Asunnon jälleenvuokraus

(Luettu 11726 kertaa)

Albertti

• Aloittelija
    • Profiili
Asunnon jälleenvuokraus
« : 06.03.2015, 09:20:45 »
Hei pallontallaajat!
Osaisiko joku viisas kertoa mitä kaikkea tulee ottaa huomioon asuntoa jälleenvuokratessa? Kuinka järjestetään vakuutukset, sähkölasku ym?
Olen siis jälleenvuokraamassa asuntoani Helsingin Kallion lähistöltä kesäksi (kesäkuu-heinä tai elokuu). Vuokraan asuntoni kalustettuna. Itse maksan vuokraa 700€/kk + sähkö. Voinko pyytää esim. 800€/kk vuokraa? Kuitenkin kalustettuna vuokraan niin ajattelin jonkun "käyttöekstran" olevan paikallaan. Entä voinko pyytää takuuvuokraa kun vuokrausaika on noin lyhyt? Olisiko puolen kuun vuokra sopiva takuuvuokraksi? Mitä kaikkea sopimuksessa tulisi ottaa huomioon?
Kiitos vastauksista :)

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Asunnon jälleenvuokraus
« Vastaus #1 : 06.03.2015, 09:40:48 »
Vuokraa voit pyytää niin paljon kuin kehtaat, eihän laissa mitään kattoa sille ole. Laki voi sen sijaan tulla siinä vastaan, että onkohan sinulla oikeutta jälleenvuokraukseen. Tai ei se laissa ole, mutta vuokrasopimus saattaa kieltää.

Takuuvuokran pyytämistä ei myöskään kukaan ole kieltämässä.

Albertti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.03.2015, 13:40:18 »
Vuokranantajalta olen siis saanut luvan jälleenvuokrata :)
Ajattelin vaan lähinnä sitä, että vuokrasopimusta kirjoittaessa pitää varmaan ainakin listata siihen nämä täällä olevat tavarani.. Olisiko kenelläkään neuvoa siihen vuokrasopimuksen laatimiseen? Mitä kaikkea pitää siis ottaa huomioon? Kuinkas vakuutuksen kanssa pitää toimia? Ja eikö olekin niin, että nuo vuokratulot pitää ilmoittaa verottajalle, eli jos minulle nyt 100e siitä käteen jäisi niin se pitäisi ilmoittaa(ko)?

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
« Vastaus #3 : 06.03.2015, 14:12:17 »
Vuokrasopimuspohjia löytyy netistä, esim. http://static.tori.net/security/kauppakirja_huoneisto.pdf.   Vuokranmaksutilikohta tuosta puuttuu.

Voit esim. vaatia vuokralaiselta laajan kotivakuutuksen, joka pitää olla voimassa avaimia luovutettaessa.   

Vuokralaisen luottokelpoisuuden voit halutessasi tarkistaa netin kautta. Tällä voit turvata saataviasi, mutta vakuutusyhtiöt saattavat myös evätä kotivakuutuksen jos luottotiedot eivät ole kunnossa.

Vuokratulot ilmoitat verottajalle veroilmoituksessa eritellen kaikki kulusi asunnosta.  Jos sinulle jää voittoa 100 e, maksat veroa 30 e.

Albertti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.03.2015, 14:18:50 »
Vuokrasopimuspohjia löytyy netistä, esim. http://static.tori.net/security/kauppakirja_huoneisto.pdf.   Vuokranmaksutilikohta tuosta puuttuu.

Voit esim. vaatia vuokralaiselta laajan kotivakuutuksen, joka pitää olla voimassa avaimia luovutettaessa.   

Vuokralaisen luottokelpoisuuden voit halutessasi tarkistaa netin kautta. Tällä voit turvata saataviasi, mutta vakuutusyhtiöt saattavat myös evätä kotivakuutuksen jos luottotiedot eivät ole kunnossa.

Vuokratulot ilmoitat verottajalle veroilmoituksessa eritellen kaikki kulusi asunnosta.  Jos sinulle jää voittoa 100 e, maksat veroa 30 e.

Kiitoa vastauksestasi!
Eli voin vaatia kotivakuutuksen tuolle parin kuukauden ajalle? Vaikuttaako se asiaan mitenkään, että minulla itselläni on kotivakuutus tässä osoitteessa? Ja nyt jos joku toinen tekee samaan osoitteeseen.. Onko sillä mitään väliä?

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
« Vastaus #5 : 06.03.2015, 14:28:03 »
Ilman muuta kannattaa vaatia laaja kotivakuutus, vaikka lyhyt vuokra-aika, erityisesti vesivahinkojen varalta.   Ainakin minulle Pohjola kertoi, että oma kotivakuutukseni ei riitä, vaan vuokralaisen on otettava oma.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 06.03.2015, 19:01:25 »
Entä voinko pyytää takuuvuokraa kun vuokrausaika on noin lyhyt? Olisiko puolen kuun vuokra sopiva takuuvuokraksi?

Ei, ei.

Pyydät koko ajanjakson vuokran etukäteen, yhdessä erässä. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että vuokrasopimuksen kirjoitettua vuokraaja menee nettipankkiinsa ja maksaa laskun sinun läsnä ollessa. Tämän lisäksi, voit pyytää takuun irtaimistosta, vaikka sen puoli kuukautta. Tai kirjata sopimukseen, että vuokraaja maksaa rikkimenneet tavarat. Miten ikinä teetkään, kannattaa vuokrasopimukseen kirjoittaa irtaimisto eriteltynä (huonekalut, kodinkoneet jne.).

