Ensi syksynä Egyptiin?

(Luettu 8462 kertaa)

Matkalle_2015

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Ensi syksynä Egyptiin?
« : 06.05.2015, 15:37:06 »
Olen muuttamassa joksikin aikaa Egyptiin heinäkuun alussa. Ja haluaisin mukaani myös 3 kissaa. Oma lentoni on hankala, vaihto sekä Ateenassa että Kairossa, enkä uskalla ottaa riskiä ettei kissani tulisikaan perille asti kanssani.

Oletko menossa lokakuusta alkaen Finnmatkojen, Deturin tai Muinaisen Egyptin matkojen mukana suoralla lennolla Luxoriin, Marsa Alamiin tai Hurghadaan? Jos niin, ottaisitko kissani mukaan lennolle? Kissat tuodaan Helsingissä lähtöselvitykseen asti ja noudetaan ko. kentiltä eli sinulle ei jäisi niiden takia mitään toimenpiteitä.

Lentoyhtiöt eivät halua ottaa vastuuta eläinten kuljetuksista ja siksi mukana pitää olla matkustaja. Rahtilennot taas kestävät paljon kauemmin kuin ko. tilauslennot.

Ja ilman muuta maksan kaikki kissoista aiheutuvat kustannukset sekä osallistun palkkioksi omaan matkakassaasi...

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Ensi syksynä Egyptiin?
« Vastaus #1 : 08.05.2015, 22:53:10 »
http://www.pettravel.com/immigration/egypt.cfm
Tästä linkistä löytyy tietoa lemmikkieläimen viemisestä Egyptiin. Itse en kyllä lähtisi kolmea kissaa viemään Egyptiin. Jos joku suostuu viemään toisen henkilön kissan/kissat Egyptiin niin pitää sitten olla tietoinen siitä mihin sitoutuu.   Kandee kanssa huomioida, että heinäkuu on tukalan kuuma kuukausi Egyptissä ja tullimuodollisuudet voi viedä niin kauan, että eläin läkähtyy.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.05.2015, 22:56:31 »
Sori, aloittaja halusikin kissat lokakuussa Egyptiin. No, silloin ei enää ole yleensä niin kuuma...

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.05.2015, 00:07:28 »
Hieman asian vierestä ja ehkä oletkin selvittänyt jo tämän, mutta sanon kaiken varalta.

Kannattaa katsoa lemmikin kanssa muuttaessa myös säännöt, miten lemmikin saa tuotua takaisin Suomeen (jos niin sattuisi käymään). Joskus vienti ulkomaille voi olla helpompaa kuin tuonti takaisin.

Matkalle_2015

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 11.05.2015, 10:02:22 »
Hei kaikki!

Toki olen selvittänyt tarpeelliset paperit. Suomen osalta tuonnista vastaa nykyään Evira, sieltä löytyy hyvät ohjeet muillekin tarvitseville. Säännöt vaihtelevat maittain eli kannattaa perehtyä ajoissa jottei tule ikävyyksiä itse matkan aikana.

Olen lentänyt kissojeni kanssa ensimmäisen kerran vuonna 1995 ja säännöllisesti sen jälkeen sekä EU:n sisällä että sen ulkopuolelle. Esim. suurimpaan osaan EU:n ulkopuolelta tapahtuvasta lemmikin tuonnista riittää rabiesrokotus, vasta-ainetesti ko. rokotuksen jälkeen ja EU-lemmikkipassi.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.05.2015, 15:17:56 »
Lievähkösti asian vierestä: eikö olisi helpompi järjestää lennot niin, että saisit itse kissasi vietyä? Kissaihmisenä minä en ainakaan mieluusti omiani jättäisi jonkun vieraan kuskattavaksi.

