 »
itse olen lääkäriltä pyytänyt englanninkielisen käännöksen reseptistä.

KorbSe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 15.10.2010, 23:11:40 »
Kaleva Travelin uutiskirjeestä tänään:

"Lista Arabiemiraattien liitossa kielletyistä lääkeaineista

Arabiemiraattien liitto noudattaa hyvin tiukkaa, nollatoleranssiin pohjautuvaa lääkeaineiden maahantuontia koskevaa säännöstöä. Mikäli selviät matkastasi ilman lääkkeitä, turvallisinta on jättää kaikki lääkkeet kotiin, jos matkakohteena on Arabiemiraattien liitto tai matkasi kulkee sen kautta.
Alla olevalla listalla olevat lääkkeet/lääkeaineet ovat kiellettyjen aineiden maahantuontilistalla monessa muussakin maassa, mutta maahantuonnin valvonta on Arabiemiraattien liitossa käytännössä hyvin paljon tarkempaa.
Mikäli et selviä ilman lääkkeitä ja matkustat Arabiemiraattien liittoon, varmista seuraavat asiat:
1. Lääkkeesi ei ole kiellettyjen aineiden listan ‘Narcotics’ –luettelossa.
2. Ota mukaan lääkemääräys lääkkeeseesi, vaikka olisi ostanut sen käsikaupasta.
Viimeisin melko kattava lista Arabiemiraattien liitossa maahantuontikiellossa olevista lääkeaineista sekä lisätietoa asiasta löytyy englanniksi tästä linkistä: http://www.fairtrials.net/index.php/news/article/list_of_controlled_pharmaceutical_substances_in_uae/  "

Stoppi Emiraateissa kiinnostais, sillä nyt sais halvan menon Dubaihin ja sieltä vois jatkaa edullisesti Air Indialla Intiaan, josta tarkoitus aloittaa puolen vuoden reissu Aasiassa.

Ainoa asia mikä mietityttää on Emiraattien tiukka lääkepolitiikka. Oltais lähdössä siis Aasiaan pitkälle reissulle, eli tuo Dubain pysähdys reissun eka etappi ja puolen vuoden lääkesatsit mukana... Osaa lääkkeistä en uskaltais jättää sen varaan, että saa samaa reseptitavaraa jostain matkan varrelta. Onko siis kokemuksia miten usein tullissa pysäyttelevät jne? Eli uskaltaako ottaa riskin vai jättääkö Emiraatit lääkelaukkuineen suosiolla väliin? Mitään kieltolistalla olevia aineita ei olis tarkoitus viedä. Kenties Dubaista voiskin ostaa lääkkeitä halvemmalla? Onko kokemuksia mitä saa? Doksisykliinit malariaan, Ciproxinit pahan ripulin varalle, e-pillerit, antihistamiinit?
Matkustus ei ole tuhlausta, vaan pääomaa.

PetRuska12

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #69 : 01.11.2010, 18:00:21 »
Tottakai pitää olla reseptit mukana, muuten saattaa olla että lääkkeet lähtee. Itse pidän ne kaiken varuulta, mutta koskaan ei kyllä olla kysytty niitten perään.

Tsikkis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 29.11.2011, 12:43:31 »
Heips! Haluaisin muilta tautisilta (heh) kokemuksia kommentteja suunnitelmaani:

Mulla on siis kroonistunut reaktiivinen niveltulehdus, joka pysyy kurissa vaan kahden reumalääkkeen yhdistelmällä, joista toinen on pillerimuotoinen ja päivittäinen ja toinen injekito (onneksi "vaan" kerran viikossa). Tää tarkottaa sitä että tarvitsen tulevalle Aasia-uusi-Seelanti reissulleni (6-9 kk) aikamoisen lääkelaukun mukaan.

