Ensimmäistä kertaa reppureissuun

(Luettu 12083 kertaa)

koirahylje

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Ensimmäistä kertaa reppureissuun
« : 21.03.2016, 16:54:25 »
Olen tosiaan suunnittelemassa ekaa reppureissuani, ja toivoisin saavani vinkkejä etenkin kohteiden suhteen. Reissattua on tullut ennestään suhteellisen paljon, mutta nyt olisin lähdössä ensimmäistä kertaa yksin matkaan. Aikaa aion käyttää matkaani 3-6 kk, ja tarkoitus olisi lähteä todennäköisesti ensi vuoden alussa. Budjettini ei ole maailman niukin, mutta luksuslomakaan ei ole hakusessa. Olen aina ajatellut, että ensimmäisenä kohteenani olisi Kaakkois-Aasia, mutta mitenköhän vaikeaa siellä on ensimmäistä kertaa yksin matkustavan pärjätä? Myös Manner-Kiina kiinnostaisi. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä, ja mielelläni kuulen toistenkin ensimmäisistä reppureissailukokemuksista. Ja sanottakoon vielä se, että olen 25-vuotias naishenkilö.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2016, 18:26:05 kirjoittanut koirahylje »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ensimmäistä kertaa reppureissuun
« Vastaus #1 : 21.03.2016, 21:59:43 »
Olen aina ajatellut, että ensimmäisenä kohteenani olisi Kaakkois-Aasia, mutta mitenköhän vaikeaa siellä on ensimmäistä kertaa yksin matkustavan pärjätä?

Maailman helpointa.

Tosin en tiedä, miksi matkustamisen pitäisi olla helppoa. Itse saan enemmän kiksejä reissaamisesta, jos on jotain haastetta tai jos liikun sellaisissa paikoissa, missä ei näy muita matkaajia. Kaakkois-Aasia alkaa tympiä mua pidemmän päälle.

Kiina kävisi kyllä hyvin Kaakkois-Aasian kumppaniksi. Kiina on yksi niitä paikkoja maailmassa, missä voi täysin kadota paikallisvirtaan. Lääniä riittää.

koirahylje

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 22.03.2016, 08:56:29 »
No siis jos semmonen meno alkaa tympimään niin kyllähän sitä sitten voi siirtyä johonkin, missä ei juuri muita reissaajia näy. En mä mitään suunnitelmia tai reittejä haluakaan lyödä lukkoon etukäteen. Ensin täytyy vaan kerryttää vähän tätä itseluottamusta, että kyllä mä pärjään.

Edit: Siis tosiaan tällaiset ns. helpot paikat, joista aloittaa matka olisivat ehkä nyt eniten hakusessa!
« Viimeksi muokattu: 22.03.2016, 15:21:20 kirjoittanut koirahylje »

Jasmins

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 25.03.2016, 15:10:07 »
Kaakkois-Aasiaa helpompaa paikkaa ei löydä. Vietnam ja Kambodza on älyttömän helppoja reppureissata Thaimaasta nyt puhumattakaan. Oon kiertänyt sekä kaakkois-Aasiaa että manner-Kiinaa muutama vuosi sitten (yksin 20-vuotiaana naisena jos tällä on merkitystä) ja voin suositella molempia. Kiina on kuitenkin huomattavasti vaikeampi matkustaa ja vaikka mä perus mandariinia puhunkin olin toisinaan ihan hukassa. Kaakkois-Aasiassa ei koskaa ollut mitään ongelmia eli jos helppoutta etsii niin siinä mielessä se on turvallinen valinta. Kiinassa jos poikkeaa yhtään tutuimmalta reitiltä huomaa nopeasti olevansa ainoa länsimaalainen kaupungissa, kaakkois-Aasiassa länsimaalaisia sen sijaan löytyy joka nurkalta. Riippuu siis aika pitkälti siitä mitä etsii, mutta kaakkois-Aasia on tosiaan mun mielestä huomattavasti helpompi paikka aloittaa reissu kuin Kiina.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 26.03.2016, 10:18:08 »
Ensin täytyy vaan kerryttää vähän tätä itseluottamusta, että kyllä mä pärjään.

