Konkreettinen budjetti eteläisen Afrikkan reppureissulle?

(Luettu 16616 kertaa)

kionor

• Aloittelija
    • Profiili
Kesällä olisi tarkoitus lähteä katsastamaan Afrikkaa ensimmäistä kertaa elämässäni, mutta koska mä en aikaisemmin kyseisellä mantereella ole matkustanut eikä netistä tunnu oikein löytyvän juttua reppureissaamisesta siellä ajattelin tulla kyselemään minkälaisella budjetilla Afrikkaan kannattaisi lähteä? Lentojen jälkeen käyttörahaa jäisi about 2500-3000€, pärjääkö sillä kolme kuukautta? Tuntuu hullulta jossei pärjäisi, mutta oon törmäänyt netissä useampaan sivustoon, jossa budjetiksi on arvioitu 40-50€/päivä mikä tuntuu todella paljolta ottaen huomioon että mä oon reissunnut Euroopassakin 20€ päiväbudjetilla? Ajatuksena oli läheä etelä-Afrikkaan ja siitä mahdollisesti Namibiaan ja Botswanaan. Halvimmat mahdolliset majoitukset on mielessä (hostelli, mahdollisesti telttamajoitus hostellien pihalla), couchsurfing kelpaa paremmin kuin hyvin (jos sitä Afrikassa harrastetaan?) ja ruokaa syön mieluusti katukeittiöstä tai kokkaan itse. Eli eniten mietityttää majoituksen hintataso noin yleensä, liikkuminen paikasta toiseen (auton vuokramiseen ei mahdollisuutta) ja erinnäiset aktiviteetit. Safarit on poissuljettu juttu, mutta surffaamista ymv. aktiviteetteja voisi toisinaan harrastaa.

Eli mikä olisi konkreettinen päivä/kuukausibudjetti eteläisen Afrikan reppureissulle hostelliyöpymisillä ja katuruoalla?

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Konkreettinen budjetti eteläisen Afrikkan reppureissulle?
« Vastaus #1 : 29.10.2015, 19:05:08 »
Telttamajoitus on ehdottomasti hyvä juttu tuolla ja se on kaiken lisäksi tosi yleistä, joten melkein joka paikassa siihen on mahdollisuus, varsinkin Botswanassa ja Namibiassa, tosin majoituspaikkoja on välillä aika harvakseltaan ja halvimmatkaan majoitukset ei ole kovin edullisia, varsinkaan Botswanassa. Itse olin E-A:ssa ja muutamassa naapurimaassa vuosi sitten 3 kuukautta, mutta en tullut laittaneeksi hintoja ylös. Kuitenkin sanoisin, että 2500 - 3000 kolmelle kuukaudelle on aika vähän. Ainakin itselle tulee reissussa kaiken maailman "mielitekoja" vaikka olisin mitä suunnitellut etukäteen. Ja esim. Namibiassa Sossusvlein tai joku muu aavikko on aika must ja joihinkin paikkoihin ei pääse lainkaan julkisilla tai sitten niistä ei saa mitään irti ilman opasta. Aavikolle ei kannata lähteä yksin kulkemaan ja vain jossain aavikon reunalla käyminen ei kyllä ole sama asia. Toki itsestä riippuu mitä haluaa nähdä, mutta itse ainakin ajattelin niin, että koska en välttämättä ihan heti ole menossa noille seuduille takaisin, niin haluan nähdäkin jotain. Ja vaikka ei varsinaisesti safarille halua tai ole varaa, niin kannattaa edes ottaa joku opastettu kävely/veneretki, jossa näkis vähän luontoa ja villieläimiä, mun mielestä Afrikan reissua ei ole mitään järkeä tehdä ilman niitä. Pelkästään bussin ikkunasta jää vähän ykspuolinen fiilis monesta paikasta.

