Minkälainen matkaaja olet?

(Luettu 17310 kertaa)

fialina

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Minkälainen matkaaja olet?
« Vastaus #20 : 17.06.2016, 18:29:20 »
23 vuotta mittarissa ja siihen nähden jo jonkun verran reissuja oon tehnyt. Teininä vietettiin vanhempien loma-ajat kämppiä maailmalta vuokraten, sai sillon jo tottua siihen että kerralla oltiin reissussa se 3-5vk ja otettiin rennosti, vähän niinkun mökkeillen, tehtiin omat ruuat ja autolla tutkittiin lähiseutuja. Perus hotellilomia en ole siis elämässäni juurikaan kokenut, joskus jopa miettinyt että kerta se olis ensimmäinenkin   ;D

Nykyisin tulee reissattua tuon aviomiehen kanssa ja yhdessä kyhätään reissumme alusta loppuun asti. Eka yhteinen reppureissu tehtiin Thaimaahan (ylläri) 4 vuotta sitten. Omaa reissuidentiteettiäni kasvatti huomattavasti se, että 3 vuotta sitten lähin itekseni 2 kuukaudeks vapaaehtoistöihin Keniaan ja tuli tuota maata koluttua vapaaehtoistyökavereiden kanssa. Sen jälkeen on ollu jotenki ihan selvää, mitä haluaa tehdä. Afrikka houkuttelee edelleen ja toinenkin yli kuukauden visiitti tuli sinne yhessä tehtyä, syyskuussa sit uudestaan.

Kaupunkilomiakin on pari kokenut ja ne piristää arkea kivasti. pääosin kuitenkin skippaan lyhyet reissut lähelle ja kerään rahaa pidempiin reissuihin. Itse tarviin kunnon reissufiilikseen pääsemiseen vähintäänkin muutaman viikon mittaisen matkan. Yleensä reissulle lähtiessä on hankittuna vaan lennot, kaikki muut asiat selviää sitten paikan päällä. Toki koluan nettiä aina muutama viikko etukäteen ja sitä kautta tulee tutustuttua reissureittiin. Yleensä majapaikat tulee valittua vähän niin että "jos nyt muutama yö lusitaan tässä puoli-ilmasessa mestassa, nii voidaan ehkä ens viikolla jossain vähän paremmassa". Läpikulkumatkalla voin pari yötä olla lähes missä tahansa, mutta pidempään oleskeluun valitsen paikan joka säväyttää aina jollain tavalla. Hyvästä paikasta olen valmis maksamaan, hyvä hintalaatusuhde on siis kaiken a ja o. Kylmiä suihkuja vihaan ja jaettuja kylpyhuoneita kartan mahdollisuuksien mukaan. RUOKA on tärkeetä ja yks asia mitä matkoilta odotan aina tajuttoman paljon, matkustan mielellään maihin joissa se on hyvää ja laittoman halpaa, ja ainiin hedelmiä rakastan, halpoja sellaisia. Haluan yleensä olla mahollisimman lähellä paikallista kulttuuria, valitsen paikkoja joissa on hyvä fiilis enkä paikkoja joissa on paljon tekemistä. Yleensä yli viikkokin menee helposti paikassa, jossa on parhaimmillaan ehkä 1 ruokapaikka ja yks pieni ruokakauppa. Toisaalta välillä kaipaan jotain tekemistäkin johon rahallisestikin sitten panostan, kuten safarit tai erilaiset saarireissut. Ei mitään kauheen extremeä kuitenkaan kiitos.

Joskus toivoisin, että olisin reissuillani vielä pelottomampi ja rennompi. Ötökkä- ja ampiaiskammostani en pääse mihinkään(noloa). Vatsataudissa olen vähän väliä. Nälässä muutun hirviöksi. Rahoistani ja tavaroistani pidän neuroottisesti hyvää huolta. Toisaalta ihan järkevää, mutta ei tarviis olla aina niin ressissä. Jos joku kamera ei löydy 5 sekunnissa nii oon varma et se on varastettu. Noh toisaalta, mitä pidempi reissu, sitä rennommaks oma mielikin käy. Hyvät unenlahjat mulla sentään on, nukun missä vaan, millon vaan, miten vaan, tästä ominaisuudesta olen reissaajana kiitollinen :D

