Matkustajan ja matkavaran yhteispaino = oikeudenmukaisempaa?

 (Luettu 5543 kertaa)

LCHawk

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 106
    • Profiili
En tiedä, olenko ainoa, joka kokee opäoikeudenmukaiseksi sen, että matkatavaroiden ylipainosta kyllä velotetaan lentokentillä, mutta matkustaja saa painaa ihan niin paljon kuin huvittaa ilman mitään seuraamuksia. Minusta olisi oikeudenmukaisempaa, jos lentoyhtiöt määrittelisivät matkustajan ja matkatavaroiden yhteispainon; jos olet laihempi voit ottaa enemään tavaraa mukaan ja jos tarpeeksi lihava, joudut jo itsestäsi maksamaan ylipainomaksua.  Tällainen systeemi voisi myös kannustaa ihmisiä huolehtimaan kunnosta.

Mitä mieltä muut tallaajat ovat tällaisesta?

P.S. Poikkeuksena sääntöön voisivat olla raskaus ja jotkin aineenvaihduntasairaudet, jotka aiheuttavat lihavuutta (luotettava lääkärintodistus vaaditaan)

jyka

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 381
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
Olisihan se reilua jos paino tulisi vain lihavuudesta. Mutta jotkut ovat pidempiä perinnöllisistä syistä niin jotkut voivat pitää vääränä että siitä "rangaistaan". Menee samaan sarjaan että neekereiltä veloitettaisiin enemmän.
Ehkä kokonaispainosysteemiä ei ole missään uskallettu ottaa käyttöön "syrjivänä". Minä en siitä henkkoht olisi pahoillani lainkaan vaikka en ihan keveimmästä päästä ole.

Kuva liittyy aiheeseen: http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02107/fat-airline_2107136b.jpg

Cebun lentoyhtiö punnitsi muuten männävuosina käsimatkatavarat yhteispainona matkustajan kanssa :) siihen vaan naiset ja kaikki vaa'alle niin nähdään mitä painat. Tästä ei tosin veloitettu mutta halusivat varmaankin tietää että mitä lentokoneen lastin yhteispaino tulee olemaan.
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 626
    • Profiili
Oletko viemässä kiukaan kiviä vai mistä kenkä puristaa? Nykyisin saa jo esim. vaikka Bangkokin lennolle Ebookersilta, Ticket.fiiltä ja Killroylta viedä matkatavaroita 30 kg, jos vaikka ottaa CX/AY-lennot. Tässäpä dokumenttia minun lennostani Marraskuussa:
Airline Reservation CodeXXXXXX

Class Economy

 Seat Number Check-in Required 

Baggage Allowance 30K

Booking Status Confirmed 

Fare Basis LL1YFI

Not Valid Before xx Nov

Not Valid After xx Nov
Itse en ole viemässä tavaroita sinne, koska minun lomatavarat ovat jo siellä, no kahvia tutuille ja suklaata thaikuille

LCHawk

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Oletko viemässä kiukaan kiviä vai mistä kenkä puristaa?

Minusta on vain väärin, että lähtökohtaisesti matkustajan massalla ei ole mitään väliä, mutta matkatavaran on, vaikka usein se ei ole kuin muutaman kymmenen prosenttia matkustajan massasta.

culture

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 171
    • Profiili
Oletko viemässä kiukaan kiviä vai mistä kenkä puristaa? Nykyisin saa jo esim. vaikka Bangkokin lennolle Ebookersilta, Ticket.fiiltä ja Killroylta viedä matkatavaroita 30 kg, jos vaikka ottaa CX/AY-lennot. Tässäpä dokumenttia minun lennostani Marraskuussa:
Airline Reservation CodeXXXXXX

Class Economy

 Seat Number Check-in Required 

Baggage Allowance 30K

Booking Status Confirmed 

Fare Basis LL1YFI

Not Valid Before xx Nov

Not Valid After xx Nov
Itse en ole viemässä tavaroita sinne, koska minun lomatavarat ovat jo siellä, no kahvia tutuille ja suklaata thaikuille

Kiva.