Kesäasunnoille on paljon ottajia, etenkin noin hyvällä sijainnilla ja kohtuullisella vuokralla, että aivan varmasti löydät jonkun, jolla on säästöjä sen verran.

Mutta kannattaa olla varovainen. Itse olen asunut monesti alivuokralaisena vastaavanalaisella diilillä ja siksi kuullut vuokranantajilta kauhujuttuja. Joskus asunto on tyhjentynyt tavaroista, joskus vuokrat on jäänyt maksamatta. Kannattaa olla myös tietoinen siitä, että epävirallisempia asuinsopimuksia kärkkyy sellaisia ihmisiä, jotka eivät pääsee vuokraamaan asuntoa esimerkiksi välittäjiltä (jotka tarkistavat kaikki tiedot) tai joilla ole varaa takuuvuokriin (mikä sekin on minusta epäilyttävää).

Mutta pääsääntöisesti yleensä kaikki menee hyvin.

Albertti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 07.03.2015, 23:46:14 »
Kiitos vastauksestasi!
Laitoin ilmoituksen asunnosta muutamalle sivustolle, nyt pitää vaan toivoa että joku luotettava vuokralainen löytyisi kesän ajaksi pitämään kodistani hyvää huolta :)
Ajattelin juurikin listata sopimukseen kaikki tavarat joita täällä on sekä myös valokuvata asunnon ennen vuokrausta jotta välttyisin ikäviltä yllätyksiltä..

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.03.2015, 00:38:47 »
Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin kalustettuna vuokraamisen suhteen. Neuvon kyllä viemään kämpästä niin paljon tavaraa pois kuin mahdollista, vaikka johonkin varastoon. Asuin aikoinaan faijan omistamassa kämpässä Hesan keskustassa ja kun muutin ulkomaille vuodeksi niin faija vuokrasi kämpän jollekin tyttöselle. Siellä oli mun huonekalut(joista olin tehny listan) vaikka olin vieny aika paljon varastoon. Olihan se aikamoinen järkytys palata Suomeen ja asuntoon. Pesukoneen päällä oli hypitty niin, että päälilevy oli haljennut. Nojatuolit oli varastettu. Yksi yläikkuna oli rikottu. Cokista oli roiskittu pitkin seiniä ja mädäntynyttä ruokaa oli pitkin kämppää.Tyttöseen ei saanu enää mitään yhteyttä, puhelin oli suljettu....

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.03.2015, 07:04:22 »
Kannattaa tarkistaa myös luottotiedot Omatiedosta ennenkuin antaa avaimet. Maksaa pikkasen mutta kertoo vähäsen millainen ihminen on. Voi olla täysi pummi joka jostain saanut juuri sen verran että pystyy vuokrasi maksamaan ja kun tulet takaisin on kaikki kamasi myyty ja asunto päreinä. Jos alivuokralainen aiheuttaa vaikka 30 tonnin remontin niin sinä siinä joudut maksumieheksi vuokraisännälle eikä sitä mikään vakuutus korvaa.
www.omatieto.fi

Albertti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08.03.2015, 10:07:51 »
Hui mitä kauhutarinoita! Alkoi vähän pelottamaan jopa:D 

vanksi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 08.03.2015, 13:14:46 »
Kaikista kätevin ja turvallisin tapa taitaa olla laittaa asunto AirBNB:hen. Itse Suomessa oleillessa käytän nimen omaan ko. palvelua 1-3kk mittaisten kalustettujen vuokrakämppien hommaamiseen. AirBNB hoitaa kaikki vakuutukset jne., joten kätevä sekä vuokranantajalle että vuokralaiselle. Kannattaa tsekata. Itse en ainakaan jaksaisi parin kuukauden vuokrakämppään hommaamaan kotivakuutuksia ja sähkösopimuksia.

Tosta linkistä rekisteröitymällä saat vielä muutaman kympin ilmasta credittiä: http://www.airbnb.com/c/avaananen

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 09.03.2015, 20:49:24 »
Kaikista kätevin ja turvallisin tapa taitaa olla laittaa asunto AirBNB:hen. Itse Suomessa oleillessa käytän nimen omaan ko. palvelua 1-3kk mittaisten kalustettujen vuokrakämppien hommaamiseen. AirBNB hoitaa kaikki vakuutukset jne., joten kätevä sekä vuokranantajalle että vuokralaiselle. Kannattaa tsekata. Itse en ainakaan jaksaisi parin kuukauden vuokrakämppään hommaamaan kotivakuutuksia ja sähkösopimuksia.

Minulle ei ole koskaan tullut mieleenikään käydä katsomassa airbnb:n asuntovalikoimaa väliaikaiseen asumiseen. Suurin osa asunnoista kun on joidenkin koteja, joita he vuokraavat kalliilla turisteille muutamaksi päiväksi (kun ovat kumppaninsa/vanhempiensa hoteissa). Muutenkin se on minusta kallis palvelu.

Sähkösopimuksen tekee netissä muutamassa minuutissa ja jos on jatkuva kotivakuutus voimassa, niin sitä ei tarvitse muuta kuin päivittää.