Anonymity not a right (eng)

(Luettu 6357 kertaa)

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
« : 22.06.2004, 08:14:54 »
"Today the Supreme Court of the United States ruled that anybody can be compelled at any time to identify themselves, if a police officer asks. People who refuse to identify themselves, even if they are not suspected of a crime, will be arrested."

Lyhyesti: Nevadalainen Dudley Hiibel seisoi kadulla omassa rauhassaan, kun poliisivirkailija pysähtyi kohdalle ja vaati nähdä Dudleyn henkilöllisyystodistuksen. Dudley kieltäytyi, koska ei ollut tehnyt mitään väärää, sillä seurauksella, että poliisi pidätti hänet ja veti hänet oikeuteen, syytteenä "Failure to cooperate". Dudley hävisi oikeusjutun.

http://papersplease.org/hiibel/index2.html

Orwellin 1984 on lähempänä kuin uskoitkaan - kauho vain Atlantin yli.

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

Moina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 28.06.2004, 00:16:46 »
Se on täällä kin jo....
asta tulee varmasti hyva reissu, kun on niin paljon kamaa mukana

Tarja Halonen
presidentti

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: Anonymity not a right (eng)
« Vastaus #2 : 28.06.2004, 00:50:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pi"
"Today the Supreme Court of the United States ruled that anybody can be compelled at any time to identify themselves, if a police officer asks. People who refuse to identify themselves, even if they are not suspected of a crime, will be arrested."

Lyhyesti: Nevadalainen Dudley Hiibel seisoi kadulla omassa rauhassaan, kun poliisivirkailija pysähtyi kohdalle ja vaati nähdä Dudleyn henkilöllisyystodistuksen. Dudley kieltäytyi, koska ei ollut tehnyt mitään väärää, sillä seurauksella, että poliisi pidätti hänet ja veti hänet oikeuteen, syytteenä "Failure to cooperate". Dudley hävisi oikeusjutun.

http://papersplease.org/hiibel/index2.html

Orwellin 1984 on lähempänä kuin uskoitkaan - kauho vain Atlantin yli.

.pi.

Joku kun nosti tämän topicin taas ylös, niin kommentoidaan tätäkin nyt.

Eli kyllä Suomessakin on poliisilla ihan yhtäläinen oikeus tarkistaa ihmisen henkilötiedot siinä missä Amerikassakin. Eli jos poliisi kysyy sinun henkilötiedot, niin olet velvollinen ne kertomaan, tai sitten mennään putkaan ja siellähän istut niin kauan kun ne selviää. Ja näin asian pitää ollakkin, koska jos sinulla on ns. "puhtaat jauhot pussissa", niin miksi haluat tarkoituksella hankaloittaa viranomaisen työtä.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.06.2004, 00:57:13 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"
Eli kyllä Suomessakin on poliisilla ihan yhtäläinen oikeus tarkistaa ihmisen henkilötiedot siinä missä Amerikassakin. Eli jos poliisi kysyy sinun henkilötiedot, niin olet velvollinen ne kertomaan, tai sitten mennään putkaan ja siellähän istut niin kauan kun ne selviää.

Juu ei kai siinä mitään. Henkilökohtaisesti en vain ymmärrä miksi kukaan poliisi tuosta noin vaan ilman mitään syytä haluaisi yhtäkkiä nähdä paperini, etenkin jos ei ole edes epäilystä mistään laittomasta. Täytyy kai siihen henkilöllisyyden tarkistamiseenkin olla jokin syy ja jos sitä ei ole, on pidätys laiton ja voin haastaa poliisin vaikka oikeuteen sen takia, eikös? Eihän minun tarvitse kotiinikaan päästää ketään viranomaisia ilman pätevää syytä ja asianmukaista pakottavaa, leimattua paperia.

jos sinulla on ns. "puhtaat jauhot pussissa", niin miksi haluat tarkoituksella hankaloittaa viranomaisen työtä.