You got the point!

Sit vaan lentoja varaamaan Bangkokiin. Bangkok on minusta kiva kaupunki: eloisa, sopivan eksoottinen kaupunki, missä on kuitenkin "turvallinen" reissaajakulttuuri läsnä. Bangkokissa on myös kiva shoppailla itselleen reissaajapuvusto: kadunvarret on tietyissä kaupungiosissa täynnä vaatekauppoja. Itse voisin lorvia Bangkokissa viikkotolkulla!

Mulla on sulle majapaikkakin mietittynä: Vimol Guesthouse. Ei ole missään varauskoneessa, mutta sijainti löytyy jos etsii Samsen 360 Hostel (google maps). Vimol on tämän hostellin takana kadulla nimeltä Samsen 4. Kahdenhengenhuoneet ovat valtavankokoisia ja halpoja (400 BHT) ja pikkuruiset yhdenhengenhuoneet kaupungin halvimmat (200 BHT). Korkea kerrostalo, paljon huoneita, aina joku huone vapaana (koska Vimol ei ole varauskoneissa). Alue Bangkokin parhaita reissaajan näkökulmasta. Lähellä Khao San Roadia, mutta kuitenkin sen verran syrjässä, että alueella voi nauttia aidosta thaikkumenosta ja esim. halvoista ja herkullisista katuruokapaikoista.

Bangkokin jälkeen voit vetää joko pohjoisen "kulttuuri"kierroksen (Chiang Mai - Luang Prabang - Vientiane - Don Det - Siam Riep/Angkor) tai etelän saarikierroksen (Ko Tao - Ko Pha Ngan - Ko Phi Phi) tai kummatkin.  Nämä reitit ovat maailman kuljetuimpia reissaajareittejä, olet koko ajan matkaajien turvallisessa syleilyssä. Hyviä reittejä saada matkakavereita.

Kannattaa muistaa sellainen pikkuyksityiskohta, että Thaimaan viisumi on voimassa vain kaksi viikkoa, jos tulee Thaimaahan maitse.

Matkamuija

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.03.2016, 00:07:35 »
Kaakkois-Aasia on varma valinta ensikertalaiselle reppumatkaajalle! Multa lähtee suositus Malesialle. Malesia on helppo ja todella monipuolinen maa; löytyy suurkaupunkien humua, maaseutua ja upeita hiljaisiakin paratiisisaaria ja sitten tietysti saaria joissa on enemmän vipinää. Kulkeminen busseilla, lautoilla ym. on helppoa ja halpaa. Englantia osataan kohtalaisen hyvin joka paikassa, rallienglannillakin pärjää mainiosti!
Intialaisia ja kiinalaisia löytyy paljon väestöstä ja se antaa upean lisän kulttuuriin, elämäntyyliin, ruokaan..useista kaupungeista löytyvät niin Little India kuin Chinatown.
Hintatason on halpa.
Turistipaikkoja Malesiassa toki on mutta suurin osa turisteistakin on lähimaista, rikkaita kiinalaisia lomailee paljon Malesiassa. Useimmissa paikoissa harvoin näkee länkkäreitä.
Air asia lentää halvalla ja Borneon puoli on ehdottomasti käynnin arvoinen.
Malesiassa ihmiset ovat ystävällisiä, avoimia ja avuliaita
 Joskin paikoin vaaleaihoinen ihminen on edelleen aika erikoinen ilmestys joten uteliailta katseilta ei voi välttyä.

