Lofootit

(Luettu 55505 kertaa)

Joey63

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Lofootit
« Vastaus #20 : 22.12.2014, 20:14:44 »
Olen suunnitellut pienimuotoista valokuvausreissua Lofooteille. En ole alueella koskaan käynyt joten vinkit olisivat tervetulleita. Luin mielenkiinnolla edellisen kirjoittajan vihjeitä. Suunnitelmani kuuluu kuitenkin pääpiirteissään näin: Liikun autolla ja tarkoitus on majoittua johonkin suht sivistyneeseen paikkaan = hotelliin. Kaipaan sellaista paikkaa jossa voisi majoittua yhteen paikkaan pariksi - kolmeksi päiväksi ja tehdä siitä järkevän automatkan päässä oleviin kohteisiin kuvausreissuja. Mielessäni on ollut majoittuminen Svolvaerin kaupunkiin. Aluetta tuntevat, onko ajatus hyvä? Googlemapsin perusteella lähiympäristöstä löytyy kyllä vuoria jos vettäkin kuvattavaksi. Tarkoitukseni ei siis ole hiki päässä patikoida vuorenrinteitä kilometeritolkulla. Sellaiset korkeintaan muutaman kilometrin maisemareitit ovat se mitä haen.  Jos jollain olisi heittää tarkoitukseeni Svolvaeria paremmin tukikohdaksi sopiva paikka niin otan tiedon mielelläni vastaan.

Sitten kysymys itse automatkustamiseen liittyen. Ymmärtääkseni tuolla joutuu välillä käyttämään lauttoja vuonojen ylitykseen. Mites se maksupolitiikka toimii. Maksetaanko auton ikkunasta lautalle mennessä joku tietty maksu vai miten? Kelpaako lauttamaksuihin pankkikortti jne jne?

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 22.12.2014, 20:55:22 »
Jos haluaa että majoituspaikkakin olisi mahdollisimman kuvauksellinen niin suosittelisin miettimään Henningsværiä (vähän matkaa eteenpäin), se on kiva saarikaupunki useammalla saarella ja sijaitsee upeiden vuorien syleilyssä. Siitäkin käsin on helppo tehdä  kuvausreissuja (olin itse kuvausreissulla tuolla joku vuosi takaperin ja me pidettiin tukikohtaa Henningsværissä). Hienoja paikkoja siellä, toivottavasti sää suosii sinua, meillä oli todella hyvä tuuri kun aurinko paistoi melkein koko ajan.  8)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #22 : 22.12.2014, 22:53:15 »
Omasta reissusta on kulunut aikaa, mutta suosittelen käymään myös Röstillä. Autolautalla pääsee. Siellä oli ainakin 20 vee sitten hostelli, joka oli vielä siedettävänhintainenkin, toisin kuin muut majapaikat alueella. Röstillä pääsi lintusafarille vanhan troolarin kyydissä. Jos sattuu hyvä sää niin reissu on varmasti mieleenpainuva - palvelut on voineet ajan saatossa muuttua, mutta luonto ei.

Samalla safarilla kuljetettiin vanha majakanvartija asemapaikaltaan lääkäriin. Opas tuumasi mulle puoliääneen, että tuskin palaa takaisin. Taisi olla silloin lajinsa viimeinen koko Norjassa. :(

Joey63

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 02.01.2015, 22:46:44 »
Kovin paljon ei taida Lofoottien reissaajia löytyä sivustolta. Kiitos kuitenkin näistä vastauksista. Tuota Henningsvaeria voisi hyvinkin harkita. Googlen kartalta katsottuna näytti ihan mukavan näköiseltä mestalta. Noista lauttakäytännöistä olisi kyllä mukava saada myös jotain tietoa jostain. Tietysti lisävinkit sopivista majoituskohteista tukikohdakseni kelpaavat edelleen.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 02.01.2015, 23:48:35 »
Samalla safarilla kuljetettiin vanha majakanvartija asemapaikaltaan lääkäriin. Opas tuumasi mulle puoliääneen, että tuskin palaa takaisin. Taisi olla silloin lajinsa viimeinen koko Norjassa. :(

Ei ihan - eilen katsoin tämän. '

http://areena.yle.fi/tv/2295947

Vielä on Norjassa majakanvartijoita.  :)

Lautat löydät Joeye melko varmasti googlaamalla, mun tieto on turhan vanhaa, mutta eiköhän ne kulje edelleen. Joku suoraan Bodöhön, joku saarien kautta. Olivat suomalaiselle kalliita jo 90-luvulla, mutteivat ihan kohtuuttomia.

Tepex

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 17.07.2015, 15:50:17 »
Majoituspaikaksi suosittelen Lodingenissa Brygga Hotellia, siistit ja Lofoottien hintatasolla halvat huoneet. Yhden hengen huone jaetulla kylppärillä 475 kruunua. Ystävällinen henkilökunta ja baarikin löytyy mutta niillä hinnoilla ei montaa tuoppia raaskinut juoda. Vierailusta on vierähtänyt jo yli viisi vuotta mutta tuskinpa paikka on siitä paljon muuttunut.

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 21.07.2015, 21:55:20 »
Lähdössä pian viikoksi Lofooteille. Majoitus on, mutta muuten suunnitelmat auki – tarkoitus mennä fiiliksen ja sään mukaan. Jos tulee mieleen kivoja päivävaelluksia tai jotain vinkkejä niin kertokaa.

Miika

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 03.04.2016, 23:42:27 »
Tuollainen tuli vastaan: http://www.68north.com/