Mä en osaa siis sanoa sulle mitään sopivaa päiväbudjettia, mutta vaikka normipäivinä pärjäisitkin sillä, että majoitukseen menee 10 euroa ja syömiseen toiset 10, niin tulee niitä päiviä, kun bussilippuun menee 30 euroa ja johonkin aktiviteettiin toiset 30 euroa ja siinä meneekin sitten monen päivän budjetin edestä rahaa. Mä itse ainakin käytin tuolla enemmän takseja ja busseja, koska liikkuminen tuolla itekseen ei ole ihan sama asia kuin vaikkapa Aasiassa.

Kannattaa katsoa itselle se mahdollinen reitti ensin. Laske mitä siirtymiset maksaa, katso majoitusten hintoja, sen jälkeen mieti, paljon haluaisit käyttää aktiviteetteihin, laske yhteen ja katso mitä tulee ja riittääkö jäljelle jäävä raha syömiseen ja sittenkin lisää summaan 10-20 %, koska ainakin sen verran se budjetti kuitenkin menee yli.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.10.2015, 15:05:08 »
Nama budjettikysymykset on tallaisia ikuisia "kuinka pitka on patka narua" -juttuja. Joku parjaa kympilla, jollekin ei riita satanen. Melko mahdotonta sanoa, varsinkaan kun ei tunne ihmista ja hanen mukavuustasoaan. Lonely planetit sun muut osaa *yleensa* antaa ihan hyvaa osviittaa.

Toinen pointti on se, etta Afrikka on ihan hemmetin iso manner. Marokossa, Etiopiassa, Nigeriassa ja Etela-Afrikassa on eri hintatasot. Eli sekin vaikuttaa minne on menossa (tama ei nyt kritiikkina talle kirjoittajalle joka on matkalla etelaiseen Afrikkaan, mutta noin yleensa kysytaan vaan sita "Afrikan" budjettia).

Budjettireissulle olet kylla valinnut kolme kaikkein kalleinta maata. Mikaan noista ei ole halpa, ja 50€ paivassa menee kepeasti. Maat on isoja, ja ihan vaan perusbussitkin maksaa jonkun verran EA:ssa isojen kaupunkien valilla. Hostellit tarjoaa kylla telttapaikkoja mutta kylla nekin on melkein kymmenen euroa per yo. Puskanukkuminen on tietty mahdollista, mutta muista etta virtahevot, kaarmeet sun muut tuo oman jannityksensa kuvioon- seka myoskin rikollisuus. Puskassa nukkuva valkoihoinen EA:ssa on jotain aika vierasta. Botswanassa ei oikein hostelleja ole, eli halvat guesthouset on varmaan paras vaihtoehto. Namibiassa & Botswanassa on hiukan vaikea liikkua ilman autoa tai turrebussikierrosta kuten SunRiseGirl sanoi. Kapkaupunkia lukuunottamatta Afrikan parhaat "nahtavyydet" ei ole urbaaneja vaan luontoa, ja niille mestoille paaseminen (seka paasymaksut ja siella yopyminen) ei ole ilmaista huvia. Safarit kaikkineen on ainakin sen $100 per paiva, ja olisihan se nyt ihan hassua jos lahdet sinne asti etka nae ensimmaistakaan kirahvia. En tieda, mita muita aktiviteetteja etsit. Katuruokaa ei ole samalla tavalla ollenkaan kuin muualla maailmassa, mutta noissa kaikissa on kylla hyvat supermarketit (ainakin vahankaan isommissa kaupungeissa) jos haluaa itse kokkailla.

Asemassasi harkitsisin ehka lyhyempaa reissua jotta paivabudjetti suurenisi (ja paaset jotain nakemaankin), tai jotain muuta kohdetta. 20€ riittaa ehka hostelliin & markettisyomiseen, mutta parikymppia per paiva on mielestani ihan liian vahan jos haluat nahda muutakin kuin kaupunkimaisemaa (joka ei ole mitaan erikoista Afrikassa, paitsi se Kapkaupunki & ehka pari muuta pikkupaikkaa EA:ssa).
« Viimeksi muokattu: 30.10.2015, 15:07:28 kirjoittanut Strange Little Girl »
She rides rollercoasters but never screams

zpaypm

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.11.2015, 15:06:34 »
Puolen vuoden Etelä-Afrikka-kokemuksella tältä keväältä  (reissasin myös Namibiassa ja Botswanassa), veikkaisin, että tuo 50e/pv on ihan realistinen budjetti. Nuo eivät tosiaan ole mitään halpoja maita, eivätkä välttämättä reppureissaajalle muutenkaan erityisen helppoja, varsinkaan ilman autoa.