Ongelma yksi: injektioneste säilyy hyvänä 25 asteeseen asti - joten mietin mitenköhän se litku säilyy jossain tropiikissa. Vinkkejä? Oon kovasti yrittäny netistä selvitellä onko juuri kyseisen valmistajan ainetta myytävänä Aasiassa mutta asia on jääny epäselväksi. Apteekista en saanut neuvoja, lähinnä varoittelivat kopiolääkkeistä (duh..). Osaiskohan joku matkailulääkäri neuvoa? Suomessa se on varsinkin kelan reippaan korvauksen jälkeen halpaa (noin 6 euroa/kuukausi) mutta mites Aasiassa? Tietääkö joku, onko Aasialaissa jotain tiettyjä luotettavia apteekkiketjuja? Toinen vaihtoehto on että Uudessa-Seelannissa joko perustan jonkun poste restante osoitteen ja pyydän porukoita lähettämään täydennyspaketin tai sitten hommaudun siellä lääkäriin, josta yritän saada paikallisen reseptin kyseisiin aineisiin (näitä ei matkavakuutus tai kela tietenkään korvaa). Mutta senkin jälkeen Aasiassa tulis kumminkin seikkailtua näillä näkymin 3-5 kk.

Toinen ongelma: Ruiskut ja piikit. Olen jo pyytänyt lääkäriä kirjoittamaan englanninkielisen selostuksen lääkkeistä ja niiden tarkoituksesta. Onko silti kuinka todennäköstä että niiden kanssa tulee jotain ongelmia? Miten niistä selviää? Joudunko kiristyksen uhriksi? Tarvisko niistä olla erikseen joku selvitys?

Kolmas ongelma: Suomessa lääkejämät ja piikit ym. mitä siitä injektion käytöstä jää, on ongelmajätettä ja niiden hävittämisestä apteekin kautta on tosi tarkat vaatimukset (vaikka se on ihan okei tykittää sitä elimistöön, jännää). Mihin hittoon mä hävitän ne jollain pienellä trooppisella saarella? Kannan mukanani? Kerääkö Aasiassa apteekit noin keskimäärin muutenkaan lääkejätettä? En haluis että ne joutuu vaikka lasten käsiin...

Huonohkot kortit on jaettu, mut näillä täytyy pelata. Onko kellään vinkkejä tai rohkaisevia kokemuksia?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 30.11.2011, 11:33:38 »
^ikävä olla ilonpilaaja, eikä lainkaan "rohkaiseva" ja hiukan toistan itseäni edelliseltä sivulta, mutta kyllä miettisin matkustustapaa toisenkin kerran. Ensinnäkin KELA ei korvaa kuin kolmen kuukauden lääkkeet kerralla, joten sen isompaa satsia et saa ulos suomalaisesta apteekista. Miettisin tosissaan "lääkkeenhakureissua" Suomeen kolmen kuukauden välein, sillä paikallisissa apteekeissa lääke on joka puolella erittäin kallista (jos on aitoa, siis). Toisekseen, posti ei säilytä tavaraa missään lääkkeille sopivivissa oloissa, eli voivat olla kylmässä/kuumassa (eli ei kannata lähetyttää). Kolmanneksi, jos säilytät lääkkeitäsi retkeilymajan jääkaappissa tms, niin riski sille, että joku ne varastaa, on varsin iso (katsohan huviksesi, paljonko niiden lääkkeiden oikea arvo on). Neljänneksi, kysäisepä vielä lääkäriltäsi, oliko tautisi alunperin seurausta jostain suolistoinfektiosta, sillä Aasiassa uuden sellaisen riski on iso (=turistiripuli) ja mahdollisesti siis tautisi pahenemisenkin.
Postitalon Matkailuklinikka osannee antaa vinkkejä lisäksi.
Ruiskuista ja neuloista on keskustelua edellä. Hävittämiseen ei takuulla ole kehitysmaissa minkän sortin järjestelmää.

terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Lelu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #72 : 30.11.2011, 12:57:53 »
Ensinnäkin KELA ei korvaa kuin kolmen kuukauden lääkkeet kerralla, joten sen isompaa satsia et saa ulos suomalaisesta apteekista.

Kela ei tosiaan korvaa kuin korkeintaan 3kk annokset kerralla, MUTTA apteekista saa kyllä ostaa reseptilääkkeitä enemmänkin ja hakea korvaukset jälkikäteen.

