Lentoaikojen muuttuminen

 (Luettu 11140 kertaa)

Severide

  • Aloittelija
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Lentoaikojen muuttuminen
« : 02.03.2016, 03:42:59 »
Semmosta kyselisin että mitenhän asiaa kannattaisi lähestyä kun huomasin tuossa juuri tarkastaessani varaamiani lentoja että aikataulut muuttuneet. Toki aion olla yhteydessä paikkaan josta lennot ostin mutta lähinnä kyselisin kokemuksista että miten homma toimii jos meinaa mennä hankalaksi. Ongelmana siis että lentoa Helsinki-Istanbul on myöhästetty ja näin ollen jatkolento Istanbulista lähtee jo useita tunteja ennen kun edes saavun Istanbuliin. Oudolta myös tuntui että aiemman peruuntuneen lennon tilalle oli kyllä automaattisesti vaihdettu uusi lento mutta ei oltu mitenkään huomioitu tätä jatkolento asiaa. En myöskään ollut saanut tästä minkäänlaista ilmoitusta. Huomasin asian mentyäni tarkastelemaan lentoja check my trip sivustolta.

culture

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 171
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #1 : 02.03.2016, 08:33:18 »
Kaiken järjen mukaan lähettävät sinulle uudet liput toimivalla reitityksellä.

maaly

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 440
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #2 : 04.03.2016, 13:15:36 »
Kaiken järjen mukaan lähettävät sinulle uudet liput toimivalla reitityksellä.

Näinhän sitä luulisi, mutta ei nämä aina toimi järjellä.
Meillä oli ihan vastaava tilanne, uudelleen reitityksen uudelleen reitityksen tuloksena oli lento, joka lähti ennen kuin ensimmäinen oli laskeutunut. Oli mahdottoman vaikeata saada SAS:lla tai Supersaverilla ymmärtämään tämä asia. Oma-aloitteisesti sieltä ei mitään uusia lippuja kuulunut. Luultavasti siinä sekoitti se, että liput oli tosiaan jo kerran vahdettu lakkautetun reitin takia. Seuraavaksi perutulta yhteydeltä kaikki matkustajat oli varmaan siirretty vain edelliselle lennolle katsomatta sen enempää yhteyksiä.

Mutta kyllä niiden ne vaihtaa pitää. Ongelmia vaan tuntuu tulevan siitä, että kenen vastuulla lipun uudelleen kirjoittaminen on. Matkatoimiston vai lentoyhtiön :)

Punat

  • Reissaaja
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #3 : 03.04.2016, 16:49:23 »
Meillä taas viimeksi Supersaver ja Cathay Pacific toimi kyllä moitteetta. Lentojen aikataulut muuttuivat yksi toisena jälkeen ja aina tuli tieto uusista aikatauluista ja uudelleen reitityksestä. Noh vielä matkallakin aikataulut pettivät pahasti, mutta Cathay hoiti nekin hienosti. Aina saatiin uusi lento edellisen tilalle heti edellisestä koneesta ulos tullessa.

romario

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 119
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #4 : 21.04.2016, 23:06:44 »
Sain alla olevan s-postin Flightfinderilta ja periaatteesta en ole halukas maksamaan yhtään lisää. Olen vuosien aikana ottanut lukuisia lentoja ja jos ajat ovat hieman muuttuneet, niin sieltä on tullut uusi s-posti ja sillä hyvä. Tällaista Flightfinderin tapaista toimintaa ei yksikään muu lentojenvälittäjä ole harrastanut. Uusi tilanne meikäläiselle. Mitä mun kannattaa tehdä ehdottomasti, etten menetä lentoani?


"Lentoyhtiö, jolla lennät kohdekaupunkiin Reykjavik, on tehnyt pieniä muutoksia matkasi lentoaikatauluun. Valitsit varauksesi yhteydessä alimman palvelutason (PERUS), johon ei kuuluu lainkaan jälkipalveluja. Tämän vuoksi olet itse vastuussa yhteyden ottamisesta tarvittaviin lentoyhtiöihin, lentojen lähtöaikojen tarkistamisesta sekä tarvittaessa matkadokumenttiesi päivittämisestä.