Hyvän startin Kaakkois-Aasiaan saa Singaporesta. Olen tavannut aina reissun aluksi tehdä siellä vähintään 2päivän stopin. Huilaan pitkän lennon jälkeen, kiertelen jalan paikasta toiseen, maistelen ruokia katukojuista. Singapore on ehdottoman turvallinen (yölläkin voi kulkea pitkin kaupunkivaltiota tuntematta lainkaan oloaan turvattomaksi)  ja simppeli paikka ja englantia puhutaan joka paikassa. Hintataso on useisiin Kaakkois-Aasian maihin verraten selvästi kalliimpi, mutta silti selvästi edukkaampi maa kuin Suomi. Ruokaa saa halvalla katukojuista,  ja liikkuminen on halpaa, mutta yöpyminen on hintavempaa. Ihmiset sivistyneitä ja verrattain melko hyvinpukeutuvia (joskus tuntee olonsa juntiksi perus t-paidassa ja shortseissa). :D

koirahylje

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 28.03.2016, 17:47:45 »
Oho, vastauksia! Kiitos kauheesti kaikille, ja jos löytyy samanlaisia vinkkejä kaupungeista, joita tuun tässä luettelemaan niin be my guest! Mutta siis, mulla kävi nyt niin, että varasin jo menolipun ens vuoden tammikuulle Phuketiin ku niin halvalla sai. Sit meinasin hengailla vähän rannoilla ja ainakin Ko Tao olis suunnitelmissa. Siitä Pohjois-Thaimaaseen missä tarttis nähä ainakin Pai ja Chiang Mai. En oo yhtään miettiny vielä mitään rajanylityksiä mut seuraavana ois vuorossa Laos, suunnitelmana reitti Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiane-Pakse-Si Phan Don-Don Det. Siitä Kambodzaan Siem Reapiin ja Phnom Penhiin. Vietnamissa Phu Quoc-Ho Chi Minh City ja rannikkoo pitkin ylös Hanoihin. Sitte vielä Kiinassa ois tän hetken reittinä Nanning-Hong Kong-Chendu-Xi'an-Peking.

Tulipas listaus. Joitain maita ei oo siis pahemmin tullut vielä mietittyä tarkemmin ja joitain vähän liikaakin. Ja tää suunnitelma ei todellakaan tuu pysymään, enemmän ois tarkotus mennä fiiliksen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2016, 19:03:04 kirjoittanut koirahylje »

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.03.2016, 19:35:35 »
olin jo viestittämässä, että Kiina ei sovi kaikille ensikertalaisille, mutta et sinä enää mikään kokematon yksinreissaaja enää ole siinä vaiheessa, kun Kiiinaan saakka päädyt!
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

persilja

• Vieras
« Vastaus #8 : 28.03.2016, 22:57:18 »
Moikka! Samalla asialla itsekin, en ole oikeestaan reissanut juuri yhtään ja vähän kyselisin vinkkejä että mistä kannattaisi aloittaa, paljonko kannattaa päiväbudetiksi varata ja mitähän rajanylitykset ja viisumit maksaa, ja ihan yleisesti ottaen mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon reissua suunnitellessa? Aasiaan matkustaminen kiinnostaisi ja nyt kesällä olisi kiva käydä euroopassa jos saan järjestettyä aikaa!

koirahylje

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 29.03.2016, 12:20:56 »
Moikka! Samalla asialla itsekin, en ole oikeestaan reissanut juuri yhtään ja vähän kyselisin vinkkejä että mistä kannattaisi aloittaa, paljonko kannattaa päiväbudetiksi varata ja mitähän rajanylitykset ja viisumit maksaa, ja ihan yleisesti ottaen mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon reissua suunnitellessa? Aasiaan matkustaminen kiinnostaisi ja nyt kesällä olisi kiva käydä euroopassa jos saan järjestettyä aikaa!