Tsikkis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 30.11.2011, 13:31:59 »
^ikävä olla ilonpilaaja, eikä lainkaan "rohkaiseva" ja hiukan toistan itseäni edelliseltä sivulta, mutta kyllä miettisin matkustustapaa toisenkin kerran. Ensinnäkin KELA ei korvaa kuin kolmen kuukauden lääkkeet kerralla, joten sen isompaa satsia et saa ulos suomalaisesta apteekista. Miettisin tosissaan "lääkkeenhakureissua" Suomeen kolmen kuukauden välein, sillä paikallisissa apteekeissa lääke on joka puolella erittäin kallista (jos on aitoa, siis). Toisekseen, posti ei säilytä tavaraa missään lääkkeille sopivivissa oloissa, eli voivat olla kylmässä/kuumassa (eli ei kannata lähetyttää). Kolmanneksi, jos säilytät lääkkeitäsi retkeilymajan jääkaappissa tms, niin riski sille, että joku ne varastaa, on varsin iso (katsohan huviksesi, paljonko niiden lääkkeiden oikea arvo on). Neljänneksi, kysäisepä vielä lääkäriltäsi, oliko tautisi alunperin seurausta jostain suolistoinfektiosta, sillä Aasiassa uuden sellaisen riski on iso (=turistiripuli) ja mahdollisesti siis tautisi pahenemisenkin.
Postitalon Matkailuklinikka osannee antaa vinkkejä lisäksi.
Ruiskuista ja neuloista on keskustelua edellä. Hävittämiseen ei takuulla ole kehitysmaissa minkän sortin järjestelmää.

Moikka, kitti vastauksesta! Joo oon miettiny sitäkin vaihtoehtoo et kävis välillä Suomessa, mut tulishan sekin jo aika kalliiksi - tuskin ainakaan halvemmaksi kuin et maksais niistä lääkkeistä sit vähän enemmän Uudessa-Seelannissa. Mietin myös et jos lentäis Uudesta-Seelannista Aasiaan takasin Australian kautta, koska Suomella ja Australialla on joku soppari näistä sairaudenhoitoasioissa (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/151010094348PM?OpenDocument). (Muoks: Viiden viikon satsi näyttäis ausseissa maksavan noin 35 AUSD, kun tarkistin tuolta "Pharmaceutical Benefits Schemestä"...) 

Ja joo tosiaan niitä lääkkeitä on kyl mahdollisuus saada Suomessa enemmän kuin 3 kk tarpeisiin, ne kelan hyvitykset täytyy vaan hakea sitten jälkikäteen. Näin se on ainakin aiemmin toiminut. Ainoo mitä mietin on se lääkkeen säilyvyys. Pidän niitä kotonakin huoneen lämmössä, mutta jatkuva + 30 asteen lämpötila voi olla vähän eri...

Todennäköisesti koko niveltulehdus on salmonellan tms. vatsapöpön aiheuttama, jonka sain Kiinassa vuonna nakki. Ja tiiän että mulla on muita korkeampi riski sairauksiin matkaillessa myös senkin vuoksi, että noi lääkkeet alentaa vastustuskykyä. Oon kyllä jutellu tästä lääkärin kanssa ja tiedostan riskit ja tiiän että mun pitää keskimäärästä Ekiä tarkemmin kattoo mitä laitan suuhun ja muutenkin huolehtii terveydestä paremmin. En kuitenkaan aio jäädä kotiin, koska vaivaa ei ole kuin toisessa nilkassa ollut ja sekin on äärimmäisen hyvin pysyny kontrollissa lääkkeillä (juoksuharrastus ym. onnistuu). Tiiän että kiikkustuolissa harmittais, jos jättäisin tän reissun tekemättä, kun olen siitä monta vuotta jo haaveillut :)

Mutta kiitos kumminkin vastauksesta! Ihan hyvä saada eri näkökulmia aiheeseen, ja tosiaan jos jotkut superhalvat lennot löytää niin voishan sitä kuvitella vielä kotona käymistäkin. Ois kavereiden häätkin juuri siinä reissun puolivälin tienoilla. Oispa niille ainakin yllätys jos pöllähtäisin paikalle kertomatta että oon käymässä Suomessa :)
« Viimeksi muokattu: 30.11.2011, 14:16:39 kirjoittanut Tsikkis »

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #74 : 18.12.2011, 22:22:17 »

Olen matkustamassa Tansaniaan, ja ensimmäistä kertaa Afrikkaan.
Ajattelin, että tuolla on iso todennäköisyys sairastaa jonkinlainen ripuli.

