Cathay Pacific

 (Luettu 17353 kertaa)

tintin

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 127
    • Profiili
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #20 : 15.10.2015, 06:02:16 »
Hölmö kysymys, mutta pitääkö noihin 26000 pistettä menopaluusta- lipuissa olla jokin erityinen varausluokka vai tuleeko pojot ihan mistä tahansa luokasta? onko eroa, lentääkö Hong Kongiin tms. yhdellä vaiko useammalla pompulla? Mistä näen, paljonko pisteitä mistäkin reitti/matkustusluokkavaihtoehdosta Helsingistä lennettäessä tulee?
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

reflektia

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #21 : 15.10.2015, 06:34:51 »
Pisteitä saa pojo per lennetty kilometri, joten esim hel-lhr-hkg-bkk tienaa aika kivasti.

Varausluokkien ansaitseminen selviää finnairin nettisivulta. 100% luokan saaminen ei ole kovinkaan vaikeaa.

tintin

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 127
    • Profiili
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #22 : 15.10.2015, 07:12:09 »
kyllä minä nyt finskin pisteet löydän... 100% pisteille saa maksaa lisää lipusta kuitenkin jokusen euron. Nuo Cathayltä kertyvät ovat mystisempiä.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #23 : 15.10.2015, 07:58:01 »
Pisteistä, lienee puhuttavan lentomaileista.  Minulle selvisi pisteiden kokonaismäärä vasta, kun soitin Finnair plussaan, varausluokaksi tuli L. Kaikilta lentolippua myyviltä firmoilta ei nähtävästi tule samanlaisia lentopisteitä eikä kiloja ( 30 kg). Minulla on kokemusta vain Ebookersilta, Killroylta ja Ticket.fiiltä. Kannattanee ennen lennon varaamista olla yhteydessä esim. Ebookersiin ja Killoroyhin, Ticket.fiin asioidaan sähköpostitse lontooksi tai ruotsiksi (heiltä saa hyvän lisävakuutuksen). Pistetaulukoita löytää ainakin Finskin sivuilta. Jos on pitkään matkalla vaikka Thaimaan suuntaan, se on mielestäni aivan sama, jos lento kestää 12 tai 24 t, lopullinen hinta/laatusuhde ratkaisee. Kun ostaa Cathayn lennot esim. Killoyltä näkee jo tilausvaiheessa lennon ehdot. Kyllä sinne Hong kongiin pitää lentää jonkun lentokentän kautta, koska Cathayllä ei ole suoraa lentoa Hgistä. Kun pisteet on kasassa vuoden vaihteen jälkeen, olen yhteydessä Finnair plussaan ja yritän saada menolennolle huhtikuuksi Bangkokiin business-jakkaran uuteen 350-koneeseen (toivottavasti kone ei vaihdu).

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #24 : 15.10.2015, 08:02:03 »
Finnairin pisteet muilta oneworld-yhtiöiltä varausluokittain löytyy täältä:

http://www.finnair.com/fi/fi/finnair-plus/earn-points/flying

Cathayllä on tosiaan economyssä varausluokat W R E Y B H K L M V 100% ja N O Q S 50% eikä mikään 25%, joten jos lennot ovat noissa 100% luokissa, saat pisteen per lennetty kilometri ja pomppujen kanssa tuollainen 26000 pistettä kertyy varmaan helposti. Monimutkaisempi asia on, että kuinka paljon pisteille kannattaa antaa arvoa, jos vaihtoehtona on halvempi lento vähemmillä pisteillä.

