Junien paikkavaraukset

(Luettu 57043 kertaa)

caitrin

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - caitrin@jippii.fi
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« : 14.06.2004, 09:54:56 »
Kertokaahan te viisaammat, että pitääkö junissa (esim. InterCity yms) varata paikkalippu etukäteen, ja kuinka täynnä junat yleensä on? Eli voiko käydä jopa niin, ettei mahdu haluamaansa junaan (suosituimmilla reiteillä)?

Ollaan lentämässä 5.7. Dusseldorfin lähelle, ja samana iltana pitäisi vielä päästä Amsterdamiin, koska sieltä on jo hostelli varattu (ja maksettu). Dusseldorfista lähtee joku kolme IC-junaa illalla, mutta pitääköhän näihin varata paikka jo paljonkin etukäteen varmistaakseen, että todella mahtuu kyytiin? Aiotaan nimenomaan käyttää noita IC-junia välillä Dusseldorf - Amsterdam, koska muuten junaa pitäis vaihtaa n. 5 kertaa..  :roll:
Not all those who wander are lost.

Pauliina3

• Reissaaja
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #1 : 14.06.2004, 12:02:34 »
Joo tuota... eiköhän Suomessakin pidä intercity-juniin paikkaliput ostaa!?! Ja mitä tuohon, onkohan mahdollista et juna on niin täynnä ettei mahdu mukaan... On!!!! Huhhuh...
Vaikka junalla en vielä Euroopassa olekaan matkustellut, niin tällaisia kysymyksiä nähdessäni tunnen itseni jopa viisaaksi!!! Anteeksi nyt vain...

Anonymous

• Vieras
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #2 : 14.06.2004, 12:24:19 »
Njaa!  :evil:

Ehkäpä kysymykseen voisi vastata hieman asiallisemmin joku joka ihan aikuisten oikeasti on Euroopassa junalla matkustanut. Ja tiedoksi sinulle, Suomessa voi ostaa IC-juniin lipun myös junasta, jolloin nimettyä paikkaa ei matkustajalle voida taata.

Anteeksi, että rikoin kuplasi, "Pauliina3"  :lol: Tietysti on mahdollista että juna on niin täynnä, mutta joku "ei-vain-unissaan-matkustanut" voisi valaista hieman käytännön kokemusta asiasta.

PS. hyvä että nyt tunnet itsesi viisaaksi, Pauliina3. Tuo tunne taitaa olla sinulle muuten varsin vieras...  :D

caitrin

• Himoreissaaja
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #3 : 14.06.2004, 12:30:40 »
Niin, no jos nyt vain sais vielä jonkun kokeneemman reilaajan vastauksen tohon kysymykseen..  :lol: olis varmaan pitäny laittaa tää "tyhmät kysymykset" -osastoon  :oops:  ..tosin on täällä tyhmempiäkin kysymyksiä nähty.

Pauliina3

• Reissaaja
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #4 : 14.06.2004, 12:31:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Njaa!  :evil:

Ja tiedoksi sinulle, Suomessa voi ostaa IC-juniin lipun myös junasta, jolloin nimettyä paikkaa ei matkustajalle voida taata.

Tietääkseni en maininnut mitään etukäteen varauksesta, vain siitä, että paikkalippu tarvitsee ostaa (joko sitten etukäteen tai junasta)... mutta mitäpä minä kokematon moukka nyt tietäisinkään...   :shock:

Anonymous

• Vieras
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #5 : 14.06.2004, 12:46:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Pauliina3"
mutta mitäpä minä kokematon moukka nyt tietäisinkään...   :shock:

Itsepä sellaisen kuvan itsestäsi olet päättänyt antaa...

Saukko

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Junien paikkavaraukset
« Vastaus #6 : 14.06.2004, 12:51:12 »
Lapset lapset. Ollaanpas nyt nätisti, vaikka se onkin aika suhteellista, kannattaako tuhlata hyvää palstatilaa turhaan v***uiluun, kun ei itse kuitenkaan kysymykseen osaa vastata.