Jos haluat, että Flightfinder.fi ottaa yhteyden tarvittaviin lentoyhtiöihin ja huolehtii matkasi uudelleenvarauksesta sekä lippujesi uudelleenluomisesta ja -vahvistuksesta, sinulla on mahdollisuus vaihtaa palvelutasosi PLUS-tasolle hintaan 14.90 euroa/henkilö. Jos ostat jonkin palvelupaketeistamme, otamme heti yhteyden tarvittaviin lentoyhtiöihin, huolehdimme aikataulumuutosten vaatimista toimenpiteistä ja ilmoitamme sinulle matkasi uudet lentojen lähtöajat"

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #5 : 21.04.2016, 23:17:42 »
Sain alla olevan s-postin Flightfinderilta ja periaatteesta en ole halukas maksamaan yhtään lisää. Olen vuosien aikana ottanut lukuisia lentoja ja jos ajat ovat hieman muuttuneet, niin sieltä on tullut uusi s-posti ja sillä hyvä. Tällaista Flightfinderin tapaista toimintaa ei yksikään muu lentojenvälittäjä ole harrastanut. Uusi tilanne meikäläiselle. Mitä mun kannattaa tehdä ehdottomasti, etten menetä lentoani?


"Lentoyhtiö, jolla lennät kohdekaupunkiin Reykjavik, on tehnyt pieniä muutoksia matkasi lentoaikatauluun. Valitsit varauksesi yhteydessä alimman palvelutason (PERUS), johon ei kuuluu lainkaan jälkipalveluja. Tämän vuoksi olet itse vastuussa yhteyden ottamisesta tarvittaviin lentoyhtiöihin, lentojen lähtöaikojen tarkistamisesta sekä tarvittaessa matkadokumenttiesi päivittämisestä.

Jos haluat, että Flightfinder.fi ottaa yhteyden tarvittaviin lentoyhtiöihin ja huolehtii matkasi uudelleenvarauksesta sekä lippujesi uudelleenluomisesta ja -vahvistuksesta, sinulla on mahdollisuus vaihtaa palvelutasosi PLUS-tasolle hintaan 14.90 euroa/henkilö. Jos ostat jonkin palvelupaketeistamme, otamme heti yhteyden tarvittaviin lentoyhtiöihin, huolehdimme aikataulumuutosten vaatimista toimenpiteistä ja ilmoitamme sinulle matkasi uudet lentojen lähtöajat"

Olet varmaan saanut jonkun linkin varaukseesi. Tarkista näkyykö siellä muuttuneet lentoajat ja varaus yhä vahvistettuna. Jos näin ja pystyt elämään aikojen kanssa, niin ei sen enempää tarvitse huolehtia. Voit myös yrittää lentoyhtiön webbisivujen kautta tai checkmytrip.com -palvelun (tai vastaavien muiden, eivät aina käytössä kuitenkaan) saada varauksesi tilanteen. Jos on epäselvää, soita lentoyhtiölle ja valita niille samaan syssyyn siitä, että matkatoimisto harrastaa tuollaista. Se ei periaatteessa ole lentoyhtiön asia, mutta niidenkin kautta olisi hyvä saada painostusta aikaan tuollaisen pelleilyn lopettamiseksi. Äläkä käytä flightfinder.fi:tä enää koskaan enää mihinkään vaikka kuinka näyttäsi halvimmalta.

Jos uudet ajat eivät sovi, voit joutua vääntämään siitä lentoyhtiön ja/tai flightfinderin kanssa, mutta ainakin muut kuulemani vastaavat tarinat ovat olleet siinä mielessä rohkaisevia, että jos on hieman kärsivällisyyttä ja pokkaa pysyä tiukkana, muutos on onnistunut. Lentoyhtiön vastuulla uudelleenreititys muutettujen aikataulujen takia kuitenkin ihan viime kädessä on.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2016, 23:21:18 kirjoittanut smee »

Armando

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #6 : 11.05.2016, 23:20:55 »
Tänne tämä varmaan sopii paremmin kuin tuonne toiseen ketjuun. Ylläpito poistelkoon sen edellisen, jos katsoo aiheelliseksi.

