Meluisimmat paikat

(Luettu 2565 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Meluisimmat paikat
« : 28.02.2015, 18:43:53 »
Tänään tapahtui jotain sellaista, mitä ei ole vielä koskaan tapahtunut. Jouduin kävelemään kädet korvilla, otti niin kovasti korville. Mikäkö? Liikenne. Mopojen, riksojen ja autojen jatkuva torven tööttäily.

Mietin, mitä on tapahtunut. Ovatko kaupungit muuttuneet vai minä? Olenko tosiaankin maailman meluisimmissa kaupungissa?

Olen tällä hetkellä Intiassa, tarkemmin sanottuna Jodhpurissa. Kaupunki on oudon kiehtova, se muistuttaa etäisesti arabialaisia kaupunkeja. Mutta en ole varma, kestänkö tätä melua. Kujat täällä ovat ahtaita, liikkettä riittää ja paikalliseen tapaan kuuluu soitattaa torvea tolkuttomasti. Isot valtakadut ovat vielä meluisampia, mutta tasaisempi liikenteen pauhu ei raasta niin korvia kuin äkkinäiset, kimakat torven kirkumiset korvan juuressa.

Monesta kaupungista muistan valtavan liikenteen, mutta en niinkään melua. Eivät Kairo, Peking, Jakarta, Lagos, Kano, Mexico City, Lontoo tai Teheran ole muistikuvissani meluisia kaupunkeja, vaikkakin saasteisia ja liikenteen tukkomia.

Kun mietin aihetta, vain kaksi kaupunkia muistan meluisana. Toinen oli Moskova ja toinen Thessaloniki. Moskovassa majailin kodissa, jonka ikkunasta aukeni näköala läheiselle valtaväylälle. En muista kuinka monta kaistaa, mutta liikenne oli loppumaton ja äänekäs. Thessalonikissa taas majailin pääkadun laidalla sijaitsevassa hotellissa ja vaikka huoneeni oli korkealla liikenne pauhasi niin, että sain päänsäryn. 

Saa nähdä, kuinka nukun tänä yönä. Majataloni on sen verran omituinen, että huoneeni ikkunassa ei ole ollenkaan laseja tai ikkunaluukkuja. Vai ikkuna-aukko. Se sentään vähän mieltä lämmittää, että samassa sängyssä on maannut eräs Adrien Brody.

Miten sinä reagoit meluun matkalla? Mitkä kaupungit sinä olet kokenut erityisen meluisina? Mikä muu kuin liikenteen melua sinua häiritsee matkoilla? Ja: Onko Intia sinunkin mielestäsi muita maita meluisampi? Ja: Oletko huomannut, että iän karttuessa olisit herkistynyt melulle?
« Viimeksi muokattu: 28.02.2015, 18:46:57 kirjoittanut UsvaAuer »

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Meluisimmat paikat
« Vastaus #1 : 28.02.2015, 19:10:15 »
Mä olen itse asiassa aika herkkä äänille ja kotona olen usein täydellisessä hiljaisuudessa: ei radiota, ei tv:n pauhua. Mulle siis meluisuus on matkoilla sellainen asia, että se saa aika nopeasti unohtamaan esim. haaveet muuttamisesta kyseiseen maahan.

Itse olen tähän asti kokenut meluisimmaksi paikaksi Filippiinit. Lentokentällä oli joka paikassa televisioita aivan älyttömän kovalla, joten lukeminen ja rentoutuminen oli mahdotonta. Yhden lauttaterminaalin odotusaulassa soitti joku sokeiden bändi aivan nonstoppina Beatles covereita, kauittimet aivan täysillä ja koska lautta oli tunnin myöhässä, niin oli aika raskasta. Eikä edes kovin tasokasta. Lisäksi ihmiset muutenkin olivat todella meluisia. Muutenkin monissa maissa hädin tuskin siedän sitä, että busseissa soi paikallinen musiikki usein todella kovalla volyymilla. Ahtaus , kuumuus ja omituiset hajutkaan eivät haittaa minua, mutta joskus se jatkuva melu ottaa hermoille.

Ja juu, olen huomannut, että iän myötä kaipaan enemmän rauhaa.

Riipala

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 28.02.2015, 20:06:09 »
Heips! Täytyipä oikein rekisteröityä, kun tuli aihe vastaan joka on aiheuttanut minulle parina viime päivänä ketutusta ja suoranaista kipua.

Itse olen myös Intiassa liikkeellä, tarkemmin Pondicherryssa tällä hetkellä. Olen muuten jo tottunut liikenteen meluun, että nukkumista se ei häiritse, mutta kadulla kävellessä tuntuu että joka menopelin täytyy juuri kohdallani päästää torvesta kaikki mitä lähtee. Täällä se on jo aiheuttanut sen, että olen aika varma että vähintään tinnitus on kohta tosiasia. Asiaa voi hyvinkin auttaa ahtaat kadut, jossa ääni kaikuu. Mutta tuntuu myös, että jengi on oikein varta vasten virittänyt tööttinsä kaksinkerroin yli sallittujen desibelirajojen. Isommissa kaupungeissa, kuten viimeksi Chennaissa tämä ei niin häirinnyt, luultavasti koska isommat kadut, mene ja tiedä.