Mutta hyvä kysyjä, luepa tuo FAQs -osio, niin tiedät junamatkailusta vähän lisää. Lyhyesti: Toisiin juniin on pakko varata paikkalippu ja toisiin ei, mutta yleensä lipun varaus kannattaa, koska saattaa tosiaankin jäädä ilman istumapaikkaa. Junaan voi kävellä ja ostaa lipun konnarilta, mutta silloin voi joutua viettämään matkansa mukavasti junan lattialla. Heinäkuussa on lomakausi pahimmillaan, joten junat saattavat olla helpostikin täynnä.

Jos lennätte Dusseldorfin lähelle jo aamulla ja lähdette Amsterdamiin illalla, kannattaa kaiken varalta hakea lippu heti kun saavutte. Suomesta varaamisessa on se huono puoli, että VR vetää välistä jotain palkkioita, enkä kyllä ole varma, saako sen kautta varattua ihan kaikkia maailman lippuja... Ja jos teillä illan aikana lähtee kolme junaa, etteköhän te johonkin mahdu kyytiin.

Anonymous

• Vieras
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #7 : 14.06.2004, 13:03:58 »
Lainaus
Lapset lapset. Ollaanpas nyt nätisti, vaikka se onkin aika suhteellista, kannattaako tuhlata hyvää palstatilaa turhaan v***uiluun, kun ei itse kuitenkaan kysymykseen osaa vastata.

Jep. Pahoittelen purkaustani. Ärsyttävätpä vain ihmiset, jotka asiallisiin kysymyksiin vastaavat "oox vähä tymhä!1"-asenteella, ja lisäävät vielä perään "emmä kyl oo koskaan ite siel käyny". Mutta eniweis - aselepo ja kaikkien kukkasten annetaan tästedes kukkia...  :D

Anonymous

• Vieras
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #8 : 14.06.2004, 13:40:00 »
jatkossa jos laitettaisiin kuitenkin tyhmät kysymykset niille tarkoitettuun osioon

caitrin

• Himoreissaaja
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #9 : 15.06.2004, 10:19:08 »
Joo, no tää kysymys nyt vahingossa tuli kirjoitettua tänne  :roll:

Eniveis, tiedän kyllä että IC- ym. juniin kannattaa tehdä paikkavaraus, mutten sitä, kuinka monta vuorokautta aiemmin se kannattaisi tehdä. Sekin on edelleen epäselvää, että pääseekö sinne junaan joka tapauksessa mukaan, ts. vaikka seisomaan käytävälle tai istumaan oviaukkoon, mikäli ei paikkalippuja ole enää. Vai vaihteleeko tämä maittain?
Oon yrittäny tutkia FAQ-osiota ja ties mitä sivuja, mutta noita asioita siellä ei selkeesti sanota. Puhutaan vain paikkalippujen tärkeydestä siinä mielessä, ettei joudu istumaan käytävällä. Mulle on tolla mainitsemallani Dusseldorf-Amsterdam -matkalla aivan sama, missä istun, kunhan pääsen sinne Damiin.

Jos joku vielä näistä viittis mua valaista niin annan virtuaalihalin!  :lol:

Saukko

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #10 : 15.06.2004, 12:03:08 »
Kyllä siihen junaan joka tapauksessa mukaan pääsee, jos vaan menet sinne junaan ja vielä mahdut sinne. Jos jäät seisomaan laiturille kun et mahdu sisään, sitten jäät siihen laiturille. So simple. Samahan pätee ihan Suomessakin, lipun ja paikkalipun, joka on pakollinen, voi ostaa junasta, mutta jos ei mahdu istumaan, niin sitten seisoo. Paikkalippu tarkoittaa siis tässä kohtaa ainoastaan ylimääräistä maksua, ja sehän on ikävää.

