Varautuminen terrorismiin matkoilla

(Luettu 21208 kertaa)

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Elämää terrorismin keskellä
« Vastaus #20 : 24.03.2016, 12:21:23 »
Olin Sri Lankassa läpi kaikki pahat terrorin vuodet. Elämä sujui eteenpäin. Odotin kerran Colombon Pettahin bussiasemalla bussia lähteväksi. Joka puolella bussiasemaa on kylttejä, joissa varoitetaan hylätyn näköisistä kasseista. Hieman sivuun kuitenkin aivan näkösälle on hinattu samanlainen bussi, jossa istun. Tuon bussin katto on räjäytetty rullalle kuin tomaattisardiinitölkki. Tulee mieleen, onko ilmastonmuutoksen torjuminen hyttysen ininän verran niin tärkeää, ettei ota yksityisautoa moisten vaarallisten bussiasemien välttämiseksi. Lopulta bussi starttaa.

Väitetty, silloin maan alta toimineen JVP:n aluejohtaja sanoi mulle kerran, että jos olen vaalien ajan maassa, niin mut tapetaan. Taisin silloin vaihtaa maata. Muistan yhden vaalipäivän kun JVP oli liimannut julisteensa kylään uhaten äänestäjiä henkensä menettämisellä. Oli vapauttavaa nähdä ihmisten tulevan äänestyspaikkana toimivaan kouluun antamaan äänensä, vaikka koululle menevän tien alussa yli koko tien on vedetty valkoinen juuri haudatun muistokangas.

Tulitauon aikaan itärannikon raflassa on 2  tamiltiikerinaista, joilla on kummallakin paidan päällä kireä vyö kapean uumansa ympärillä. Sanon naisten esimiehelle: Onks ton vyön tarkoituksena osoittaa, ettei paidan alle mahdu räjähteitä.

Kaksoistornien tuhon päivänä 9/11 istun Balilla tutun jaavalaisen muslimin kirjamyyntikojun edustalla. Tulee mulle tuntematon mies ja laittaa viereeni ison kassin sanoen vain Bin Laden ja poistuen saman tien. Jaavalainenkin on jossain muualla. Katson kassia. Tämä olisi erinomainen paikka räjäyttää vastapäätä suosittua länsiravintolaa kun lehtihyllyllä poseeraa vähäpukeisia naisia. Mesta on lähellä myöhemmin räjäytettyä Sari Clubia. Päätän kävellä muualle.

Kullakin on rajansa ja ihminen sopeutuu.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Varautuminen terrorismiin matkoilla
« Vastaus #21 : 24.03.2016, 12:59:54 »
Ennen kuin liikaa huutelee ylireagoinneista ja turhista peloista, kannattaa muistaa, että ihmisillä on erilaisia tapoja käsitellä mielessään tämänlaisia asioita. Siinäkin on aikamoinen ero, että pohdiskeleeko epätodennäköisiäkin asioita joskus koneen ääressä istuessaan vai että miettiikö tosissaan, että miksi tuolla vastaantulijalla on tällaisella säällä takki päällä.

Se on kyllä ihan totta, että paljolti uutistulvan ja uutisten leviämisen tehokkuuden takia ihmisillä syntyy epärationaalisia pelkoja, mutta ne eivät välttämättä kaikkoa pelkästään luennoimalla todennäköisyyksistä. Joillekin tuollaisista skenaarioista keskustelu voi olla keino käsitellä aihetta.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 24.03.2016, 13:28:36 »
Minusta myös oikein hyvä ketju. Olenkin ihmetellyt, miksei palstalla aiheesta aiemmin ole ketjua ollut. Lisäksi mielestäni on tyylitajutonta mennä pätemään ja osoittamaan ylemmyyttänsä ihmisille, jotka tällaisia asioita oikeasti miettivät.