Jeps. Mä nyt ihan maalaisjärjelläkin funtsin että Thaimaan rannoilla ainakin on turisteja, siellä selviää. :D Ja kun ei ollut tosiaan pahan hintanenkaan toi Phuketin lento. Rajanylityksistä ja viisumien hinnoista ei oo itellänikään mitään tietoa mut nyt kyllä auttaa ku on reitti ja kohdemaat ainakin jotenkin selvillä. Sit vaan suunnittelemaan tarkemmin, jeejee. :)

Ainiin, semmostahan mun piti erityisesti kysellä että kannattaako tuolta Phuketista (tai yleensäkin Thaimaasta) varailla jotain majoituksia etukäteen, kun kerta high seasonilla sinne menen? Eniten nyt just tota Phuketia mietin, kun en kerta ees varmaks osaa sanoa mihin siitä jatkan... Onko vaarana jäädä ilman yösijaa?
« Viimeksi muokattu: 29.03.2016, 19:20:11 kirjoittanut koirahylje »

Matkamuija

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.03.2016, 23:48:13 »
paljonko kannattaa päiväbudetiksi varata ja mitähän rajanylitykset ja viisumit maksaa, ja ihan yleisesti ottaen mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon reissua suunnitellessa?

Noi budjettijutut on aina kimurantteja koska riippuu niin monesta asiasta.
Olen itse tehnyt useita reppureissua Aasiaan, tosin aina meitä ollut 2 matkassa, ja yöpymisiin per yö olemme varanneet max. 30e (2 henkilöltä, eli 15e per hlö/yö) ja syömisiin, aktiviteetteihin, liikkumisiin, ostoksiin ynnämuihin kuluihin pari kymppiä per päivä per naama.
20euron käyttörahalla pärjää hyvin jo Kaakkois-Aasiankin kalliimmissa maissa. Katuruoka on halpaa, 0,5e-2e per annos on yleensä aika vakio. Busseilla liikkuminen on liki ilmaista, takseilla huristelu on jo selkeästi hintavempaa (ja Kaakkois Aasiassa on jo melkein sääntö että turisteilta kiskotaan kymmenenkertaisiakin taksumaksuja). Air Aasia lentää muutamalla kympillä maasta toiseen. Lautoilla liikkuminen saarille on halpaa, suosittelen sitä itse enemmän kuin saarille lentoa.

30eurolla per yö saa jo erinomaisen tasoisia hostelleita ja todella hyviä hotellihuoneitakin etenkin Kaakkois-Aasiassa. Joissakin maissa toki saa jo hyvän hostellihuoneen 15e/yö kepeästi ja dormeissahan punkkaus ei yleensä montaa euroa maksa. Dormeja en ole harrastanut itse. 30eurolla saa Kaakkois-Aasian kalliimmankin pään maissa hyvän 2hlön huoneen jossa on ilmastointi, tuuletin, suihku, telkku, parisänky, ikkuna ym.
Olen yöpynyt esimerkiksi Malesian pääkaupungissa Kuala Lumpurissa muutamissa "rikkaamman väen" hotelleissa, yli 30kerroksisissa rakennuksissa, 40-50e/2hlö/yö ja ne huoneet (siis huoneistot) on olleet todella upeita poreammeineen ja omine keittiöineen. Suosittelen ainakin kerran reissun aikana yöpymään edes yhden yön kalliimmassa hotellissa. Sillä rahalla saa oikeasti vastinetta. Suomessa samalla rahalla ei edes saa yhtä yötä Omenahotellissa.

Tuolla budjetilla en ole joutunut mitään kitupiikin reissuja tekemään ja viimeksi jäi muutaman kk reissun jälkeen jopa useampi satanen "ylimääräistä" kotiinviemisiksi. Menopaluulennot Kaakkois-Aasiaan onnistuu yleensä saamaan noin 500eurolla, toki harvemmin tuohon hintaan saa mitään Finskin suoria lentoja. Pahimmillaan parilla välilaskulla on mentävä... Cathay Pacific saa lentoyhtiönä suositukseni.

Muuta huomioitavaa on sitten tietysti rokotukset ja lääkkeet. Esim malarialääkitys, hepatiittirokotteet, jäykkökouristus ja pohtia rokotetta japanin aivokuumeeseen. Rokotuksiin voi henkilöltä, jolla ei ole mitään "pohjarokotuksia" mennä useita satoja euroja kevyesti.
Omalla paikkakunnallani (suht iso kaupunki joskaan en asu Helsingissä) ei edes ole matkailijoille omaa polia tai vastaavaa _julkisen puolen_ tahoa jossa voisi hoitaa rokoteasiat. Ainoastaan puhelinpalvelu joka palvelee kerran viikossa tunnin ajan jonotusperiaatteella.
Rokotekuviot kannattaa hoitaa ajoissa selväksi. Jotkin rokotteet tarvitsee muutenkin ottaa reilusti ennen matkaa.

Tärkeä asia on myöskin se, mitä kamppeita vie mukanaan. Mahdollisimman vähän. Sen jos minkä olen oppinut reissuillani. Ekalla reissulla 2aikuisella oli molemmilla omat isot rinkat mukana, ja seuraavalla mentiin jo 1keskikokoisella rinkalla ja yhdellä pikkuisella päivärepulla. :)
Niitä vaatteita ei tosiaan edes kauniimpi sukupuoli tarvitse niin mahdottomasti. Kaakkois-Aasiassa joka kadunkulmassa on erittäin halpoja pesuloita jonne voi dropata vaatteensa pyykättäväksi ja seuraavana päivänä ne voi jo hakea puhtaina takaisin. Sanoisin että parilla ala-osalla, parilla yläosalla, yhdellä mekolla, uima-asulla ja 5alushousuilla ja sukilla pärjää jo loistavasti pidemmilläkin reissuilla.
Aurinkorasvat on yllättävän kalliita Kaakkois-Aasiassa ja naisille suosittelen tamppooneiden mukaanottoa kotiSuomesta. Niitä ei jokapaikassa myydä paikanpäällä.
Matkavakuutus on hyvä hankkia hyvissä ajoin ennen matka ja perehtyä kaikenmoisiin porsaanreikiin joita vakuutusehdoissa voi olla. :D Mitä itse olen kilpailutellut vakuutuksia tämän tästä niin olen huomannut että Turva tarjoaa yleensä edukkaimman ja parhaimman matkavakuutuksen.

Jos löytyypi lemmikki tai lemmikeitä on hyvä hyvissä ajoin alkaa etsiä hoitajaa. Jos on pidempään reissulla kannattaa myös antaa oman kodin avain jollekin luotettavalle tutulle joka voi esimerkiksi silloin tällöin käydä katsomassa jos on tärkeää postia tipahdellut postiluukusta.

Tärkeistä asiakirjoista, lentoliput, passit ym. kandee skannata ja lähettää omaan sähköpostiin. Jos matkassa paljon käteistä kannattaa käteistä "piilotella" sinne sun tänne, osa reppuun johonkin hyvään jemmaan, vain osa lompakkoon ym. Jos lompakko pöllitään niin ei menetä kaikkia käteisvarojaan. Kannattaa varautua siihen jos joutuu reissusssa ryöstön, näpistyksen ym. kohteeksi ja haluaa matkavakuutuksen korvaavan varastettua omaisutta pitää rikoksesta tehdä ilmoitus paikalliselle poliisille. Tästä allekirjoittaneella huvittavia kokemuksia kun joutui viimeisenä reissuiltana varkauden uhriksi kun uusi älypuhelin vohkittiin.

Tällaisia asioita nyt mieleen ensi hätään.

persilja

• Vieras
« Vastaus #11 : 30.03.2016, 12:42:37 »
Kiitos sulle matkamuija! :) Joo tosiaan ajatellu paikan päällä liikkua just busseilla tai junilla, kumpi sit halvempaa ja näkeehän siinä enemmän maisemaa kuin koneessa matkustessa! Majapaikalla ei sinänsä merkitystä kunhan joku katto pään päällä. Ja koirahyljekin kyseli tossa majoituksen varaamistesta alkuun, helpoimmalla varmaan pääsee jos varaa vaikka pariks yöks jonku mestan nii ei tarvii heti alkaa miettii yösijaa ku on muutenkin ihan puuduksissa pitkän lentomatkan jälkeen?
Kyselisin vielä et mitä paikkoja kannattaa ehdottomasti nähdä ja mitkä jättää suosiolla näkemättä, toki makuasioita. Kulttuurin lisäks kiinnostais nähdä luontoa  ja käydä sukeltamassa. Ja minkälaisia kokemuksia ihmisillä on työnteosta esim josain maatilalla josta saa vastineeksi majoituksen ja ruokailun?

JuhoK3

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 14.04.2016, 13:38:23 »
Tässä on aika paljon keskusteltu Kaakkois-Aasiasta ja Kiinasta nyt. Varmaan joka alueella on "oma juttunsa". Kertoisitteko joku kokenut minulle ja ehkä muillekin, että mikä noilla seuduilla on "se juttu" mikä erottaa muista alueista maailmassa ja miksi sinne kannattaa lähteä? Itse en ole koskaan Aasiassa käynyt, mutta kiinnostaisi kyllä kovasti... Entä mitkä saattaa suomalaiselle olla luotaantyöntäviä tekijöitä tuolla?

Itse olin ensimmäisellä ns. reppureissulla Sisiliassa kirjoitusten jälkeen noin 19-vuotiaana, ja tuosta reissusta ei jäänyt kaikin puolin mikään hohdokas fiilis. Isoja ongelmia tuntui tulevan, kun juuri mikään paikka ei ollut aamulla auki, majapaikkoihin ei päässyt ennen iltapäivää (reissukaverilla oli todella painava rinkka mukana, jota jouduttiin raahaamaan mukana puoli päivää) eikä ruokaa tuntunut löytyvän helpolla. Sittemmin olen reissannut paljonkin Välimeren maissa, ja vanhat muistot Sisiliasta lähinnä naurattaa, mutta säntilliselle suomalaiselle koulupojalle nuo oli kaikki aivan uutta ja erilaista... :D

Bolpoco

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 14.04.2016, 16:02:29 »
Aasiassa on halpaa ja lämmintä, varmaan se vetää ihmisiä, sitten myös kaikenmaailman aktiviteettikohteet ja luonnonnähtävyydet yms jne. Suomessa 500e ei ole mikään huikea summa jos miettii kuukausibudjettiaan, mutta esim. Nepalissa tuolla rahalla vetää kuukauden komeasti, voi syödä kaikki ateriansa ravintoloissa jne. Rahankäyttö on kyllä suhteellista, toisilla menee enemmän kuin toisilla ja ei ole yksiselitteistä vastausta budjettikeskusteluihin omasta mielestäni  ;D ! Kuitenkin, perushyödykkeet ovat selvästi halvempia kuin Suomessa joten ehkä se on joillekin syy matkustaa...

Itse lähtisin suunnittelemaan siltä pohjalta mitä itse haluaa kokea ! Ihmisillä on niin eri preferenssejä, jotkut tykkää suurkaupungeista ja biletyksestä, toiset haluavat erakoitua hiljaisille saarille rauhoittumaan. Kiireen kanssa ei kannata matkustaa. Kun on kartoittanut omat mieltymyksensä mitä haluaisi kokea, on seuraava askel valita kohdemaa ja aloittaa sen pohjalta reitin hahmottelu.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 20.04.2016, 12:56:44 »
Aasiassa on tosiaan huomattavasti halvempaa, säät on miellyttävämpiä. Kulttuuri on tykkänään erilaista, ku Suomessa, mikä ainakin mua itseäni kiehtoo Aasiassa. Kaikki on niin erilaista. Luontokohteet on huikeita. Mahdollisuuksia on lähes rajattomasti vuoristosta paratiisisaariin. Reissaaminen Aasiassa (eritoten tietty Kaakkois-Aasiassa) on helppoa, tietoa on netti pullollaan. Tässä näin ninku mun mielestä suurimmat syyt.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 21.04.2016, 22:09:29 »
Tässä on aika paljon keskusteltu Kaakkois-Aasiasta ja Kiinasta nyt. Varmaan joka alueella on "oma juttunsa". Kertoisitteko joku kokenut minulle ja ehkä muillekin, että mikä noilla seuduilla on "se juttu" mikä erottaa muista alueista maailmassa ja miksi sinne kannattaa lähteä? Itse en ole koskaan Aasiassa käynyt, mutta kiinnostaisi kyllä kovasti... Entä mitkä saattaa suomalaiselle olla luotaantyöntäviä tekijöitä tuolla?

