Pari kyssäriä Yhdysvaltain turistiviisumista

(Luettu 4368 kertaa)

flai

• Aloittelija
    • Profiili
Pari kyssäriä Yhdysvaltain turistiviisumista
« : 01.02.2016, 22:12:08 »
Moikka!

Minulla on suunnitelmissa lähteä parin kuukauden päästä usaan pyöräilemään n. 4-5 kuukaudeksi. Nyt tässä pikkuhiljaa pitää alkaa hakea viisumia (varmaan jo vähän kiirekkin!) , mutta tuli mieleen pari asiaa joita ajattelin kysyä.

1. Onko se suomen kansalaiselle "varmaa", että saa 6kk maassaololuvan? Ilmeisesti luvan keston määrittää vasta jenkeissä olevan maahantuloviranomainen, mutta olisi todella harmillista jos lätkästäisiinkin vain 1kk tai 3kk kesto :(

2. Onko mahdollista saada 10v monikertaviisumia Yhydsvaltoihin ilman mitään kummempia siteitä? Minulla on suunnitelmissa matkustaa Yhdysvaltoihin uudestaan seuraavan 10v aikana luultavasti monta kertaa (iso maa, paljon nähtävää  :) ), joten toi olisi aika mainio juttu saada.

3. Enkai mä ole missannut mitään kriittistä tietoa, että viisumia pitäisi hakea jo monta kuukautta ennen matkaa? Haastatteluaikoja näköjään on ~viikon sisällä, joten varmaan ihan helposti vielä ehtii hakea ja saada viisumin kahden kuukauden päästä olevalle matkalle?

Kiitos etukäteen jos vastauksista! Nuo viisumin anomiseen tarkoitetut nettisivut ovat todella sekavia, ei oikein meinaa löytää tietoa sieltä..

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Pari kyssäriä Yhdysvaltain turistiviisumista
« Vastaus #1 : 18.02.2016, 01:07:27 »
Ei omia kokemuksia mutta uskallan esittää muutaman valistuneen arvauksen.

1. Ei mitenkään varmaa, noin pitkään maassaoloon pitänee selvittää tarkka matkasuunnitelma, budjetti, ansiotaso, siteet kotimaahan sekä todennäköisesti aiemmat vastaavat reissut. Pääsääntöisesti viisumi määrittää maassaoloajan ja rajavartija selvittää täytätkö maahanpääsyn edellytykset. Jos rajavartija katsoo että edellytykset, sekä yleiset että viisumissa määritellyt, eivät täyty niin matka jatkuu viranomaistiloihin odottamaan seuraavaa lentoa kotiin.

2. Ei onnistu. VisaWaiver+ ESTAlla voit käydä maassa enintään 90 vrk reissuilla jos täytät ehdot. Käyntikertoja ei ole rajattu mutta riski liian usein ja pitkillä reissuilla on jos rajavartija epäilee että tulet tekemään pimeää työtä tms. Yli 90 vrk reissut syynätään sitten B-2 viisumia haettaessa.

3. Viisumihakemusten käsittelyajoista kertoo USA:n Helsingin suurlähetystö. Puheliineuvontakin löytyy, suomeksikin:

http://finland.usembassy.gov/nivmain.html

Tuolta on myös linkki viisumihakemuksen esikäsittelyn hoitavan yrityksen sivulle, B-2 viisumin hakuohjeet löytyvät suomeksi:

http://www.ustraveldocs.com/fi_fi/fi-niv-typeb1b2.asp

Visa Waiverin ehdot ja linkki ESTA-sivulle:

http://finland.usembassy.gov/visawaiver.html

Soitellen sotaan -asenteella ei kannata viisumia hakea silloin voi menettää Visa Waiver -oikeuden loppuelämäksi, esimerkiksi jos "A person whose US visa application has been refused "
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

flai

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.02.2016, 08:23:23 »
Olen tosiaankin hakemassa tuota B-2 viisumia, koska tarkoituksena on olla yli 4kk reissussa (eikä minulla ole paluulentoa, koska en ole varma tarkasta päivästä tai välttämättä paikastakaan mistä lennän takaisin). Olen menossa nyt maanantaina viisumihaastatteluun, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Ymmärtääkseni tuolla B-2 viisumilla on mahdollista saada 5v tai 10v kestävä monikertaviisumin, mutta vähän kun lueskelin netissä niin vaikuttaa sille, että yleisesti pitää olla jo aiemmin saatu viisumi ennenkuin pystyy tuollaisen pidemmän saamaan.

Kuinka tarkka tuo matkasuunnitelma/budjetti/ansiotaso pitää olla? Minulla ei tule olemaan hirmuisen tarkkaa suunnitelmaa nimittäin. Tiedän kyllä suunnilleen reitin mitä aion mennä, mutta mitään aivan täsmällistä reittiä (saatika että minä päivänä olisin missäkin) niin ei ole. Budjettikin vähän niin ja näin, pyöräillessä ja telttaillessa nyt ei paljoa rahaa kulu ja muutenkin vähän vaihteleva, että vaikea sanoa tarkkaa summaa. Pankkitilillä kyllä pitäisi olla noin kaksi tuhatta euroa suunnitellun budjetin päälle.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.02.2016, 18:49:29 »
Varmaa ei tietenkään ole mikään, mutta 4kk reissu jenkkeihin ei lähtökohtaisesti ole mikään ongelma ja siihen kyllä saa viisumin jos peruasiat on kunnossa.
Eli ei ole rikostaustaa, budjetti on realistinen ja järkeä päässä sen verran että osaa asiallisesti kertoa mitä suunnitelmissa, eikä niissä ole mitään erityisen typerää.

Mitään päiväntarkkaa matkasuunnitelmaa ei vaadita. Se nyt on sinänsä aivan samantekevää virkailijalle, että oletko menossa Floridaan vai Nebraskaan tai oletko menossa katsomaan korista, taidemuseoita, paikallista faunaa vai ostamaan halpaa krääsää, heitä kiinnostanee lähinnä se että olet valmis kertomaan mitä suunnittelet ja jutussa on joku tolkku. Jos ideana on vuokrata auto ja ajaa mantereen halki 4kk, reittiä joka ei ole vielä tiedossa, mutta varmaan ainakin poiketen kaupungeissa x ja joko z tai y, koska x:ssä on sitä ja z:ssa on tätä, mutta tätä on myös x:ssä... niin sehän on jo suunnitelma.

Jatkon kannalta nyt itse sanoisin että kannattaa harkita onko se toistuvan viisumirumban arvoista tehdä aina 4kk reissuja 3kk reissujen sijaan.

« Viimeksi muokattu: 20.02.2016, 18:54:11 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

flai

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.02.2016, 00:41:11 »
Okei, hyvä kuulla!

Reissu tulee olemaan noin 4.5kk ja tuo viisumivapaa tapa vaatii myös, että mulla olisi paluulento. Paluulento on vähän huono kun en tiedä milloin lennän tai mistä (riippuu vähän kuinka kauas jaksan pyöräillä ja mille tuntuu :) ). Ei tuo viisumi kuitenkaan niin hirmu kallis ole että sen vuoksi jaksaisin muuttaa suunnitelmia!
« Viimeksi muokattu: 21.02.2016, 00:43:07 kirjoittanut flai »