Miksi matkaajat eivät syö ruokaa?

(Luettu 15895 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Miksi matkaajat eivät syö ruokaa?
« : 15.01.2016, 15:21:57 »
Filippiineillä olen tarkkaillut nyt kaksi kuukautta matkaajien ruokatottumuksia. Täällä matkaajien lempiateriat ovat: 1) Shipsit 2) Valmisnuudeli purkissa 3) Julie's Bakeshopin kakut. Ruoka sen sijaan ei matkaajille maita.

Laivalla katselin, kuinka yksi matkaaja nyrsi riisiä ja katkarapu-kasvis -höystettä, laittoi sitten annoksen syrjään ja otti esille shipsipussin.

Minusta tällainen on outoa.

Miksi kukaan syö vapaaehtoisesti shipsejä tai Julie's Bakeshopin mauttomia ja kuivia kakkuja sen sijaan, että ravitsisi kehoaan ja mieltään terveellisellä ruoalla?

Toinen ihmeen aihe on laihiksella olevat matkaajat.

Port Bartonin katselin, kun ravintolaan tuli ilallisaikaan nälkiintyneen näköinen espanjalainen nainen. Nainen katseli pitkään ruokalistaa, tilasi sitten pullon olutta. Juotuaan oluen ja poltettuaan puoli askia savukkeita, nainen pyysi uudestaan ruokalistan. Nyt nainen tilasi ruokaa – kaikista pienimmän ja vähiten ravitsevan aterian listalta.

Tällainenkin on outoa.

Miksi matkalla pitää laihduttaa? 

Kuvittelisi, että laihduttaminen onnistuisi parhaiten kotimaassa, jos nyt ylipäätänsä tarvitsee laihduttaa.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Miksi matkaajat eivät syö ruokaa?
« Vastaus #1 : 15.01.2016, 15:42:25 »
Filpparit tuskin ovat se hotein ruokakohde, mutta olen törmännyt samaan. Kovin ankeaa nähdä vaikka Malesiassa jengin vetävän mäkkäriä ja 7-11 pot noodlea kun koko Aasian kattava ruokamaailma on ympärillä. Ymmärrettävää jos on vaikka pitkällä reissulla ja länkkärisafka alkaa välillä kiinnostaa, muttei koko ajan.

Ei tuo kuitenkaan parantumatonta ole. Varhaiskeski-ikäinen, ruoan suhteen konservatiivinen kaverini kävi pari vuotta sitten kerrankin ulkomailla, Phuketissa, ja söi puoliväkisin seepiaa. Innostui kokeilemaan ja nykyään uppoaa muukin kuin liha ja peruna. 

fl0yf

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.01.2016, 16:11:24 »
Nuo asiat ovat kiinni pitkälti ihmisten ruokatottumuksista ja siitä millaista ruokaa yleensä syö ylipäätänsä. Sellainen joka tykkää herkutella sipsiä sun muuta roskaruokaa kotioloissakin niin tykkää varmasti herkutella enemmän lomalla ollessa, tai sellaisessa paikassa varsinkin jossa kokee paikallisten ruuan liian oudoksi, tai erikoiseksi.

Olen huomannut sen, että itse herkuttelen sipsiä, karkkia ja limua enemmän reissatessa sillä yleensä paikallisista ruokakaupoista ja 7/11 löytyy niin paljon erikoisia herkkuja todella halvalla mitä haluaa maistella. Tosiaan en kyllä Suomessa osta sipsiä, karkkia enkä sokerijuomia juuri koskaan. Voipi olla myös, että jotkut todella sniidut budjettireissaajat syö mielummin ravinneköyhää ruokaa kuin maksaisi hieman enemmän oikeasta ruuasta.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.01.2016, 18:31:49 »
Mua taas ihmetyttää, että jotain jaksaa ilmeisesti ihan ärsyyntymiseen asti kiinnostaa tällainen lomalla. Ja vielä sekin, että tekee ihmisistä jotain johtopäätöksiä sen perusteella, että on nähnyt ne kerran syömässä tai syömässä kovin vähän.

