Datasiirto ja roaming-hinnat ulkomailla

(Luettu 4204 kertaa)

mustang1966

• Aloittelija
    • Profiili
Datasiirto ja roaming-hinnat ulkomailla
« : 27.10.2015, 11:50:47 »
Mitenkähän voisin välttyä suurilta tiedonsiirtomaksuilta kännykkää käytettäessä.Olen menossa Maltalle ja haluaisin käyttää hyväksi hotellin ja muiden paikkojen ilmaisia wifi yhteyksiä. tarvitseeko puhelimen asetuksista muuttaa jotain? (viime reissulta tuli "ylisuuri"lasku operaattorilta muutaman you-tube videon ja säätilan katsomisen vuoksi)

Muutin otsikkoa kuvaavammaksi ja siirsin ketjun 'yleinen' -osioon. -Mr. V
« Viimeksi muokattu: 27.10.2015, 11:57:48 kirjoittanut Mr. Voyageur »

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Datasiirto ja roaming-hinnat ulkomailla
« Vastaus #1 : 27.10.2015, 12:08:47 »
Voit laittaa puhelimesi asetuksista dataroaming-toiminnon ja mobiilidatan pois päältä. Jos et halua olla pelkkien wifi-yhteyksien varassa, niin voit harkita esim. paikallista prepaid-datayhteyttä, jolloin vaihdat luuriisi matkan ajaksi uuden sim-kortin.

T-R

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.10.2015, 12:22:06 »
Otat yhteyttä suoraan operaattoriisi joka voi laittaa liittymän asetuksiin roaming-eston jolloin datasiirto toimii vain kotiverkossa.

Starbucks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.10.2015, 12:30:44 »
Ei taida nähdä vaivaa ostaa paikallista prepaid korttia Euroopassa jos vaikka viikon matkalla on. Nykyään datasiirto maksaa 3 euroa / alkava 50 Mt ja tuo määrä riittää helposti muutamaksi päiväksi jos whatsappia ja mobiili nettisivuja selailee. Myös karttapalveluja voi käyttää satunnaisesti. Kyllä ite ainakin Euroopassa en enään lähe kaupungilla etsimään ilmasta wifi verkkoa. Jos on tarve löytää vaikka joku ravintola tai osoite, mobiilidata päälle ja hoitaa homman siinä saman tien. On tosin syytä rajoittaa taustadataa ettei puhelin lähde samalla päivittämään mitään ohjelmia.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.10.2015, 12:40:19 »
Siinä onkin hommansa rajoittaa esim. iPhonen toimintaa, ja palauttaa ne takaisin. Verkot on nykyään nopeita, jolloin vaikkapa yksi appsin päivitys voi tapahtua hetkessä maksaen todella paljon. Mun mielestä tuo 3 euroa per 50 mt ei ole halpa hinta.

Kartat voi ladata majapaikan wlanilla ennenkuin lähtee liikkeelle.

Ainakin Valletasta löytyi jonkin verran avoimia verkkoja ja tilanne tuskin on 1,5 vuodessa huonontunut.

Starbucks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.10.2015, 13:11:26 »
Samsungissa ohjelmien päivityksen saa asetettua myös niin että ne hoituu vain wifillä. Mulla on ollut Thaimaassa prepaid jossa datan käyttö 1 GB kuukaudessa. Aina se määrä on riittänyt, vaikka olen käyttänyt surutta mobiilidataa kaupungilla. Aina ei jaksa edes etsiä sitä ilmasta wifiä. Samanlaisella käytöllä Euroopassa viikon lomalla luulisin selviävän mobiilidatan käytöstä 9 eurolla, eli se 3 x 50 Mt pitäisi riittää.
Etelä Afrikassa piti varata matkalla kentälle lento muutaman tunnin päähän. Käytin lentoyhtiön mobiilisivua, kaiken kaikkiaan dataa siirtyi noin 5 Mt ja se maksoi 1,50 euroa.

shootarz

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Twitter
« Vastaus #6 : 31.12.2015, 16:36:35 »
Aikaisempien vastaajien viesteistä huolimatta toistan perusasiat. Eli kannattaa ottaa puhelimesta dataroamning pois ja pistää päälle se wifin-haku, että jos puhelin havaitsee wifin, niin se ilmoittaa siitä. iPhonen uudessa päivityksessä tuli myös EU-internet ominaisuus, joka on kätevä EU-alueella. Jos kohdemaassa on samanhintaista kuin kotimaassasi, puhelin päästää sinut mobiiliverkkoon ja sinulle tulee automaattisesti WhatsApp-viestejä ym. ilman että täytyy erikseen laittaa nettiä päälle. Heti kun siirryt aluelle, jossa mobiilidata on kalliimpaa kuin kotimaassa, netti sulkeutuu automaattisesti.
"The journey, not the destination"

smy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.12.2015, 20:59:14 »
Itse olen käyttänyt sekä euroopassa että yhdysvalloissa wifi-mokkulaa (huawei tai vastaava). Kantaa tuota taskussa niin on oma wifi mukana. Tuossa sitten käyttää paikallista prepaid korttia aina.
Ja voi käyttää monella laitteella samaa liittymää (esim. monta kännykkää, tietokonetta, tablettia yms.)

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.01.2016, 01:44:28 »
Itse olen käyttänyt sekä euroopassa että yhdysvalloissa wifi-mokkulaa (huawei tai vastaava). Kantaa tuota taskussa niin on oma wifi mukana. Tuossa sitten käyttää paikallista prepaid korttia aina.
Ja voi käyttää monella laitteella samaa liittymää (esim. monta kännykkää, tietokonetta, tablettia yms.)

Jos mokkulassa oleva prepaid-kortti on jotenkin datamääriltään rajoitettu, kannattaa varmistaa, että siihen kytketyt laitteet eivät automaattisesti lataile mitään isoja päivityksiä tai synkkaa esimerkiksi valokuvia tai jopa videoita jonnekin pilvipalveluun. Aika monessa vehkeessä oletusasetukset olettavat, että wifissä kiinni ollessa ei tarvitse säästellä dataa tippaakaan eikä turhaan kysellä että ladataanko tämä päivitys vai ei.