Noh, henkilökohtaisesti voisin kuvitella sopivassa mielentilassa tekeväni niin koska minulla on jonkinasteinen asennevamma auktoriteetteja kohtaan silloin, kun ko. auktoriteetin vallankäyttötapa on mielivalta... tai joissain tapauksissa jopa ilkivalta.

.pi.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.06.2004, 01:45:38 »
Juu ei kai siinä mitään. Henkilökohtaisesti en vain ymmärrä miksi kukaan poliisi tuosta noin vaan ilman mitään syytä haluaisi yhtäkkiä nähdä paperini, etenkin jos ei ole edes epäilystä mistään laittomasta.

En keksi miksi poliisi haluaisi tietää henkilöllisyytesi, ilman mitään syytä. Eli uskoisin, että jos poliisi sinut pysäyttää ja kysyy papereita, niin kyllä siihen joku syy on. Jos lähtisin ajattelemaan tätäkin asiaa omalta kannaltani, niin vaikka kuinka vallan siihen omaisinkin, niin enpä usko, että kulkisin tuolla kadulla huvikseni ihmisiä pysäyttelemässä ja henkkareita kyselemässä.

Täytyy kai siihen henkilöllisyyden tarkistamiseenkin olla jokin syy ja jos sitä ei ole, on pidätys laiton ja voin haastaa poliisin vaikka oikeuteen sen takia, eikös?

Kokeile. :wink: Millä meinaat todistaa, ettei poliisilla ollut jonkinlaista epäilystä sinusta? Ja kuten jo sanoinkin, epäilys varmastikkin on, jos ne sinut pysäyttävät. Niin ja muista ennenkuin kokeilet, että Suomessa hävinnyt maksaa oikeudenkäyntikulut.

Eihän minun tarvitse kotiinikaan päästää ketään viranomaisia ilman pätevää syytä ja asianmukaista pakottavaa, leimattua paperia.

Mitä hittoa poliisilla olisikaan sinun kämppääsi asiaa? Eli kämpän tutkiminen ja henkilöllisyyden tarkistaminen onkin mielestäni ihan eri asia. Niin ja saa korjata, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni poliisin ei tarvitse Suomessa edes näyttää sinulle "mustaa valkoisella", jos ovat tekemässä kotietsintää, vaan suullinen ilmoitus viranomaisen suorittamasta kotietsinnästä riittää.

Noh, henkilökohtaisesti voisin kenties kuvitella sopivassa mielentilassa tekeväni niin koska minulla on jonkinasteinen asennevamma auktoriteetteja kohtaan silloin, kun ko. auktoriteetin vallankäyttötapa on mielivalta... tai joissain tapauksissa jopa ilkivalta.

Oletko joskus törmännyt tilanteeseen, jossa poliisi olisi sinut tehnyt sinulle jotain puhtaasti mielivallasta? Siis tilanne missä ei voinut olla takana mitään muuta syytä kuin tämä puhdas mielivalta! Asennevammaisiin poliiseihin olen minäkin törmännyt, mutta en usko, että hekään ovat puhtaasta mielivallasta minua pysäyttäneet. Omaan itsekkin jonkinlaiset asennevamman, mutta niin kauan, kun minulle ollaan asiallisia, niin pyrin olemaan yleensä myös. Mutta jos joku erehtyy luulemaan asemansa varjolla saavansa aukoa minulle vastineetta päätänsä, niin pahastippa mettään menee.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.06.2004, 02:00:49 »
käsittääkseni poliisin ei tarvitse Suomessa edes näyttää sinulle "mustaa valkoisella", jos ovat tekemässä kotietsintää, vaan suullinen ilmoitus viranomaisen suorittamasta kotietsinnästä riittää.