SunRiseGirl

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 474
    • Profiili
No jo, onhan se vähän hassua, että tosiaan parin kilon ylityksestä pitää jo maksaa vaikka mitä, mutta matkustajalla voi olla 40 kiloa ylipainoa ja siitä ei veloiteta mitään. Tosin aika vaikea olis ehkä laatia sellaista systeemiäkään, missä matkustajan ylipainosta "sakotettais" sitten jotenkin reilusti ja tasapuolisesti.

Jep, Cebulla kans useampaan kertaan lentäneenä sai aina kivat väliaikatiedot, että miten paljon oli reissulla kerännyt turvotusta :D Ja koko takana olevaa jonoa myöten. Mutta tosiaan, punnitus oli ilmeisesti noissa pikkukoneissa siksi, että halusivat tietää, että paljonko on vielä varaa lastata rahtia.

jk

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 149
    • Profiili
Onhan tuota kokeiltu. Mikään iso yhtiö tuskin lähtee ylipainoisilta lisämaksuja keräämään, koska se ajaa helposti isovatsaiset ja -lompakkoiset asiakkaat kilpailevaan firmaan.

Saramaria

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Joo, eihän se matkatavaran määrä ole mikään vakio sekään. Kalliimmat liput ja status nostavat rajoja aika reippaasti. Saisiko lihavampi ihminen sitten matkustaa kalliimmalla lipulla vai miten?

Ja jos on sylivauva, se + rattaat menee ilmaiseksi, sekin on epäreilua. Ja lentolippuissa pisimmän legin hoitava lentoyhtiö usein määrää sallitun ruumatavaran määrän eli voi päästä isolla kiintiöllä koneeseen, jossa muilla saa olla paljon vähemmän kamaa!

Minusta on hyvä kilpailuttaa yhtiöt sen mukaan, mikä itselle on tärkeää. Jos haluaa sikana matkatavaraa ja vaikka "ilmaiset" alkoholit, BA on aika kiva (periaatteessa 69kg/hlö). Kaikesta maksaa tavalla tai toisella, nuo vaan pitää vertailla lippua ostaessa ettei ketuta jälkikäteen ja maksaa siitä, mitä käyttää.

Southwestköhän se oli, kun neuvoo lihavia ostamaan kaksi lippua, jotta heille riittää tilaa koneessa. Toinen lippu hyvitetään kuitenkin tiskillä. Että siinä sitä lihavaa vasta.. :D

lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Southwest hyvittää toisen lipun jos lentoa ei ole loppuunmyyty.

Nykyiselle järjestelmälle lienee järkevät taloudelliset perusteet. Miksiköhän kukaan muuten ei ole maininnut lentorahtia tässä keskustelussa? Useimmilla lennoilla koneen kapasiteettia ensisijaisesti rajoittava tekijä ei ole paino vaan tilan puute. Matkustajien paino toki lisää polttoaineen kulutusta mutta sen vaikutus lienee pienempi kuin ylimääräisistä matkatavaroista aiheutuva rahtiliikevaihdon menetys.

Muiden matkustajien matkustusmukavuuteen oikeastaan matkustajan  leveys vaikuttaa enemmän kuin paino. Asia erikseen onkin sitten se tulisiko lentoyhtiöiden määritellä nettisivuilla matkatavaroiden lisäksi suurin sallittu leveys myös matkustajille...
« Viimeksi muokattu: 19.05.2015, 00:42:38 kirjoittanut lentoguru »

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Tämä on taas näitä ikuisuusaiheita.