Kyllähän terrorismi välttämättä vaikuttaa jokaisen matkailijan elämään. Minua kavahduttaa pelkästään jo nähdä sotilaita täysvarusteissaan metroasemilla ja lentokentillä (oliko näitä muuten Brysselissä ja jos, niin oliko heistä mitään apua?), vaikka niiden pitäisi olla niitä hyviksiä. Oma suhtautumiseni lähi-itäisen näköisiin ihmisiin on muuttunut auttamatta epäilevämmiksi. Taannoisella matkallani Euroopassa kylmäsi, kun metroon astui iRakiinsa arabiaa puhunut nuori mies, jonka ensimmäiset sanat olivat "nyt olen metrossa". Tyhmää kyllä, mutta välttämättä nämä teot vaikuttavat kaikkien käytökseen, olkoonkin niiden aiheuttamat pelot kuinka järjenvastaisia ja toteumisodotukseltaan epätodennäköisiä hyvänsä. Ja jos käy niin paska tuuri, että tielle osuu, niin paljon ei liene kuitenkaan tehtävissä.

Koulumaailmassa työskennellässäni pelkäsin kouluampujia ja tein suunnitelman reagoida tilanteen sattuessa täysin epäodotuksenmukaisella tavalla, siis hyökkäämällä enkä pakenemalla. Ei taida näitä vöihin käärittyjä uskonmiehiä vastaan vain erityisemmin toimia, eikä itselläkään toisaalta luultavasti päällimmäisenä tuollaisessa tilanteessa toimintaa sanele järki. 
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

Toshi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 24.03.2016, 21:10:49 »
Kyllähän terrorismi välttämättä vaikuttaa jokaisen matkailijan elämään. Minua kavahduttaa pelkästään jo nähdä sotilaita täysvarusteissaan metroasemilla ja lentokentillä (oliko näitä muuten Brysselissä ja jos, niin oliko heistä mitään apua?), vaikka niiden pitäisi olla niitä hyviksiä. Oma suhtautumiseni lähi-itäisen näköisiin ihmisiin on muuttunut auttamatta epäilevämmiksi. Taannoisella matkallani Euroopassa kylmäsi, kun metroon astui iRakiinsa arabiaa puhunut nuori mies, jonka ensimmäiset sanat olivat "nyt olen metrossa". Tyhmää kyllä, mutta välttämättä nämä teot vaikuttavat kaikkien käytökseen, olkoonkin niiden aiheuttamat pelot kuinka järjenvastaisia ja toteumisodotukseltaan epätodennäköisiä hyvänsä. Ja jos käy niin paska tuuri, että tielle osuu, niin paljon ei liene kuitenkaan tehtävissä.

Itse asuin Belgiassa tammikuun loppuun saakka. Maasta lähtiessäni menin lentokentälle junalle ja lentokenttää edeltävällä asemalla junaan tuli poliisipartio, joka matkusti junassa lentokentälle. Perillä vähän silmäilivät matkustajia ja nousivat matkustajien kanssa liukuportaat ylös ja kääntyivät sitten takaisin. Lähtöaulassa oli 3 sotilaan partio,  joka kiersi aulaa ympäri. Ottivat aika rennosti ja juttelivat keskenään.  Näin kentällä myös pukumiehiä, joista jäi itselle sellainen fiilis, että olisivat olleet jotain turvallisuushenkilökuntaa. Käsittääkseni kentällä on ollut sotilaita myös iskujen aikaan,  jossain haastattelussa kentällä ollut sanoi juosseensa sotilaiden taakse räjähdyksen jälkeen.

Koin itsekin joskus Belgiassa vainoharhaisuutta. Monessa paikassa kehotettiin valppauteen ja varovaisuuteen julkisilla paikoilla, mutta käy aika raskaaksi säikähtää jokaista epäilyttävästi käyttäytyvää. Olisi kiva sanoa, että "pelolle ei saa antaa valtaa eikä sen saa antaa vaikuttaa elämään". Silti jätin ihan suosiolla Brysselin reissut aika vähälle ja Pariisissakin jäi käymättä. Vaikka ei itse joutuisikaan iskun uhriksi, niin kaupungit menee tuollaisten iskujen jälkeen aika sekaisin. Reissufiilikset jää myös aika laimeaksi sellaisissa paikoissa joissa on about enemmän sotilaita ja poliiseja kuin siviilejä.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #24 : 24.03.2016, 21:21:20 »
Minusta myös oikein hyvä ketju. Olenkin ihmetellyt, miksei palstalla aiheesta aiemmin ole ketjua ollut. Lisäksi mielestäni on tyylitajutonta mennä pätemään ja osoittamaan ylemmyyttänsä ihmisille, jotka tällaisia asioita oikeasti miettivät.

Sorry vaan, mutta mielestäni puolestaan menee vaan yksinkertaisesti naurettavan vainoharhaisuuden puolelle antaa terroristi-iskujen pelon ohjata tekemisiään, jos nyt ei jossain Bagdadissa asu.

Toki mä ymmärrän, ettei edes tollasia täysin epärationaalisia pelkoja pysty ohittamaan sillä, että päättää vaan olla pelkäämättä, mutta turha niitä on täällä sen suuremmaksikaan lietsoa.

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 25.03.2016, 22:23:54 »
Terrorismissa lienee pelottavinta se, etta lentokenttien turvatarkaskukset kayvat yha hitaammmiksi ja hankalammiksi.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #26 : 25.03.2016, 23:09:09 »
Ne on aika ongelmattomia, kun on selvinpäin, mukana ei ole mitään luvatonta eikä ole muutakaan salattavaa.

Mulla tulee vaan hyvä mieli, kun niitä tehdään. Henkilökuntaa saisi kyllä olla enemmän, ja linjoja.

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #27 : 26.03.2016, 00:59:26 »
No ihan samaa mieltä, että turvatarkastuksissa ei ole mitään tuskastuttavaa sinänsä vaan sen kaiken ärsytyksen aiheuttaa matkustajat, jotka eivät niihin osaa varautua ja kaivelevat vasta siinä vaiheessa kaikki tarpeelliset esiin. Mutta sekin on vaan inhimillistä. Itsessään ne kyllä enemmänkin lisäävät mun turvallisuuden tunnettani.

Hyvähän näitä on jollain tasolla miettiä, mutta liikaa ei voi hysterisoida. Kyllä mäkin usein katson hotellin exit-poistumiset, lähinnä tulipalon takia. Ihan saman teen lennolla, vaikka en siitä hyötyä usko olevankaan. Ne rutiinit  :)
Käyn Brysselissä kerran kuukaudessa ja Pariisissa satunnaisesti. Vaihdan säännöllisesti konetta Euroopan kentillä ja teen niin jatkossakin, muuta vaihtoehtoa ei ole. Lähelle nämä iskut osuvat, mutta riittävän kauas kuitenkin. Ei kaikkea yksinkertaisesti vaan voi alkaa pelätä.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 26.03.2016, 11:52:00 »
Terrorismissa lienee pelottavinta se, etta lentokenttien turvatarkaskukset kayvat yha hitaammmiksi ja hankalammiksi.

Minulle ei ole oikein mennyt jakeluun, mitä varten vaaleaihoisiin/kiinakoreajapanilaisiin tuhlataan niin jumalattomasti aikaa näissä tarkastuksissa. Kummallisen usein sitä joutuu itse ja näkee ns. satunnaistarkastuksessa ihmisiä, jotka ovat mahdollisimman vähän stereotyyppisen teron näköisiä. En muista, että esim. yksikään valkoinen nainen olisi maailmanhistoriassa räjäyttänyt yhtään lentokonetta. Toimitaanko näin vain jonkinlaisen poliittisen korrektiuden illuusion ylläpitämiseksi? Toisaalta minua huolettaa, kohdistetaanko lentokenttien työntekijöihin todella yhtä tiukkoja tarkastuksia kuin matkustajiin, sillä käsittääkseni Helsinki-Vantaallakin siivoojat voivat hiihdellä kulkukorteillaan sisään, miten tahtovat.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 26.03.2016, 12:20:30 »
Minulle ei ole oikein mennyt jakeluun, mitä varten vaaleaihoisiin/kiinakoreajapanilaisiin tuhlataan niin jumalattomasti aikaa näissä tarkastuksissa. Kummallisen usein sitä joutuu itse ja näkee ns. satunnaistarkastuksessa ihmisiä, jotka ovat mahdollisimman vähän stereotyyppisen teron näköisiä. En muista, että esim. yksikään valkoinen nainen olisi maailmanhistoriassa räjäyttänyt yhtään lentokonetta.