Juu, ainakin kaverin kämppään olivat viranomaiset kävelleet 0830 aamulla sisään kyselemättä ja painuneet samantien käymään kaverin koneen kovalevyä ja käyttöjärjestelmän lokeja läpi, kun kyseiseltä koneelta oli kuulemma hyökätty pankin verkkopankkipalvelua vastaan miljoonilla hakkerointiyrityksillä viikonlopun aikana. Meinasivat takavarikoida pelit ja vehkeet, mutta jotenkin kaveri onnistui tilanteen puhumaan niin, ettei kone lähtenyt. Myöhemmin koko juttu osoittautui pankin oman järjestelmän virheeksi. Anteeksipyyntöjä ei kaverini koskaan saanut mistään suunnalta. Pankista sai jonkin tilpehöörin postin välityksellä.

.pi.

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 28.06.2004, 02:57:54 »
[Juu, ainakin kaverin kämppään olivat viranomaiset kävelleet 0830 aamulla sisään kyselemättä ja painuneet samantien käymään kaverin koneen kovalevyä ja käyttöjärjestelmän lokeja läpi, kun kyseiseltä koneelta oli kuulemma hyökätty pankin verkkopankkipalvelua vastaan miljoonilla hakkerointiyrityksillä viikonlopun aikana. Meinasivat takavarikoida pelit ja vehkeet, mutta jotenkin kaveri onnistui tilanteen puhumaan niin, ettei kone lähtenyt.  .pi.

No huhhuh, tuo on jo aika törkeä tapaus!  :shock:  Oliko niillä edes kotietsintälupa? Ilman sitähän ei tarvitse edes poliisia päästää kotiinsa.
 Mutta maailma muuttuu ja rikollisuuden keinot muuttuvat. Internet ja sen antamat mahdollisuudet ovat niin monimuotoisia, että siinä on lainsäätäjillä ja lainvartijoillakin usein varmaan sormi suussa.

Itselleni on nuorempana käynyt muutamaankin kertaan niin, että kävellessäni kaikessa rauhassa (ne kuuluisat puhtaat jauhot pussissa) oman kotikyläni kadulla, viereen kaartaa poliisiauto ja mitään perusteita esittämättä vaaditaan henkkarit nähtäväksi. Kerran kyselin jopa tuossa tilanteessa huvikseni sheriffeiltä, että onko tienoolla tapahtunut jotain ja etsivätkö he jotakuta. Mutta eihän niiltä tuollaisiin saa kummempia vastauksia, kuin "noo, kunhan tässä katellaan..."

Mitähän noissa tilanteissa olisi käynyt, jos minulla ei olisi ollutkaan henkkareita mukana?  :roll:   Edellyttääkö laki, että kansalaisen on kaikkialla ja aina pidettävä virallista henkilöllisyystodistusta mukanaan?

Lisäys: noin muuten minulla ei ole kauhean pahoja kokemuksia Suomen poliiseista. Hyviä kokemuksia on jopa joitakin.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.06.2004, 03:19:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Tony X"
Mitähän noissa tilanteissa olisi käynyt, jos minulla ei olisi ollutkaan henkkareita mukana?  :roll:   Edellyttääkö laki, että kansalaisen on kaikkialla ja aina pidettävä virallista henkilöllisyystodistusta mukanaan?

Henkilöpapereita ei ole pakko kantaa Suomessa (ainakaan suomalaisen) mukana, poislukien esim. autoilu, jolloin ajokortti on ymmärrettävästi (ainakin periaatteessa) oltava. Jos pysäyttävät, niin ei siinä sitten kummempia, joudut sitten vain kertomaan "hetusi". Toisella kerralla omalla kohdallani poliisi hyvin vittumaiseen tyyliin kysyi, että "ei taida olla henkkareita mukana, kun muka lenkillä vaan olet..", johon jouduin sitten toteamaan, että lenkillä olen ja en kyllä ihan rehellisyyden nimissä passaa niitä mukanani silloin kantamaan. Toisella kerralla sitten ravintolasta kotiutuessani ajokortti sattui olemaan mukana, niin alkoihan siitäkin sitten pään aukominen, että tämä on kyllä niin rikki, ettei kelpaa enään. Tuumailin poliisille vaan, että sitten ei auta viedä kuin putkaan, jos tällä ei saa edes kadulla kävellä.. :wink: Eivät vieneet! :D

