Moskovassa ei kannata jäädä ydinkeskustaan shoppailemaan. Esim. Ulitsa Novyy Arabat on pullollaan kalliita (brandi) liikkeitä, samoin Ulitsa (stara) Arbat siinä vieressä, on montaa kojua, jotka myyvät turistikamaa. Voihan noilla käyskennellä jos on luppoaikaa ja kaunis ilma mutta mitään ei kande ylihintaan ostaa.
Punainen tori on aika lähellä ydinkeskustaa. Siellä on paljon kauniita sipulikupolisia katetraaleja. Yhdessä kun käy sisällä niin eiköhän se riitä. Mun mielestä ovat kauniimpia ulkoapäin. Punaisella torilla on Leninin mausoleumi, siis hänen palsamoitu ruumiinsa. Kerran jonottelin sitä katsomaan jotain tunnin verran, sitten kun olin lähellä sisäänpääsyä, tulivat turvatarkastajat tsekkaamaan käsilaukkuja. Mulla oli kamera mukana. Ei mitään mahiksia sisäänpääsyyn kameran kanssa. Jäi siis näkemättä.
Punaisen torin vieressä on Gum-ostoskeskus. Kannattaa mennä katsomaan ihan sen takia, että on kauniisti rakennettu, ilmava ja valoisa, kaarisiltoja, lasikatto. Mitään ei tietty kande ostaa, älyttömän kalliita pikkubutiikkeja pullollaan.
Kremli on kanssa ydinkeskustaa.En muista muuta lippujen hinnasta kuin että kalliit olivat. Yleensäkin joka paikassa joutui maksamaan sisäänpääsyistä paljon enemmän kuin paikalliset. Jos on kiinnostunut iänikuisen vanhoista kirkoista & katedraaleista, museoista, monumenteista jne kannattaa suunnata Kremliin. Siellä vierähtää vähintään puoli päivää historian havinassa.
Edullisten ostosten perässä kannattaa suunnata Izmaylovo Parkiin. Sinne pääsee metrolla, samanniminen metro-asema. Reissuun kannattaa varata kokonainen päivä sillä puisto on valtava. Vaikka jättäisi puistoon tutustumisen väliin niin siellä oleviin rennikeihin = basaareihin kuluu jo tuthottamisti aikaa. Kun tulee metrosta ulos niin siinä on heti , vähän kävelymatkan päässä maksullinen, aidattu rennik. Mun mielestä se on suunnattu lähinnä turisteille ja kamat on sitä tavallista turistikamaa.
Mutta kun kävelee eteenpäin ihmisten perässä niin löytää valtavan basaari-alueen, josta löytyy ihan kaikkea taivaan ja maan väliltä ja hinnat ei päätä huimaa ja hinnoista voi tinkiä. Tietty: eivät ole laatukamaa, halpoja adidas-kopiota jne mutta, so what. Alue on niin suuri, että kerran eksyin sen käytäville , en löytänyt ulospääsyä millään, harhailin tunnin verran ja putkahdin sitten ulos monen kilometrin päästä metrolta. Hankalinta Venäjällä on se, etteivät monetkaan osaa englantia niin mites kysyt tietä tai neuvoa!
Vielä tähän loppuun kaksi ehdotanta "must" käyntiä Moskovassa, jos taide kiinnostaa:
Tretjakov Galleria ja Pushkin taidemuseo. Molempiin pääsee metrolla ja kummankin käyntiin menee vähintään puoli päivää jos ihan oikeesti haluaa katsella taideteoksia.