Matkalle_2015

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 12.05.2015, 10:05:41 »
Totta puhut Viajar, meni tosiaan asian vierestä ja kunnolla  ;) Ilmeisesti et ole kissojesi kanssa koskaan lentänyt kun et tiedä sitä, että ruumaan menevät kissat lähtevät lentokenttähenkilökunnan mukana suoraan lähtöselvityksestä omaiseni saattamana ja tulevat kohdemaassa vastaavasti ulos koneesta henkilökunnan toimesta. Miksi ruumaan? Siksi, että kissoja on 3 ja siksi, että ruumassa kissat saavat matkustaa isommissa kuljetuslaatikoissa kuin matkustamossa.

Eli etsin ns. paperilla toimivaa saattajaa kissoille. Ainoa tehtävä tälle henkilölle on kissankuljetuslaatikoiden tuonti tullin läpi ja sen jälkeen olen itse vastassa.

Valitettavasti Egyptiin (jatkan Kairosta vielä yhdellä lennolla eteenpäin) ei ole saatavilla minkäänlaista suoraa lentoa ennnen lokakuuta. Menen itse siis heinäkuussa enkä missään tapauksessa uskalla luottaa minkään lentokentän henkilökuntaan että hoitavat kissojen vaihdon koneesta toiseen. Omistaja tai saattajahan ei ruumassa matkustavia kissoja itse näe vaihtokentillä eikä voi varmasti vakuuttua että kissat ovat mukana koko ajan.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.05.2015, 17:12:36 »
Tämä ns.paperilla toimiva saattaja (turisti) toisi siis kissat tullin läpi muka omina lemmikkieläiminään, niinkö? Egyptin byrokratiaan jonkin verran tutustuneena herää pienoinen ihmetys, että onnistuuko toisen ihmisen kissojen kuljetus tullin läpi ilman ylimääräsitä sähläystä ja jos tuonti onnistuisikin niin miten ihmeessä saattajan poistuminen Egyptistä onnistuu ilman kissoja, jos siis ovat paperilla muka hänen omiaan?

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.05.2015, 17:37:06 »
Jos suunnitelma oli siis se, että kuriiri toisi kissat charter-lennolla, kannattaisi ehkä ottaa myös kyseiseen charter-yhtiöön yhteyttä, saako tuoda lemmikkejä, edes ruumatavarana. Finnair käsittääkseni kuljettaa myös lomalennoilla, mutta muut..?

Matkalle_2015

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 13.05.2015, 10:12:56 »
Olen ollut yhteyksissä lentoyhtiöön, ottavat kissat ruumaan ja varsin edullisestikin vielä. Mutta vastuukysymysten vuoksi vaativat jonkun koneen matkustajan tai henkilökunnan jäsenen ottavat kissat saatettavakseen lennon ajan. Siis etsin ns. saattajaa vain tuon lentoyhtiön säännön vuoksi.

Tämän hetken tietojen mukaan Egyptiin lentää suoria lomalentoja vain egyptiläinen Nesma Air ja tanskalainen JetLite.

Ja tietenkään kissojen omistajuus ei muutu ko. lennon aikana eikä Egyptin tullissakaan mitenkään. Lemmikkien EU-passi ei ole ihan yhtä kattava kuin ihmisten passi, siellä on tunnisteena mikrosirunumero sekä todistukset terveydestä, rokotuksista ja rabiesvasta-ainetasosta. Omistaja on tässä tapauksessa toisarvoinen asia :)

Kyse on siis vain lentoyhtiön vastuuvapauslomakkeeseen tarvittavasta jonkun nimestä.

Matkalle_2015

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 13.05.2015, 10:15:56 »
Hei kaikki!

Jos joku on ihan tosissaan halukas auttamaan korvausta vastaan, pyydän ottamaan yhteyttä yksityisviestien kautta.

Ja jos asia muuten vain kiinnostaa, niin Suomessa Evira vastaa eläinten maahan tuonnista ja maasta viennistä. Egyptissä vastaava viranomainen löytyy myös kunhan vähän googlettaa. Heidän sivuilta löytyy tarvittavat tiedot!