Hauska kysymys.

Kaakkois-Aasia on yhdessä mielessä ainutlaatuinen. Missään muualla maailmassa ei ole samanlaista reissaajien bailukulttuuria kuin Kaakkois-Aasiassa. Eikä ylipäätänsä samanlaista reissaajakulttuuria. (Aivan eri ilmiö kuin massaturismi Kanarialla tai Barcelonassa. Berliinissä jne.) Tämä tarkoittaa sitä, että valtava määrä reissaajia kulkee samaa reittiä sinun kanssasi ja tulet törmäämään samoihin kasvoihin uudestaan ja uudestaan, eri paikassa tosin. Tämä reissaajien vaellus mahdollistaa paljon kevyitä tuttavuussuhteita, joista osasta voi kehittyä elämänpituisia ystävyysuhteita.

Kaakkois-Aasia erottuu muista maailmakolkista myös seksiturismissa. Missään muualla maailmassa ei ole Pattayan kaltaista paikkaa. Myös ladyboy-kulttuuri tekee Kaakkois-Aasiasta erilaisen.

Kiina on taas ihan eri juttu. Kiina erottuu muista maailmakolkista ihmismäärällään. Sen huomaa ensihetkistä maassa. Lentokoneesta terminaaliin matkustajia kuljetetaan valtavissa karjavaunuissa. Suurissa kaupungeissa ihmismäärä on pökerryttävä, samoin liikenteen ja ilmansaasteiden määrä. Kiina on myös yksi parhaimmista paikoista maailmassa tuntea todellista matkaajan yksinäisyyttä. Suurinta osaa Kiinan kaupungeista ei ole mainittu missään matkaoppaassa ja siksi niissä ei ole ensimmäistäkään turistia. Ja koska kiinalaiset eivät osaa englantia, saat ole niin yksin kuin ihminen vaan voi olla. Ja tuntea itsesi niin poikkeukselliseksi kuin vain voi. Töllistely on arkipäivää, samoin valokuvatuksi tuleminen. Jotkut kokevat tämän häiritsevänä, toiset taas oppivat jopa nauttimaan siitä.

Ja tietenkin Kiinasta tekee poikkeavan se tosiasia, että Kiina on huimaa vauhtia kehittyvä maa. Missään muualla maailmassa ei ole samanlaista energialatausta.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.04.2016, 17:55:50 »
Missään muualla maailmassa ei ole samanlaista reissaajien bailukulttuuria kuin Kaakkois-Aasiassa. Eikä ylipäätänsä samanlaista reissaajakulttuuria.
No ei varmaankaan ihan samanlaista. Yhtä kosteaa menoa on kyllä lattareissa ja ihan Euroopassakin, esimerkiksi Balkanilla. Yhtä isoja "backpackergettoja" ei ehkä löydy. Ei koko Kaasia kuitenkaan ole mitään bailumestaa, ei kukaan mene esimerkiksi Singaporeen bailaamaan.

Yleisesti ottaen on tietysti totta, että Kaasia on enemmän bailausta ja hauskanpitoa, Kiina on enemmän kulttuurikohde. Kyllä Kaasiastakin silti löytyy kulttuuria, ja jopa Kiinasta bailausta.

Giroud

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 04.05.2016, 20:30:43 »
Moi!

