Reissuun jälleen?

(Luettu 3208 kertaa)

omanitsensaherra

• Aloittelija
    • Profiili
Reissuun jälleen?
« : 14.05.2016, 00:18:21 »
Terve arvon Pallontallaajat!

Ikää 21 vuotta 36 reissumaata takana. Lukio on käyty ja opiskelupaikka ensimmäistä kertaa haussa.. Työt on jälleen järjestetty siihen mallille, että mahdollisuuksia lähteä kolmatta talvea kiertämään maailmaa.

Lähipiiri on toista mieltä, että kouluttautuisin ensin. Itsellä asian kanssa ristiriitaiset tunnelmat, kun on ymmärtänyt reissaamisen helppouden ja aistinut sen tuoman vapauden. Tilannetta ei helpota se, että saisin mahdollisuuden lehtimiehen hommiin mahdolliselle kaukomatkalle. Myös järjestellyt asioita sen suhteen, että olisi mahdollisuus mennä harrastamaan omaa urheilulajia pientä rahaa vastaan Keski-Eurooppaan, jotta olisi jotain järkevää perusteltua tekemistä.. Myös WH:t käynyt mielessä...

Muutenkin risoo kova kilpailu koulupaikoista, varsinkin työpaikoista ja muutenkin tekevälle "hyviä hommia" näyttäisi olevan tarjolla ilman koulutusta tai hirveän vahvaa yhdysverkostoa. Tuntuu muutenkin arvostavan enemmän elämää kokemusten kuin korkean arvoaseman pohjalta.

Mitä itse tekisitte, nöyränä koulupenkille vai unelmien perässä maailmalle?

- O I Herra

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Vs: Reissuun jälleen?
« Vastaus #1 : 14.05.2016, 10:26:08 »
Koulun penkille ja sen jälkeen maailmalle paremmilla edellytyksillä. Moni tuntuu onnistuneen lähdettyään tuosta tilanteestakin, mutta epäilen onnistumismahdollisuuksien heikentyneen ja heikentyvän koko ajan.

Hanki ammattitaito, jolla on käyttöä ihan-sama-missä. Ei siihen montaa vuotta mene, jos niin haluaa.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.05.2016, 10:41:31 »
Samaa mielta kuin alan mies, on niin paljon upeampaa olla ulkomailla kun voi tehda tyota ja elaa, ja sita kautta nahda ja kokea uutta. ja ennen kaikkea, hanki myos kielitaitoa (englantia ei lueta siihen, se on jo itsestaanselvyys). opiskelu on investointi siihen, etta voit matkustaa ja elaa ulkomailla myohemmin paljon helpommin. ja opiskeluaikanakin voi matkustaa ja olla vaihdossa.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.05.2016, 17:22:09 »
Itse olen vahan eri mielta edellisten kirjoittajien kanssa. Seikkailutunne on paata huumaavampi jos on nuori, ja nuorempana jaksaa paremmin. Jos mietit siis vaikkapa valivuotta, suosittelen ehdottomasti. Ei se koulu sielta minnekaan katoa, ja saatat saada uutta pontta opintoihisi jos pidat valivuoden. Itse ainakin olin lukion jalkeen niin kypsynyt opiskeluun, etta opintoni suoraan sen jalkeen olisi ollut yhta tuskaa. Voihan opintopaikan ottaa vastaan, ja sitten siirtaa aloitusta. Toki opiskelu kannattaa jne jne, mutta ei se vuosi tai pari valissa mitaan tee.

Toinen tarkea juttu: Sinkkuna kannattaa matkustaa. Parin vuoden paasta parisuhdetilanteesi voi olla toinen (oletan siis, etta olet sinkku) ja toinen osapuoli sitten haluaakin kultaisen noutajan ja marjapuskia. Sitten harmittaa, kun ei mennyt aiemmin.

Ulkomailla asumisesta samaa mielta, sita varten kannattaa hankkia ammatti. Mutta vuosi WH:lla Ausseissa poimimassa omenoita kasvattaa sinua myos ihmisena. Jos olisin sina, pitaisin ehdottomasti valivuoden.
She rides rollercoasters but never screams

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.05.2016, 19:00:03 »
jos kaveri on 21v, on siina luultavasti useampikin valivuosi takana.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.05.2016, 19:05:00 »
keski-ikäistynyt reissaaja on myös sitä mieltä, että kannattaa hankkia opiskelupaikka ja ammatti.  Ei niitä tarvitse tukka putkella tehdä, eli välivuosia/taukoja voi pitää opiskelustakin, mutta ketjun aloittaja on jo reissannut pari talvea ja pitänyt pari välivuotta. Opiskeluvaihdossa tutustuu paikallisiin kulttuureihin ihan toisella tasolla kuin tavallisena turistina, mitä reppureissaajakin on pyöriessään muiden reppureissaajien parissa erilaisia hanttihommia tehden ja tutustuessaan enintään turistibisneksessä pyöriviin paikallisiin.

