Kilimanjaroa valloittamaan kesällä 2017

(Luettu 2073 kertaa)

massami

• Aloittelija
    • Profiili
Kilimanjaroa valloittamaan kesällä 2017
« : 20.11.2016, 19:39:00 »
Haaveena olisi lähteä Kilimanjarolle kesällä 2017 (luultavasti kesä-heinäkuussa).  Vaellussseuraa kaipaillaan, koska en sitä lähipiiristä ole onnistunut tälle reissulle löytämään :). Löytyisikö täältä innokkaita aktiivilomailijoita, joita Kilimanjaron huiputtaminen myös houkuttelisi?

Kilillä ei tarvitse varsinaisesti vuorikiipeilytaitoja vaan kyse on puhtaasti kävelemisestä. Haasteita tuo tosiaan tuo korkea ilmanala (huippu 5895m) ja sen myötä mahdolliset vuoristotautiin liittyvät ongelmat. Jonkin verran olen netistä etsinyt tietoa reiteistä ja paikallisista matkanjärjestäjistä. Reittinä oon ajatellut alustavasti Machamen 7 päivän reittiä, joka taannee paremman aklimatisoitumisen verrattuna esim. lyhyempään Marangu-reittiin.

Itse olen 30v mies ja harrastan vapaa-ajalla aktiivisesti eri liikuntalajeja. Vaeltelemassa oon käynyt aiemmin lähinnä päiväreissuja mm. Alpeilla ja Skotlannissa.

Mikäli löytyy innokkaita niin suunnitellaan tarkemmin yhdessä ja katsellaan saataisiko toteutettua reissu porukalla!

juhomatti

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kilimanjaroa valloittamaan kesällä 2017
« Vastaus #1 : 24.11.2016, 22:06:29 »
Moi

Onko sinulla tietoa, kuinka paljon tuo itse vaellus kustantaa näiltä matkanjärjestäjiltä? Itselläni olisi kyllä intoa lähteä ja paloa tehdä tuollainen vuoren huiputus :)

massami

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.11.2016, 18:12:53 »
Moi

Hintahaitari vaikuttaa  netin perusteella suht laajalle kun paikallisia operaattoreita on pilvin pimein. Ominpäin Kilille ei saa edes kiivetä. Keskimäärin netistä löytämäni perusteella ehkä n. 2000 usd kieppeillä. Hintaan kuuluu oppaat, kiipeilyluvat, kantajat, kokki (ja ruokailut vaelluksella) ja yleensä myös hotelliyöt ennen ja jälkeen vaelluksen ja lentokentältä noudot. Vaelluksella majoitus teltoissa tai majoissa (Marangu-reitillä).

cocosam

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 27.11.2016, 22:56:52 »
Moro!
Ihan matkaseuraa ei ole tarjolla mutta sen verran matkaporukkaa suunnitteleville, että itse olen lähdössä Kilille tammikuussa. Vertailimme reissujen hintoja ja päädyimme ottamaan Kilroy travelsin kautta vaelluspaketin (Kilroy käyttää paikallista Gadventuresia), oli helpoin eikä hinta sen kalliimpi kuin muillakaan. Paikanpäältä saa pari-kolme sataa usd halvemmalla mutta pelattiin varmanpäälle. Lennot tietysti päälle joten koko paketille hintaa tuli noin 3000e. Machame 8day, lennot Suomesta sekä vielä paikanpäällä lennot Sanzibarille chillaan vaelluksen jälkeen. Sansin majoitukset hoidetaan paikanpäällä...
Ihan pelkkää kävelyä reissu ei kuitenkaan ole, haasteena tuo korkeus tosiaankin ja olosuhteista riippuen huiputusyönä lämpötila voi olla alimmillaan -20C.
Itsellä ei hirveästi kokemusta korkeasta ilmanalasta mutta Mt Kinabalu Borneolla (4095m) antoi jo reilun kolmen tonnin jälkeen tuntemuksia vuoristotaudista.
Mutta yritän laittaa rapsaa ja vinkkejä helmikuussa kun palaamme Suomeen...

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.11.2016, 10:29:16 »
Kävin viime vuonna. Hinta,  tonnin vaellus Machame reitti 6pv. 
Lennot Turkish airlinesilla 650 euroa. Koko paketti 1650 euroa.

massami

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.11.2016, 12:01:13 »
cocosam, laitahan raporttia reissun jälkeen kokemuksista, mielenkiinnolla niitä lukee! täälläkään ei kovin tuoreita raportteja Kilistä näytä olevan.

Tonni 6pv Machame kuulostaa melkein liian halvalle. Oliko mikä firma kyseessä ja toimiko kaikki niinku piti? Oliko iso ryhmä?

cocosam

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 29.11.2016, 13:35:44 »
Juu, rapsailen jos ja kun päästään hengissä takaisin.. :)

Ja sen verran lisätietoa että hintojen päälle tulee tietysti matkavakuutus, riippuen yhtiöstä ja vakuutetun iästä, mutta noin 80-180e (pitää kattaa vuoristo/jäätikkövaellus, muuten ei voimassa jos jotain sattuu).

Rokotukset: Keltakuume pakollinen Tansaniaan, n.55e.
Vapaaehtoisia mutta suositeltavia:
-Malarialääkitys, Lariam 40e tai Malarone 120e.
-Kolera 60e
-Lavantauti 36e
Ja lisäksi kannattaa tarkistaa jäykkäkouristus, polio, hepatiitit A ja B... osa ainakin ilmaisia tk:ssa/työterveyden kautta.

tournesolli

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 28.01.2017, 19:09:54 »
Täälläkin pitkään haaveiltu kilin reissusta, tosin omalla kohdalla lähtö venyy luultavasti syksyyn. Kilroylta miettinyt matkanjärjestäjäksi. Mites porukka meinaa vaellukselle valmistautua? Ja minkälaisella kuntotasolla reissuun lähteä? Itselläkin kokemusta yli neljästä tonnista ja vuoristotaudin ensioireista, joten nöyrästi suhtaudun kyllä korkeaan ilmanalaan.

Olisikohan jossain foorumia/fb ryhmää missä voisi näitä juttuja pohtia?