Reissuähky?

(Luettu 5501 kertaa)

Meisseleissön

• Aloittelija
    • Profiili
Reissuähky?
« : 24.08.2015, 13:36:51 »
Omituinen fiilis, kun kesken reissun tulee olo, että oispa kotona ja lisäksi vielä töissä (mun työ ei todellakaan oo jotain, jota haluaisin tehä loppuelämän). Reissaamisesta ei vain tahdo saada mitään kiksejä enään.

Itävallassa olin viime viikolla ja nyt 4. päivä menossa sloveniassa. Ljubljanassa parhaillaan. Tätä reissua mietin suht paljon keväällä ja halusin tehdä, mutta nyt täällä kun oon niin todella tyhjä olo. Ei keksi mitään mistä jaksaisin vielä innostua. Linnoja ja nähtävyyksiä täällä riittää, mutta kun muutaman on nähnyt, on nähnyt lähes ne kaikki.

Esimerkiksi nyt täällä ljubljanassa olen kiertänyt paikkoja ja viettänyt iltaa muutaman paikallisen uuden tuttavuuden kanssa. Hienoja ihmisiä ja paikkoja, mutta silti olo on, että näkemiset ja ihmisten jutut toistavat itseään paikasta riippumatta. Onkohan tämä sitten sitä globaalisaatiota, että paikat homogenisoituu... Slovenia nyt muutenkin vaikuttaa ihan käsittämättömän samanlaiselta kuin Suomi.

Seuraavaksi matka jatkuu Plitviceen Kroatiaan, jossa on tarkoitus tehdä päivävaellus. Siitäkin on nyt yhtäkkiä erittäin kyyninen asenne vaikka keväällä kuolasin paikan perään. Ajatukset rullaa tyyliin "kai se on vain puita, vettä ja vuoria hieman eri järjestyksessä kuin muualla". Aivan kuin ois joku masennus iskenyt kesken reissun :D reissumasennus? Koti-ikävä? Kumpaakaan en kyllä tunnista ainakaan vielä. Mut joo enemmänkin houkuttelis jäädä viettämään peruselämää ja tekeen töitä just vaikka tänne ljubljanaan. Reissaaminen, näkeminen ja siitä jonkin fiiliksen saaminen loistaa täällä kyllä tällä hetkellä rankasti poissaolollaan.

Onko muilla ollut samankaltaisia fiiliksiä? Miten ootta selättäny ne ja löytänyt sen kipinän uudelleen?

kassu86

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Reissuähky?
« Vastaus #1 : 24.08.2015, 15:31:36 »
Kolme vuotta sitten käytiin Armeniassa ja Georgiassa. Puoles välis reissua tuli pläääh ja ostettii samalle illalle lentoliput Helsinki-Vantaalle. End öf stööri.

andduu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 24.08.2015, 16:01:22 »
Itellä oli täysin sama olo tuolla Sloveniassa tänä kesänä :D Se nyt vaa on niin paljon samanlainen kuin Suomi. Toi Ljubljana on suht tylsä paikka muutenkin, eihän siellä oikein mitään katsottavaa ole. Ite kävin ajelemassa siellä vuoristoissa maastopyörällä kun tuota taustaakin siihen löytyy jonkin verran, maisemat olivat aivan mahtavia siellä, eikä poluissakaan ollut valittamista. Tylsyyttä vastaan voit vaikka taistella kokeilemalla liftaamista seuraavaan paikkaan. Tosin se tien vieressä seisominen vasta tylsää onkin :D Jos matkustat yksin, niin voit kokeilla yrittää lyöttäytyä hostellissa jonkun seuraan, joka matkustaa edes suurin piirtein samaan suuntaan. Kyllä se kipinä vielä sieltä löytyy

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.08.2015, 16:02:01 »
Mulle tuli pari viikkoa sitten Sloveniassa ihan sama fiilis. Itse tulin sinne Italiasta. Jatkoin Kroatiaan ja fiilis vain jatkui. Viime viikolla palasin kotiin ja voi olla että olisin jo tullut aiemmin jos olisin bongannut tarpeeksi halvan lennon. Yleensä en koe matkoilla tylsistymistä mutta kerrankos sitä. Itse tosin luulen että omalla kohdallani syynä oli vähän oma fiilis ylipäätään vaikka olinkin odottanut reissua tosi paljon.