Opiskelemaan pääseminen on koko ajan vaikeampaa, jos pitää kerrata lukiossa opittua ja lukea vaikka pääsykokeisiin. Koulutettuna (kuten alla sanottiin) saat parempilakkaisia ja pidemmän päälle mielenkiintoisempia töitä. Täysin vailla mitään koulutusta sinun on yhä vaikeampi saada töitä edes Suomessa. Jossain vaiheessa lakkaat olemasta "välivuoden pitäjä" ja alat leimautua "ikiluuseriksi" jota ei enää lyhytaikaisiin työsuhteisiinkaan haluta, kun CV:ssä on kymmeniä parin kuukauden mittaisia työsuhteita.

Aloitit todennäköisesti tämän ketjun saadaksesi tukea sukulaistesi mielipidettä vastaan. Reissaamaan ehtii kuitenkin loppuelämän. Perhe ja parisuhde voivat toki tahtia hidastaa ja muuttaa elämänarvojasi, mutta suurin osa ihmisistä, joille näin käy, ovat sitä mieltä, että ne ovat sen arvoisia eivätkä kadu valintojaan.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.05.2016, 19:28:31 »
Ikiluuseri tassa terve. Pidin 10 valivuotta lukion jalkeen, palasin opiskelemaan ja sain oikein hyvat paperit- huomattavasti paremmat, kuin mita olisin saanut heti lukion jalkeen.Lisaksi nautin opiskelusta- se oli antoisaa, mielenkiintoista ja tulevaisuuden kannalta kehittavaa. En ole koskaan tuntenut olevani "luuseri", pikemminkin painvastoin.

Vaikka valivuosia olisikin takana useampi, 21-vuotiaana on vaikea tietaa, mita oikeasti haluaa tehda. Piirissani on kymmenia erittain korkeasti koulutettuja 30-40 vuotiaita joita ei voisi enaa vahempaa kiinnostaa oma ala. Ei siina mitaan, sitten ala vaihtoon, mutta kaikki tunsivat etta jotain oli pakko alkaa opiskelemaan heti lukion jalkeen. Sitten ne valitsi summassa jotain.

Jos menojalka vipattaa, antaa vipattaa. Kunhan on harkinnut asiaa kaikilta kanteilta ja tietaa, etta mahdollisuudet opintopaikkaan (tai tyohon) voi hiukan pienentya joka vuosi. Ei kaikkien tarvitse elaa elamaa saman kaavan mukaan- eri asiat tuntuu "oikeilta" elaman eri vaiheissa. Ja tuo parisuhdeasia on oikeasti aika ratkaiseva, vaikkei se juuri silta nyt tuntuisikaan. Taallahan on aina taman tasta porukkaa huutelemassa etta mita teen kun tytto/poikaystava ei tahdo matkustaa/muuttaa ulkomaille.

Sita ehka harkitsisin, etta tahtooko ketjun aloittaja asua ulkomailla pitkaaikaisesti (siina tapauksessa suosittelen ammattia eka), vai matkustella/asua jossain lyhytaikaisesti (missa tapauksessa suosittelen matkustusta nyt eika vanhana).
She rides rollercoasters but never screams

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 14.05.2016, 19:56:28 »
^10-15-20 vuotta sitten työnsaanti vailla koulutusta taisi olla helpompaa eikä kaikille käy yhtä hyvin kuin sinulle;)  enkä tosiaan tarkoita, ettenkö kunnioittaisi erilaisia valintoja, mutta mietin myös niiden "tyttö/poikaystävä ei halua reissata, mitä teen?" -valittajien taustoja eli hakevatko tekosyytä lähteä huonosta parisuhteesta vai kupuilevatko sitä, että oikeasti ei enää huvita reissata entiseen ja käyttää kumppania tekosyynä...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.05.2016, 10:25:07 »
Minakin lahdin (uudelleen) opiskelemaan aikuisialla, ja se oli hauskaa, takana oli kymmenen vuotta toita. Luulen, etta motivaatio tulee ennemminkin siita etta tietaa mita tekee, oli takana sitten "valivuosia" tai toita. Useimmille alan valinnan oikeus tai vaaryys paljastuu ennemminkin sita myota kun opiskelee tai tekee toita. Itse loysin uuden kiinnostuksen aiheen lopputyota tehdessa, mutta sita ei tulisi tullut ilman opiskeluja. Sen lisaksi opiskellessa oppii muita taitoja, vaikkei se ohjaisikaan juuri siihen ainoaan ja oikeaan ammattiin.