Lomalla laihduttaminen... hmmm... Aika vaikea on kyllä sanoa kenenkään syömisistä sivusta katsojana, että laihduttaako se vai eikö sille esim. vain just tänään maistu ja toisaalta et voi yhden ateria perusteella sanoa, että kuinka paljon ihminen on jo tänään syönyt tai aikoo vielä syödä. Ja jos joku on kovin hoikka tai vaikka laiha, niin ei välttämättä tarkoita, että se olis elämässään päivääkään laihduttanut. Ja vielä toisaalta, jos on reissussa useita kuukausia tai vuosia niin ehkä välillä hyväkin syödä kevyemmin. Mulle ainakin käy usein niin, että alkumatkasta herkuttelen ihan huolella ja koska reissussa en urheile kuten kotona, on jossain vaiheessa pakko vähän niukentaa syömistä tai sama hame kuin alkumatkasta ei enää mahdu päälle. Onnellisia on ne, joilla ei joko ole moisia ruokahaluja tai jotka ovat niin läpipaskoja, että herkuttelut ei tunnu vyötäröllä. Mulle tulee usein reissussa muutama kilo lisää, kun liikuntaa ei vaan tule harrastettua niinkuin kotona. Esim. Afrikassa on vaikea  jossain paikoissa tehdä yksin pitkiä lenkkejä jne.

Ja joskus vaan sitä ei aina jaksa syödä sitä paikallista ruokaa ja jotkut vaan tykkää niistä sipseistä kovin paljon.

JoniOha

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.01.2016, 02:28:12 »
Välillä oikein kovan luokan ruokamyrkytyksestä toipuneena menee polvilleen mäkkärin tai subwayn edessä. Muuten kyllä ihan perus katusafka maistuu mut kylmä ankka ei enää koskaan. Aiheutti mun peräpäälle traumat. Tein vessasta 50m päässä olevaan apteekkiin lähtöä 8h aina kääntyen vessanovelta takas. :)

iina-eveliina

• Aloittelija
    • Profiili
    • Siivillä
« Vastaus #5 : 16.01.2016, 06:00:49 »
Mun frendillä ruokahalu vaan katosi ihan mystisesti. Edes sipsit tms ei juurikaan maistunut, silloin kun hän söi, hän söi kyllä "terveellistä" tavallista ruokaa mutta vain puolikkaita annoksia. Ei vaan uponnut. Ja siis frendi ei missään nimessä ole nirso, hälle upposi kyllä kaikki sammakonjaloista raakaan mustekalaan silloin kun ruoka ylipäänsö maistui. Niinkin voi käydä!

Mulla taas on käynyt aivan päinvastoin, Suomessa vedän suklaata ja kaikkea mahdollista kauheet määrät, täällä reissussa olen syönyt tasan kolme ateriaa päivässä ja ainoa ylimääräinen, mikä on niiden lisäksi maistunut, on ollut alkoholi😄 Kumpikaan meistä ei ole ollut laihiksella tai mitään, ei vaan maistunut.

En siis sanoisi ulkopuolelta katsoen kenenkään olevan laihiksella tai muuta. Kuumuus ja outo ympäristö voi vaan tehdä ihmeitä ruokahalulle.
Matkalla Kaakkois-Aasiassa
http://siivilla1.blogspot.fi

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 16.01.2016, 08:07:31 »
Ei alkoholin vieroitosoireissa ruoka maistu ja se minkä syö tulee saman tien ylös. Ainoa keino on juoda tarpeeksi ja silloin sapuska pysyy sisällä. Esim dietti matkoillla voi olla vodka plus maito coctail, jugurttia, jäätelöä, hedelmä shaket...myös tuoreet hedelmät menevät alas. Mutta mitään jättimäisiä ateriota en kykene syömään. Ehkä joku kebabbi tai muuutama bbq varras. Siinä se.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.01.2016, 10:11:32 »
Moni reissaa ruuan takia, minäkin osittain. Sisilia, Campania, Georgia ja Baskimaa on mun huiput, mutta kyllä kelpaa perinteisempi Saksa-Puola-Baltia -tyylikin. Japanissa söin elämäni parhaan ja melkein huonoimman aterian. Ranskanperunakulttuuri ei uppoa, ylikansallisesta hampurilaisroskasta puhumattakaan. :o

Alkoholi liittyy mulla melkein aina ruokailuun tavalla tai toisella, mutta hyvin saa juotua niinkin. Kunhan maassa maan tavalla; snapseja Venäjällä, aperitiiveja Italiassa ja Ranskassa.