Etelä-Afrikassa ruokauppojen hintataso on about puolet -⅔ Suomen hinnoista. Ulkona syöminen on (Suomeen verrattuna) halpaa, mutta ei rajoitetulla budjetilla kuitenkaan mahdollista joka päivä ulkona syömistä. Erilaisilla toreilla on halvempaa, mutta niiden löytäminen on oma juttunsa. Köyhät paikalliset ostavat ruokansa pääasiassa townshipeistä, joihin ei kannata mennä ilman paikallista opasta/järjestettyä kierrosta. Katukojuja on useimmissa paikoissa aika vähän, mutta saattaa niitäkin paikasta riippuen löytää. Pikaruoka on kyllä halpaa ja sitä on tarjolla ihan kaikkialla.

Paikasta toiseen liikkuminen ilman autoa on tosi vaikeaa. Etelä-Afrikassa kulkee suurimpien kaupunkien välillä pitkänmatkanbusseja, jotka on ihan kohtuuhintaisia ja turvallisia. Rannikolla Kapkaupungista Garden routea pitkin Port Elizabethiin ja siitä ylös Durbaniin ja Johannesburgiin pääsee Baz Bussilla, joka ei kyllä ole erityisen halpa, mutta mahdollistaa hop on hop off-meiningin ja useimmat reppureissaajat käyttää tätä. Köyhien paikallisten käyttämillä minibusseilla pääsee kyllä varmaan minne vaan, mutta turvallisuusjutut pitää ottaa kunnolla huomioon (yksin matkatessa en varmaan käyttäisi) ja sen oikeaan paikkaan menevän bussin löytäminen on aika säätöä (kokemus sekin!).

Botswanassa ja Namibiassa liikkuminen ilman autoa on todella haasteellista! Kaupunkeihin toki pääsee, mutta esim. Windhoek on aika tylsä kaupunki, museoissa voi toki viettää tovin, mutta muuten ei siellä paljoa nähtävää ole. Swakopmund on tosi suloinen kaupunki, mutta ei sielläkään kovin montaa päivää vietä. Näiden maiden suurin anti on oikeasti se luonto, niin kuin on sanottukin. Windhoekin hostelleissa oli paljon yksinmatkaavia, jotka yrittivät etsiä autonvuokrausporukkaa kasaan eli se on varmasti mahdollista. Esim. Sossusvleihin (jossa ehdottomasti kannattaa käydä, jos Namibiaan asti lähtee) ei yksinkertaisesti pääse julkisilla.

Kuten muut jo sanoikin, niin kannattaa käydä katsomassa eläimiä! Halvin tapa nähdä niitä on ajella luonnonpuistoissa ympäriinsä omalla autolla, jolloin maksat vain pääsymaksun. Tehtiin myös lisäksi pari järjestettyä auringonnousun ajelua (about R300/2h Addon norsupuistossa), jolloin näki leijonia tms. paremmin, mutta se ei ole ei mitenkään välttämätöntä, itse ympäriinsä ajellen näkee myös paljon. En tosin käynyt Krugerissa, jossa asia voi olla eri puiston koon vuoksi.

Telttailu on noissa maissa tosi hyvä tapa majoittua, esim. Namibian ja Botswanan luonnonpuistoissa se lähes on ainoa kohtuuhintainen tapa yöpyä, mutta ei sekään ole niin halpaa kuin luulisi. Esim. Sossusvleissä maksettiin 165 Nambian dollaria/hlö/yö telttapaikasta, se on varmaan se kallein kohde, mutta ei ne muutkaan paikat olleet paljoa halvempia. Ja tämä oli siis kesäkuussa eli low-season. Ja telttailua miettiessä kannattaa ottaa huomioon, että Suomen kesän aikaan siellä on tosi kylmä. Etelä-Afrikan etelärannikolla sataa, on tuulista ja koleaa. Aavikolla on saakelin kylmä, yöllä voi olla pakkasta, päivällä vähän lämpimämpää. Namibian ja Botswanan pohjoisosissa päivällä on hellelukemia, mutta yöt ovat silti aika viileitä.