 Huomenissa pitäisi olla lennot HEL-SVO-NRT Aeroflotilla, mutta huomasin juuri Helsinki-Vantaan sivuja tutkiessani, että tuo Helsinki-Moskova -lento onkin peruttu (Aeroflotilta ei ole tullut asiasta ilmoitusta...). Tokioon olisi kuitenkin päästävä ja mielellään perjantaiksi/perjantain aikana alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Aeroflotin sivulta varaustani tatkastellessani huomasin, että ovat laittaneet minut myöhemmälle Helsinki-Moskova -lennolle, joka saapuu n. tunti sen jälkeen kun Moskova-Tokio -lennon on määrä lähteä. Tekemätön paikka siis...

Kohtalaisen paljon on tullut lenneltyä vuosien saatossa, mutta vastaavaa tilannetta ei ole tullut vielä tähän mennessä vastaan. (Tyhmä) kysymykseni kuuluukin siis:  Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Saavunko lentokentälle normaalisti n. 2h ennen lähtöä ja menen Aeroflotin tiskille selvittelemään asiaa ja ronnaamaan uudelleenreititystä? Vai yritänkö vääntää Aeroflotin kanssa asiasta peistä netin kautta tai puhelimitse?

Kun olisi tästäkin saanut vihiä vähän aikaisemmin...
« Viimeksi muokattu: 11.05.2016, 23:23:14 kirjoittanut Armando »

aeroed

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #7 : 11.05.2016, 23:37:05 »
Soita heti Aeroflotille ja kysy mitä voidaan tehdä. Voit yrittää neuvotella että siirtävät sinut vaikka aiemmalle Finskin operoimalle Moskovan aamulennolle, joka on codeshare myös Aeroflotin kanssa.

Armando

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #8 : 11.05.2016, 23:47:47 »
Soita heti Aeroflotille ja kysy mitä voidaan tehdä. Voit yrittää neuvotella että siirtävät sinut vaikka aiemmalle Finskin operoimalle Moskovan aamulennolle, joka on codeshare myös Aeroflotin kanssa.
Saako sieltä ketään enää tähän aikaan kiinni?

Voitaisiinhan olettaa, että en ole tarkistanut netistä mitään etukäteen ja saavun kentälle normaalisti. Eikö Aeroflot ole silloin velvollinen järjestämään korvaavat lennot?

Edit: Asiakaspalvelu näköjään auki kellon ympäri...

Edit2: Tuo aamulennolle ehtiminen voi olla vähän haastavaa, kun en asu ihan vieressä. Siitä kuitenkin varmaan nakkaavat paskat...
« Viimeksi muokattu: 11.05.2016, 23:52:10 kirjoittanut Armando »

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #9 : 12.05.2016, 00:14:46 »
Voitaisiinhan olettaa, että en ole tarkistanut netistä mitään etukäteen ja saavun kentälle normaalisti. Eikö Aeroflot ole silloin velvollinen järjestämään korvaavat lennot?

Kyllä varmasti korvaavat lennot järjestyy, mutta eri asia koska uudella yhteydellä olet perillä. Oikein hyvällä tuurilla reitittävät Finnairin tai JAL:n suoralla lennolla ja oikein huonolla tuurilla vietät seuraavan päivän lentoa odotellessa yön suljettuna hotelliin Moskovassa jos ei ole viisumia. Tai jotain siltä väliltä. Uskoisin, että proaktiivisuus kannattaa jos nopea perille pääsy on tärkeää, mutta kannattaa muistaa ja muistuttaa lentoyhtiötäkin, että Helsingistä Tokioon pääsee muitakin reittejä. En tiedä kuinka halukas Aeroflot on reitittämään muilla yhtiöillä. Yleensä se ei ole millään yhtiöllä ihan ensimmäinen vaihtoehto, mutta onnistuu kyllä jos järkeviä vaihtoehtoja ei ole. Ainakin jos ehdottavat vuorokautta myöhempää lentoa, kannattaa ainakin yrittää suostutella.

Armando

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #10 : 12.05.2016, 00:50:31 »
Eipä oltu kovin yhteistyöhaluisia sen paremmin Aeroflotilla kuin Travelgeniollakaan. Ainoat vaihtoehdot mitä Flotilla oli tarjota, oli että ota se tarjottu iltalento ja vietä yö Moskovassa tai siirrä lennot perjantaille. Sanoivat, että ainahan voit saapua lentokentälle ja kysellä vaihtoehtoja sieltä, mutta eivät pysty sielläkään takaamaan mitään. En lähtenyt noita verhoiltuja uhkauksia kokeilemaan.