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #8 : 28.06.2004, 13:17:00 »
enminänyttiedäettäliittyykötämäaiheeseen, mutta Saksassa kysytään junissa passeja ja papereita etenkin ulkomaalaisen näköisiltä tyypeiltä (viime viikolla "jäi kiinni" (?) joku sri lankalainen mies, jolla ei ollut mitään papereita mukanaan)...
Kyllä ne pollarit taitaa joskus tulla kotiin ilman etsintälupiakin, jos saavat tietää esim. pienistä huumejutuista yhtäkkiä.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #9 : 28.06.2004, 13:32:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinja"
Kyllä ne pollarit taitaa joskus tulla kotiin ilman etsintälupiakin, jos saavat tietää esim. pienistä huumejutuista yhtäkkiä.

Käsittääkseni poliisi ei saa tehdä kotietsintää, jos sinua ei epäillä rikoksesta, jossa on laissa määrätty minimirangaistukseksi alle 6kk vankeutta. Tähän kategoriaan ei pienet huumejutut (käyttö?) kyllä kuulu, tai riippuu sitten siitä, mitä kukakin pitää pienenä?

[edit : lisätty alle-sana]

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #10 : 28.06.2004, 14:53:55 »
Käsittääkseni poliisi ei saa tehdä kotietsintää, jos sinua ei epäillä rikoksesta, jossa on laissa määrätty minimirangaistukseksi 6kk vankeutta. Tähän kategoriaan ei pienet huumejutut (käyttö?) kyllä kuulu, tai riippuu sitten siitä, mitä kukakin pitää pienenä?

Kyllä nyt oli vähän isommasta asiasta kysymys kuin käytöstä (vaikka onhan sekin iso asia). Mitenhän nopeasti luvan kotietsintään saa? Ei sillä että mua kiinnostaisi... :)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #11 : 29.06.2004, 02:12:25 »
Mitenhän nopeasti luvan kotietsintään saa? Ei sillä että mua kiinnostaisi... :)

Mitä ilmeisemmin akuutissa tilanteessa hyvinkin nopeasti. Ja hyvä niin, jos sillä saadaan rikollisia kiinni.

Moina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 29.06.2004, 13:07:01 »
Mun mielestä sillä onko sulla puhtaat jauhot pussissa vai ei, ei pitäisi olla mitään tekoa sen kanssa oletko aulis luovuttamaan henkilötietosi.
Juuri se tässä koko Isoveli jutussa mättääkin, koska kukaan ei halua joutua leimatuksi rettelöitsijäksi tai rikolliseksi erilaisia valvontakeinoja vastustaessaan. Meillä kaikilla on joku juttu mitä emme halua toisten tietävän, olkoon rikollista tai suloista, mutta pikkuhiljaa näiden asioiden pitäminen salassa tulee yhä vaikeammaksi, yleisen turvallisuuden nimissä.
Henkilötietojen luovuttaminen poliisille tuosta vain voi tuntua pieneltä jutulta verrattuna 1984:n maailmaan ja toivottavasti sitä ei ikinä tule, mutta jos se on tullakseen, eiköhän se hiivi tänne pikkuhiljaa juuri tällaisien juttujen tullessa yhä hyväksytymmiksi.

