Moi!
Päivitystä kaipaisin tähän aiheeseen!
Onko kukaan itse nyt käyttänyt tätä 144 tunnin transit viisumivapautta?
Oon itse matkustamassa Shanghaihin 14.10. ja sieltä jatkamassa matkaa HongKongiin 19.10. ja HongKongista sit takas Suomeen pari päivää tuosta.
Infoa löydän blogin ja vlogin muodossa amerikkalaisten neuvoja ja vinkkejä, jotka kans kuuluu näihin maihin, joille on tää vapaus myönnetty, mutta suomeksi ei tietoa missään! Suurlähetystön sivuilla ei oo päivitetty hetkeen, kävin myös tsekkaa Britannian ja Usan Kiinan suurlähetystön sivut, eikä heilläkään aiheesta mainintaa, vaikka kuuluvatkin näihin oikeutettuihin maihin. Ja tiedän siis ihmisiä jenkeistä, jotka on tätä käyttäneet.
Olisi iso apu!
Moi! Saavuin tänään 144 tunnin visalla Shanghaihin ja tässä pari vinkkiä:
Lue ensiksi englanniksi tämä sivu missä selitetään kohta kohdalta homman nimi, mitä pitää olla mukana jne:
https://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-transit-144hour.htmja tämänpäivän kokemuksilla homma meni näin:
Lentokentälle saavuttaessa on isot ja hyvät englanninkieliset tienviitat: "24 & 144-hour transit Area ---------------->" ja vielä erikseen luukun yläpuolella lukee englanniksi sama, joten paikkaa ei sinänsä voi missata.
Maahantulokortti ja passi heille, sekä ihan perus supersaverin vai minkä varausvahvistus lennosta maasta pois. Englanti (tai suomi) ei virkailijoilta taivu kovinkaan hyvin, joten sain silti vastailla "Mihin sä oot menossa" vaikka paperissa lukee Shanghai - Hiroshima. Myöskään ääntämykseni Hiroshimasta ei tuntunut tehoavan, mutta "Japan" ymmärrettiin ja paperihommia päästiin jatkamaan. Tuossa ylläolevassa linkissä sanotaan että pitäisi olla lippu seuraavaan maahan ja paikka varattuna koneesta. Ei ainakaan noita virkamiehiä kiinnostanut mikään muu kuin maa mihin olen menossa täältä.
Paperihommat vei ehkä 10 minuuttia jonka jälkeen virkailija komensi sivummalle venailemaan, jonosta otettiin seuraava mies papereineen ja toinen virkailija vielä naputteli koneelle jotain passini tietoja. About 10 minuuttia lisää ja passiin lyötiin leima Temporary Entry Permit ja mustekynällä kirjoitettiin päivämäärä.
Tämä operaatio sujui siis ihan jouhevasti, oikeastaan ainoa kummallisuus oli kun piti puhelimesta kaivaa ystäväni puhelinnumero jonka luona majailen täällä, ei pelkkä osoite riittänyt. Luulisin että hotelli/hostellivarauksen tehneillä tätä ongelmaa ei ole ja toimenpide on vielä nopeampi.