tintin on oikeassa, kilpailu tyopaikoista on nykyaan todella kova. Jos CVssa on 10 vuotta tyhjaa tai hanttihommia, ei hyvalta nayta. Toiset ovat itsevarmoja, ja osaavat selittaa ja vakuuttaa kaikenlaisissa tilanteissa, mutta jos naita taitoja ei ole suotu, kylla tuo pudottaa kilpailusta. Ja jos meinaa asua suomessa, pitaa muistaa etta suomen tyomarkkinat eivat ole kovin joustavia, tietynlainen putki on edessa, tilanne on vahan erilainen kuin esim lontoossa.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 17.05.2016, 22:43:58 »
Täysin vailla mitään koulutusta sinun on yhä vaikeampi saada töitä edes Suomessa.

Käsittääkseni OIH on jo työelämässä sen verran meritoitunut, että on pystynyt töillään rahoittamaan kaksi talvea maailmalla. Lisäksi tällä kertaa matka tarjoaa OIH:lle mahdollisuuden hankkia kokemusta toimittajana.

Olen samoilla linjoilla SLG:n kanssa. Nyt on helppo vielä lähteä. Opintojen jälkeen sitä vasta kummeksutaan, jos lähtee huitelemaan maailmalle. (Tukholmassa minulla oli mahdollisuus salakuunnella kahta Tukholmassa asuvaa suomalaisjuppia. Toinen halusi pitää välivuoden työstään maailmaa kierrellen. Työnantajan reaktio oli: Eikö toi tehdä lukion jälkeen?)

Lainaus
Opiskelemaan pääseminen on koko ajan vaikeampaa, jos pitää kerrata lukiossa opittua ja lukea vaikka pääsykokeisiin.

Ehkä aloilla, joissa vaaditaan matemaattisia taitoja, mutta tuskin juuri muualla.

Itsekin tulin opiskelleeksi väärän alan. Kalliiksihan se tuli, opiskelu kun ei ole ilmaista. Siksi on parempi antaa ajan kulua ja omien mieltymyksien selventyä.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 18.05.2016, 14:35:55 »
Lainaus
Opiskelemaan pääseminen on koko ajan vaikeampaa, jos pitää kerrata lukiossa opittua ja lukea vaikka pääsykokeisiin.

Ehkä aloilla, joissa vaaditaan matemaattisia taitoja, mutta tuskin juuri muualla.

Itsekin tulin opiskelleeksi väärän alan. Kalliiksihan se tuli, opiskelu kun ei ole ilmaista. Siksi on parempi antaa ajan kulua ja omien mieltymyksien selventyä.
Tämä totta. Jos heti tietää mitä haluaa - mikäpä siinä. Minä en tiennyt. Muutama välivuosi kummasti selkiyttää päätä ja tuo tietyntyyppisille (!) ihmisille uusia pänttäyshaluja. Ei ollut vaikeaa tauon jälkeen lukea pääsykokeisiin.

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 20.05.2016, 11:18:05 »
Ikiluuseri tassa terve. Pidin 10 valivuotta lukion jalkeen, palasin opiskelemaan ja sain oikein hyvat paperit- huomattavasti paremmat, kuin mita olisin saanut heti lukion jalkeen.Lisaksi nautin opiskelusta- se oli antoisaa, mielenkiintoista ja tulevaisuuden kannalta kehittavaa. En ole koskaan tuntenut olevani "luuseri", pikemminkin painvastoin.

Vaikka valivuosia olisikin takana useampi, 21-vuotiaana on vaikea tietaa, mita oikeasti haluaa tehda. Piirissani on kymmenia erittain korkeasti koulutettuja 30-40 vuotiaita joita ei voisi enaa vahempaa kiinnostaa oma ala. Ei siina mitaan, sitten ala vaihtoon, mutta kaikki tunsivat etta jotain oli pakko alkaa opiskelemaan heti lukion jalkeen. Sitten ne valitsi summassa jotain.