Seuraavaks ollaan lähössä syyskuu 2016-huhtikuu2017 rtw-reissulle, kesto siis 7kk ja yhteensä 16 maata. Huh en malta odottaa!!! Se tulee olee pisin reissu mitä oon tehnyt ja luulen, et jos sen jälkeen vastaisin uudestaan tähän alotukseen nii vastauskin vois olla  jo erilainen :D
« Viimeksi muokattu: 17.06.2016, 18:42:05 kirjoittanut fialina »

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #21 : 29.06.2016, 22:55:48 »
Yhdellä sanalla vastaisin, että "omalaatuinen".

Olen viime vuosina höyrähtänyt toteuttamaan unelmaani istua mahdollisimman paljon lentokoneissa. Vuodessa tulee keskimäärin noin 80 lentoa ja mielellään eri lentoyhtiöillä, uusille lentokentille, kiinnostavilla konemalleilla, jne. Ohessa vuoden 2016 lentokartta (sisältäen sekä jo lennetyt että maksetut tulevat lennot): Great Circle Mapper

Miksi lentäminen? Lentäminen on kiehtonut jo lapsesta lähtien: nopea siirtyminen uuteen ympäristöön ja kulttuurista toiseen, lentoyhtiöiden ja kaluston monipuolisuus, kanta-asiakasohjelmat ja yläilmojen vapauden tunne. Siinä syitä kiehtovuuteen.

Kiinnostusta minulla on myös hotelleihin, juniin, metroihin ja raitiovaunuihin. Ja aiemmassa elämässä myös Unescon maailmanperintökohteisiin. Nämä eivät ole loppuneet, mutta lentäminen on toki kiinnostus numero 1.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #22 : 29.06.2016, 23:17:47 »
Pidän myös lentämisestä, vaikken ohjaakaan reissuja sen mukaan.

Mutta riittääkö se? Eikö tunne menettävänsä mitään, jos ei käy kohteessa lainkaan tai vain pinnallisesti tyyliin yksi yö ja takaisin?

Itse koen tuhlauksena sen, että lennän kauas ja tulen sieltä ihan liian aikaisin takaisin. Tyyliin jo kahden tai kolmen viikon päästä. Tai automatkalta kuukauden päästä.

Tänään luin uusiseelantilaisesta pikkukylästä, jossa on kaksi työtöntä ja lähiseudulla tuhat työpaikkaa. Vanha levottomuus valtasi nykyään jo varsin porvarilliseksi muuttuneen mieleni.

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #23 : 30.06.2016, 16:32:10 »
Itse koen tuhlauksena sen, että lennän kauas ja tulen sieltä ihan liian aikaisin takaisin. Tyyliin jo kahden tai kolmen viikon päästä. Tai automatkalta kuukauden päästä.

Aikamoista ajan tuhlausta viettää viikko jossakin maassa. Toki jossakin Tokiossa tai Hongkongissa voi kulua viikkokin, mutta muuten korkeintaan pari päivää / paikkakunta. Muuten tylsistyy.

Tämän sanottuani lennän huomenna 6 yöksi Liettuaan.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 30.06.2016, 16:57:12 »
Thaimaahan maksaa lentoliput jo sen verran, että yleensä kk minimi matkan kesto, ensi marraskuussa kolmeksi kuukaudeksi, mahdollisesti pitempään, jos saan OA-viisumin ajoissa.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 30.06.2016, 17:28:14 »

Aikamoista ajan tuhlausta viettää viikko jossakin maassa. Toki jossakin Tokiossa tai Hongkongissa voi kulua viikkokin, mutta muuten korkeintaan pari päivää / paikkakunta. Muuten tylsistyy.

En tokikaan pysy paikallani noin pitkää aikaa vaan liikun koko ajan. Sillä tavoin pitempikään aika yhdessä maassa ei tuhlaudu. Jos lentäminen ei ole itsetarkoitus niin sekin tuhlaa aikaa kaikkine siirtymisineen ja muodollisuuksineen.

kenno

• Vieras
« Vastaus #26 : 30.06.2016, 18:43:11 »
Kaikki käy minulle. Fillarireissut, pakettimatkat, omatoimimatkat, kaukomaat tai Tampere. Työmatkatkin lasken matkoiksi. Perheen kanssa, kavereiden kanssa tai yksin. Suurin este matkustelulle on työ ja koira, jolle on vaikea saada hoitajaa. Eli en ole oikein minkäänlainen matkaaja  ;D

shootarz

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Twitter
« Vastaus #27 : 02.07.2016, 01:30:27 »
Työmatkatkin lasken matkoiksi.