Ja juu, Slovenia on minunkin mielestä hyvin Suomen kaltainen.

Jaa niin, miten selätin tylsyyden? Kävin konsertissa, tapasin paikallisen tyypin joka lupas viedä mut parempiin maisemiin, autosta meni rengas paikassa mihin edes hinausauto ei päässyt eikä ollut vararengasta, myöhästyin viimeisestä  bussista ja majoituin tämän paikallisen taloon. Kyllä siinä kummasti tylsyys loppui Kroatiassa :D
« Viimeksi muokattu: 24.08.2015, 16:08:27 kirjoittanut SunRiseGirl »

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.08.2015, 17:07:35 »
Mulla on hitusen ehkä ennakkoluuloja Itä-Euroopassa reissaamiseen ja tää topicin alku ei kyllä varsinaisesti vähennä niitä :D

Ylipäänsä Eurooppa on sellainen että jos on joskus käynyt jossain muuallakin niin ei kyllä saatana jaksa mitään vanhoja kaupunkeja, linnoja tai museoita katsella miljoonan muun turistin kanssa. Jotain alakulttuureja, tapahtumia joista tietää tykkäävänsä, jotain hyvin konkretisoituja kiinnostuksen kohteita pitää olla (tai sitten oikeita ihmisiä). Kaukomailla tällaista ähkyä ei ole tainnut minulla varsinaisesti tulla, jos ei Dubaita laske sellaiseksi (en minä ainakaan). 

Näissä vaikuttaa aika paljon että mistä on tulossa ja minne on menossa ja onko niinsanotusti "kiintiö täynnä" jotain.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2015, 17:20:44 kirjoittanut Vandit »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.08.2015, 17:55:07 »
Olen kylla huomannut, etta Euroopassa reissaaminen ei sytyta enaa samalla tavalla kuin ennen juurikin taman kulttuurien samankaltaisuuksien vuoksi, vaikka poikkeuksiakin tietty on. Jostain syysta esim Espanjaan en kyllasty millaan. Isoo osaa nayttelee kylla hyva ruoka ja viini. Olen iloinen etta kiersin Eurooppaa paljon nuorempana. Varsinainen ahky tosin iskee vasta reissuilla, joissa liikutaan kovalla tahdilla eteenpain ja uuteen paikkaan kahden paivan valein.
She rides rollercoasters but never screams

Александр Туктамышев

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.08.2015, 22:18:01 »
Olen kylla huomannut, etta Euroopassa reissaaminen ei sytyta enaa samalla tavalla kuin ennen juurikin taman kulttuurien samankaltaisuuksien vuoksi

Pitäisi ehkä puhua kaupunkikulttuurista tai turismista. Minä voin osoittaa Venäjältä pusikkoa, jossa pääsee kokemaan aitoa ja alkuperäistä. Ei tarvitse mennä edes kauas rautatieasemalta. Siellä ei osata englantia tai muita vieraita kieliä, ei ole valmiita majoituspalveluita ja köyhyyskin voi olla silmiin pistävää.

Ehkä on siis niin, että matkaajat eivät tahdo hakeutua erilaisen pariin. He tahtovat tuotteistettua ja yhtenäistä kaupunkikulttuuria, jonka keskiössä on fiilikset ja kuluttaminen. Erilaisuudeksi riittää uusi ruokalaji. Siitä ylimenevä on jo liikaa.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 27.08.2015, 22:41:20 »
Mä en laske Venäjää Eurooppaan, oli se virallisesti ihan mitä tahansa.

Ja että jos välillä matkustaa Euroopassakin tai haluaa viettää ihan kaupunkilomaa, niin ei halua erilaisen pariin? Melkoista mutkien suoraksi vetämistä etten sanois :D

TravelerAnonymous

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 28.08.2015, 11:18:53 »
Mulla iski reissuähky kesällä Italiassa, pyörin siellä koko loman eli neljä viikkoa, ja alkoi kyllä tulla kyllästyminen samoilta näyttäviin vanhoihin kaupunkeihin, maisemiin, turistilaumoihin, meluun, kuumuuteen. Tuntui, että tavallista elämää suurkaupunkeja lukuun ottamatta ei näe ollenkaan, vaan kaikki paikat on täynnä turismia. Tuli oikein ihmeteltyä miten oon ennen jaksanu kuukausikaupalla kestäviä reppureissuja  ;D Mutta pienen pohdinnan jälkeen tulin siihen tulokseen, että Euroopassa, ja erityisesti jonkun Italian sisällä, ei kauheasti variaatiota ole, paikat näyttää about samalta ja meininki muutenkin. On ihan eri asia pyöriä vierailla mantereilla maita ja maisemia tiheämpään vaihdellen.