Travelgenio taas vieritti pallon Aeroflotille.

Edit: Eli siis lentokentälle mars ja kaikki suostuttelutaidot kehiin. Eihän tässä huonoimmassakaan tapauksessa menetä kuin yhden matkapäivän. Aeroflot kuitenkin kustantaa majoituksen Moskovassa, jos siihen vaihtoehtoon päädytään, eikö?
« Viimeksi muokattu: 12.05.2016, 01:23:09 kirjoittanut Armando »

tunor

  • Reissaaja
  • Viestejä: 59
    • Profiili
    • Kodinvaihtoa
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #11 : 12.05.2016, 08:36:11 »
Lentoyhtiö ei kustanna majoitusta, jos olet hyväksynyt lennon vaihtumisen. Meille ainakin kävi niin, että joko kustansimme itse yön tai peruimme lennon ja saimme rahat takaisin. Jälkimmäinen vaihtoehto oli silloin poissuljettu, joten matkalle tuli lisää hintaa. Asia on eri, jos lennon aikana tulee viivästymisiä, jotka edellyttävät yöpymistä. Silloin lentoyhtiö korvaa.
“One’s destination is never a place, but a new way of seeing things.” – Henry Miller

http://kodinvaihto.blogspot.com

Armando

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #12 : 12.05.2016, 08:50:17 »
Samapa tuo. Se on maks. 150€.

Katsotaan kuinka käy.

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #13 : 15.05.2016, 12:32:42 »
Samapa tuo. Se on maks. 150€.

Katsotaan kuinka käy.

No, kuinka kävi? Kiinnostaa itseäni senkin takia, että olen vältellyt Aeroflotin vaihdollisia lentoja Aasiaan viisumin puutteen takia ja olisi ihan kiva kuulla kokemuksista miten se on toiminut poikkeustilanteissa. Hinnoiltaan ja matka-ajoiltaan nuo kuitenkin olisivat joskus ihan houkuttelevia.

Armando

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #14 : 30.05.2016, 00:19:04 »
Samapa tuo. Se on maks. 150€.

Katsotaan kuinka käy.

No, kuinka kävi? Kiinnostaa itseäni senkin takia, että olen vältellyt Aeroflotin vaihdollisia lentoja Aasiaan viisumin puutteen takia ja olisi ihan kiva kuulla kokemuksista miten se on toiminut poikkeustilanteissa. Hinnoiltaan ja matka-ajoiltaan nuo kuitenkin olisivat joskus ihan houkuttelevia.
Terveisiä Japanista!

Jätin tuossa aikaisemmin mainitsematta, että ennekuin soitin mihinkään, niin lähetin sähköpostia Aeroflotin asiakaspalveluun.

Lentokentälle tultuani kävin lähtöselvitystiskillä toteamassa, että peruttu on ja viipotin sieltä Aeroflotin lipunmyyntipisteelle. Aloin siellä selittää asiaani sisarvenäläiselle. Tuskin olin ensimmäistä lausettani ehtinyt saada loppuun, kun nainen tiskin takana kysyi sukunimeäni ja sen kuultuaan hävisi hetkeksi takahuoneeseen ja palasi sieltä lippulappusen kanssa, neuvoi menemään sen kanssa Finnairin lähtöselvitykseen ja sanoi, että minut on siirretty 17:40 lähtevälle Finnairin suoralle lennolle Tokioon.

Lähtöselvityksestä ja turvatarkastuksesta selvittyäni vilkaisin puhelimesta sähköpostit ja siellä olikin vastaus Aeroflotin asiakaspalvelusta, jossa oli samat setit anteeksipyynnön kera.

Eli en näe syytä valittaa. Lennän mielelläni toistekin.

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #15 : 30.05.2016, 09:54:09 »
Terveisiä Japanista!