Niin minäkin! Vaikka ei nyt vielä ole tullut tehtyä työmatkoja mihinkään kauas, mutta pyrin aina ottamaan ilon irti siitä, että työkohteeni on jossain muualla kuin tutussa ympäristössä. On kiva pyöriä hetken aikaa vieraassa kaupungissa ennen tai jälkeen työvuoron. Pienikin matkailu avartaa!  8)
"The journey, not the destination"

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #28 : 03.07.2016, 12:51:46 »
Pienikin matkailu avartaa!  8)

Nuori mies (?) on asian ytimessä. Itse käytän hyväkseni kaikki matkailumahdollisuudet. Jo ylimääräinen työmatkan tuntikin muuttuu nopeasti Museokortin voimalla tehdyksi kulttuurimatkaksi. Olosuhteiden pakosta Ateneum pääsee useimmin kohteeksi.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #29 : 03.07.2016, 13:39:42 »
Pienikin matkailu avartaa!  8)

Nuori mies (?) on asian ytimessä. Itse käytän hyväkseni kaikki matkailumahdollisuudet. Jo ylimääräinen työmatkan tuntikin muuttuu nopeasti Museokortin voimalla tehdyksi kulttuurimatkaksi. Olosuhteiden pakosta Ateneum pääsee useimmin kohteeksi.
Ilman museokorttiakin pääsee moniin Helsingin museoihin piipahtamaan ilmaiseksi, jos katsoo etukäteen netistä ilmaiset päivät. Lisäksi Helsingin kaupunginmuseoihin on vapaa pääsy. Esim. Hakasalmen Huvilassa on parhaillaan hauska "Musiikkia!" -näyttely. Museokortin ansiosta olen minäkin kolunnut pääkaupunkiseudun museoita, joihin en ehkä muuten eksyisi. Jos harrastaisin kotimaanmatkailua, korttia tulisi käytettyä vielä enemmän.

Otsikkoon: entistä enemmän suunnittelen reissuni niin, että voin harrastaa jotain aktiviteettiä. Tulevaisuudessa pyrin yhdistämään erilaisia matkoja, ettei tarvitsisi edestakaisin lennellä. Nyt on meneillään kombinaatio; patikointia Tatralla, viikonloppuloma Riiassa ja joogaa Latvian rannikolla.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

travelerwillem

• Tosireissaaja
  • travellaif.blogspot.com
    • Profiili
    • Travel Twine
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 09.07.2016, 22:26:47 »
Intoa ja suunnitelmia on koko maailman valloitukseen asti, mutta pääosin olen tällä hetkellä Euro-matkailija. Olen tehnyt vain kaksi ns. rehellistä yksinmatkaa ulkomaille, joista toisella sairastuin niin, että jäi koko setti kesken. Pääosin matkaan sekalaisessa seurassa ystäviä, tuttavia ja/tai perhettä iältään 0-70+. Olen huomannut matkaseuruekokoonpanon vaihtelun tuovan omanlaisensa säväyksen jokaiselle reissulle. Siis sen matkakohteiden vaihtumisen lisäksi. Tuleekin usein käytyä sellaisissa paikoissa, joita ei tiennyt olevan olemassakaan tai johon ei ollut aikonut ikinä matkata. Tulee lisäksi aina nähtyä matkaseuraksi valikoituneet ihmiset uudessa valossa.

Aikanani laadin aika kattavan listan kylistä ja kaupungeista, joissa aion käydä, maailman jokaisesta maasta. Listan pituuden johdosta pyrin matkaamaan joka kerta eri kohteisiin. Kohteissa olemista suunnittelen yleensä niin, että etukäteen on kirjattu ylös yksi 'must see' paikka per päivä, jota ei välttämättä paikan päällä ollessa tulekaan käytyä katsomassa, ja loput vedetään lonkalta. Yritän aina tasapainottaa reissuja sillä tavalla, että mukaan muutama 'paras pala' ja muutama, toivon mukaan, 'kiva yllätys'. Helpompi motivoida itseään seikkailemaan vähemmän hehkutettuihin paikkoihin tekemään löytöjä ('aidompi' paikallinen ympäristö, odottamattomat nähtävyydet ja kokemukset jne).