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #25 : 15.10.2015, 08:26:45 »
No, minulle tärkeämpi elämäntilanteen (ansiosidonnainen) on se, että en menetä kaikkia rahoja, jos joudun perumaan tai palaamaan aikaisemmin kohteesta, mukava yllätys oli se, että paluusta ennen Joulua Lontoosta siinä oli AY-tunnus, joten uhrasin vanhenevia pisteitä korottamalla business-luokkaan (samalla pääsee loungeen veloituksetta). Lisäksi sai veloituksetta varata paikat Cathayn lennolle (ei varauloskäytävät). No huhtikuun lennot ovat Finskillä, koska olen vain kaksi viikkoa reissussa ja haluan kokea uuden 350-koneen, varasin paikan comfortista menopaluuseen (21 J). Syynä extraan syntymäpäivät. Matkavakuutus on voimassa ympärivuoden (max 3 kk). Pistetaulukon olisin tietysti voinut laittaa mutta nämä atk-jutut ei ihan ole hanskassa.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #26 : 15.10.2015, 19:07:54 »
Lentoyhtiöiden sivuilta varatessa nuo varausluokat ovat yleensä kyllä näkyvissä (ml. Finnair ja CX)

Matkatoimistojen kautta käytäntö on sitten kirjampi. Yleensä jos varausluokkaa ei näe ennen varausta niin on fiksuinta (ja useimmiten pitää paikkansa) on turistilippua varatessa  olettaa lipun olevan vähiten pisteitä antavassa tarjolla olevassa luokassa, eli ei perusta ostopäätöstä mihinkään otaksuttuun suurempaan pistemäärään.

Varauksen jälkeen luokan kyllä saa yleensä selville mistä tahansa toimistosta, jos ei lippumailissa näy niin esim. checkmytrip.com tai lentoyhtiön sivu sen varaustunnuksella yleensä kertoo.

Finskillä nuo pisteet perustuvat kilometreihin, eli kun prosentit on selvillä niin esim. Great Circle Mapperillä esim. http://www.gcmap.com/dist?P=HEL-HKG-BKK-HKG-AMS-HEL&DU=km&DM=&SG=&SU=mph

Kilometrillen/Pisteelleen nuo eivät aina paikkaansa pidä, mutta hyvin lähelle kyllä.

Muissa ohelmissa sitten laskentapohjana on useammin mailit (eli GCM:stä "statute miles") ja myös eri matkustusluokkien kertymissä voi olla huomattavia eroja.

Codesharien suhteen OneWorldillä (esim. Finnair, Cathay, American, BA jne.)  ja Skyteamilla (Esim. KLM, Air Frace, Delta jne.)  pisteet/mailit/muutmitkä menee markkinoivan yhtiön mukaan (eli kenen koodilla myyty) eli homma on vielä suhteellisen yksinkertaista.

StarAlliancella (esim. SAS, Lufthansa, United, Turkish jne.) taas codeshareissa saa pisteitä sen mukaan mitä luokkaa toisen *A koodilla varattu codeshare lento yhtiön mukaan lennon oikeasti operoivalla yhtiöllä vastaisi. Eli *A:lla codeshare lennoista ei oikein kertivästä pistemäärästä voi olla varma ennen kuin ne pisteet kilahtavat tilille.

Muiden kun saman allianssin yhtiöiden operoimista lennoista saa kuitenkin yleensä maileja vain siihen ohjelmaan jonka koodilla lento on myyty.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 670
    • Profiili
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #27 : 16.10.2015, 15:07:54 »
Kiitoksia pistelinkistä! Finnair plussasta annettu näyttää ossuvan kohdilleen, luvattiin 26000 pistettä, kilometrejä tulevalle matkalle tulee 26376 km.

wysig

  • Vieras
Vs: Cathay Pacific
« Vastaus #28 : 02.10.2016, 18:32:22 »
Cathay suunnittelee kaventavansa istuimia turistissa ja lisäävänsä yhden istuimen lisää per rivi Boeing 777 -koneissa.
http://www.scmp.com/news/hong-kong/economy/article/2024306/tight-squeeze-hong-kongs-cathay-pacific-introduce-10-abreast
Uskoakseni suurimmalla osalla on jo käytössä 3-4-3, joten Cathay tosiaan seuraa muita.