Että tällainen avautuminen, toivottavasti saadaan kuidenkin matkustella ilman hermojen menoa ja kuulon alenemista. Muuten ollut oikein mukava matka tähän mennessä!

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.03.2015, 00:05:33 »
Pienestä melusta en häiriinny, mutta japanilaisesta Pachinko-hallista lähdin aika vikkelään pois. Toki meninkin sinne meluisan maineen takia ja siitä pääsi helposti eroon kävelemällä ulos ja ottamalla muutaman kymmenen metriä etäisyyttä.

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 01.03.2015, 00:56:19 »
Korvatulpat on ehdottoman kiva keksintö, joskin ne korvissa muuttuu vieraassa ympäristössä helposti vainoharhaiseksi.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.03.2015, 01:28:07 »
Ääni Filippiineille ja varsinkin Manilalle. Taitaa olla ainoita paikkoja jossa olen vaihtanut hotellihuonetta keskellä yötä melun vuoksi! syynä se, että ikkuna osoitti jollekin pääkadulle, jota pitkin kulki jeepneytä läpi yön...

Korvatulpat ovat kyllä yksi oleellisimmista reissaajan varusteista jotka ovat pelastaneet monena  yönä...

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 01.03.2015, 11:51:05 »
kadulla kävellessä tuntuu että joka menopelin täytyy juuri kohdallani päästää torvesta kaikki mitä lähtee.

Kun tööttäilisivätkin vain kohdalla. Itse olen huomannut, että osa mopoilijoista pitää torvea alhaalla koko ajan. "Haluan ajaa nopeasti, pois alta kaikki heti nyt!" Tämä tapahtuu etenkin niillä kujilla, jotka muuten olisivat hiljaisempia, niitä joilla pääsee ajamaan niin kovaa kuin haluaa.

Yksi huvittava tarina. Kun kävelin Jodhipurin bussiasemalta vanhaankaupunkiin, vetelin sellaista vauhtia, että harva riksa perässä pysyi (ne kun aina juuttuivat tukokseen). Yksi tukoksen aiheuttanut mies (seisoi juttelemassa kadulla riksakuskin kanssa) ärsyyntui sitä, että menin väkisin rinkkoineni hänen ja riksan välistä. Nyt ollaan Intiassa, hän opasti. Pah, mitä kukaan intialainen on opettamaan mitään rauhallisesta liikkumisesta teillä tai kujilla.

Olen joutunut kerran liikenneonnettomuuteen (minua kuljettanut riksa ja mopo törmäsivät, koska kuskini ajoi niin kovaa, ettei ehtinyt seurata tai halunnut väistää). Tänään näin myös, kuinka yksi mopokuski sai rystysilleen toisen mopon kaahatessa liian läheltä. Itse pelkään, että koskakohan kävellessä heiluva käteni lähtee ohittavan mopon mukaan.  :o

Lainaus
Itse olen tähän asti kokenut meluisimmaksi paikaksi Filippiinit.

Jotenkin arvasin sen, että Filippiinit mainittaisiin. En kokenut Manilaa erityisen meluisaksi. Ja vaikka Manilla on meluisia suurkatuja, sieltä sentään löytää myös hiljaisia kylämäisiä kortteleita, joissa sieluu lepää. Intiasta tällaisia paikkoja kaupungeista ei löydä. Jollei mene sitten palatseihin tai istu ylellisten ravintoloiden puutarhoissa.

Muuten, yksittäinen meluisin kokemukseni on intialainen hääparaati. Se on tuskaa korville.

Toiseksi meluisin kokemus on koiratappelut. Älkää hyvät ihmiset majoittuko Udaipurissa Palatsin sisäänkäynnin ja rannan välisille kujille. Verenhimoiset koirat pitää sellaista melua öisin, että vähemmästäkin on tulla hulluksi.

Lainaus
Korvatulpat on ehdottoman kiva keksintö, joskin ne korvissa muuttuu vieraassa ympäristössä helposti vainoharhaiseksi.

Käytän korvatulppia öisin. Siksi en haluaisi käyttää korvatulppia päivisinkin.

Korvatulpista sen verran, että hyvien korvatulppien löytäminen on todella vaikeaa. Siis ääntä hyvin eristävien ja korvakäytävässä miellyttävien. Edes Suomessa ei myydä mitään hyviä korvatulppia. Itse olen monta merkkiä kokeilleena päätynyt kahteen: Ohropaxiin (myydään Saksassa ja Itä-blokeissa saksalaisketjuissa) sekä Quiesiin (myydään Norjassa, Ranskassa... ???).