Yksi lisäkilo koneen painossa tuo senttejä, ei euroja lisää polttoainekuluja lentoyhtiölle. Sen suhteen siis yksittäisen ylipainokilon (oli se sitten tavaraa tai ihmistä) merkitys on aika olematon. Se on sitten eriasia jos voidaan systemaattisesti karsia kaikkien lentojen painoa, esim. koneen varustusta keventämällä.
Niinpä siis mitä tulee "oikeudenmukaisuus" vaatimuksiin, niin tällöin jos 50kg ihmisen lippu lennolle x maksaa 200€ niin 100kg voisi ehkä reilusti laskuttaa 202€ tai jotain. Luonnollisesti tämmöisen systeemin käyttöönotto maksaisi enemmän kuin saatava lisätulo, eli todellisuudessa muutoksen jälkeen 50kg henkilön lippu maksaisi 220€ ja 100kg 222€... ja molemmat vaihtaisivat halvempaan kilpailevaan yhtiöön, joka edelleen myy "epäreilusti" lippuja 201€ kappale molemmille. Epäreiluus nyt on sama luokkaa kuin se "epäreiluus" että jos minä käy lennolla vessassa mutta sinä et ja silti maksamme lipusta saman hinnan.

Laukuissa homma on vähän eri. Ensinnäkin kiintöillä voidaan vaikuttaa siihen paljonko ihmiset systemaattisesti pakkaavat. Kun kiintiö on 23kg ja ylitys kallista pakkaa suurin osa varmuuden vuoksi alle. Jos ylipaino maksaisi 0,10€ kilo käytettäisiin se kiintiökin paljon tarkempaan ja kokonaispainot nousisi kaikila lennoilla. Plus se sähellys kun joka toinen matkustaja maksaisi 10snt tai 20snt tiskillä lisää. Sen sijaan harva varmaan lihottaa sen takia että koneeseen saa näin ylimääräistä painoa halvalla.

Lisäksi laukuissa on se käsittely puoli. 20kg ylimääräistä pallotallaajaa ei aiheuta mitään ongelmia,  niin kauan kuin tallaaja mahtuu penkkiinsä, mutta 20kg ylimääräistä laukussa aiheuttaa jo laukunkäsittelyyn ongelmia. Lisäkollit taas lisää käsittelyn riesaa nekin, lisäävät riskiä koneen myöhästymisestä jne.

Sen sitten ihan eri asia jos ei mahdu yhteen penkkiin. Tällöin täyteen myydyllä lennolla tästä on hyvin konkreettinen kustannus, eli yksi myymättä jäänyt lippu kun matkustajalle täytyy blokata toinen penkki. Toki vastaava tarve voi aiheutua muustakin kuin yliopainosta, esim. kipsatusta jalasta tai sellosta, ja veloitus on tällöinkin sama.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Vs: Matkustajan ja matkavaran yhteispaino = oikeudenmukaisempaa?
« Vastaus #10 : 04.06.2015, 05:12:20 »
Minusta on vain väärin, että lähtökohtaisesti matkustajan massalla ei ole mitään väliä, mutta matkatavaran on, vaikka usein se ei ole kuin muutaman kymmenen prosenttia matkustajan massasta.
Matkustajan massa kävelee itse sinne koneeseen. Sitä ei tarvitse erikseen kuskailla ja nostella kuten laukkuja. Matkustajan massalla ei ole merkitysta siten lipun hinnan kannalta ja suurin osa sen koneen polttoaineenkin kulutuksesta menee sen koneen liikuttamiseen. Matkatavarat sitten on erikseen ja niille soveltuu painoon perustuva hinnoittelu. Niitä joutuu moni henkilö käsittelemään ja nostelemaan.

LCHawk

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Matkustajan ja matkavaran yhteispaino = oikeudenmukaisempaa?
« Vastaus #11 : 04.06.2015, 20:45:47 »
No jo, onhan se vähän hassua, että tosiaan parin kilon ylityksestä pitää jo maksaa vaikka mitä, mutta matkustajalla voi olla 40 kiloa ylipainoa ja siitä ei veloiteta mitään. Tosin aika vaikea olis ehkä laatia sellaista systeemiäkään, missä matkustajan ylipainosta "sakotettais" sitten jotenkin reilusti ja tasapuolisesti.