Vähän samaa mieltä siitä, että Usvan johtopäätökset saattavat perustua melko ohuisiin havaintoihin. Toisaalta on niinkin, että itse en juuri trävellerikohteissa pyöri vaan kuljen erilaisia polkuja ja moottoriteitä.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.01.2016, 11:42:23 »
Minä kuulun myös niihin, joille tropiikissa ruoka ei vaan yksinkertaisesti maistu. Saatan helpostikin pärjätä aamupalalla sellaiset 9-10 tuntia, etenkin jos päivän mittaan tulee juotua tarpeeksi - oli se sitten vettä, mehua tai bisseä. Illalla tulee syötyä jotain, mutta harvemmin mitään raskasta. Tilaan yleensä maistelusettejä, erilaisia alkupaloja tai puolikkaita annoksia.

Monta kertaa kävi viimeisimmälläkin reissulla niin, etten edes muistanut syödä illalla mitään kunnon ateriaa, etenkin jos tuli maisteltua jotain paikallisia hedelmiä päivän mittaan. Suomessa syön kuin hevonen.

Bolpoco

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.01.2016, 12:08:53 »
Tohon UsvaAuerin avaukseen sen verran että ehkäpä näissä esimerkkitapauksissa oli kyseessä ihan puhdas 'pahoinvointitilanne' ? Ehkäpä vähän yleistyksiä tehtiin tuohon kirjoitukseen :) ! Joskus se sipsipussi on niin sanotusti se varmin valinta tietyssä tilanteessa, tuotteen ravintoarvoista ja terveydellisyydestä voidaan toki olla montaa eri mieltä. Mutta nämä aloitusviestin esimerkit voisi kyllä niputtaa esimerkiksi pahan krapulan alle, tai tämä laivalla syönyt matkustaja esimerkiksi matkapahoinvoinnin piikkiin.

Sen olen itse huomannut että ei tuolla lämpöisessä mene ihan niin paljoa ruokaa kuin esimerkiksi Suomessa. Monesti olen tukevalla aamupalalla rullaillut iltaan saakka ja sitten syönyt uudestaan. Välissä menee erilaisia juomia, vettä, kahvia, teetä ja mangoshakeja noin esimerkkinä.

Se on muuten jännä juttu miten ihmismieli haikailee aina tiettyjen asioiden perään  :) . Kun pyörin kaakkois-Aasiassa, rupesi riisit ja nuudelit tulemaan korvista ulos ja teki mieli länsimaisia roskaruokia, pitsaa ja purilaisia ja sen sellaista. Sitten kun Australiassa veteli grilliruokia ja paahtoleipää, alkoi mieli haikailemaan niiden nuudelien ja riisien perään :P ! Sama ilmiö toistuu myös kun miettii seuraavaa kohdetta: Jos on ollut suurkaupungissa, mieli halajaa yleensä jonnekin rauhallisempaan mestaan, toimii myös vice versa...

Näkisin myös että jotkut ihmiset myös "porsastelevat" matkoillaan ihan siitä ilosta että reissussa tämä on varsin suotavaa käyttäytymistä. Kotona voi sitten kiristellä vyötä ja syödä kynsiään...

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.01.2016, 14:38:18 »

joohannes

• Vieras
« Vastaus #11 : 16.01.2016, 15:14:40 »
yksi hyvin tärkeä valinta peruste hotellille ruuan laatu arvosteluissa  ;D  kummasti se on pitänyt paikanssa myös hotlan tason kanssa

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 16.01.2016, 17:21:43 »
Voipi olla myös, että jotkut todella sniidut budjettireissaajat syö mielummin ravinneköyhää ruokaa kuin maksaisi hieman enemmän oikeasta ruuasta.

Filippiineillä kunnon ruoka-annos maksaa saman verran kuin se nuudelipurkki  ja vähemmän kuin sipsipussi.

Yksi syy vähempään ruoan kulutukseen voi olla sekin, että energiaa tropiikissa kuluu vähemmän. Ei tule käveltyä eikä tehtyä mitään. Ja osa energian tarpeesta varmaan kuitataan niillä sokerijuomilla.

