Intialaisten halpalentoyhtiöiden hinnoittelusta

 (Luettu 5642 kertaa)

musti

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 450
    • Profiili
    • Sähköposti
Kingfisherin mentyä konkkaan, olen pitkille Intian lennoille käyttänyt Indigoa. Ostin eilen heidän lippunsa Varanasista etelään Dev Diwalin jälkeen. Koska siihen on kivasti aikaa, niin lipun hinta oli alle 7 000 rupiaa. Olin ostamassa lippua ravintolan WiFi yhteydellä, mikä oli virhe. Takkuinen ja katkeileva nettiyhteys aiheutti sen, että tunnin aikana jouduin monta kertaa kysymään samalle päivälle lentoa ja kun sitten lopulta pääsin maksamiseen niin taas monta kertaa yritettyäni tuli merkintä: time expired ja lipun osto jäi kun nettiyhteyskin samalla katkesi.

Päätin kävellä varsinaiseen netticafeeseen. Matkalla oli matkatoimisto ja kysin heiltä, mitä he velottaisivat lentolipun ostosta. 200 rs. Ok, saisinko tuon lennon. Mies meni jollekin omalle saitille kysymään hintoja, mikä oli aivan turhaa ja ohjeistin hänet Indigon sivulle. Kun hän lopulta pääsi sinne, niin lennon hinta oli noussut reilusti yli 7 000 rupian. Päätin jatkaa matkaa netticafeeseen. Siellä tuon saman lennon hinta oli pompannut jo yli 28 000 rupian. Muutin matkustuspäivää ja sain kohtuuhintaisen lennon. Tänään tuon eilen kovasti kysytyn lipun hinta on alentunut alkuperäiseen alle 7 000 rupiaan.

Tarinan olettamani opetus. Halpalentoyhtiö Indigon hinta on suuresti riippuvainen kysynnästä, vaikka todellista kysynnän kasvua ei olisikaan.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Intialaisten halpalentoyhtiöiden hinnoittelusta
« Vastaus #1 : 04.11.2016, 10:16:51 »

Tarinan olettamani opetus. Halpalentoyhtiö Indigon hinta on suuresti riippuvainen kysynnästä, vaikka todellista kysynnän kasvua ei olisikaan.

Mielenkiintoinen tarina. Kiitos kun jaoit.  :)

servechilled

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Intialaisten halpalentoyhtiöiden hinnoittelusta
« Vastaus #2 : 04.11.2016, 14:41:35 »
eihän tuossa ole mitään kummallista ja ihan normaalia touhua halpiksilta (ja ei-halpiksiltakin).

syitä tuohon voi olla useampia... foorumin lentogurut voivat varmaan täydentää / korjata

1. halvin kiintiö myytiin loppuun samalla kun sähläsit ja sitten myöhemmin peruutusten vuoksi taas vapautui halvimman kiintiön lippuja
2. kesken jääneet varauksesi generoivat halvimpaan kiintiöön soft-buukkauksia, jotka vapautuivat myöhemmin
3. Indigon sivulla on jotain tyypillisen "cookie-huijauksen" kaltaisia virityksiä joilla hinta nousee hakujen lisääntyessä vaikka lippuja ei myytäisikään

alla pari hyödyllistä pointteria ym aiheista.

https://www.cheapair.com/blog/travel-tips/air-fares-101-why-do-fares-change-all-the-time/
http://www.independenttraveler.com/travel-tips/travelers-ed/seven-mistakes-to-avoid-when-booking-a-flight

musti

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 450
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Intialaisten halpalentoyhtiöiden hinnoittelusta
« Vastaus #3 : 05.11.2016, 17:01:06 »
eihän tuossa ole mitään kummallista ja ihan normaalia touhua halpiksilta (ja ei-halpiksiltakin).
Kiitos selityksestä ja linkeistä, perehdyn linkkeihin kunhan pääsen parempien yhteyksien äärelle.

Taidan elää epänormaalissa maailmassa, kun esim Finnairilla en koskaan ole huomannut lipun hinnan pomppavan lyheksi aikaa nelinkertaiseksi. Intian perinteistä lentoyhtiötä Air Indiaa en taas käytä sen aikataulujen muuttuessa muita yhtiöitä tiuhemmin, muttei heidän hintansakaan erityisen paljon kuulemma poukkoile.

Indigon halvimman ja älyttömän kalliin väliin odottaisi mahtuvan monta muutakin hintaluokkaa ja Indigo tarjoaakin monenlaisia hintoja muille päiville noiden äärimmäisten hintojen välissä ja niistä kalleimmatkin ovat olleet vain puolet siitä mitä oli hetken tarjonnassa.

aeroed

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Intialaisten halpalentoyhtiöiden hinnoittelusta
« Vastaus #4 : 05.11.2016, 21:08:32 »
Hinta pompsahtaa herkästi halvimmasta kalliimpaan, jos jollekin lähdölle systeemi tunnistaa vaikkapa 150 % normaalista poikkeavan kysyntäpiikin. Vielä kun tuollaisilla Indigon (ja monella ihan legacy-firmallakin) niitä halvimpia lippuja per lähtö on harmillisen vähän, jolloin jo muutamakin ylimääräinen hintakysely tai hylätty ostotapahtuma blokkaa noita halvimpia hintoja veke. Niitä vapautuu taas myyntiin pikkuhiljaa, ellei seuraavat asiakkaat ylläpidä kysyntää ostamalla noita kalliimpia lippuja. Sama idea on vaikkapa Uberilla, jossa kysyntäpiikin aikaan taksat saattavat tuplaantua.