Ainakin Garden Routella ja Wild Coastilla erilaiset aktiviteetit (esim. surffaus) onnistuu hyvin ja ihan kohtuuhintaisesti. Muistaakseni surffilaudan vuokraus oli jotain R150 muutamaksi tunniksi, ekalla kerralla ehkä sai jotain opetustakin paikasta riippuen. Muuten Wild Spirit Backpackers Lodge Tsitsikamman luonnonpuistossa on muuten ihan must-kohde!! Maaginen paikka metsän keskellä. Ja Johannesburgissa kannattaa ehdottomasti mennä Curiocity-nimiseen hostelliin.

Kuulostipa nyt vähän negatiiviselta. Noh, nää oli asioita, jotka tuli mulle osittain yllätyksenä. Mutta aivan upeita maita ovat kaikki ja voin mielelläni kertoa lisää, jos tarviit vinkkejä :)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 13.12.2016, 01:20:01 »
Vähän postauksia, mutta paljon hyvää tietoa tässä ketjussa.

Lainaus
Paikasta toiseen liikkuminen ilman autoa on tosi vaikeaa.

Jäin miettimään tätä. Mitenköhän helppoa/mahdollista on kulkea julkisilla reitti Swasimaa - Lesotho - Botswana/Zimbabwe?

Olisi mielenkiintoista kuulla myös ketjun aloittajan kokemukset reissustaan.

Itse muistan, että Etelä-Afrikan hintataso oli shokki jo vuonna 2004.

laituri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.12.2016, 21:13:43 »
Kuljin nyt  heinä-marraskuussa reitin Johannesburg-Kruger-Swasimaa-Mosambik-Malawi-Sambia-Zimbabwe (Victoria Falls)-Botswana-Namibia-Kapkaupunki-Garden Route-Pietermaritzburg-Johannesburg. Liikuin julkisilla lähinnä maata pitkin, pois lukien:
- Kruger/Swasimaa, auton vuokraus; ainakaan alkumatkasta en osannut hakea julkisia kulkuvälineitä noihin paikkoihin
- lento Mosambikin keskiosan yli (levoton alue)
- Vic Fallsilta overland tour -ryhmän mukana Swakopmundiin (Namibia), ei löytynyt kunnollista julkista liikennettä
- Namibia, auton vuokraus, Swakopmundista ei todellakaan pääse Sossusvleihin ja muualle aavikolle muuten (Windhoekista kyllä järjestetään retkiä Sossusvleihin 1-2 kertaa viikossa)
- Lesothoon olisi päässyt julkislla vähän vaivaa näkemällä esim. Sani Passin kautta, mutta aika loppui kesken. Lesothon sisällä ilmeisesti kohtuullisesti/välttävästi julkista liikennettä.

Riippuu siis, minne haluaa mennä, julkisilla pääsee vaihtelevasti. Mutta ei läheskään yhtä helposti kuin Aasiassa tai edes Etelä-Amerikassa.
Namibiassa ja ehkä  Botswanassa vaikeinta. Malawissa pääsee melkein kaikkialle, jos tyytyy ylitäysiin hitaisiin yhteyksiin.
Etelä-Afrikassa pääteiden ulkopuolella vaikeaa, mutta joitain yhteyksiä jossain päin on olemassa, esim. viinialueille pääsee jotenkuten.
Mosambikissa yhteyksiä on jonkin verran, mutta oman kokemuksen mukaan kaikista hitaimmat.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen budjetilla 50 €/pv pärjää hyvin. Halvemmallakin kaiketi, hostelli/telttamajoituksen hinnat eivät halpoja, mutta kohtuullisia monesti.
Auton vuokraaminen etenkin Etelä-Afrikassa erittäin halpaa, 15-20 €/pv.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 21:17:18 kirjoittanut laituri »

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.12.2016, 12:36:30 »
^^ kyllä tuollainen usviksen kyselemä kierros onnistuu kohtuu helposti julkisilla - olen itse kulkenut muutaman noista väleistä pari vuotta sitten.