Minusta systeemi voisi perustua painoindeksiin eli pidempi ihminen saisi myös painaa enemmän, mutta ei kuitenkaan mitenkään ihan älyttömästi kuitenkaan. Hinnoittelu voisi toimia niin, että 25 tai alle olisi normaalitaksa ja jokainen 0,01 yksikköä nostaisi esim. 1 eurolla hintaa. Hyvin selkeä systeemi.

Demonyte

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Vs: Matkustajan ja matkavaran yhteispaino = oikeudenmukaisempaa?
« Vastaus #12 : 04.06.2015, 22:48:51 »
Minusta systeemi voisi perustua painoindeksiin eli pidempi ihminen saisi myös painaa enemmän, mutta ei kuitenkaan mitenkään ihan älyttömästi kuitenkaan. Hinnoittelu voisi toimia niin, että 25 tai alle olisi normaalitaksa ja jokainen 0,01 yksikköä nostaisi esim. 1 eurolla hintaa. Hyvin selkeä systeemi.

Selkeä ehkä, mutta kaukana tasapuolisesta kun vain ylipainoiset henkilöt maksavat ekstrahintaa. Kyllä itsekin ruipelona mieluiten ottaisin jopa siihen BMI 25:een verrattuna "yli jäävät" muutamat kilot matkalaukkuihini (tämä taas ei eroaisi nykytilanteesta mitenkään edes sen aiemmin mainitun laukunkäsittelyn osalta, koska monilla perinteisillä yhtiöillä business/first/taso-matkustajat saavat kuskata jopa 7kg painavampia laukkuja mukanaan samaan hintaan) tai sitten vastaavalla kaavalla halvempana lipunhintana.

Loordi

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 683
    • Profiili
Vs: Matkustajan ja matkavaran yhteispaino = oikeudenmukaisempaa?
« Vastaus #13 : 05.06.2015, 04:36:34 »
Hyvin selkeä systeemi.

Hyvin selkeä systeemi muutamalla virkkeellä mietittynä. Kaukana selkeästä systeemistä sitten, kun homman pitäisi pyöriä moitteettomasti laajana tietojärjestelmänä.

Terveydenhuoltoala ja lentoyhtiöt voisivat kampanjoida laihduttamisen puolesta. Lentokentillä ja -koneissa voisi olla mainoksia "Oletko läski, onko olosi epämukava? Mietipä millainen lento vieressäsi istuvalla on. Tee asialle jotain."

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Matkustajan ja matkavaran yhteispaino = oikeudenmukaisempaa?
« Vastaus #14 : 05.06.2015, 10:14:44 »
Lentoyhtiöt yrittävät maksimoida tulonsa ja minimoida kulunsa. Eri ihmisten mielestä oikeudenmukainen hinnoittelu on osa sitä yhtälöä, mutta varsin matalalla siellä. Kuten tässäkin ketjussa on tullut esille, että kulupuoli on paljon monimutkaisempi kuin pelkkä yksinkertainen kilomäärä. Hinnoittelumekanismit ovat lentoyhtiöillä jo nyt vähän turhan monimutkaisia, joten tuskin intoa siihen on mennä koskemaan.

Aiemmin mainittu Samoa Air on aika erikoistapaus, koska he lentävät pienillä koneilla, joissa yksittäisen matkustajan paino vaikuttaa sekä maksimipainojen ja painonjakauman takia ja samoalainen kulttuuri tunnetusti vielä arvostaa suurikokoisia miehiä. Muutamat muutkin pienemmillä koneilla lentävät yhtiöt laittavat matkustajia vaaoille, mutta vain lentoturvallisuuden vuoksi. En usko, että kilohinnoittelu kuitenkaan yleistyisi.