Suomalainen pankkitili pitkällä ulkomaanmatkalla?

(Luettu 734 kertaa)

sinimeduusa

• Aloittelija
    • Profiili
Hei!

Miten saisin pidettyä suomalaisen pankkitilin ja välittäjän, kun tarkoitus olisi lähteä pitkälle ulkomaanmatkalle (+2v).
Nämä tahot vaativat käsittääkseni vakituisen osoitteen?
Tarkoitus olisi kuitenkin irtisanoa vuokrasopimus, jolloin minulla ei olisi Suomessa vakituista asuntoa.
En myöskään voi siirtää osoitetta matkailun ajaksi kellekään läheiselle, sillä minulla ei sellaista henkilöä ole.

Mitä tehdä tilanteessa? Onko teillä ideoita? Luin poste-restate vaihtoehdosta, mutta pankit eivät vissiin hyväksy näitä vakituiseksi osoitteeksi?

Kiitos paljon neuvoista!

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Suomalainen pankkitili pitkällä ulkomaanmatkalla?
« Vastaus #1 : 11.10.2019, 20:34:18 »
Onko pankki irtisanonut joltakin pankkitilin tuossa tilanteessa? Ulkosuomalaisilla, kuten itsellänikin, on edelleen pankkitili Suomessa vaikka osoite on ulkomailla.
Soarele este galben

sinimeduusa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.10.2019, 00:25:27 »
Mahtaako sinulla olla vakituinen osoite ulkomailla? Mietin kun olisi tarkoitus hyppiä paikasta toiseen ilman pidempää vuokrasopimusta (airbnb yms.), jolloin tämä ei ehkä täyttäisi vakituisen osoitteen kriteerejä?
En tosin ole kuullut yksittäisistä tapauksista joissa olisi irtisanottu.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.10.2019, 07:10:41 »
Maailmalla on palveluja, joista voi vuokrata postiosoitteen ja mahdollisia lisäpalveluja, kuten edelleenlähetyksen tai kirjeiden skannauksen ja toimituksen sähköpostilla. Google löytää. Nuo on kai etupäässä tarkoitettu yrityksille, mutta ainakin osa hyväksyy myös yksityisasiakkaita. Kun osoite on EU:ssa, pankkitilin säilyttämiseen pitäisi olla direktiivien mukaan oikeus. EU-maista löytyy myös nomadiystävällisiä pankkeja (en viitsi mainostaa, mutta google auttaa).

Tanskan Nordea sanoi tilini irti reilun vuoden jälkeen, kun muutin Tanskasta Kiinaan. Muuttaessani lupasivat, että tilin saa pitää, mutta sittemin ovat kuulemma muuttaneet "politiikkaansa". No, tiedänpähän ainakin, mistä pankista en hanki tiliä, jos tulen joskus takaisin pohjolaan.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 12.10.2019, 11:43:54 »
Voisitko kayttaa jotain ystavan pankkitilia? Se etta sinulla on vaan on joku tili suomessa. nykyaanhan mitaan ei tule postissa (paitsi mainoksia), jopa sopimukset jne voi allekirjoittaa netissa.
Mulla on nordea, vaikken olekaan mitenkaan erityisen sympaattinen heidan suhteen, pankkitilin ja tunnusten kaytto ulkomailta toimii oikein hyvin.
Pankkitili on hemmetin tarkea, mieti myos miten voit tunnistautua elektronisesti, sita tarvitsee joka paikkaan.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.10.2019, 12:14:32 »
Mun pankki sanoi että mun viimeinen Suomen osoite on ikäänkuin virallisena osoitteena, ja ulkomaan osoite on yhteystietona. En kyllä muista että olisin kertaakaan saanut pankista postia ulkomailla asuessa. Sama muuten kun avasin pankkitilin Slovakiassa, koska avasin sen Suomen henkkareilla, piti ilmoittaa vakituinen osoite Suomessa. Ilmoitin viimeisimmän osoitteeni jota en edes tarkasti muistanut enää, mutta sillä ei ole merkitystä koska postiosoite on paikallinen. Itse pitäisin pankille viimeisimmän osoitteen Suomessa vakituisena osoitteena, ja ilmoittaisin että olen maailmalla.
Soarele este galben