Bussilla Balkanin maissa

(Luettu 6016 kertaa)

Ansq80

• Aloittelija
    • Profiili
Bussilla Balkanin maissa
« : 12.03.2016, 10:28:00 »
Heips. Kokemuksia kaipaisin bussilla matkailusta Balkanilla. Lähinnä kiinnostaa pitääkö bussiliput ostaa etukäteen netistä ennen lähtöpäivää vai pystyykö vasta paikan päällä. Meillä tulee olemaan aika tiivis aikataululu, joka käsittäisi bussilla matkailun Sarajevosta Mostariin, Mostarista Splitiin ja Splitistä visiitti Plitvicen kansallispuistoon. Jos sinulla on kokemusta siitä täyttyykö bussit jo ennakkoon niin vastaa kiitos  :) En tajua miksen löydä siitä tietoa netistä  :o

joohannes

• Vieras
Vs: Bussilla Balkanin maissa
« Vastaus #1 : 12.03.2016, 18:19:10 »

Chennai Express

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.2016, 14:53:08 »
Ei ole muuten ihan helppo homma kulkea bussilla Balkanilla. Yhteyksiä ei ole kovin paljon, joillain väleillä ei lainkaan. Riippuu vähän minkä kaupunkien välillä liikkuu? Jos kohteessa iskee epäilys ja hätä, niin useat hostellit järkkäilevät yhdessä kimppakyytejä. Yksityisatoilu on hanurista, mutta Balkanilla sitä ei voi aina välttää. Parilla kympillä pääsee pitkänkin matkan kimppa-autossa. Hinta on toki suolainen yleiseen hintatasoon nähden, mutta vaikka 6 tunnin matkasta ihan maksettavissa. Mutta bussi- ja juhayhteydet ei meikäläisen kokemuksen mukaan kyllä ole mitenkään niin täynnä että lippu pitäisi ostaa reilusti etukäteen. Omat reissukokemukseni on tosin syyskuulta, eikä hurjemmilta sesongeilta.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.03.2016, 15:09:10 »
Balkan on laaja käsite. Pohjoisessa (Kroatia, Serbia, Bosnia) bussiyhteydet toimivat melko jouhevasti. Sitten kun siirrytään Montenegroa, Makedoniaa ja Albaniaa kohti, kaikki muuttuu sekavammaksi. Luulisin, että tuolla aloittajan mainitsemalla reitillä ei pitäisi tulla isompia vaikeuksia.

Ansq80

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.03.2016, 15:27:00 »
Hei.

Kiitos vastauksista. Nuo bussiaikataulut löysin itsekin, mutta sitä tuumailin, että pitääkö ne liput ostaa ennakkoon tietyille päiville. Tosiaan meillä olisi kohteena nuo Sarajevo, Mostar, Split ja Splitistä Plitvicen kansallispuistoon edestakainen reissu. Mietiskelen vielä otanko vai en, aikaa reissuun on viikko ja päivä niin siinä ei ole ns. pelivaraa, että jättäisi seuraaviin päiviin menot  :) Mukava, kun vastailitte, sain vähän irti liikuskelusta tuolla  :) Itse en ole siellä suunnalla vielä liikuskellut.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.03.2016, 16:20:59 »
Niin, sanottakoon vielä, että itse olen kyllä saanut aina Balkanilla bussiliput samalle päivälle, jos busseja on ylipäätään mennyt samana päivänä. Takuuta en tietenkään voi antaa, koska reitti ja ajankohta ja tähtien asento vaikuttavat.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.03.2016, 16:33:44 »
Olin viimeks elokuussa Kroatissa, eli varsinaisen turistipiikin aikaan ja aina sain lipun bussiin vähän ennen bussin lähtemistä. Tosin en ehkä matkustellut niitä yleisimpiä reittejä, mutta en kyllä ymmärrä miksi maaliskuussa tarvis varata lippuja etukäteen.

Zambba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.03.2016, 18:12:38 »
Hei.