Toisaalta reissuähky jatkuu edelleen siinä mielessä, että en oikein jaksa innostua parista edessä olevasta Euroopan pyrähdyksestä, vaan ne tuntuvat jopa rasittavilta...ei jaksais sitä matkustamista, lentokenttiä, lentoja, säätöjä. Ennenkuulumatonta! Toivottavasti noillakin reissuilla sitten tosiasiassa on kuitenkin kivaa!

niink

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 28.08.2015, 12:46:42 »
Mulla on nyt 5 kuukautta reissua takana Uudessa-Seelannissa ja kuukausi sitten tuli ähky. Tuli kuitenkin tuhlattua melkein kaikki rahat ja on muutama juttu mitä haluan vielä täällä tehdä jota varten pitää toki tienata vähän rahaa ja ystävä tulee moikkaamaan loppuvuodesta. Tällä hetkellä on juurikin se tunne kun olisi mielummin omassa kämpässä pesemässä pyykkiä ja tekemässä ihan niitä perusjuttuja. Suurin syy tähän varmasti on se etten ole löytänyt omanlaista seuraa mutta yritän silti tehdä itsekseni kivoja juttuja ja aina vaihtaa pari sanaa ihmisten kanssa kun siihen tulee tilaisuus.

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.08.2015, 01:34:44 »
Reissuähky on minullekin tuttu mörkö. WH reissulla 2008 Uudessa-Seelannissa ähky tuli viiden kuukauden reissamisen jälkeen. Jokapäiväinen 'minne ja mitä tänään' alkoi rasittaa ja teki mieli jämähtää hetkeksi niille sijoilleen. Etsin silloin työpaikan ja tein kolme kuukautta töitä matkakassan kasaamiseksi. Sen jälkeen reissaaminen oli taas mukavaa.

Nykyisellä reissulla ongelma on päinvastainen. Nyt on päällä paha työähky yli vuoden työrupeaman jälkeen. Onneksi sopimus loppuu neljän viikon kuluttua ja pääsen irtautumaan tien päälle. Ajoitus on oikeastaan sopiva koska ensimmäiset Uuden Seelannin kesäiset päivät alkavat samaan aikaan. Vuoden aikana lähiseutu Hamiltonin ympäriltä on käynyt jo liian tutuksi viikonloppureissuja tehden.
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 - 01/12/2015

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 29.09.2015, 16:55:36 »
Reissuähkyä pukkaa, niin oli jo ennenkuin edes lähdin reissuun  ::) Olen viimeisen kahdeksan vuoden aikana ollut yhteensä noin viisi vuotta reissussa, pisin reissuni kesti 2 vuotta 9 kuukautta.

Tälle kolmen kuukauden reissulle lähdin 10 päivää sitten mielialalla: onko pakko lähteä, mitä jos vaan jäisin kotiin.

Lähdin kuitenkin  ;) Vielä ei reissuintoa ole löytynyt vaikka olen ihan uppo-oudossa osassa maailmaa eli ensimmäistä kertaa Aasiassa. Toivottavasti ylihuominen lento ja kolmen viikon visiitti Itä-Timoriin muuttaa oloani.

Olen päättänyt että tämä saapi nyt hetkeen olla viimeinen pitkä reissuni. Tosin juuri pari tuntia sitten ostin 3,5 viikon oleskelua varten lentoliput Japaniin huhtikuulle  :o Mutta tuollainen reissuhan on vielä ihan lyhyt eli en laske sen muuttavan aloilleenasettumissuunnitelmiani  :D

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
« Vastaus #12 : 29.09.2015, 22:30:07 »
Tänään tuli täyteen vuosi matkoilla, mutta olen melko hyvin välttynyt reissuähkyltä.  Syy tähän on se, että olen harrastanut enimmäkseen hidasta matkailua eli asettunut asumaan samaan paikkaan kuukaudeksikin.   Välillä on ollut muutaman viikon jaksoja, jolloin olen vaihtanut paikkakuntaa parin päivän välein.