Faktat tietenkään eivät usein tehoa rasistisiin ennakkoluuloihin kovinkaan hyvin, mutta tästä listasta löytyy ihan riittävästi tapauksia, joissa tekijä ei näytä siltä mitä kuvittelet "stereotyyppiseksi teroksi".

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings

Suomessakin yksi harvoista ellei ainoa kerta jolloin tarkastuksella on jotain merkittävää saatu kiinni, oli valkoihoinen nainen. Eli jatkossakin saat ihan kiltisti jonottaa ja kokea saman kohtelun kuin kaikki muutkin.

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 26.03.2016, 12:57:55 »
Ne on aika ongelmattomia, kun on selvinpäin, mukana ei ole mitään luvatonta eikä ole muutakaan salattavaa.

Mulla tulee vaan hyvä mieli, kun niitä tehdään. Henkilökuntaa saisi kyllä olla enemmän, ja linjoja.

Joo ihan ongelmattomia ne on vaikka ei olisi selvinpain. Pitaa vaan osaa ajoittaa sopivasti milloin vetaisee buustit pullosta. Silloin ei vapise koko homma sujuu helposti. Kaikkein pahintahan on turvatarkastus laskuhumalassa.

Mutta se mita ajoin takaa oli se etta kentalle pitaisi menna yha aikaisemmiin jos vaikka turvaaluetta laajennettaisiin. Eli jo ennen sisaan paasya.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 26.03.2016, 22:17:52 »
Faktat tietenkään eivät usein tehoa rasistisiin ennakkoluuloihin kovinkaan hyvin, mutta tästä listasta löytyy ihan riittävästi tapauksia, joissa tekijä ei näytä siltä mitä kuvittelet "stereotyyppiseksi teroksi".
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_hijackings

Onko tämä nyt jonkinlainen yritys heilutella realistikorttia? Minulla ei tietenkään ollut tarkoitus sanoa, että osa matkustajista pitäisi jättää tarkastamatta kokonaan. Asioista ilmeisen paljon paremmin perillä olevana voisit vaikkapa esittää tilastotietoa, kuinka suuressa osassa kaappauksista syypäänä on ollut vaikkapa juuri valkoinen nainen. Itse en löytänyt hakemalla linkistäsi tietoa tällaisista. Tarkemmin jaksoin lueskella vuodesta 2001, joka näihin nykyisenkaltaisiin turvatoimiin on johtanut: löytyi yksi Sochin olympialaisiin halunnut ukrainalainen, kuusi uiguuria, kaksi turkkilaista, yksi bolivialainen, yksi jamaikalainen, kaksi sudanilaista, yksi somali (nainen!), yksi marokkolainen, kaksi arabia (kansallisuutta ei mainittu)...yhä edelleen kysyn, kuinka realistista on kuluttaa niin tuhottomasti käsiä ja pyyhkäisyliuskoja vaaleaihoisten/kiinakoreajapsien "satunnaistarkasteluun".

Miltä sinun stereotyyppinen terroristisi muuten näyttää?

Suomessakin yksi harvoista ellei ainoa kerta jolloin tarkastuksella on jotain merkittävää saatu kiinni, oli valkoihoinen nainen.

Mielenkiintoista. Kiinnostaisi tietää, mistä moisessa ollut kyse? Eli tähänkin jokin wikipedia-linkki löytynee. Itse olen todistanut valkoihoisen naisen osalta turvatarkastuksessa Suomessa vain sitä, että turvatarkastaja on lupaa kysymättä mennyt avaamaan läpivalaisuun menossa olleen lompakon kolikkopuolen ja alkanut koluta sitä tarjoamatta toiminnalleen edes mitään selitystä. Toisaalta oman kokemukseni mukaan kaikista epäystävällisimmät turvatarkastajat ovat juuri Suomessa.

« Viimeksi muokattu: 26.03.2016, 22:33:52 kirjoittanut PHen-X »

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 26.03.2016, 22:39:21 »
Suomessakin yksi harvoista ellei ainoa kerta jolloin tarkastuksella on jotain merkittävää saatu kiinni, oli valkoihoinen nainen.

Mielenkiintoista. Kiinnostaisi tietää, mistä moisessa ollut kyse? Eli tähänkin jokin wikipedia-linkki löytynee. Itse olen todistanut valkoihoisen naisen osalta turvatarkastuksessa Suomessa vain sitä, että turvatarkastaja on lupaa kysymättä mennyt avaamaan läpivalaisuun menossa olleen lompakon kolikkopuolen ja alkanut koluta sitä tarjoamatta toiminnalleen edes mitään selitystä. Toisaalta oman kokemukseni mukaan kaikista epäystävällisimmät turvatarkastajat ovat juuri Suomessa.
Olisiko kyseessä Sanna S, joka ampui kolme ampumaradalla, heitti aseen lentoaseman roskikseen ja käveli patruunat taskussa turvatarkastukseen. Asiaa selvitettäessä tuli etsintäkuulutus sisään. Ilman patruunoita olisi päässyt poistumaan maasta.  Tämä ei ole tarkistettua tietoa, vaan muistelua..

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 26.03.2016, 22:52:39 »
Onko tämä nyt jonkinlainen yritys heilutella realistikorttia? Minulla ei tietenkään ollut tarkoitus sanoa, että osa matkustajista pitäisi jättää tarkastamatta kokonaan. Asioista ilmeisen paljon paremmin perillä olevana voisit vaikkapa esittää tilastotietoa, kuinka suuressa osassa kaappauksista syypäänä on ollut vaikkapa juuri valkoinen nainen. Itse en löytänyt hakemalla linkistäsi tietoa tällaisista. Tarkemmin jaksoin lueskella vuodesta 2001, joka näihin nykyisenkaltaisiin turvatoimiin on johtanut: löytyi yksi Sochin olympialaisiin halunnut ukrainalainen, kuusi uiguuria, kaksi turkkilaista, yksi bolivialainen, yksi jamaikalainen, kaksi sudanilaista, yksi somali (nainen!), yksi marokkolainen, kaksi arabia (kansallisuutta ei mainittu)...yhä edelleen kysyn, kuinka realistista on kuluttaa niin tuhottomasti käsiä ja pyyhkäisyliuskoja vaaleaihoisten/kiinakoreajapsien "satunnaistarkasteluun".

Miltä sinun stereotyyppinen terroristisi muuten näyttää?

En kuvittele voivani tunnistaa terroristia ulkonäön perusteella. Turvatarkastukset eivät vain ilmestyneet vuonna 2001, vaan jo silloin oli saanut ainakin kansainvälisillä lennoilla jo vaikka kuinka kauan kulkea turvatarkastuksen läpi. Säännökset toki tiukkenivat, kun saatiin demonstraatio mitä päättäväiset terroristit saivat aikaan sallituilla esineillä. Toki se jätettiin huomioimatta, että tilanne on oikeastaan aivan sama yhäkin niiden suhteen. Joka tapauksessa linkkaamastani terroristilistasta voi katsoa että jokaisella naaman värillä löytyy sekopäitä, jotka yrittävät typeryyksiä lentokoneesta, jos saavat vietyä tarvittavat välineet mukanaan. Sen takia yksinkertaisesti jokainen pitää tarkastaa. Pelkästään ajan kysymys olisi että ilmestyisi joku tarpeeksi sekopäinen sinisilmäinen blondityttö yrittämään laajennettua itsemurhaa.

Ja kyllä pidän yhä kirjoitustesi perusteella ideaasi ja asennettasi rasistisena, enkä "yritä" mitään korttia heilutella vaan sanon sen suoraan, koska olen kyllästynyt hyssyttelyyn aiheesta.

Lainaus
Mielenkiintoista. Kiinnostaisi tietää, mistä moisessa ollut kyse?