Kiitos vastauksista. Nuo bussiaikataulut löysin itsekin, mutta sitä tuumailin, että pitääkö ne liput ostaa ennakkoon tietyille päiville. Tosiaan meillä olisi kohteena nuo Sarajevo, Mostar, Split ja Splitistä Plitvicen kansallispuistoon edestakainen reissu. Mietiskelen vielä otanko vai en, aikaa reissuun on viikko ja päivä niin siinä ei ole ns. pelivaraa, että jättäisi seuraaviin päiviin menot  :) Mukava, kun vastailitte, sain vähän irti liikuskelusta tuolla  :) Itse en ole siellä suunnalla vielä liikuskellut.

Minä kävisin kyllä varmistamassa vähintäänkin edellisenä päivänä lähtöajat ym. bussiasemalta tai turisti-infosta. Tuo balkanviator on käsittääkseni toisen käden tietoa, ja minun käyttämilläni väleillä aikatauluissa oli 15-20 minuutin heittoja. Luotettavimman oloiset aikataulut ainakin Mostarissa ja Dubrovnikissa oli A4-lapuilla bussiaseman seinässä, ja Stari Gradissa bussiaseman puuttuessa turisti-infon yhteydessä.

Kyytiin pääsi kyllä aina hetkeä ennen lähtöä ostetulla lipulla. En muista havainneeni, että ihmiset olisivat ostaneet lippuja kuljettajilta.  ??? Matkatavarasta muuten otettiin bussiin noustessa erikseen esim. 1-2 markan maksu.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2016, 18:15:13 kirjoittanut Zambba »

Ansq80

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.03.2016, 20:19:18 »
Hyvä juttu. Uskallan siis jättää ostamiset sinne paikan päälle ja käymme tsekkaamassa aikataulut ennakkoon  :)

joohannes

• Vieras
« Vastaus #9 : 14.03.2016, 17:48:18 »
Ride-sharing eikö tota kukaan huomionut

inomu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14.03.2016, 19:01:49 »
Itse matkustin elokuun sesonkiaikana ja aina riitti jos kävi edellisenä päivänä ostamassa lipun. Sillon tuli monta kertaa istuttua täysissä busseissa (ja lattialla oli aina tilaa uusille ;) ). Kesälläkin busseja menee yllättävän harvoin, esim. Kotorista oli yllättävän vaikeata päästä Sarajevoon, joten sesongin ulkopuolella aikataulut on varmasti vielä harvempia.
Sarajevon ja Mostarin välille suosittelen junaa, jos se aikatauluun sopii. Meni 2 vuotta sitten 2 kertaa päivässä, mutta oli puolet bussin hinnasta ja maisemat on kuulemma paremmat kuin bussimatkalla (itse tietenkin nukuin suurimman osan matkasta ;D )

amalija

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.08.2016, 02:21:38 »
Vuosi sitten toukokuun puolessavälissä menin Dubrovnik-Budva-Podgorica-Pristina-Skopje-Tirana-Shkoder-Kotor-Dubrovnik -ympyrän pikakelauksella läpi. Liput ostelin yleensä juuri ennen matkaa ja pyysin päästä ensimmäiseen bussiin. Ainoastaan bussi Albaniaan oli sellainen, minkä kävin ostamassa jo edellisenä päivänä ja siiihen vaadittiinkiin passia ja muuta. Toki huippusesonki oli vasta tuloillaan, mutta esimerkiksi matka Tiranasta Dubrovnikiin olisi muodostunut neljästä eri yhteydestä, joten matka taittui pätkä kerrallaan, eikä varmuutta lippujen saatavuudesta tai muusta ollut. Mitään ongelmia ei kuitenkaan eteen tullut.

Balkan on tosiaan iso ja käytännön eroja minun reittiini on jo varmasti tuonne alkuperäisen kysyjän reitille mentäessä. Yleisenä sääntönä pidän omalla kohdallani sitä, että yritän varmistaa poistumisen jo kaupunkiin saapuessani (toki siis vain mikäli kyseessä lyhyt parin päivän visiitti), sillä välillä on tullut yllätyksenä kuinka joku junaa meneekin vain kerran päivässä (esim. Pristina-Skopje)  tai suoraa bussiyhteyttä ei ole. Minun matkallani bussit olivat pääasiassa minibusseja ja käytävälle löytyi aina uutta jakkaraa penkkien täyttyessä. Minä sain asemalta lipun ostaneena kuitenkin aina istua kunnon penkillä.
Tanssii hullu Amalia kamalia tansseja tanssii
                    -Leevi and the Leavings-