Dyykkausdivingsukellus

(Luettu 44996 kertaa)

sandfox

• Aloittelija
  • PADI Sukellusopettaja.
    • Profiili
    • Couchsurfing profiili
    • Sähköposti
Vs: Dyykkausdivingsukellus
« Vastaus #100 : 13.03.2014, 09:29:33 »

Malapascua, Visayas. Thresher sharks! Ken niita haluaa nahda, niin menee aamu viidelta 50m :)

Kyllä se 24-26m riittää. Ja ehdottomasti nitroxilla niin voi hengailla pidempään. Muttajoo, kyllä ne kettuhait on näkemisen arvoisia!

Ehdottomasti National Geogrphicsimaisimmat korallit löytyvät Southern Leyteltä. Ja siellä sellainen sukelluskohde kuin Napantao 1 ja 2.
En ole missään moista väriloistoa nähnyt sukeltaessa ja aika monessa paikkaa on tullut käytyä.
Muut sukelluskohteet SL:llä on oikein hyviä myös, mutta Napantao vie voiton.

Aika specifi :) Tosin lisaa nitrox niin tulee kylla se syvyys raja vastaan, ja tosiaan voi hengailla huomattavasti pidempaan kuin 50m air :)

En itse ole Leytella sukellellut, mutta tiedan kylla etta aivan uskomattomat korallit. Ylipaataansa Southern Leytella ja Southern Visayaslla oikein hyvat korallit. Olen kuullut tasta Napantaosta aikaisemminkin, mutta en ole kaynyt. Suosittelen Tubbatahassa kaymaan, oma tyttoystava (4v instructor, Filippiinilainen) sanonut aina etta Tubbataha on Filppareiden #1.

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #101 : 13.03.2014, 09:39:54 »

Malapascua, Visayas. Thresher sharks! Ken niita haluaa nahda, niin menee aamu viidelta 50m :)

Kyllä se 24-26m riittää. Ja ehdottomasti nitroxilla niin voi hengailla pidempään. Muttajoo, kyllä ne kettuhait on näkemisen arvoisia!

Kävin tammikuussa kahdesti Monad Shoalilla. Molemmilla sukelluksilla max. syvyys oli 25m ja pohjaika 35 ja 36 minuuttia. Kettuhaita näkyi myös ihan lähietäisyydeltä...  :)
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #102 : 13.03.2014, 09:53:07 »

Oman hännän nostamista, mutta kukapa sen tekis jos ei itte...
Olen töissä Manta Divella Gili Trawanganilla Lombokin kupeessa Indonesiassa. Just tuli uusittua työviisumi niin ainakin seuraavan vuoden opetan täällä.
[/quote]

Millaset  kelit ja sukelluskelit siellä Gileillä on? Ootko ollu siellä kuinka pitkään? Jos oot ollu jo viime keän, ni osaat varmaan kertoa, että millaset kelit on ennustettavissa kesä-heinäkuulle? Oon itse saapumassa maisemiin toukokuun lopulla. Into pinkeenä odotan :D

Shimo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #103 : 13.03.2014, 14:01:34 »

Oman hännän nostamista, mutta kukapa sen tekis jos ei itte...
Olen töissä Manta Divella Gili Trawanganilla Lombokin kupeessa Indonesiassa. Just tuli uusittua työviisumi niin ainakin seuraavan vuoden opetan täällä.

Millaset  kelit ja sukelluskelit siellä Gileillä on? Ootko ollu siellä kuinka pitkään? Jos oot ollu jo viime keän, ni osaat varmaan kertoa, että millaset kelit on ennustettavissa kesä-heinäkuulle? Oon itse saapumassa maisemiin toukokuun lopulla. Into pinkeenä odotan :D
[/quote]

Valitettavasti pitää alottaa kertomalla että Gilit eivät ole suuren maailman mittakaavassa mitenkään mahtavimmat sukellusmestat. Mutta siitä kun pääsee yli niin tosi hyvää sukellusta löytyy. Kyse on kuitenkin Indonesiasta, ja indoittain huono paikka on heittämällä maailman keskiarvon yläpuolella....

Oon ollu täällä töissä nyt kaks ja puol vuotta, eli jotain hajua on keleistä vuoden ympäri.
Aina kun kaverit kysyy aikaa millon kannattaa tulla niin suosittelen toukokuuta; käytännössä täysin kuivaa aikaa, mutta ennen sesongingin (heinä-loka) tuomaa ruuhkaa ja hinnannousua.

Noin yleensä tuohon aikaan vuodesta myös näkyvyys alkaa olla jo hyvä 25-30m.