Itse syön tuhteja ruoka-annoksia myös reissussa. Filippiineillä yleensä 5-6 annosta riisiä päivässä ja 4-5 annosta lisukkeita.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.01.2016, 19:39:14 »
Mulla on tyypillisesti reissuilla energiankulutus sen verran paljon kovempaa kuin Suomessa, että syön enemmän ja paremmin. Välillä hieman puoliväkisin, eli vaikka safkat tyypillisesti onkin paljon parempia hinta-laatusuhteeltaan, niin nimenomaan kuumassa se on vähän sellaista että syö sen takia kun järki sanoo että kannattaa syödä kunnolla, eikä siksi että olisi jatkuvasti nälkä.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.01.2016, 21:01:30 »
Aijai. Kyllä syöminen on ihan tärkeimpiä juttuja matkalla. Hiukan menoa häiritsee nuorena tehty päätös lihattomasta ruokavaliosta, mutta senkin kanssa pärjää. Vietnamissa pho meni kevyesti, vaikka lihaliemeen onkin tehty. Usein päivän ohjelma rakentuu ruokailujen ympärille.

Ja juu, läpipasko olen. Keski-iässä, eikä paljon vyötäröllä tunnu.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 16.01.2016, 23:10:38 »
Keski-iässä, eikä paljon vyötäröllä tunnu.

Haista.

Mutta syömisestä samaa mieltä, ja edellä toteamani toisin sanoin; joskus pitää syödä voidakseen juoda, tai nauttiakseen molemmista. Joka ei usko menköön Pohjois-Italiassa baariin aperitiivitunnin aikaan. Varsinkin Piemontessa koin elämyksiä.

shootarz

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Twitter
« Vastaus #16 : 18.01.2016, 04:10:26 »
Näin teini-ikäisen näkökulmasta syy löytyy nirsoudesta. Yhä useampi on nirso nykyaikana, koskee jopa monia meidän "länkkäriruokia," etenkin perinneruokia. Monet mun kavereistakin empii liikaa vieraita ruokia kohtaan, harva koskaan innostuu maistamaan mitään eksoottista ruokaa. Viime reissullakin ravintolat jossa syötiin, oli Mc Donald´s ja KFC. Jopa KFC tuntui hieman vieraalta kavereiden mielestä, koska eihän Suomessa ole KFC:tä.
"The journey, not the destination"

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 18.01.2016, 12:19:54 »
^

Kannattaa ottaa itselleen tavoite, että pyrkii aktiivisesti yli tuosta, kun teini ei ole vielä ehtinyt menettää mitään. Paitsi epäterveellistä, niin myös aivan järkyttävää elämyksien tuhlausta.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 18.01.2016, 14:05:32 »
Näin teini-ikäisen näkökulmasta syy löytyy nirsoudesta.

Bakteerikammo on toinen.

Joulubuffeella pöytä oli laitetty kystä kyllä, oli jos jonkinlaista ruokaa. Majatalo oli panostanut paitsi ruokalajeihin mutta myös esille panoon.

Katselin kuinka yksi nuorempi matkaajanainen meni ottamaan aterioita ja astimia. Nainen otti lusikan, haistoi sitä, sitten jälkiruokakulhon, tuijotti sitä tarkkaan.

Jos olisin ollut majatalon emäntä, olisi ottanut nokkkiini.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 19.01.2016, 07:25:53 »
Bakteerikammo ei ole mikään aiheeton kammo: Matkaripuli pilaa helposti matkan ja ripulihan johtuu ulostebakteerien saastuttamasta ruoasta. Kyse ei ole siis länsimaisten matkailijoiden "heikkoudesta" tms vaan siitä, että jossain vaiheessa joko ruokatuotantoa tai yleisemmin ruoanvalmistusta ruokaan ilmaantuu...sitä itseään.

Lisäksi on sanottava, että, toisin kuin muualla Aasiassa, Filippiineillä ruoka oli mielestäni mautonta ja usein jopa pahaa. Aika usein tulikin syötyä muunmaalaista ruokaa tarjoavissa ravintoloissa. Minulle ruoka on tärkeä osa matkaa, mutta eihän osaa porukasta Suomessakaan kauheasti kiinnosta muu kuin saada maha täyteen halvalla. Miksi noiden ihmisten pitäisi olla kiinnostuneita muusta kuin vaikkapa Mäkkäristä?

terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain