Intiasta ei kannata ostaa mitään

(Luettu 12375 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Intiasta ei kannata ostaa mitään
« : 30.10.2015, 20:35:15 »
Nyt kun sesonki on taas aluillaan, on paikallaan muistuttaa, että Intiasta ei kannata ostaa mitään. Laatu on törkeä.

Itse olen ostanut:

- Kopiorinkan Delhin Main Bazaarista. Hajosi kolmessa kuukaudessa.
- Silmälasit Udaipurista. Sanka meni poikki kolmessa kuukaudessa.
- Paksukankaiset alibaba-housut Pushkarista. Nukkaantui heti rumasti.
- Kevyet ja kauniit puuvillahousut Udaipurista. Langat repesivät parissa viikossa.

Intiasta ei kannata siis ostaa mitään, vaikka halvalla saisi.

(kerrottakoon, että halpa muualla ei välttämättä ole huonoa. manilan torilta ostamani kopio-vansit ovat kestäneet hyvin kovassa käytössä.)

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Intiasta ei kannata ostaa mitään
« Vastaus #1 : 30.10.2015, 23:10:13 »
Sama voi päteä ihan moniin muihinkin maihin. Thaimaa, vietnam, Kambodza... Välillä on aika tuurista kiinni kuinka laadukasta kamaa kadulta onnistuu löytämään (välillä voi onnistaakkin). Tosin tuntuu että nykyään kamat hajoaa nopeammin kuin ennen ..on liian kännissä ja ostaa huolimattomasti shittiä ja varsinkin elektoniikka hajoaa helposti...No joo Bangokista ostamani 300bht rinkka kesti noin 2 viikkoa kunnes se saapui hki/vantaan kentälle mäsänä...

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.10.2015, 23:46:31 »
Kai tää on jotain sarkasmia? Vai kuvitteleeko joku oikeasti, että joku kopio rinkka vois kestää tai silmälasit. Toki ne VOI kestää, mutta eipä kannata olla kovin pettynyt jos ei kestäkään.

Ei kai tällaista muistutusta tarvi noinkin pitkän listan jälkeen kuin aloittaja itse.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 31.10.2015, 06:06:43 »
Tuurista taitaa olla kiinni. Ite ostin kans repun (teko-deuter) Thaikuista, kesti 2 viikkoa, kunnes levis. Toisaalta mulla on muutama mekko Intiasta ostettuna yli kolme vuotta sitten, ja ovat vielä aivan priimassa kunnossa. Juuri mitään en tuotteilta odota, joten positiivinen yllätys, jos sitten ei meekään paskaks ihan heti.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.10.2015, 07:30:47 »
^^luulen, että tämä oli kohdistettu sellaisille hiukan naiiveille Palliksille, joiden mielestä ulkomailla kaikki on paremmin ja ihanan halpaa verrattuna Suomeen. Ja selittävät elävänsä ekologisesti, mutta ostavat noita kertakäyttövarusteita. Mutta eivät kehtaa tunnustaa tulleensa kusetetuiksi ostettuaan huonoa halvalla.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.10.2015, 10:57:00 »
Kummallinen kirjoitus. Itse olen ostanut parikymmenta vuotta sitten intiasta esimerkiksi sangynpeitteita ja huiveja jotka ovat edelleen kaytossa. Ja ne muutamat vaatteet jotka ositin olivat nekin ainakin kymmenen vuotta kaytossa.

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : 31.10.2015, 11:59:41 »
Mistään ei välttämättä kannata ostaa yhtään mitään ellei nimenomaan tarvitse kyseistä tuotetta....
Veikkaan, että jokaisen pitää tehdä pari mokaa noiden kopio-ostojen kanssa, että oppii erottamaan paskan kullasta. Itsellä edelleen käytössä vuonna 2007 Thaikuista ostettu 20e kopiorinkka. En ajatellut ostaa uutta vielä seuraavallekaan reissulle. :)
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

Epic

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 31.10.2015, 12:14:52 »
Korjaisin ehkä senverran, että ei kannata ostaa surkeita tuotteita.

Olenkin aina ihmetellyt kenelle ne halvat surkeakuntoiset rinkat menevät joita turistialueilla myydään.

Ja olettaako joku että halvalla massatuotetut, tinkiville turisteille tarkoitetut housut/kengät/rinkat jne oikeasti olisivat enemmän kun sen muutaman euron/kympin arvoisia joita niistä maksetaan?

Intiasta voi ja kannattaakin ostaa tavaroita, laatua voi myös saada hyvään hintaan (kuitenkaan ei överihalvalla, on aikamoinen aivopieru jos olettaa että valkoinen iho takaa sen että saisi jollakin kumman keinolla käsintehtyä laatutyötä erittäin halvalla, laatu maksaa kaikkialla) kunhan opettelee katsomaan mistä ja mitä. Esim. kankaat ja nahkatuotteet on varma valinta. Teetin itselleni erilaisi nahkatuotteita (olkalaukku, vyölaukku) edulliseen hintaan ja voin olla varma että ne kestävät. Myös reilulla eurolla Pushkarista ostettu kamelinnahkalompakko potkii ties monetta vuotta.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 04.11.2015, 20:38:40 »
Korjaisin ehkä senverran, että ei kannata ostaa surkeita tuotteita.

Olenkin aina ihmetellyt kenelle ne halvat surkeakuntoiset rinkat menevät joita turistialueilla myydään.

Olen ihan kauhean tyhmä, jos kyse on laadun määrittelemisestä. En erota huonolaatuista tekstiiliä hyvälaatuisesta, enkä näe, jos rinkka on susi. Lisäksi ihastun halpaan hintaan. Rakastan kaikkea halpaa: hintasembaloita ja -hurrikaaneja, kopioshoppailua Aasiassa ja alennuselintarvikkeiden metsästystä Alepassa yhdeksän jälkeen. Huoh.

Tänään Kierrätyskeskus kävi hakemassa huonekaluni. Eivät meinanneet ottaa, olivat kuulema niin huonoja. Outoa oli se, että olin itse ostanut huonekalut samasta puljusta vain kuusi kuukautta sitten. Minulle olivat kelvanneet hyvin (koska olivat halpoja - tai tarkemmin ilmaistuna: halvimpia).

Ilmeisesti vaatimustasoni todellakin on erilainen kuin muilla. Huoh.

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.11.2015, 10:50:38 »
Enpä ole minäkään expertti laadun määrittelemisessä ja mm. tästä syystä olenkin jättänyt shoppailun Intian matkoilla minimiin, toinen painava syy on se että inhoan shoppailua jo kotimaassakin joten Intiassa se on minulle melkoista painajaista. Voisin sanoa, että 85% ostamistani asioista on ollut täyttä p****a. Tosin en ole muuta tuotteilta odottanutkaan, enkä varsinkaan upottanut niihin montaakaan rahaa. Vaatteet purkavat saumoista heti kotiin päästyä jne... Mutta olen kyllä pari kertaa onnistunut ihan hyvin ostoksissa. Esim. varmuudella käsityönä tehdyt tyynynpäälliset ovat palvelleet käytössä jo jokusen vuoden, varmuudella ei käsin tehdyt ovatkin palvelleet max. jokusen kuukauden, mutta on toisinaan ostettu tietoisesti hetken ajan piristykseksi. Rishikeshistä onnistuin ostamaan vuosi sitten talvikäyttöön fleecevuorisen villatakin (oikeata villaa) 1500rs, ja laatu on oikeasti hyvä (made in nepal). Suomesta olisi vastaavasta saanut maksaa jotakuinkin kymmenkertaisen hinnan. Lisäksi joku kassi (yllätysten yllätys) ja useampikin huivi on ollut hyvinkin kestävää laatua.
Olen tulllut tulokseen, että merkkivaatteita tai elektroniikkaa ei kannata missään nimessä ostaa Intiasta vaikka miten hinta houkuttelisi. Olen saanut käsityksen, että vaikka merkkivaate olisi aito, on se silti 2-laatua. Priima länsimaiden markkinoille, sekunda aasiaan. Sama pätee elektroniikkaan. Ja molempien kohdalla sen parempi laatuisen tuotteen saa tarjouksesta halvemmalla Suomesta kun normaalihintaisena Intiassa. Pitkällä tähtäimellä tulee halvemmaksi hommata tälläiset tuotteet Suomesta. Korjatkoon joku jos asiasta parempaa tietoa.
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

Eliette

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.11.2015, 13:59:22 »
Mun mielestä noista "basaarituotteista" näkee nyt aika selkeästi vähän hipelöimällä, että onko ne käyttökelpoisia. Tarpeeksi hipelöi, tarkistaa saumoja, nahkaa vähän vääntelee, että halkeileeko pinta jo kaupassa jne.
Käytännössä tietysti kyse on odotuksista, jos kuvittelee saavansa eurolla kultaa, niin varmasti pettyy kun se ei olekaan satasen arvoinen.
Mutta kuten sanoin, niin positiivisia yllätyksiä voi tulla vastaan. En minäkään odottanut, että rinkkani kestäisi seuraavat kymmenen vuotta reppureissuja, vaan ostin halvan rinkan pakon edessä. Vaikutti tosin jo ostaessa kaikin puolin moitteettomalta ja hyvin tehdyltä ja sitä se on ollutkin. :)

Eliette

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 05.11.2015, 15:59:32 »
Pitää lisätä vielä, että mun mielestä ehdottomasti kannattaa ostaa esimerkiksi huiveja halvalla! Itellä on Afganistanista tuotuja 2 dollarin silkki- ja pashminahuiveja ollut jo monta vuotta käytössä. Ehdottomasti hintansa arvoisia ja Suomessahan saa pashminasta maksaa aika paljon enemmän. Eihän semmoisen laatua itse osaa päätellä, hyvältä ne paketissa näyttää ja uutena tuntuu, mutta jos hintaa on 2 dollaria, niin eiköhän sen arvoista ole joka tapauksessa.
Samoin syömäpuikkoja ym tuskin laadun takia kukaan ostaa, vaan halpoja ja käytännöllisiä tuliaisia esimerkiksi.
Sen sijaan jos ostaa parin euron I <3 Bangkok trikoopaidan, niin olisi aika hölmöä kuvitella ettei se kutistu ensimmäisessä pesussa. ;)

---

• Vieras
« Vastaus #12 : 16.01.2016, 12:39:07 »
Intiasta en ole ikinä uskaltanut ostaa mitään kalliimpaa feikkitavaraa juurikin tuon laadun pelossa. Sen sijaan muutama superpositiivinen yllätys on käynyt, mutta niissä kyse ei ole kopiotuotteista: kahden euron ledeillä ja pikku kaiuttimella varustettu puja mandir toimii vieläkin ja kympin maksanut käsinneulottu paksu "norjalainen" villapaita Kashmirista lämmittää jo viidettä vuotta.

Isoin pettymys on aina ne mistä tahansa päin maailmaa ostetut turistipaidat, jotka kutistuu ekassa pesussa :'( kai ne pitäisi vaan jättää pesemättä...

joohannes

• Vieras
« Vastaus #13 : 16.01.2016, 15:17:17 »
räätälillä teettetty silkki puku ala arvosta paskaa ja suosittelija oli aurinkomatkat

ashrak

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 16.01.2016, 15:30:00 »
Paras vinkki on ostaa aitoja paikallisia merkkejä. Esim aliexpressistä maleroads merkkiset reput/ rinkat on _helvetin hyviä_ ja hinta kohtuullinen.

E: anteeksi pieni offtopic

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 18.01.2016, 01:10:49 »
Minun kokemukset on päinvastaisia kuin Usvan. Kun ostaa sieltä mistä paikallisetkin, yleensä saa laatua.

Olen ostanut mm. silkkikangasta kymmeniä metrejä, huiveja (silkkiä), paitoja (silkkiä nekin) sekä teettänyt itselleni kasan kauluspaitoja ja jopa vähän vähemmän konventionaalisen juhlapuvun.