Sanna Sillanpää Helsinki Shooting Clubin murhiensa jäkeen yrittä paeta maasta, mutta unohti osan ammuksista taskuun ja jäi kiinni turvatarkastuksessa Helsinki-Vantaalla.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #34 : 27.03.2016, 12:39:59 »
Sanna Sillanpää Helsinki Shooting Clubin murhiensa jäkeen yrittä paeta maasta, mutta unohti osan ammuksista taskuun ja jäi kiinni turvatarkastuksessa Helsinki-Vantaalla.

Jäi kiinni rajalla, eli passintarkastuksessa, ei turvatarkastuksessa. Turvatarkastuksessa vietiin vaan patruunat.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 28.03.2016, 02:23:06 »
Olisiko kyseessä Sanna S, joka ampui kolme ampumaradalla, heitti aseen lentoaseman roskikseen ja käveli patruunat taskussa turvatarkastukseen. Asiaa selvitettäessä tuli etsintäkuulutus sisään. Ilman patruunoita olisi päässyt poistumaan maasta.  Tämä ei ole tarkistettua tietoa, vaan muistelua..

Jep, enpä muistanut tätä tapausta.

En kuvittele voivani tunnistaa terroristia ulkonäön perusteella.

Stereotypiasta on tietenkin pitkä matka tunnistamiseen. Miten hyvänsä, lista terroristien sukunimistä on oiva apuväline arabian määräisen artikkelin mieleenpainamiseen, jos sitä muuten ei muista.

Turvatarkastukset eivät vain ilmestyneet vuonna 2001, vaan jo silloin oli saanut ainakin kansainvälisillä lennoilla jo vaikka kuinka kauan kulkea turvatarkastuksen läpi. Säännökset toki tiukkenivat, kun saatiin demonstraatio mitä päättäväiset terroristit saivat aikaan sallituilla esineillä.

Niin, no, olivathan ne pre-2001 -lentelyt aika lailla lepsumpaa touhua verrattuna siihen, mitä kentillä nykyään tapahtuu. Tosin, mikäli oikein muistan, nykyinen nestehysteria sai alkunsa vasta joulun 2006 jälkeen, syynä stereotyyppinen tero Chicagon yllä. Tätä tapausta ei muuten siitä linkittämästäsi warman tiedon lähteestä löytynyt, kuten ei myöskään stereotyyppisten terojen järjestämää räjähdystä Siinailla viime lokakuussa. Ilmeisesti nämä eivät sitten määritelmällisesti mene varsinaisen konekaappauksen alle, mikä taas tekee ko. listan käyttämisestä argumentaation tukena hieman kyseenalaista. Lisäksi, on jokseenkin epärehellistä ja suorastaan tekopyhää väittää, että nykyisenkaltainen massiivinen turvatarkastusapparaatti olisi olemassa mistään muusta syystä kuin stereotyyppisten terojen alati kiihtyvän aktiivisuuden tähden.

Joka tapauksessa linkkaamastani terroristilistasta voi katsoa että jokaisella naaman värillä löytyy sekopäitä, jotka yrittävät typeryyksiä lentokoneesta, jos saavat vietyä tarvittavat välineet mukanaan. Sen takia yksinkertaisesti jokainen pitää tarkastaa. Pelkästään ajan kysymys olisi että ilmestyisi joku tarpeeksi sekopäinen sinisilmäinen blondityttö yrittämään laajennettua itsemurhaa.

Toki pitää tarkastaa, käsittääkseni en ole missään vaiheessa väittänyt, että osa matkustajista pitäisi päästää turvatarkastuksen ohi. Kuten warman tiedon lähteestäsikin käy ilmi, "typeryydet" keskittyvät juurikin stereotyyppisten terojen tekemiksi. Silti tai juuri siksi en ymmärrä, miksi se sinisilmäinen blondityttö joutuu 70-80 % lennoistaan "satunnaistarkastuksen" kohteeksi ja jossakin Tyrnävän lentokentällä vielä jokaikinen kerta, vaikka edes sukunimi ei ole Lubitz.