Itse yleensä haen lippuni edellisenä iltana jos aamulla lähden, tai aamulla jos lähden illalla. Ja ihan hyvin olen sellaisen saanut. Jos haluaa ylivarovainen olla, voihan sen lipun ostaa 30 päivää ennen. Musta se on vaan turhaa. Että mitä tohon nyt vastaisi, en tiedä kannattaako sun ostaa se lippu aiemmin ja kuinka paljon aiemmin. En mikään hirveän hyvä selvännäkijä ole. Voisin kuitenkin väittää, että älä huoli. Kyllä sinä johonkin hattuhyllylle itsesi tunget, jos todellakin haluat sinne junaan päästä.

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #11 : 15.06.2004, 12:40:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Oriah"
Kyllä siihen junaan joka tapauksessa mukaan pääsee, jos vaan menet sinne junaan ja vielä mahdut sinne. Jos jäät seisomaan laiturille kun et mahdu sisään, sitten jäät siihen laiturille. So simple. Samahan pätee ihan Suomessakin, lipun ja paikkalipun, joka on pakollinen, voi ostaa junasta, mutta jos ei mahdu istumaan, niin sitten seisoo. Paikkalippu tarkoittaa siis tässä kohtaa ainoastaan ylimääräistä maksua, ja sehän on ikävää.
Ei kyllä aina pääse, jos ei ole paikkalippua. Kokemuksesta sen voin sanoa. Jäin nimittäin keskellä yötä laiturille seisomaan kun ei ollut paikkalippua. En pääsyt edes junaan sisään, kun tomera täti käännytti ovelta takaisin. Toisella kerralla konduktööri heitti pari reilaajaa junasta kun ei ollut paikkalippua ja juna oli kuulemma täynnä. Näin siis Saksassa.

Anonymous

• Vieras
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #12 : 15.06.2004, 13:45:56 »
Jos lennätte V-Birdillä Niederrheinin kentälle niin Düsseldorfiin ei välttämättä kannata lähteä ollenkaan. Kentältä on suora bussiyhteys Nijmegeniin Hollannin puolelle 11 euroa per nuppi. Nijmegenistä junia Amsterdamiin meneekin jo niin usein että ei tarvitse paikkavarauksia miettiä lainkaan + kaikki Saksasta tulevat IC/ICE-junat pysähtyvät myös siellä. Arnheimissa Hollannin puolella pätevät samat asiat.

Bussi-ja junayhteyksistä löytyy sieltä http://www.airportniederrhein.de  -sivuilta tietoa.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #13 : 15.06.2004, 14:51:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Lonely_rider"
Lainaus käyttäjältä: "Oriah"

Ei kyllä aina pääse, jos ei ole paikkalippua. Kokemuksesta sen voin sanoa. Jäin nimittäin keskellä yötä laiturille seisomaan kun ei ollut paikkalippua. En pääsyt edes junaan sisään, kun tomera täti käännytti ovelta takaisin. Toisella kerralla konduktööri heitti pari reilaajaa junasta kun ei ollut paikkalippua ja juna oli kuulemma täynnä. Näin siis Saksassa.

Vahvistan tämän. Olen itse joutunut poistumaan Bonnista Kööpenhaminaan menevästä junasta Kölnissä, kun juna oli täynnä, eikä paikkalippua ollut. Espanjassa emme päässeet edes sisään junaan, jossa oli pakollinen paikanvaraus. Käsittääkseni pakollisen paikavarauksen idea on juuri se, ettei laadukkaissa junissa ole seisovia matkustajia ja karjavaunutunnelmaa. Lipun maksaneilla matkustajilla on oikeus vaatia tiettyä laatua matkaltaan.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Anonymous

• Vieras
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #14 : 04.07.2004, 17:21:30 »
Ja mitenköhän paljon yleensä kuukauden reilillä on kulunut rahaa noihin paikkalippuihin ja muihin junan lisämaksuihin?

suski

• Tosireissaaja
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #15 : 05.07.2004, 07:45:53 »
Ja mitenköhän paljon yleensä kuukauden reilillä on kulunut rahaa noihin paikkalippuihin ja muihin junan lisämaksuihin?