Olen aina ollut tiettyyn pisteeseen asti mukavuudenhaluinen matkaaja. Jos yövyn retkeilyalueella tai hostelleissa, niin se on yleensä vain 1 yö tai jopa 2 yötä. Ehkä tärkeintä majoituksessa on hyvä suihku, riittävä yksityisyys/oma tila (matkaseuran kesken) ja hyvä sijainti.

Reititys ja karttojen tutkiminen sekä etukäteen, että jälkikäteen, on osa matkanautintoa. Tietysti myös hintavertailut, erilaisten lentoyhtiöiden kokeminen jne. Yleensä ottaen siis koko setti ihan suunnittelusta ja budjetoinnista aina siihen jälkipyykkiin asti.
Live & learn & live again.
---

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 01.09.2016, 10:07:38 »
Mä oon melkonen hälläväliä tyyppi ja aikataulutettu turistirysissä kiertely ei oo yhtään mun juttu. Museot ja patsaalta patsaalle laukkaaminen kukonlaulun aikaan on ehdoton no no.

Mietiskelinkin tuossa taannoin, että taidan olla hiukka tylsä matkustaja, kun haluan reissussa elää kutakuinkin samalla tavalla kuin kotona. Soluttautua paikalliseen arkeen ja olla vaan.

Toki tykkään olla liikekannalla, reissata pitkin poikin ja katella paikkoja, mutta niinhän teen Suomessakin. Hyvin vähän olen kotosalla. Aina bussi tai junalippu jonnekin. :)

En oikein tiedä olenko edes kovin mukavuuden haluinen. En ainakaan ole valmis maksamaan juurikaan ekstraa mistään erityismukavuuksista, kun itse pystyn esim. nukkua bussissakin oikein mainiosti. Ruoankaan suhteen en ole kranttu. Paitsi mongoliassa koin klassiset kanan jalat soppakulhossa ja ne kyllä jäi sinne..muuten kaikki menee. 😂

Ennalta en siis juurikaan suunnittele, kuin käytännön asioita. Tekeminen määräytyy paikalla vallitsevan fiiliksen mukaan, ku oon tämmönen fiilistelijä. 😊 

sle97

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 01.09.2016, 12:14:30 »
Mielenkiintoinen aihe, etenkin kun itsellä tuo suhde matkailuun hieman elää.

Kautta aikain olen ollut omatoimimatkailija kaupunkikohteissa. Alkujaan reissaaminen lähti käsistä, kun tuli mahdollisuus vierailla tuttavien luona eri puolilla.  Nuorempana tuohon liittyi vahvasti bailuhenkisellä porukalla reissaamista ja uusien kohteiden kaluamista.

Vanhemmiten tilanne on hieman rauhoittunut, enkä enää koe erityistä pakkoa uusia kohteita koluta ilman erityistä syytä. Samalla vaikka viikonloppureissujen teko lyhyellä varoituksella on vaihtunut pitempiin lomiin kaukomailla.

Mietiskelinkin tuossa taannoin, että taidan olla hiukka tylsä matkustaja, kun haluan reissussa elää kutakuinkin samalla tavalla kuin kotona. Soluttautua paikalliseen arkeen ja olla vaan.