Tuu ihmeessä moikkaamaan Mantalla, jos sattuu hyvä päivä niin saatan peräti tarjota bissen... :-D
--Tietä käyden tien on vanki--

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #104 : 13.03.2014, 15:27:46 »
Mähän siis oon siellä jo marras-joulukuussa viime vuonna ollu, ja mulle kyl (uusi sukeltaja kun olen) oli ihan huisit sukellusmestat, kun en oo ite Gilejä aiemmin sukeltanu ku Koh Taolla.

Eli kesäkuussa pitäs olla vielä kuivaa ja joka paikka ei ihan turreja täynnä?

Sukellus Asiaan

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sukellus Asiaan
    • Sähköposti
« Vastaus #105 : 13.03.2014, 17:10:38 »
Olisko kenelläkään vinkata hyvää duunipaikkaa kahdelle Dive Conin alulle. Ei haittaa vaikka samalla siinä sais auoritettua Instructorin paperit. Oltas valmiita lähtemään noin puolentoista kuukauden päästä. Tarvittaessa aiemminkin. Takana siis Internshippina tehty Dm/Dive con. Laittakaa tänne, mailiin tai inboxiin kiitos. Nykyinen osoite siis Vietnamissa.

saila

• Aloittelija
  • merenneito
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #106 : 04.04.2014, 12:48:37 »
Onko tietoa, että mistä päin Aasiaa löytyy tällä hetkellä suomalaisia kouluttajia Thaimaan lisäksi?
Onko esim. Borneolla tai Filippiineillä jossain?

Filippiineillä Negros Orientalin Dumaguetessa / Dauinissa on yksi hyvä suomalainen kouluttaja (Saila), joka tekee sekä PADIa että SSI:tä. Tein hänen kanssaan ensimmäisen kursseistani, sainpa vielä yksityisopetustakin. Harold's Dive Center, SSI-kurssihinnat todella halpoja, lainakirjalla. Kannattaa tietty varmistaa sähköpostilla, ettei ole vaihtanut maisemaa. Etuna läheinen Apon saari, jossa aikas mageet korallit.

Helou, kuulinko nimeni mainittavan? :)

Olen tuo aiemmassa postissa mainittu Saila, Filippiineillä majaa pitävä sukellusopettaja. Asun Dauinissa lähellä Dumagueten kaupunkia, Negros Orientalin saarella (seuraava saari Cebusta länteen) ja teen töitä freelancerina useammalle eri hintaluokan dive resortille/shopille.

Olen sekä PADI että SSI-kouluttaja ja opetan myös tavallisimpia spekkejä (mm. deep, nitikka) sekä PADIn suosimaa EFR-ensiapukurssia.

Filippiineillä olen asunut viime vuoden tammikuusta, sitä ennen näytin naamaani vajaan neljän kauden ajan Thaimaan Phuketissa Raya Diversin joukoissa. Eli osa teistä saattaa tuntea niiltä ajoilta ja kiertääkin siksi ehkä Filippiinit nyt kaukaa... :P

Ne jotka eivät saaneet tarpeekseen ja kaikki te uudet tyypit, tulkaa käymään kylässä! Filippiinit on virkistävän persoonallinen paikka, ihmiset ystävällisiä, maisemat hivelevät silmiä ja sukellus on aivan huippua! Täällä Dauinin rannikolla sukellus on pääasiassa muck divingia eli erikoisten pikkuöttiäisten etsimistä hiekkapohjasta, tasoltaan ihan Lembeh Straitia tai muita kuuluisia macrosukellussaitteja vastaavaa. Nyt juuri hiekasta löytyy sormenkynnen kokoisia baby frogfisheja ja värisuora ornate ghostpipefisheja.

Ja niille jotka tykkäävät enemmän koralleista on tarjolla Apon saari puolen tunnin venematkan päässä. Kilpikonnien suojelualue ja koralli kuin suoraan luontodokkarista. Lähistöllä myös Siquijorin (seinämäsukellusta) ja Sumilonin (ainut paikka täällä nähdä haita) saaret, joihin tehdään päiväretkiä kysynnän mukaan.

Sää on tähän aikaan vuodesta kuin morsian ja paranee vaan. Vaikka ei täällä oikeastaan mitään kunnon sadekautta ole lainkaan, kannattaa tulla siis ihan mihin aikaan vuodesta vaan. Omasta mielestä joulu-/tammikuu on sään puolesta vähiten viehättävää sillä silloin yleensä tuulee. Toisaalta taas juuri silloin täällä on mustekalojen soidinmenokausi ja samalla dyykillä näkee usein niin blue ringin, mimicin kuin flamboyant cuttlefishinkin....

