Euroopan turvallisuus yksin matkustavalle naiselle

(Luettu 2419 kertaa)

Milla-Riina

• Reissaaja
    • Profiili
    • Nomadic Living Room
Olen lähdössä kuukauden interreilille lähinnä Etelä-Eurooppaan. Olen suhteellisen luottavainen selviytymiskykyyni, kokemukseeni ja varovaisuuteeni, mutta ajattelin nyt kuitenkin kysellä vielä vinkkejä naisten turvallisuuteen liittyen. Millaisia kokemuksia naismatkaajan turvallisuuteen liittyen teillä on ylipäätään Euroopan maista? Missä maissa ja alueilla kannattaa kokemuksenne mukaan olla eritisen varuillaan?

Erityisesti mietin (isäni panikoi) balkkanin maita (Kroatia, Bosnia, Montenegro, Serbia, Albania...). Ymmärsin ainakin, että junalippu on näissä maissa melko turha, eli minun pitää ostaa bussilippu. Kiinnostaisi kuitenkin käydä, koska kaverini suosittelivat niitä ja sieltä voisi saada erilaisia kokemuksia perinteisiin turistirysiin verrattuna.

Kaikkia vinkkejä ja neuvoja kaipaillaan. Erityisen mielelläni kuulen kokemuksia yksin reissanneilta kanssasisarilta.
A wise shirt once said that freedom is a state of mind

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Vs: Euroopan turvallisuus yksin matkustavalle naiselle
« Vastaus #1 : 22.06.2016, 08:56:19 »
En ole kohdannut mitään ongelmia (mikä liittyisi sukupuoleeni) Etelä-Euroopassa tai Balkanilla yksin reissatessani. Kroatiassa on mielestäni paras liikkua bussilla, samoin olen tehnyt Montenegrossa ja Albaniassa. Bosnia-Hertzegovinan junareittejä mainostetaan Euroopan kauneimmiksi, ne kannattaa kokea jos mahdollista. Olen mennyt junalla Unkarista Zagrebiin ja sieltä Banjalukaan, sen jälkeen kevättulvat estivät junan käytön.

Espanjassa on uudehkot junat (samoin bussit), Portugalissa junaliikennettä ei oikein voi hyödyntää muuta kuin Pohjoinen-Etelä -suunnalla. Poikittaisliikenne hoituu pääosin busseilla. Mutta yksi hieno reitti on kokeilemisen arvoinen: Linha do Douro. Lähtee Portosta kohti Espanjan rajaa ja kulkee Douro-joen upeissa maisemissa.

Pelko pois Roosmarii ja reissuun!
« Viimeksi muokattu: 22.06.2016, 20:56:09 kirjoittanut illusia »
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

susanna8

• Aloittelija
  • www.matkailusivu.blogspot.com
    • Profiili
    • Susanna's travels
Vs: Euroopan turvallisuus yksin matkustavalle naiselle
« Vastaus #2 : 26.01.2020, 01:10:28 »
Minulla on yleensä ollut vain hyviä kokemuksia etelä-Euroopassa matkustaessa, tosin nuorempana jos liikuin yksin Sisilian kujilla illalla jotkut lähtivät seuraamaan ja huutelemaan, mutta pääsin niistä eroon. Jotkut naismatkalijat ottaa sormuksen mukaan, se voi joskus kannattaa. Viime kesältä on huonompi kokemus Saksasta, jossa hotellin henk.kunta kävi huoneessa kopioimassa pankkikortin. Näin paljon unia ja tuntui että pitäisi herätä, heräsin myöhään iltapäivällä ja tiesin heti että huoneessa oli käyty. Ikkunasta myös näkyi tietynlanen alue josta kytättiin hotellin ikkunoita. Tuon jälkeen hotelli vaihtoi nimensä toiseen. Varmaan etsivät jotain arvokasta.