Kandeeks vaelluskenkiä ottaa tropiikkiin?

(Luettu 4256 kertaa)

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kandeeks vaelluskenkiä ottaa tropiikkiin?
« : 21.06.2016, 11:00:36 »
Kohta olis lähtö borneoon ja tässä pähkäillään kovasti, että pärjääkö lunnonpuistoissa lenkkareilla vai pitääkö raahata vaelluskengät mukaan?
Onko metsissä kuinka märkää kuivalla kaudella?

Millaisilla kengillä ootte ollut liikenteessä?

Kaaaapo

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kandeeks vaelluskenkiä ottaa tropiikkiin?
« Vastaus #1 : 21.06.2016, 11:12:33 »
Borneossa en ole ollut, mutta reilu puoli vuotta Brasiliassa ja Perussa enemmän ja vähemmän luonnossa tallaten ihan perus tennareilla. Ei olis tullut mieleenkään laittaa vaelluskenkiä jalkaan.
Nopeesti ne kuivuu vaikka vähän sattuis märkää olemaankin paikkapaikoin.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.06.2016, 20:19:54 »
ei todellakaan. en ylipäätään käsitä (korkeavartisten) vaelluskenkien  rahtaamista. ovat raskaat, hiostavat vaikka olisi mitä goretexiä ja yleensä kohtuullisen turhat.  ota lenkkarit mukaan ja jos pelkäät kastuvasi niin ota just in case "nilkkavartiset" kumisaappaat jotka menevät aika pieneen tilaan rullattuna. tällaisella setillä tuli reissattua joskus amazonin sademetsissä. ja muistaakseni kerran käytin kumppareita.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.06.2016, 21:31:56 »
Jos Aasiassa, niin Adidas Kampungit.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.06.2016, 21:38:22 »
Gore-Texiä ei ole tarkoitettu trooppisiin oloihin, vaan voi olla lämpimässä ja kosteassa ilmassa jopa huonompi kuin ilman kun se ei pysty poistamaan kosteutta sisäpuolelta. Se, että minkälaista tukea jaloille tarvitsee riippuu taas maastosta ja kantamuksista. Painavan rinkan kanssa kunnon tuki nilkoille on aivan ehdoton, mutta kyllä minä vähän keveämmänkin kantamuksen kanssa varsinkin vähän kivikkoisessa maastossa arvostan että on vähän jämäkkyyttä kengissä.

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.06.2016, 22:36:58 »
Gore-Texiä ei ole tarkoitettu trooppisiin oloihin, vaan voi olla lämpimässä ja kosteassa ilmassa jopa huonompi kuin ilman kun se ei pysty poistamaan kosteutta sisäpuolelta. Se, että minkälaista tukea jaloille tarvitsee riippuu taas maastosta ja kantamuksista. Painavan rinkan kanssa kunnon tuki nilkoille on aivan ehdoton, mutta kyllä minä vähän keveämmänkin kantamuksen kanssa varsinkin vähän kivikkoisessa maastossa arvostan että on vähän jämäkkyyttä kengissä.

Riippuu aika paljon fysiikasta, mutta kova alusta + iso taakka = enemmän tukea tarpeen (useimmiten). Itse kyllä menen lyhytvartisilla semi-vaelluskenkä/polkujuoksujalkineilla vuoristossakin rinkan kanssa mutta jos on herkkä nyrjäyttämään nilkkaansa en sitä suosittelisi. Jos taas ei ole kivikkoinen alusta, en vaivautuisi pitkävartisia kenkiä käyttämään missään tilanteessa nykyään.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 22.06.2016, 07:49:43 »
Mulla on vaelluskengät, ei-goretex,  tosi kevyet ja varrettomat. On ne selvästi tukevammat, ku perus-lenkkarit. Toisina kenkinä mulla paljasjalka-juoksulenkkarit, ja vaelluskengissä on kuitenki sen verran tukevampi pohja, että niillä on miellyttävämpi tarpoa.

Troppiikkia miettien kannattaa ottaa mahdollismman hyvin hengittävät vaelluskengät.

arkienkeli

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 13.02.2017, 10:13:14 »
Oikea vastaus: polkulenkkarit, trail runners ulkomaaksi. Tukevampi ja kiertojäykempi pohja kuin tavan lenkkareissa, karkeampi kuvio. GoreTex is oman kokemuksen mukaan ole ollenkaan hiostava, jalat ovat aika lämpimät ja ajavat hikihöyryt kalvon läpi tropiikissakin.

Tämmöisillä meidän suvussa on matkailtu viimeiset kymmenisen vuotta: http://www.salomon.com/us/product/xa-pro-3d-gtx-1.html?article=393320

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.02.2017, 13:55:00 »
Mä suosisin sellaisia verkkokenkiä, joissa on kuitenkin tukeva pohja. Salomonilla on ollut noita valikoimissa, ainakin xxl on myynyt, nyt en löytänyt kuin tällaisen hirviölinkin: https://www.amazon.de/Salomon-Walking-Techamp-Schuhe-Schn%C3%BCrschuhe/dp/B010H1IEFY

Oon vetänyt noilla yhden alppivaellusreissunkin, tosin siihen eivät olleet optimit. Mutta sademetsissä loistavat, kun ovat viileät, ei haittaa mennä vaikka vesiputoukseen uimaan, kuivuvat nopeasti ja silti tukevat.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 14.02.2017, 11:04:58 »
Mä suosisin sellaisia verkkokenkiä, joissa on kuitenkin tukeva pohja.

Lainaus
Oikea vastaus: polkulenkkarit, trail runners ulkomaaksi.

Markkinavoimat keksii mitä tahansa tarpeita kuluttajille.

Itse olen vaeltanut trooppisessa metsässä (Panama, Filippiinit) sadekaudella jopa flip-flopeissa. Tavalliset lenkkarit on toki paremmat. Muut kengät on turhuutta.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14.02.2017, 12:42:23 »
Mä suosisin sellaisia verkkokenkiä, joissa on kuitenkin tukeva pohja.

Lainaus
Oikea vastaus: polkulenkkarit, trail runners ulkomaaksi.

Markkinavoimat keksii mitä tahansa tarpeita kuluttajille.

Itse olen vaeltanut trooppisessa metsässä (Panama, Filippiinit) sadekaudella jopa flip-flopeissa. Tavalliset lenkkarit on toki paremmat. Muut kengät on turhuutta.

Polkulenkkareista en tiedä, kun mun ehdottamani kengät eivät ole sellaiset. Ne ovat kuitenkin käytettävyydessään aivan toista luokkaa kuin lenkkarit. Kerran kun kastelet lenkkarit kunnolla niin ne on sisältä kolme päivää märät. Tollaiset toimivat taas märkinäkin. Flipflopeissa ei mennä ainakaan sellaisissa mestoissa (vaikkapa thaimaan "viidakot"/vesiputouspaikat), joissa mä olen ollut.