Johannesburgista pääsee helposti bussilla Swazimaahan. Swazimaasta taas kulkee tiheästi busseja Durbaniin. sitten tuleekin hankalin väli eli jos haluat jatkaa Lesothoon Sani Passin kautta (mitä kyllä suosittelen - maisemat ovat upeat) niin Durbanista pääsee kyllä Underbergiin asti bussilla mutta sitten todennäköisesti tarvitset jotain taksikyytiä ainakin osan matkaa läpi Lesothon. Jos yövyt (kalliissa) Sani Mountain Lodgessa niin saat varmaan järkättyä hotellilta kyydit rajan yli mutta siitä eteenpäin kohti Maserua voi olla vaikeampaa. Itse kävin Lesothossa vain päiväretkellä Sani Passin suunnassa  Durbanista käsin joten tuo em siirtymä jäi tekemättä.

Kun pääset Maseruun asti niin sieltä on taas busseja J-Burgiin, mistä voit jatkaa Zimbabween bussilla.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.12.2016, 13:38:07 »
Kyllahan tuo Usviksen reitti on ihan mahdollinen ilman autoa, mutta mielestani hankala. Eika edes valttamatta kovin halpa, koska vaikka busseja kayttamalla saastaa rahaa, niin sitten sita taas kuluu takseihin seka erilaisiin opastettuihin kierroksiin (safarit, aavikkoreissut jne). Musta ainakin autovuokrat E-Afrikassa ja Namibiassa oli yllattavan halvat.

Olen tehnyt kaksi kierrosta tuolla alueella, ensimmaisen ilman autoa julkisilla ja toisen autoillen, ja taytyy myontaa etta auton kanssa siita sai paljon enemman irti. Ensinnakin aikaa saastyy ihan jumalattomasti, ja mika tarkeampaa, autolla voi pysahtya minne haluaa ottamaan valokuvia ja ihasteleen maisemia tai syomaan. Meilla autossa kulki myos evaat, mika tarkoitti etta ruokakuluissa saastyi kivasti. Myos teltan raahaaminen olisi ollut kivuliasta ilman autoa. Eli vaikka auto oli kalliimpi kuin julkiset, saastoa tuli koska pystyimme telttailemaan (en tieda, olisinko voinut kantaa telttaa, rinkkaa ja makuupussia montaa kuukautta muuten) seka kokkailemaan. Monet hostellit rannikolla ovat kaukana ruokakaupoista, joten ainoa mahdollisuus on ostaa safkat hotellilta/hostellilta, kun taas me pystyimme ajaan lahimpaan ruokakauppaan ostamaan tarvikkeita.

Mosambik bussilla oli itseasiassa yksi helpoimpia julkisilla, koska bussit kulkevat rannikkoa pitkin ja pysahtyvat mielenkiintoisiin paikkoihin. Etela-Afrikassa, Botswanassa ja Namibiassa taas bussit menevat vain isoihin kaupunkeihin jotka eivat mielestani ole kiinnostavia. Sani Passilta Lesothoon on todellakin se ongelmallinen patka. Ilman autoa suosittelen Sani Pass Lodgea ja sielta paivareissua Lesothoon, maisemat on hienot ja kylla paivassakin jotain nakee. Swazimaa on mielestani tosi tylsa.

Botswanassa ja Namibiassa liftasin paljon; maksoin kuskille vahan bensarahaa, silla moniin paikkoihin oli tosi vaikea paasta muuten. Liftaus on melko yleinen kaytanto ja paaasiassa turvallista. Mutta kaytannossa jouduin ostaan kaikenlaisia retkia Botswanassa jotta paasin suola-aavikoille, Chobeen ja sen sellaisiin. Hostelleissa kannattaa kysella kenella on auto, ja paaseko bensoihin osallistumalla mukaan. Namibiassa meilla oli auto 5 viikkoa, ja melkein aina joku "ylimaarainen" tyyppi mukana.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2016, 13:41:17 kirjoittanut Strange Little Girl »
She rides rollercoasters but never screams

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 21.12.2016, 12:00:08 »
Kiitos kaikille vinkkilöistä!