Tarja Halonen
presidentti

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #13 : 29.06.2004, 19:00:13 »
Lainaus käyttäjältä: "moina"
Mun mielestä sillä onko sulla puhtaat jauhot pussissa vai ei, ei pitäisi olla mitään tekoa sen kanssa oletko aulis luovuttamaan henkilötietosi.
Juuri se tässä koko Isoveli jutussa mättääkin, koska kukaan ei halua joutua leimatuksi rettelöitsijäksi tai rikolliseksi erilaisia valvontakeinoja vastustaessaan. Meillä kaikilla on joku juttu mitä emme halua toisten tietävän, olkoon rikollista tai suloista, mutta pikkuhiljaa näiden asioiden pitäminen salassa tulee yhä vaikeammaksi, yleisen turvallisuuden nimissä.
Henkilötietojen luovuttaminen poliisille tuosta vain voi tuntua pieneltä jutulta verrattuna 1984:n maailmaan ja toivottavasti sitä ei ikinä tule, mutta jos se on tullakseen, eiköhän se hiivi tänne pikkuhiljaa juuri tällaisien juttujen tullessa yhä hyväksytymmiksi.

Suhtaudun itse ehdottoman varauksellisesti kaikkia isoveli-valvoo asioita kohtaan, mutta se ei tarkoita, että ymmärtäisin miksi joku haluaa tahallisesti hankaloittaa poliisin kentällä tekemää työtä! Jos poliisi sinut pysäyttää kadulla pyytäen henkilöpapereita, niin mitä ilmeisemmin sille joku ymmärrettävä syy löytyy.

Otetaan esimerkiksi tälläinen tilanne: lähistöllä on tapahtunut murto, tuntomerkit täsmäävät sinuun, on talvinen arkiyö, joten ihmisiä ei kamalasti ole liikkeellä. Poliisi pysäyttää sinut, kysyen henkilötietojasi. Mitä teet?

1. Alat huutamaan, ettet suostu tälläiseen isoveli-valvoo systeemiin ja intät, ettet suostu kertomaan?

2. Toteat, ettei sinun henkilökohtainen tietoturvasi siitä niin kamalasti vaarannu, annat siis hetusi, ja päästät poliisit etsimään oikeaa tekijää?

Tämä tapahtui aika tarkalleen puolivuotta sitten omalla kohdallani, ja minä valitsin jälkimmäisen.

En siis todella tarkoitan, että hyväksyisin näitä Bushin hallinnon Stasimaisia suunnitelmia, jossa kaikista kansalaisista kerättäisiin "kansallisen turvallisuuden"-nimissä kansiotolkulla tietoa. Kyllä perusolettamus pitää olla se, että ihminen on rehellinen, kunnon kansalainen ja tietoja ei saa kerätä varmuuden vuoksi talteen. Mutta ymmärrän kyllä senkin, että jotkin teot ovat sellaisia, joiden myötä ihminen menettää tämän "oikeutensa", koska emmehän muuten voisi edes hyväksyä esimerkiksi rikosrekistereitä.

Moina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 30.06.2004, 22:30:54 »
En halua millään muotoa vaikeuttaa poliisin työtä, jos ne vain pidättelisivät murtovarkaita, raiskaajia, himomurhaajia ja muita
inhotuksia. En myöskään kiellä sitä, etteivät he tee tärkeää ja rankkaa työtä. Mutta poliisillakin on velvollisuus kertoa minulle mistä he minua epäilevät, usein kuuluu vaan kyllästynyttä mutinaa tyyliin "ei nyt aleta rähinöimään", eikä selväsanaista vastausta saa millään nyhdettyä.
Ja kyllä luultavasti antaisin henkilötunnukseni  ja päästäisin sankarit matkaan.
Äskeisessä viestissäkin oli kyse lähinnä ideaalista ja yleisestä asenneilmaston muutoksesta.

Tarja Halonen
presidentti

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #15 : 01.07.2004, 15:36:41 »
Toi kotietsintälupasysteemi on revitty jenkkileffoista. Suomen poliisi ei tarvitse kotietsintään periaatteessa minkäännäköistä lupaa tai perustetta ( vaikka luonnollisesti heillä aina on joku peruste, eli eivät tule ihan huvikseen penkomaan kotiasi  :P ) Eli ton suhteen Suomi on jopa tiukemmin kontrolloitu yhteiskunta kuin jenkkilä.