Kiitos päivityksestä ja hienoa, että meni loppujen lopuksi suunnilleen parhaalla mahdollisella tavalla.

muuli

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #16 : 01.06.2016, 00:22:38 »
Meillä kävi viime talvena niin, että olimme varanneet American Airlinesin liput Helsingistä Lontoon kautta Chicagoon, jossa vuorokauden stop over ja siitä sitten Tampaan. Aikaistivat LHR-ORD lentoa niin paljon, että se lähti aikaisemmin kuin meidän lento Hesasta Lontooseen. Mitään ei AA:n puolesta kuulunut (ja meiliä ei pysty aspaan lähettämään - yritin kahdesti ja sieltä tulee sama ympäripyöreä vastaus, jossa käsketään soittamaan) . Soitin sitten AA:lle ja tarjosivat aamulentoa HEL-LHR, joka sopi meille mainiosti (oli reilu parin tunnin stoppi Lontoossa) ja kaikki meni siis sujuvasti. Kannattaa mielestäni ottaa itse yhteyttä lentoyhtiöön päin, varsinkin jos kyseessä on iltalento, muuten on riski jäädä johonkin vaihtokentälle jumiin yöksi ja päästä jatkamaan matkaa vasta seuraavana päivänä. Tai sitten saa tehdä useamman pompun (ja juosta pää märkänä oranssi express-lappu kourassa JFK:lla, kun on tunti aikaa jatkolennon lähtöön tmv.), kun yhtiö reitittää uudestaan.

"Selvänä olen symppis - kännissä yliveto"

Vallisoletana

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #17 : 24.06.2017, 14:37:27 »
Onko kellään kokemusta siitä, kannattaako lentoyhtiön kanssa alkaa vääntämään muuttuneista lentoajoista?

Varasin lennot Seattlesta Honoluluun, vaihto San Franciscossa. Lähtö alunperin 6:30 Seattlesta, parin tunnin vaihto San Franciscossa ja saapuminen Honoluluun 14:45. Nyt lentoyhtiö (United) on vaihdellut lentoaikoja muutaman viikon sisällä niin, että lähtö Seattlesta on 5:40 ja saapuminen Honoluluun 16:40, matka-aikaa tuli lisää siis noin kolme tuntia. Eihän tuo mitenkään mahdottoman suuri muutos ole, tiedostan kyllä sen, mutta lentoja varatessa valitsin nimenomaan inhimillisillä ajoilla olevat lennot (mahdollisimman lyhyt matkustusaika) ja maksoin niistä vähän enemmän, koska edellisenä päivänä on matkustettu Helsingistä Seattleen. Nämä nykyisillä ajoilla olevat lennot olisi luultavasti saanut halvemmalla, koska matka-aika on pitempi.

En siis kaipaa kommentteja siitä, miten United on paska lentoyhtiö ja olisi kannattanut lentää jollain muulla, vaan kokemuksia lentoyhtiön kanssa "vääntämisestä". Eli kannattaako edes ottaa yhteyttä Unitediin ja yrittää vaihtaa lentoja alkuperäisiin vai taistelenko tuulimyllyjä vastaan?

Edit. Tarkennetaan vielä sen verran, että pelkät lentoajat eivät ole muuttuneet, vaan lennot ovat eri kun ne mitä ostin, eli myös lennon numero on vaihtunut.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2017, 18:23:55 kirjoittanut Vallisoletana »
Explore. Dream. Discover. -Mark Twain-

wysig

  • Vieras
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #18 : 24.06.2017, 19:27:24 »
Näkyykö UA:n sivuilla edelleen vanhat lennot kyseisenä päivänä, kun kirjoitat "yrittää vaihtaa lentoja alkuperäisiin". Voihan olla tuona päivänä ei lennä alkuperäistä lentoa. UA:n halukkuus muuttaa toiselle lennolle voi riippua myös hintatyypistä.

Vallisoletana

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Lentoaikojen muuttuminen
« Vastaus #19 : 24.06.2017, 20:54:37 »
Näkyykö UA:n sivuilla edelleen vanhat lennot kyseisenä päivänä, kun kirjoitat "yrittää vaihtaa lentoja alkuperäisiin". Voihan olla tuona päivänä ei lennä alkuperäistä lentoa. UA:n halukkuus muuttaa toiselle lennolle voi riippua myös hintatyypistä.

En oikein ymmärtänyt viestiäsi, mutta UA:n sivuilla näkyy nämä uudet lennot, ja kun yritän vaihtaa lentoa (mitä tahansa niistä), sivu ilmoittaa ettei vaihto ole mahdollinen. Ja itseasiassa lennot näkyvät nyt kolmena erillisenä lentona, vaikka meno-paluun ostin, eli kaksi yhtenäistä "lippua" pitäisi olla..
Explore. Dream. Discover. -Mark Twain-