Ehdottomasti sukeltamisen/sukelluskurssin arvoinen paikka siis tämä Dauin/Dumaguete! Ei muuta kuin tervetuloa, mabuhay! :)

terv, Saila
PADI OWSI #269746 ja SSI OWSI #65131
[email protected]

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #107 : 24.01.2015, 22:50:14 »
Noniin, nyt on sitten dyykkailtu Samoalla ja Fijillä - jaanpas niistä muutaman huomion, jos joku miettii tuonne päin matkustamista.

Ensinnäkin, Samoalla on tasan kaksi sukelluslafkaa, toinen Upolulla ja toinen Savai'illa. Ei kannata uskoa vanhoja turistioppaita tai infokarttoja, joita jaetaan edelleen Apian lentokentällä: niihin on merkitty kymmenittäin sukelluspaikkoja ympäri Upolua, mutta niitä ei enää ole. Upolun operaattori on nimeltään Aqua Samoa, ja se sijaitsee Aggie Grey's Lagoon and Beach Resortin yhteydessä, ihan lähellä lentokenttää. Sukellukset Aqua Samoalla voi tehdä Apiasta käsin, esim. yleisellä bussilla tai vuokra-autolla, välimatka taittuu noin tunnissa. Dive Savaii on Fagamalon kylässä, Le Lagoto Resorttia vastapäätä. Tätä en harmikseni päässyt testaamaan, sillä pienen sukellusshopin ranskalaiset pitäjät lähtivät juuri lomalle, kun saavuin mestoille.

Upolun sukellukset olivat ihan hyviä ja Aqua Samoan henkilökunta ammattitaitoista. Sukelluksilla näkyi erityisesti suurempia fisuja, kuten parimetrisiä haita. White tip, black tip ja grey reef sharkkeja muun muassa. Yhden dyykin hinta oli ehkä jotain 35 - 40 euroa, riippuen sukelluksien kokonaismäärästä. Eli hivenen kalliimpaa kuin Kaakkois-Aasiassa.

Fijille menin kovien odotuksien kanssa, ja näin jälkikäteen fiilikset ovat ristiriitaiset. Sukelsin Mamanucas-saaristossa ja Viti Levulla ja täytyy sanoa, että meininki oli järestään epäammattimaista sekä ohjauksen että varusteiden suhteen (ohjaajat eivät varmaan olisi huomanneet, jos pari sukeltajaa olisi retken jäljiltä puuttunut...) Muutamia tosi upeita dyykkejä kyllä tuli tehtyä, etenkin Viti Levulla - tajuttomia kalaparvia ja joka sukelluksella nähtiin haita. Ehkäpä hait ovatkin se juttu Fijillä - pitihän sitä sitten osallistua kuuluisalle Beqa shark encounter -sukellukselle.

Beqa shark encounter on kahden tankin sukellus, jonne lähdetään Viti Levun etelärannoilta, esimerkiksi Pacific Harbourista. Sukellukselle osallistuu arviolta kolmen - viiden eri lafkan sukeltajia, jotka ohjataan seuraamaan hivenen kaoottista ja erittäin intensiivistä hai-spektaakkelia, jossa kaloja huokutellaan esiin ruoan avulla. Sukeltajat ovat haispektaakkelin ajan paikoillaan pohjalla noin 20 minuuttia, joten suosittelen ottamaan ylimääräisen painon vyölle. Sukeltajat ohjataan riveihin katsomaan 'esitystä', ja jotkut saavat paremmat (eturivin) paikat kuin toiset. Paikoilla on väliä lähinnä silloin, jos haluaa saada tilanteesta kuvia ilman toisia sukeltajia. Vinkki: epäilen, että paikat jaetaan sen mukaan, minkä operaattorin kanssa sukeltaa. Itse sukelsin Aquatrekin ryhmässä ja pääsimme molemmilla sukelluksilla eturiviin. Voi tietty olla, että teen vääriä johtopäätöksiä, mutta Aquatrek on näistä firmoista käsittääkseni kuuluisin...

Sukellus itsessään on uskomaton kokemus: ympärillä kuhisee kymmeniä valtavia härkähaita ja ties mitä muita hailajeja. Ilmeisesti joskus paikalle saattaa pölähtää myös tiikerihaita. Ruoka houkuttelee mestoille myös monia muita fisuja, joten itselleni jäi vähän sellainen fiilis, ettei ihan kerennyt aina nähdäkään mitä kaikkea siinä valtavassa kalaparvessa pyöri. Täytyy sanoa, että on aika metka tunne tuijottaa puolen metrin päästä uivaa härkähaita silmiin (ja kitaan).

Toisaalta en ole varma, mitä ajattelen haiden ruokkimisesta. Snorklailuun liittyen ruokinta on aiheuttanut onnettomuuksia, mutta ilmeisesti hait ymmärtävät (näkevät?) paremmin pinnan alla sukeltavat ihmiset - eli eivät erehdy luulemaan niitä ruoakseen. Toki varmasti myös oppivat päivittäin toistettuna prosedyyrinä, mikä on homman juju. Mutta miten ruokinta vaikuttaa haihin pitemmällä aikavälillä?

Itse sukellus oli muiden fijiläisten sukelluksien tapaan kammottavasti organisoitu ja mietin jossain vaiheessa vakavissani, haluanko mennä morjenstamaan härkähaita oppaan kanssa, jonka sukellusbriiffaus oli huimat kaksi lausetta (joista toinen oli: if you see a tiger shark, don't panic). Muutenkin tuntui siltä, että heti kun oli letku suussa niin työnnettin laidan yli mereen, vaikka olin vielä ihan vaiheessa.. Ensimmäinen haisukelluksemme keskeytyi yllättäen omituisesti käyttäytyvän härkähain vuoksi - kyseinen yksilö jotenkin villiintyi ruoasta ja rupesi hätistelemään joitain sukeltajista ja syöksähtelemään 'katsomon' suuntaan äkkinäisillä liikkeillä. Tapaus näytti todella epämiellyttävältä, vaikka olin onneksi toisessa päässä katsomoa. On vaikea sanoa, aiheuttiko kyseinen kala vaaratilanteen vai oliko se jotain jokapäiväistä - joka tapauksessa meitä alettiin ohjaamaan aika nopealla tempolla kauemmas tilanteesta. Sukellusoppaamme kommentoi tapausta botskissa ilmoittamalla, että kyseinen hai oli 'vähän hullu'.

All in all, kokemus oli todella ainutlaatuinen. En ehkä suosittele dyykkiä ihan aloittelijalle, koska fijiläinen mentaliteetti opastuksen ja turvallisuusasioiden suhteen on vähintäänkin epäilyttävää (näitä kokemuksia on monilta muiltakin). Kannattaa olla hyvin sinut omien taitojensa kanssa, että pystyy nauttimaan nopeatempoisesta ja kaoottisesta sukelluskesta.

:)=

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #108 : 13.10.2015, 15:10:15 »
Aika off topic, mutta arvelin että tässä keskustelussa voisi olla tietoa... Onkohan suomesta saatavilla semmoista "märkäpaitaa" (en nyt yhtäkkiä keksi oliko tuo oikea suomennos), jota voisi käyttää lähinnä snorklaillessa? Koko märkäpuvulle ei taida olla tarvetta.
Parasta olisi ihan fyysinen myymälä (Tre-HKI akselilla), reissu lähenee sen verran uhkaavasti että en tiedä ehditäänkö tilailla netin kautta. Toki nekin vinkit otetaan vastaan seuraavia matkoja varten.  :)

T-R

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #109 : 13.10.2015, 15:26:42 »
Tampereella Sukeltamo, ei ehkä löydy nettikaupasta paitoja mutta kyllä niitä hyllyssä luulisi olevan. http://sukeltamo.fi/fi/

Viinimestari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #110 : 13.10.2015, 20:17:33 »

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #111 : 13.10.2015, 20:24:50 »
Niin liekkö kaipaat pelkää "rashguardia" joka suojaa auringolta (+ meduusoilta) vai neopreenipaitaa joka myös lämmittä.
Rashguardeja olen ostanut ebaystakin. Neopreeneja (ja rashguardejakin) löytyy sitten surffikaupoista ja näköjään varuste.netistäkin
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

:)=

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #112 : 14.10.2015, 12:15:18 »
Kiitos vastauksista! Lähinnä siis paita, jonka avulla välttyy palamiselta, oli hakusessa, vaikka alan termistö onkin tällaiselta sunnuntaipulikoijalta täysin hukassa  ;D Eiköhän noista jo pääse alkuun.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #113 : 14.10.2015, 12:42:42 »
^ Olen kayttanyt ihan T-paitaa tuohon tarkoitukseen. Viimeksi mukana oli sellainen ohut lirvakepaita, intialaistyylinen, jossa oli kyynarpaihin hihat ja oli hiukan pitkanmallinen. Toimi ihan taydellisesti. Reisien takaosa lahelta takapuolta sen sijaan paloi vahan...mutta jos et halua tuhlata rahaa/ hifistella, ihan tavallinen paita siis piisaa.
She rides rollercoasters but never screams