Kuljin nyt  heinä-marraskuussa reitin Johannesburg-Kruger-Swasimaa-Mosambik-Malawi-Sambia-Zimbabwe (Victoria Falls)-Botswana-Namibia-Kapkaupunki-Garden Route-Pietermaritzburg-Johannesburg.

Uteliaisuudesta kysyn, kauanko sulla meni tähän reittiin aikaa.

Itse liikun suunnilleen samalla reitillä, mutta Namibiaan en aio kiirehtiä. Namibia olisi ehkä kiinnostavin maa, mutta en jaksa raahata telttailuvälineistöä ja muu majoitus on kai aika tyyristä maassa.

Mitkä oli sun ehdottomat suosikit reitillä?

laituri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.01.2017, 21:30:23 »
Yllä mainittuun kierrokseen sain kulumaan vähän yli 4 kuukautta. Etukäteen aikahaarukkana oli 3-6 kk. Kierroksella ei ollut mitään etukäteisaikasuunnitelmaa, joten muutama päivä/paikka tahdilla tuo näytti menevän luontevasti omaan tahtiini.

Erityisesti pidin Malawista, suhteellisesen pienessä maassa monia erilaisia mestoja: vuoria, järviä ja sitä sun tätä.
Namibian aavikot ovat näkemisen arvoisia.
Safarikohteista etenkin South Luangwa Sambiassa ja Botswanan puistot hyviä.
Otter Trail Etelä-Afrikassa.

Todettakoon myös, että Sani Lodge Backpackersista (parikymmentä km solan alapuolella) pääsee Sani Passin yli Etelä-Afrikasta Lesothoon päivittäin kulkevalla nelivetotaksibussilla, mikä se nyt onkaan. Tosin lähtee 3 km:n päästä.
Myös liftaamalla pääsee helpohkosti, lesotholaisia matkaa silloin tällöin kotiinsa. Tai Sani Pass Backpackersin retkellä Lesothoon, yksisuuntaisen kuljetuksen neuvotteleminen majapaikassa onnistuu.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.01.2017, 22:49:01 »

Itse muistan, että Etelä-Afrikan hintataso oli shokki jo vuonna 2004.
Randihan on siita halventunut erittain paljon.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 22.05.2017, 19:30:07 »

Todettakoon myös, että Sani Lodge Backpackersista (parikymmentä km solan alapuolella) pääsee Sani Passin yli Etelä-Afrikasta Lesothoon päivittäin kulkevalla nelivetotaksibussilla, mikä se nyt onkaan. Tosin lähtee 3 km:n päästä.

Itse tein lopulta niin, että matkasin Lesothon läpi minibusseilla pohjoista kulkevaa tietä. Kannatti: vuoristot Lesothossa ovat maailmanluokkaa, todella upeita. Itse viihdyin parhaiten kaupungissa nimeltä Mokhotlong. Ei ensimmäistäkään turistia, upeat vuoristot ympärillä, kaukaisen paikan tunnelma. Oli outoa olla paikassa, jonka maisemat olivat tuttuja muilta mantereilta, mutta jossa ihmiset olivat mustia. Kävin myös kehutussa Malealea Lodgessa (mistä pääsee yhdessä pitkässä päivässä Mokhotlongiin), joka oli minun makuun turistirysä. Tämä majatalo on Lonely Planetin mukaan koko maan paras ja Trip Advisorin mukaan yksi koko maailman parhaista majapaikoista hinta-laatusuhteeltaan. No, siellä oli sitten jota kuinkin 40 turistia...

Tuo Sani Passin ylittävä tie on ehkä upein tie maailmassa. Henkeäsalpaavat maisemat!

Suosittelen myös lämpimästi tässä ketjussa mainittua Durbania. Upea on meri!

Lainaus
Randihan on siita halventunut erittain paljon.

Ja suunta on edelleen alas päin.