Pi

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 01.07.2004, 23:20:12 »
Pakkokeinolaki, 5. luku

3§ Kotietsinnästä päättäminen

"Kotietsinnästä päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies. Ilman määräystä saa kuitenkin poliisimies toimittaa kotietsinnän, milloin sen tarkoituksena on kiinni otettavan, pidätettävän tai vangittavan taikka tuomioistuimeen tuotavan tai henkilönkatsastukseen toimitettavan tavoittaminen taikka sellaisen esineen takavarikoiminen, jota on voitu seurata tai jäljittää rikoksen teosta verekseltään. Poliisimies voi määräyksettä toimittaa kotietsinnän myös muulloin, jos asia ei siedä viivytystä."

5§ Kotietsinnän toimittaminen

"Kotietsintää aloitettaessa on kirjallinen etsintämääräys esitettävä paikalla olevalle, 4 §:n 2 momentissa tarkoitetulle henkilölle. Jollei kirjallista määräystä ole, etsinnän tarkoitus on suullisesti esitettävä.

Kotietsintä on toimitettava siten, että siitä ei aiheudu haittaa tai vahinkoa enempää kuin on välttämätöntä.

Huone tai säilytyspaikka saadaan, jos se on tarpeellista, avata voimakeinoja käyttäen. Toimituksen päätyttyä on sillä tavoin avattu paikka sopivalla tavalla jälleen suljettava.

Kotietsintää ei erityisettä aiheetta saa toimittaa kello 21:n ja 6:n välisenä aikana."

Lisätietoja: Pakkokeinolaki

.pi.

Asseri

• Vieras
« Vastaus #17 : 04.07.2004, 18:53:37 »
Lainaus käyttäjältä: "~)))D"

Käsittääkseni poliisi ei saa tehdä kotietsintää, jos sinua ei epäillä rikoksesta, jossa on laissa määrätty minimirangaistukseksi alle 6kk vankeutta. Tähän kategoriaan ei pienet huumejutut (käyttö?) kyllä kuulu, tai riippuu sitten siitä, mitä kukakin pitää pienenä?

[edit : lisätty alle-sana]

Kun epäillään huumeen käytöstä, epäillään sellaisesta rikkeestä kun huumausaineen käyttörikos. Tuosta rikoksesta tuomitaan AINA sakkoihin, mutta laissa tuomioksi on kirjattu sakot tai max 6kk vankeus juuri tuon pakkokeinolain 6kk minimirangaistusvaatimuksen takia.

Ohaio

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 12.08.2004, 23:42:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Toi kotietsintälupasysteemi on revitty jenkkileffoista. Suomen poliisi ei tarvitse kotietsintään periaatteessa minkäännäköistä lupaa tai perustetta ( vaikka luonnollisesti heillä aina on joku peruste, eli eivät tule ihan huvikseen penkomaan kotiasi  :P ) Eli ton suhteen Suomi on jopa tiukemmin kontrolloitu yhteiskunta kuin jenkkilä.

Kuunnelkaapa anonyymia asiantuntijaa! Jos asia olisi näin niin mikä estäisi poliiseja sitten vaikka juuri tuon huvikseen penkomisen? Tuossa jo noita etsintäperusteita tulikin. Ei poliisit muuten vaan voi kävellä ihmisten koteihin, omalla kohdallakin on sattunut kaksi kertaa niin, että poliisit on kutsuttu melun johdosta käväisemään. Kun ovat oven taakse löytäneet ja pyytäneet sisäänpääsyä olen sen kohteliaasti evännyt. Ja kyllä, puhtaat jauhot ovat minullakin näissä tilanteissa olleet.

Rumarko

• Vieras
« Vastaus #19 : 13.08.2004, 07:18:29 »
3 postausta tän yläpuolella on asia miten se lain kirjaimen mukaan menee.  Tosissaan ei tarvita kuin epäilys rikoksesta, todistusaineistosta jne niin kämpän saa tutkia...