Jos menojalka vipattaa, antaa vipattaa. Kunhan on harkinnut asiaa kaikilta kanteilta ja tietaa, etta mahdollisuudet opintopaikkaan (tai tyohon) voi hiukan pienentya joka vuosi. Ei kaikkien tarvitse elaa elamaa saman kaavan mukaan- eri asiat tuntuu "oikeilta" elaman eri vaiheissa. Ja tuo parisuhdeasia on oikeasti aika ratkaiseva, vaikkei se juuri silta nyt tuntuisikaan. Taallahan on aina taman tasta porukkaa huutelemassa etta mita teen kun tytto/poikaystava ei tahdo matkustaa/muuttaa ulkomaille.

Sita ehka harkitsisin, etta tahtooko ketjun aloittaja asua ulkomailla pitkaaikaisesti (siina tapauksessa suosittelen ammattia eka), vai matkustella/asua jossain lyhytaikaisesti (missa tapauksessa suosittelen matkustusta nyt eika vanhana).

Vähän samaa mieltä. Itselläni on taskussa vaan toisen asteen ammattitutkinto ja ei oo mikään hinku takas opiskelemaan ihan heti, vaikka oon 26. Sitä saa selitellä tosi paljon. Sukulaisille, kavereille, tutuille, puolitutuille, tuntemattomille... En vaan tiedä vielä, mitä haluan tehdä ja tuntuu, että niiltä aloilta jotka vähän kiinnostaa, on vaikea saada töitä. Lisäksi oon reissaamisen suhteen myöhäisherännäinen ja reissukokemusta on tosi vähän. Niinpä haluan nyt tehdä töitä ja reissata, kun se on mahdollista. Samaa sanon pari vuotta vanhemmalle veljelleni, joka on sinkku. Että kannattaa lähteä vielä kun "on mahdollista". Kun ei ole perhettä ja tyttöystävää/vaimoa. (toki matkustaminen on mahdollista sillonkin, mutta ymmärrätte varmaan)

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 20.05.2016, 11:40:37 »
Pakko vielä jatkaa, että tiedän kyllä mikä tilanne työmarkkinoilla on. Omasta mielestäni todella huono. Työkokemuksen puute ja hanttihommat voi näyttää CV:ssä huonolta, mutta parempi mielestäni kun ei mitään. Ei innosta lähteä opiskelemaan ihan heti, kun ei ole varma mitä haluaa tehdä. Ja jos työllisyystilanne aloilla jotka kiinnostaa on huono. Ei huvittais valmistua työttömäksikään. Sitten ei välttämättä saa työtä, kun ei ole kokemusta. Ei saa kokemusta, koska vastavalmistuneita ei palkata.  ;D En haluais lähteä opiskelmaan jotain ns. varmaa alaa (onko sellasta enää edes, sosiaali- ja terveysala?  ::) ) sen takia, että kunhan olisi töitä. Viis siitä kiinnostaako ala. Nojoo. Ehkä oon huono kommentoimaan tätä, koska oon ikiluuseri.  8)

kenno

• Vieras
« Vastaus #13 : 20.05.2016, 12:36:51 »
Itselläni oli myös monta vuotta lukion ja opiskelun välissä... en reissannut juuri mitään, ei ollut valinta, en vaan päässyt niille aloille, joille hain. Työskentelin mm. varastomiehenä ja maalarina. Lukio meni tosi huonosti, mutta tällaiset välivuodet nostivat opiskelumotivaation ja olin sitten paikan saatuani ihan kärkipäätä kaikilla kursseilla. Minulla ainakin tauko toimi.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 20.05.2016, 23:20:43 »
Yksi pointti, jota ei ole vielä otettu esille. Alanvaihto perinteisten koulutusreittien kautta tuntuu käyvän aina vaan vaikeammaksi. Koko ajan keksitään kaikkia uusia säännöksiä, joilla pyritään vaikeuttamaan uudelleen kouluttautumista. Tutkintoa vailla olevia suositaan hakusysteemeissä ja eikö opintotuessakin ole jotain rajoituksia. Ainakin edellinen opintolaina pitäisi olla poismaksettu.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #15 : 22.05.2016, 01:41:51 »
Sulla on työpaikka? Hyvä. Onko se sellainen mitä haluat tehdä tulevaisuudessa vai haaveiletko jostain ammatista mihin tarvitaan korkeampi koulutus? Jos et, niin älä opiskele, et tee tutkinnolla yhtään mitään. Riippuen alasta (esim. matkailu), tutkinnot on turhia eikä CV näytä huonolta vaikka olisit erotellut sipuleita perunoista pari viikkoa jossakin vaiheessa elämääs. Matkusta, tee töitä ulkomailla, opettele uusia kieliä ja kerää kokemuksia.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.05.2016, 19:31:07 »
Jo on pallontallaajiinkin pesiytynyt suorittaja-asenne. Jos 21 vuotiaalla ei ole opiskelupaikkaa, niin täällä on jengin mielestä ehditty jo viettämään tarpeeksi välivuosia? Keskiverto suomalainen (mies) päässee lukiosta 19 vuotiaana, menee 20 veenä inttiin/sivariin, on siellä vuoden, eli pääsee sieltä 21 veenä ulos ja sitten ollaan sitä mieltä, että tohon on ehtinyt mahtumaan jo tarpeeksi välivuosiakin? Herra varjele.

