lääkkeet ja reseptit

(Luettu 72938 kertaa)

starman

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: lääkkeet ja reseptit
« Vastaus #80 : 20.12.2011, 11:15:19 »
Olen menossa juurikin safarille, ja siksi ajattelin ottaa kunnon lääkkeet mukaan, sillä ärhäkäs vatsatauti on todella ikävä matkakaveri missä vaan, saati sitten safarilla.
Olen miettinyt ciproxinia.
Onko kellään kokemusta tästä?

HKK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 14.02.2015, 23:16:07 »
Olisi tulossa parin kuukauden kuluttua viikon reissu Ranskaan. Allergian vuoksi tarvitsen Epipen nimisen adrenaliiniruiskun. Tarvitsenko reissuun lähtiessäni muitakin papereita, kuin reseptin englanniksi ?
Tässä linkki lääkkeen kuvaukseen valmistajan sivuilla: http://www.alk-abello.com/FI/Hoitohenkil%C3%B6st%C3%B6/EpiPen/Pages/Welcome.aspx

Tarvitset. Katsopa edelliseltä sivulta ensimmäinen postaukseni, sieltä löytyy vastaus (todistus ruiskujen, neulojen ja lääkkeiden kuljettamista varten).

Näkyy olevan jo vanha ketju, mutta jos joku täältä vielä ohjeita/kokemuksia lueskelee niin lisäänpä omankin kommenttini. Itse matkustan myös Epipen-adrenaliinipiikin kanssa allergian vuoksi, enkä ole koskaan pitänyt reseptiä saati todistusta ruiskuista/neuloista mukana. Pidin ruiskua alkuperäisessä pahvipakkauksessaan, kunnes se hankautui repussa palasiksi. Siitä asti olen kuljettanut sitä mukana vain alkuperäisessä muovikotelossa, eikä koskaan ole kysytty turvatarkastuksen läpivalaisussa mitään (siellähän niiden pitäisi neulat havaita?!)  ja lääke oon sentään ollut lentomatkoilla mukana mm. Thaimaassa, Malesiassa, Arabiemiraateissa, useammassa niin Länsi- kuin Itä-Euroopankin maassa sekä USA:ssa.

Uskoisin, että näistä ainakin viimeksimainitussa oltaisiin tarkasti kyselty, jos lääkettä olisi pidetty ongelmana. Toki jos on edelleen epävarma, voi ehkä olla hyvä täytättää lääkärillä Electran mainitsema todistus, mutta itse tuskin teen sitä jatkossakaan. Halusinkin vain kertoa omat kokemukseni, jotta asiaa miettivä saa perspektiiviä tähän, eikä ala liikaa panikoida sellaisten lappujen perään, joita hyvin, hyvin epätodennäköisesti kysytään.
"I haven't been everywhere, but it's on my list"
- Susan Sontag

kastemato

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #82 : 25.11.2016, 12:45:32 »
Mitenkäs matkustus lääkkeiden kanssa menee nykyään ns. sääntöjen mukaan, kun reseptit ovat sähköisiä? Apteekissa eivät ole osanneet sanoa oikein mitään. Minulla on käytössä kymmenen reseptilääkettä, joista yksi on huumausaineeksikin luokiteltava. Aikaisemmin kukaan ei ole koskaan ollut kiinnostunut, mutta aina tullissa vähän kuumottanut. Olen pyytänyt apteekista listan käytössä olevista lääkkeistäni ja ottanut alkuperäiset pakkaukset mukaan, mutta reseptejä on ihan mahdotonta ruveta kantamaan mukana, kun osa on erityisluvallisia eli resepti säilytetään apteekissa ja loput ovat lukuisten eri lääkäreiden määrämiä. Lisäksi lääkkeiden alkuperäispakkaukset ovat järkyttävän suuria pahvilaatikoita. Mietin riittääkö, jos leikkaan osan pahvilaatikosta mukaan, siis esim. sen osan, jossa tarra on kiinni + jonkin toisen kyljen.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #83 : 25.11.2016, 13:02:29 »
Minä olen reissujani varten tulostanut reseptini Oma kannasta. Jos esim. Thaimaahan matkustaa, Suurlähetystön sivuilta lukee lisää sallituista lääkkeistä. No minä jouduin O-A viisumia varten käymään Suomessa lääkärillä, että minulla ei ole kuppaa, elefanttitautia etc

kastemato

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #84 : 25.11.2016, 13:32:29 »
Minä olen reissujani varten tulostanut reseptini Oma kannasta. Jos esim. Thaimaahan matkustaa, Suurlähetystön sivuilta lukee lisää sallituista lääkkeistä. No minä jouduin O-A viisumia varten käymään Suomessa lääkärillä, että minulla ei ole kuppaa, elefanttitautia etc

Eihän sieltä voi tulostaa kuin yhteenvedon, joka ei ole millään tavalla virallinen. Olen pyytänyt saman yhteenvedon apteekista apteekin leimalla, että olisi uskottavamman näköinen. Siihen on myös käsin lisätty erityisluvalliset lääkkeet, joista en saa reseptiä itselleni ja joista ei ole Omakannassa tietoa.

Suomen tullin sivuilla sanotaakin näköjään seuraavaa:

Ota matkalle mukaan lääkemääräykset eli reseptit. Niillä voit tarvittaessa todistaa, että sinulla on oikeus kuljettaa henkilökohtaisia lääkkeitä mukanasi. Jos sinulla on lääkkeistä sähköinen resepti (eResepti), ota matkalle mukaan jokin seuraavista:

- Lääkärin tulostama potilasohje, jossa on lueteltu kaikki sinulle samalla kertaa määrätyt lääkkeet.
- Apteekista saatava yhteenvetotuloste omista resepteistäsi.
- Yhteenveto resepteistäsi, jonka voit tulostaa Kansallisen Terveysarkiston palvelusta omilla verkkopankkitunnuksillasi.

Mutta tuossa ei tietenkään oteta kantaa siihen, miten muissa maissa pitäisi menetellä...
« Viimeksi muokattu: 25.11.2016, 13:36:49 kirjoittanut kastemato »

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #85 : 29.11.2016, 04:17:06 »
Ongelmia yleensä aiheuttaa ne huumausaine/psykotrooppiset. Niille on Schengen-alueelle apteekista saatavissa oma todistus. Jos menee Schengenin ulkopuolelle, esimerkiksi jenkit ja britit haluavat lääkärin kirjoittaman todistuksen, jossa selvennetään lääkkeen tarpeellisuus yms. Tässä esimerkkinä brittien ohjeet. Tietyt maat, kuten Arabiemiraatit tai Thaimaa, ovat tiukempia, kannattaa googletella ihan oman lääkkeensä nimellä. Tämä on yksi kattojärjestö, joka listaa sääntöjä maittain.

Itselläni oli Afrikan reissulla brittisääntöjen mukaan eli lääkäriltä todistus + OmaKannasta englanniksi tulosteet. Jos jollain on vielä ns. punaisella reseptillä lääkkeitä, reseptiä säilyttävä apteekki on velvollinen antamaan oikeaksi todistetun kopion reseptistä. Sehän on hyvä olla mukana jo kotimaassakin, jos ajaa autoa huumepikatestissä näkyvän lääkkeen vaikutuksen alaisena.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2016, 04:21:41 kirjoittanut Saramaria »