Mitä te olette tällaiseen ´turistiripuliin´ ottaneet? Onko Imodium hyvä?
Olen myös miettinyt pitäisikö hankkia jotain antibioottia valmiiksi..onko hyvä idea?
Mitä antibioottia suosittelisitte?

paivansade

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #75 : 18.12.2011, 22:48:25 »
Ripulit ja vatsataudit pitäis sairastaa ilman imodiumeja, jotta pahat bakteerit tulevat mahdollisimman nopeasti pois kropasta. Ennemmin Osmosalia tai muuta vastaavaa mukaan, jolla korvaat menetettyjä kivennäisiä ja nesteitä. Itsellä on kyllä aina mukana vatsa-antibiootit ja Imodium myöskin, jota tosin otan vain matkapäivinä, kun ei pääse vessaan aina kun haluaa. Paikallisista apteekeista saa kyllä tehokkaat lääkkeet vatsapöpöihin, myös Tansaniassa, joten omia ei välttämättä tarvi mukaan ottaa. Jos olet menossa safarille, missä ei lääkkeitä lähellä ole saatavissa, niin on hyvä olla oma matka-apteekki mukana.

Hyzenthlay

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 19.12.2011, 08:33:08 »
Pakko huomauttaa sen verran, että tän kaltasia terveysasioita en kyselis suoraan netista jossa kuka vaan voi vastata mitä vaan. Järkevää ois kysyä suoraan apteekista, terveydenhoitajalta tai lääkäriltä tms. Olen itse farmaseutti ja voin vastata pariin kysymykseen.

Tsikkis: Osta apteekista lääkkeet niin pitkäksi ajaksi kun tarviit ja hae korvaukset kelalta jälkikäteen. Ja jos sulla on tietyssä lämpötilassa säilyvä lääke, niin sit vaan kylmälaukku mukaan ja sen verran tasokas majotus jossa on jääkaappi jossa voit lääkkeitä säilyttää. Ymmärrän kyl et aiheuttaa lisää stressiä reissailuun, mut älä missään tapauksessa jätä mitään tekemättä :)

Imodiumista sen verran, että parin päivän tilapäinen käyttö voi olla järkevää jos ripuli on sen verran voimakasta että kuivumisen riski on suuri. Trooppisissa maissa aiheuttaja on usein kuitenkin bakteeri, eli kannattaa herkästi mennä tollasissa tapauksissa lääkärille (jos oireet on voimakkaat). Jos matkaa alueelle josta on pitkä matka sivistyksen pariin, niin sit lääkäriltä vara-antibiootit mukaan. Itse en menis kehitysmaassa randomisti osteleen antibiootteja apteekista (ainakin oma 5kk reissailu aasiassa osoitti, että apteekeissa ollaan siellä päin kyllä ihan pihalla melkein maassa kuin maassa). Lisäksi kehitysmaissa on usein väärennöksiä virallisessa jakeluketjussa ja myös huonsti säilytettyjä lääkkeitä joista on teho mahdollisesti mennyt. Näiltähän ei tietysti voi pitkään reissatessa aina välttyä.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2011, 08:42:02 kirjoittanut Hyzenthlay »

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #77 : 19.12.2011, 10:45:18 »
(ainakin oma 5kk reissailu aasiassa osoitti, että apteekeissa ollaan siellä päin kyllä ihan pihalla melkein maassa kuin maassa).

tää on vähän offtopic, sori -- tarkoititko ehkä ettet osannu puhua "aasian" kieltä ja siks et saanu asioitasi selvitettyä, puhumattakaan siitä että olisit pystynyt arvioimaan apteekkarin ammattitaitoa?

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #78 : 19.12.2011, 12:51:47 »
Pakko huomauttaa sen verran, että tän kaltasia terveysasioita en kyselis suoraan netista jossa kuka vaan voi vastata mitä vaan. Järkevää ois kysyä suoraan apteekista, terveydenhoitajalta tai lääkäriltä tms.
---
Imodiumista sen verran, että parin päivän tilapäinen käyttö voi olla järkevää jos ripuli on sen verran voimakasta että kuivumisen riski on suuri.