Mä ehdin viettämään lähes 20 välivuotta, kun en millään meinannut keksiä mitä haluaisin opiskella ja duunata sitten aikuisena; ja olen täysin sitä mieltä, että jos mä olen sen takia jonkun mielestä luuseri, niin se on sitten niiden joidenkin ongelma. Olisin tietysti voinut valita myös toisin, eli olisin voinut lähteä opiskelemaan silloin jotain (random alaa) ja olla nyt kiinni hyvässä uraputkessa. Mutta näin jälkiviisaana kun on helppoa miettiä, että tuliko valittua se tie joka oli minulle parempi? Ehdottomasti, eli en kadu hetkeäkään, enkä vaihtaisi kaikkea kokemaani yhteenkään uraputkeen.

Jollekin uraorientoituneelle tämä elämänasenteeni voi olla kauhistus, mutta yhtä lailla minua kauhistuttaa se, jos ihmisellä ei ole parempaa keinoa määrittää onnistumistaan elämässään, kuin mahdollisimman hyvin suoritettu työura.

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 01.09.2016, 15:56:44 »
Jo on pallontallaajiinkin pesiytynyt suorittaja-asenne. Jos 21 vuotiaalla ei ole opiskelupaikkaa, niin täällä on jengin mielestä ehditty jo viettämään tarpeeksi välivuosia? Keskiverto suomalainen (mies) päässee lukiosta 19 vuotiaana, menee 20 veenä inttiin/sivariin, on siellä vuoden, eli pääsee sieltä 21 veenä ulos ja sitten ollaan sitä mieltä, että tohon on ehtinyt mahtumaan jo tarpeeksi välivuosiakin? Herra varjele.

Mä ehdin viettämään lähes 20 välivuotta, kun en millään meinannut keksiä mitä haluaisin opiskella ja duunata sitten aikuisena; ja olen täysin sitä mieltä, että jos mä olen sen takia jonkun mielestä luuseri, niin se on sitten niiden joidenkin ongelma. Olisin tietysti voinut valita myös toisin, eli olisin voinut lähteä opiskelemaan silloin jotain (random alaa) ja olla nyt kiinni hyvässä uraputkessa. Mutta näin jälkiviisaana kun on helppoa miettiä, että tuliko valittua se tie joka oli minulle parempi? Ehdottomasti, eli en kadu hetkeäkään, enkä vaihtaisi kaikkea kokemaani yhteenkään uraputkeen.

Jollekin uraorientoituneelle tämä elämänasenteeni voi olla kauhistus, mutta yhtä lailla minua kauhistuttaa se, jos ihmisellä ei ole parempaa keinoa määrittää onnistumistaan elämässään, kuin mahdollisimman hyvin suoritettu työura.

En voisi enempää olla sun kanssa samaa mieltä. Jos ei uran luominen ole ihmisen intohimo ja prioriteetti numero yksi niin miksi niin täytyisi tehdä vain koska joidenkin mielestä niin "kuuluu" tehdä.

Kuulun kanssa näihin lähes 30v luusereihin, jolla yhdet ammattipaperit kädessä alalta, jolla en ole työskennellyt päivääkään. Pisin työsuhteeni on yhtäjaksoisesti kestänyt 2 vuotta ja muutenkin päämääränä elää elämä siten, ettei tarvitse vanhainkodissa muistella mennyttä elämää katkerana.

21 vuotias on nuori ja aikaa koulun penkillä istumiseen on myöhemminkin. 👍