Olisin halunnut kysellä pari perusasiaa, kiitos jos joku jaksaa vastata ja kertoa!
Eli jos jollain on varmaa, selvää ja ajankohtaista tietoa Venäjän viisumista niin voitko kertoa mulle miten haku toimii, miten kannattaa hakea, paljon maksaa ja mistä se kannattaa hommata? Itsenäisesti vai kutsukirjeiden sun muiden takia matkanjärjestäjältä?

Ja tokana, eli oletetaan, että lentäisin vaikka Bangkokista Fidzille "yhdellä hinnalla" eli, että kaikki lennot samaan hintaan ja välilaskut ovat vaikka Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, niin tällöin ei mun tarvitse tietenkään viisumeja ausseihin yms hankkia missä ikinä vaihdot oiskaan. Mutta jos varaan lennot erikseen (otan kamat ulos koneesta ja uudestaan checkin) niin vaikka viettäisin ausseissa vaan esim 3 tuntia niin pitääkö mun silti hommata viisumi australiaankin kolmen tunnin ajaksi? Luin, että ois olemassa maita missä on just toi että saa olla muutaman tunnin ilman viisumia maassa tai jotain? Onko totta?

Kolmas kysymys. Välillä Papua-Uusi-Guinea-Uusi-Seelanti-pikkusaaaret esim fidzi tonga havaiji yms-etelä-Amerikka niin kulkeeko paljon laivoja? Jos kulkee niin säästääkö paljon lennon sijasta? Jos ei siis kiire ole ja voi laivalla olla vaikka viikon yms.

Paljon kysymyksiä ja kiitos tosi paljon mahdollisista vastauksista!

Oksat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 05.05.2016, 11:42:37 »

Eli jos jollain on varmaa, selvää ja ajankohtaista tietoa Venäjän viisumista niin voitko kertoa mulle miten haku toimii, miten kannattaa hakea, paljon maksaa ja mistä se kannattaa hommata? Itsenäisesti vai kutsukirjeiden sun muiden takia matkanjärjestäjältä?

Me hankittiin Venäjän viisumi tammikuussa 2016 tätä kautta: http://www.vfsglobal.com/russia/finland/

Tuli joulun pyhinä helvetillinen kiire, joten suosittelen laittamaan paperit sisään ajoissa.

Step by step meni jotenkin näin:

1. Varattiin hotelli hotels.comista ja maksettiin koko hoito nettipankissa

2. Hotellista pyydettiin mailiin tämä kutsu-voucher viisumia varten + täytettiin siihen meidän tiedot + skannattiin takas hotellille + saatiin virallinen kutsu viisumia varten (säätöä, koska kutsussa vaadittiin saman luottokortin tietoja, jolla hotelli oltaisiin maksettu/varattu. pari puhelinsoittoa, niin lähiomaiseni luottokorttitiedot ja kortin skannaus oli OK)

3. Tämä kutsu, valokuva, passi ja matkavakuutus -todistus vietiin henk. kohtaisesti Helsingin toimipisteeseen. Toimipisteessä hemaisevat venäläisnuoret auttoivat kädestäpitäen viisumihakemuksen tekemisessä. Lopuksi kaikki laput kirjekuoreen ja he toimittivat sen konsulaattiin. Ifillä ja LähiTapiolassa sai suoraan tuollaisen matkavakuutustodistuksen, missä on leimat ja jonkun allekirjoitus jne. detaljit mitä tuolla nettisivulla vaaditaan

4. Viimeisenä vasta tilattiin junaliput Helsinki-Moskova, jos vaikka hakemuksemme oltaisiin evätty.

Tää palvelu oli ihan ookoo meidän mielestä. Riippuu asutko kuinka kaukana heidän toimipisteestään, koska paperit pitää viedä itse paikan päälle.

Helppo vaihtoehto on toki ihan matkatoimistoon mennä, mutta varaa tähän aikaa tarpeeksi ja käy kysyyn erikseen kauanko heillä viisumitoimitukset kestää.