Erittäin hyvä kommentti! Kannattaa kuunnella mieluiten terveydenhuollon ammattilaisen neuvoja. Vaikka tälläkin palstalla on paljon matkustaneita ja kokeneita kirjoittajia, niin aika paljon mutu-neuvoja näyttää olevan. Toi neuvo "älä käytä Imodiumia jotta bakteerit pääsevät elimistöstä pois" on aika outo.

Imodiumia tai vastaavaa valmistetta kannattaa pitää mukana ainakin kahdesta syystä. Jos liikkuu paljon paikasta toiseen, niin on aikamoisen hankalaa jos ripuli iskee kesken kahdeksan tunnin bussimatkan... Imodiumin voimin pääsee jostain peräkylästä ihmisten ilmoille ja lääkäriin. Se myös vähentää nestehukkaa, joka voi olla tappava varsinkin kuumissa oloissa.

Jos vatsataudin oireet ovat pahat ja niihin liittyy korkea kuume, kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä lääkäriin. Lääkärit eivät ole erityisen kalliita tuolla Intia - Kaakkois-Aasia -akselilla. Ja itse asiassa myös esim. Ranskassa, jossa itselläni on ollut kaikkein pahin vatsatauti ikinä. Parempi että lääkäri määrää ne antibiootit (hänellä on paikallistuntemusta ja hän osaa arvioida, olisiko kyseessä esim. ameeba) kuin se, että menee arpomaan johonkin apteekkiin jos ei täsmälleen tiedä, mitä tarvitsee ostaa. 

Olin nyt marraskuun lopussa Intiassa ja sain seurata sivusta mitä tapahtuu kun lääkitsee kuumeisessa vatsataudissa kotikonstein itseään ja jää moneksi päiväksi potemaan sängynpohjalle: pääsee tutustumaan intialaiseen sairaalaan, sikäläiseen epähygieniaan ja tiputukseen...  :-\

Minulla on aina mukana Imodiumia - ja täytyy myöntää, antibioottikuuri. Se kuuri on suomalaisen lääkärin kirjoittama suhteellisen laajaspektrinen antibiootti. Enemmän se on varmuuden vuoksi ja mielenrauhan takia; ripuliin ei pitäisi ottaa mitä tahansa antibioottia, koska siitä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä (tappaa bakteereita ja siinä sivussa suoliston oman, hyödyllisen bakteerikannan - tämän takiahan usein syödään antibioottikuurilla maitohappobakteereita).

Eli: mukaan Imodiumia ensiavuksi ja muutaman päivän käyttöä varten, ehkä antibiootti + tieto siitä mihin se sopii, ja lääkäriin jos oireet ovat pahat, riippumatta siitä puhutaanko matkakohteessa esim. aasian tai afrikan kieltä.  ;)

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Hyzenthlay

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 19.12.2011, 22:08:18 »
(ainakin oma 5kk reissailu aasiassa osoitti, että apteekeissa ollaan siellä päin kyllä ihan pihalla melkein maassa kuin maassa).

tää on vähän offtopic, sori -- tarkoititko ehkä ettet osannu puhua "aasian" kieltä ja siks et saanu asioitasi selvitettyä, puhumattakaan siitä että olisit pystynyt arvioimaan apteekkarin ammattitaitoa?

No siis englantiahan tuolla tuli käytettyä, mutta kyllä mun mielestä "apteekkilaisen" ammattitaitoon kuuluu selvittää asiat myös englanniks, oltiin sit missä päin maailmaa tahansa. Pari poikkeustakin kyl löytyi :) Mut ihan sellasta tuli myös vastaan, että yleisistä resepti- ja itsehoitolääkkeistä annettiin vääriä annosohjeita tai jätettiin ohjeen kokonaan antamatta. En siis väitä et kehitysmaissa pitäis olla kaikki samalla tasolla kun täällä, vaan halusin vaan painottaa sitä että siellä päin apteekissa asioiminen on vähän riskimpää ja usein selviää helpommalla kun on omia lääkkeitä mukana + että lääkäriin meneminen on tietyissä tilanteissa suotavaa  :)