Ja kyllä pidän yhä kirjoitustesi perusteella ideaasi ja asennettasi rasistisena, enkä "yritä" mitään korttia heilutella vaan sanon sen suoraan, koska olen kyllästynyt hyssyttelyyn aiheesta.

Rasismia taitaa yleisimmän määritelmän mukaan olla ihmisen etnisyyteen perustuva epätasa-arvoinen kohtelu, joten siinä mielessä kyllä tietyn ryhmän syynäämistä tarkemmin voinee pitää rasistisena. Järjen- ja realisminvastaista hyssyttelyä on kuitenkin pikemminkin se, että näin ei voisi toimia, mikäli tietty ihmisryhmä muita useammin syyllistyy "typeryyksiin".

Hyssyttelyn liittäisin suomalaisessa rasismikeskustelussa kuitenkin ihan toiseen ilmiöön: mieleen tulee mm. taannoinen pubipuukotus Tuirassa, jossa nuoren miehen uutisoitiin tappaneen kaksi sivullista ja paenneen polkupyörällä ollen yhä vapaalla jalalla. Tiellä liikkuvien sivullisten turvallisuutta olisi varmasti tuona iltana parantanut, jos olisi saatu uutisoida, minkä näköistä nuorta miestä kannattaa varoa. Ideologinen poliittisen korrektiuden illusion ylläpitäminen siis ajoi kansalaisten turvallisuuden edelle. Nyttemminhän tästä on tullut arkipäivää lukemattomien raiskausuutisten myötä. Hallaa se vain tekee, että asioista ei voida puhua niiden oikeilla nimillä.

Ja, kun tämä nyt kovasti näyttää ajautuneen off-topiciksi, niin ketjun aiheeseen liittyen olen itse tehnyt päätöksen varautua terrorismiin matkoilla ainakin jättämällä Afrikan, Turkin ja Lähi-idän ihan suosiolla rauhaan siihen saakka, kunnes toisin todistetaan. edit: Pakistanin ja kaikki muut -stanit myös.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2016, 02:49:05 kirjoittanut PHen-X »

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 28.03.2016, 09:32:29 »
Foliohattu toimii tässäkin aika hyvin
 :o

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 28.03.2016, 10:35:10 »
^^ Niin, yksi maailman etsityimmistä terroriepäillyistä on "sinisilmäinen blondi". https://en.m.wikipedia.org/wiki/Samantha_Lewthwaite
Luuletko, että terrorijärjestöt on jotenkin tyhmiä? Juurihan sellaisia ei-stereotyyppisen näköisiä jäseniähän ne etsii ja rekryää. Fanaattisuus ei tule etnisyyden perusteella -useimmat hardcore-aivopestyt jannut on juuri niitä  kääntyneitä.
Suosittelen myös opettelemaan sanan "rasismi" merkityksen.
She rides rollercoasters but never screams

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 28.03.2016, 10:50:58 »
Yksi pointeistani mitä yritin tehdä on, että turvatarkastus on väärä paikka lähteä tekemään mitään profilointeja. Siinä yksinkertaisesti tarkistetaan onko matkustajalla jotain vaarallista mukana vai ei. Konseptissa on silloin joku perustavanlaatuinen virhe, jos salakuljetettavat esineet paljastuvat vain osalle matkustajista tehtävällä erikoistarkastuksella. Ajan kysymyshän se vain olisi, että joku terroristi välttäisi profiloitumasta tähän ryhmään jos ei muuten niin pienellä meikkauksella.

Sitä paitsi mitä muuta se on kuin rasismia, jos joku ulkonäkönsä vuoksi joutuisi kerta toisensa jälkeen erikoiskäsittelyyn?

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 28.03.2016, 11:57:47 »
Lastenruokiahan saa tuoda koneeseen ilman nesterajoituksia. Tata kikkaa terrristit kayttavat varmaan seuraavaksi. Purkki vaan tayteen rajahdetta. Se on sitten menoa. Lapset ja aidit pitaisi zekata tarkemmin kuin muut matkustajat. Fucking child terrorists.