Mulla meni noin pyöreästi 40e, josta puolet meni pelkästään yhteen säälittävään yöjunaan St. Raphael - Pariisi välillä. :evil:  Pistää vihaksi vieläkin, mutta kun ei muitakaan vaihtoehtoja ollut. Mutta siis tiedän muutamia jotka ovat selvineet reilinsä kokonaan ilman lisämaksuja, ja monia joilla on mennyt n. 20e lisämaksuihin.
Riippuu niin paljon siitä millaisilla junilla matkustaa.

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #16 : 05.07.2004, 09:08:13 »

Joskus menee yllättävänkin paljon. Tarkkoja summia en kyllä millään reissulla ole pistänyt muistiin. Kannattaa ottaa huomioon, että joissain maissa voi olla hyvinkin viekkaita konduktöörejä, jotka yrittävät junassa periä lisämaksun, vaikka oikeasti sitä ei kyseiseen junaan edes tarvitsisi!  :wink:  Ainakin Kreikassa tämä tuntui olevan tapana. Kannattaisikin olla aina mukana joku pätevä aikataulukirja, josta voi junailijallekin näyttää mustaa valkoisella, että "No supplement!" Nääs.

Mitä noihin paikanvarauksiin etukäteen tulee, niin minä olen kyllä aina saanut paikkalipun ihan viime tipassakin.  Yleensä tapanani on ollut ostaa se muutamia tunteja ennen junan lähtöä, mutta olen sen saanut joskus puoli tuntiakin ennen.
 Junasta en ole lentänyt ulos koskaan paikkalipun puuttuessa, mutta  muille on näemmä niinkin käynyt.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #17 : 05.07.2004, 11:38:38 »
Mä oon reilannu 2 kertaa ja HYVIN harvaan junaan olen ostanut mitää paikkalippua tai vastaavaa.

Valitsin aina sellasen junan jossa moista ei tarvi tehdä tai sitten muuten selvinnyt maksamatta. Sanoisin, että noin 5€ (max) olen maksanut lisämaksuja.

Jane
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Junien paikkavaraukset
« Vastaus #18 : 05.07.2004, 12:29:16 »
Lainaus käyttäjältä: "jane"
Mä oon reilannu 2 kertaa ja HYVIN harvaan junaan olen ostanut mitää paikkalippua tai vastaavaa.
Valitsin aina sellasen junan jossa moista ei tarvi tehdä tai sitten muuten selvinnyt maksamatta. Sanoisin, että noin 5€ (max) olen maksanut lisämaksuja. Jane

Ouh?!  :o Minulla tuo 5 euroa on perinteisesti mennyt jo heti kättelyssä, koko reissun ensimmäiseen juna-etappiin. Joka on aina ollut X2000 -erikoispikajuna Tukholmasta Köpikseen.  Siihen on ollut pakollinen paikkalippu 40 kruunua = 4,3 euroa.

Juujuu, tiedän että muitakin reittejä olisi.....   ;)

salaninja

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - salaninja@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
paikkavaraksia
« Vastaus #19 : 05.07.2004, 13:30:56 »
jos varman päälle haluaa ottaa alkumatkan niin varaa suomesta sitten mutta voi ne sieltä asemaltakin varata. Paskalla munkilla ei ole vapaita paikkoja ja voi koittaa mennä käytävälle. vielä paskemmalla munkilla voi joutua poistetuksi junasta. jos joku tulee sanomaan että junaan ei pääse niin voihan sitä odottaa seuraavaa tai mennä jonnekkin muualle. tänä kesänä oli reilillä ja jouduttiin maksamaan lisämaksuja yhteensä 8e ja kerran ei päästy junaan koska oli kuulemma täynnä. Normaaleissa IC-junissa yleensä on tilaa ja paikanvaraksella lähinnä säästyy siltä ettei tarvi vaihtaa paikkaa kaiken maailman tanttojen takia jotka haluavat juuri niille paikoille jotka ovat varanneet vaikka muuallakin olisi tilaa. Tietenki jossain hypersuositussa junassa keskellä lomakautta asia voi olla toinen mutta se selviää asemalla, ei jokaista junamatkaa voi kuitenkaa suomesta suunnitella eikä edes kannatakkaan.
olenha minä kuule