kadulla kävellessä tuntuu että joka menopelin täytyy juuri kohdallani päästää torvesta kaikki mitä lähtee.
Kun tööttäilisivätkin vain kohdalla. Itse olen huomannut, että osa mopoilijoista pitää torvea alhaalla koko ajan. "Haluan ajaa nopeasti, pois alta kaikki heti nyt!" Tämä tapahtuu etenkin niillä kujilla, jotka muuten olisivat hiljaisempia, niitä joilla pääsee ajamaan niin kovaa kuin haluaa.
Yksi huvittava tarina. Kun kävelin Jodhipurin bussiasemalta vanhaankaupunkiin, vetelin sellaista vauhtia, että harva riksa perässä pysyi (ne kun aina juuttuivat tukokseen). Yksi tukoksen aiheuttanut mies (seisoi juttelemassa kadulla riksakuskin kanssa) ärsyyntui sitä, että menin väkisin rinkkoineni hänen ja riksan välistä. Nyt ollaan Intiassa, hän opasti. Pah, mitä kukaan intialainen on opettamaan mitään rauhallisesta liikkumisesta teillä tai kujilla.
Olen joutunut kerran liikenneonnettomuuteen (minua kuljettanut riksa ja mopo törmäsivät, koska kuskini ajoi niin kovaa, ettei ehtinyt seurata tai halunnut väistää). Tänään näin myös, kuinka yksi mopokuski sai rystysilleen toisen mopon kaahatessa liian läheltä. Itse pelkään, että koskakohan kävellessä heiluva käteni lähtee ohittavan mopon mukaan.

Itse olen tähän asti kokenut meluisimmaksi paikaksi Filippiinit.
Jotenkin arvasin sen, että Filippiinit mainittaisiin. En kokenut Manilaa erityisen meluisaksi. Ja vaikka Manilla on meluisia suurkatuja, sieltä sentään löytää myös hiljaisia kylämäisiä kortteleita, joissa sieluu lepää. Intiasta tällaisia paikkoja kaupungeista ei löydä. Jollei mene sitten palatseihin tai istu ylellisten ravintoloiden puutarhoissa.
Muuten, yksittäinen meluisin kokemukseni on
intialainen hääparaati. Se on tuskaa korville.
Toiseksi meluisin kokemus on
koiratappelut. Älkää hyvät ihmiset majoittuko Udaipurissa Palatsin sisäänkäynnin ja rannan välisille kujille. Verenhimoiset koirat pitää sellaista melua öisin, että vähemmästäkin on tulla hulluksi.
Korvatulpat on ehdottoman kiva keksintö, joskin ne korvissa muuttuu vieraassa ympäristössä helposti vainoharhaiseksi.
Käytän korvatulppia öisin. Siksi en haluaisi käyttää korvatulppia päivisinkin.
Korvatulpista sen verran, että hyvien korvatulppien löytäminen on todella vaikeaa. Siis ääntä hyvin eristävien ja korvakäytävässä miellyttävien. Edes Suomessa ei myydä
mitään hyviä korvatulppia. Itse olen monta merkkiä kokeilleena päätynyt kahteen: Ohropaxiin (myydään Saksassa ja Itä-blokeissa saksalaisketjuissa) sekä Quiesiin (myydään Norjassa, Ranskassa...

).