Tähän aikalailla sama. Vanhemmiten en koe mitään pakkoa suorittaa mitään suurempaa reissuilla vaan tykkään olla ja mennä vapaasti oman fiikisen mukaan. Kohteet taitaa tulla valittua tuo mielessä vaikken ole asiaan varsinaisesti koskaan miettinyt,
Aircondition Gypsy

Save The Maze: https://www.gofundme.com/f/save-the-maze-rio

Disturbed

• Tosireissaaja
  • Ryozanpaku
    • Profiili
« Vastaus #33 : 09.09.2016, 22:13:35 »
Taidan olla tylsähkö ja vässykkämäinen pienillä poikkeuksilla

Hyviäkin tarinoita matkoilta löytyy, etenkin Norjassa lapsena vuorelle kiipeäminen ja pari päivää sitten Grand Canyonilla pieni samoilu

Mutta nuorempana oli pitkälti perheen mukana valmispakettilomille .Myöhemmin hengailua/asumista Norjassa ja Ruotsissa, nyt Espanjassa. Yksin ei juuri tule matkusteltua, hyvä kun Espanjassa lähdin bussilla pienempään kylään yksin. Nyt olen Jenkkilässä, kaveri Suomesta mukana, molemmat tultiin tapaamaan Jenkki tuttua. Loistava matka, paljon jännää saanut kokea mutta olen juuri tajunnut ettei tämä olisi ollut lähelläkään tällaista ilman tätä paikallista. Itse en olisi osannut edes hommata itseäni Grand Canyonille tai muuallekaan, sen verran uusavuton matkustaja olen kaikkien näiden vuosien jälkeen ja tulen aina olemaan. Lentokentätkin ahdistavat joka kerta, joka vuosi.

Alkanut kiinnostamaan jopa Suomen matkailu viimeaikoina. Se helppous kun pärjää Suomen kielellä. Itselleni kielimuuri on aina ollut ahdistava asia, etenkin kun sosiaalisissa tilanteissa olen umpisurkea ja koen myös sosiaalista ahdistusta. Täten se etten saa itseäni ymmärretyksi tai itse ymmärrä, saa minut tuntemaan ahdistusta ja kerrassaan typerää oloa muutenkin, etenkin muiden ihmisten kiinnittäessä huomiota. Tämän takia täytyy nolosti myöntää että viihdyn täällä Jenkkilässäkin suuresti jo pelkästään sen takia että englanninkielellä pärjää täällä ja saa asiat hoidettua.

Voi olla että vielä muutun. On ollut paljon suunnitelmia matkustaa yksin. Jo pitkän aikaa nämä ovat silti jääneet suunnitelmiksi. Uskallusta hieman puuttuu (olen aina hieman paranoiasta kärsivä varkausten, sairastelun ym. takia) ja etenkin sitä rahaa.

Ehkä vielä joskus
There is no peace, no release, no cure for this disease, insomnia, please release me, i cant get no sleep

Putroh

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #34 : 10.09.2016, 00:52:22 »
utelias, tuhlaileva, kärsimätön, yli 30 vuotias, kohtelias,

Belleville

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #35 : 17.09.2016, 19:34:04 »
ENNEN (siis 10+ vuotta sitten, lapsettomana):
-Suunnittelua palavasti rakastava mutta harvoin suunnitelmiaan noudattava
-Yksin tai puolison kanssa matkaava
-Rinkan kanssa kevyesti reissaava (palava rakkaus myös matkatavaroiden minimointiin)
-Sekä junamatkoja että kauas lentämistä rakastava
-Tasapuolisesti sekä suurista kaupungeista, pikkupaikkakunnista että luontokohteista kiinnostunut
-Eniten kiinnostunut kohteiden arkimeiningistä, taiteesta ja kulttuurista (esim.teatteri- ja tanssiesitykset), aktiviteetista kuten vaellukset ja uiminen

NYKYÄÄN:
-Edellen suunnittelua, rinkkameninkiä ja matkakamojen minimoimista rakastava. Nykyään käytännössä suunnitelmia noudattava. Haluan esim.tietää etukäteen, missä yövymme
-Perheen kanssa matkaava
-Enemmän ja enemmän maata pitkin matkaava. En ole moniin vuosiin lentänyt muuten kuin työmatkoilla joilla ei ole valinnanvaraa. Muutenkin matkustamisen ekologinen kuormittavuus kiinnostaa enemmän kuin nuorempana. Lapsemme ovat siis jo reilauskonkareita.
-Kiinostuksen kohteet ennallaan, mutta nykyään kuuntelemme myös lasten toiveita, mikä osaltaan vaikuttaa siihen mitä ohjelmaan päätyy. Fyysisisesti rasakaimmat aktiviteetit, kuten päivien viidakossa rynniminen, eivät tässä elämänvaiheessa onnistuisi.