Hyvä alue päiväpatikointiin usealle päivälle?

(Luettu 3114 kertaa)

Uppe

• Aloittelija
    • Profiili
Hei,
Osaisiko joku suositella aluetta, jossa voisi mökkimajoituksesta tehdä päiväretkiä noin 5-7 pvän ajan? Auto on käytössä. Monipuolista luontoa, korkeuseroja, ylityksiä yms. toiveena. Ollaan oltu jo Rukalla, Kiilopäällä ja Savonlinnan lähistöllä tämänkaltaisella reissulla. Rinkka selässä varsinaiset vaellukset on tehty Kevolla ja Hetta-Pallaksella. Kilpisjärvellä tehty yksi päiväreissu. Toiveena osa päiväretkistä tunturialueella, meloakin voidaan esim. yhtenä päivänä jne. Vaikka Lappiin ajatellaan mennä, eteläisemmätkin alueet huomioidaan! Reissu tehdään kesäkuun alussa (kuten aiemmatkin reissumme).
Onko jollain kokemusta, onko Levistä mihinkään kesäpatikoijalle?
T. Suvi

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Hyvä alue päiväpatikointiin usealle päivälle?
« Vastaus #1 : 04.01.2017, 18:38:21 »
Vaikka Lappiin ajatellaan mennä, eteläisemmätkin alueet huomioidaan!

Eli Suomen rajojen sisällä kuitenkin pysytellään? Varmistan, ennen kuin alan hehkuttaa muuta :)
Pietari vei mennessään.

Uppe

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.01.2017, 20:20:58 »
Hei,
Kyllä, Suomessa pysytellään tällä kertaa.
Suvi

Uppe

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.01.2017, 21:32:00 »
Fiasko, jos sulla on joku hyvä paikka tiedoissa em. kriteereillä ulkomailla, otan mielelläni vinkit vastaan ensi syksyn (lokakuu) tai seuraavan kesän ( kesäkuu) reissua varten!

star-crossed

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.01.2017, 22:32:35 »
Olen useana vuonna käynyt päiväretkeilemässä Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa. Reittivaihtoehtoja on paljon: lyhyitä ja pitkiä, helppoja ja vaativimpia, hiljaisia ja enemmän kansoitettuja. Maastotkin vaihtelevat yhtä paljon suosta tunturihuippuihin, metsistä joki- ja järvimaisemiin. http://www.luontoon.fi/pallas-yllastunturi

Suosittelen ostamaan kartan, ja mahdollisesti myös Joel Aholan kirjoittaman retkeilyoppaan (jonka mukana tulee kartta). Voit sitten suunnitelma omia reittejä esimerkiksi pitempien vaellusreittien osista tai muista vakiintuneista kulku-urista.

Retkipaikka on varmasti jo tuttu sivusto?

Levillä on retkeilyreittejä, mutten ole niitä vielä niitä kävellyt. http://www.levi.fi/fi/viihdy-levilla/kesailevi-kesan-aktiviteetit/omin-jaloin-2.html

Voi, kunpa taas tänäkin vuona pääsisi Lappiin! Omia suosikkikohteitani alueelta ovat esimerkiksi Vareslaenkierros ja Kumputunturi.
Can’t keep my eyes from the circling skies
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I.

smy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.01.2017, 01:04:23 »
Itse olen ihan päiväseltään ollut Pallaksella (siinä ehtii yhdessä päivässä jo kiertää usean keron), Kilpisjärvellä (veneellä ensin kolmen valtion rajalle ja sieltä patikoiden takaisin), Juuma-Ruka välin olen mennyt karhunkierrosta jokusen kerran (aika rankka päivä päivämatkaksi, n. 30km ja menee kaikkien Rukan lähialueiden huippujen läpi. 8-10h hyvä varata). Levillä en ole oikein varsinaisia patikointireittejä löytänyt mutta paljon kävelyreittejä yms. löytyy.

Joka paikastahan noista löytyy usean päivän vaihtoehtoja: Karhunkieros tekisi itse mieli kokonaan.
Pallakseltahan pääsee Hettaan myöskin, ja Kilpisjärven suunnassa taas olisi pidempänä houkutuksena tuo Halti-tunturilla käynti.

Itse olen vaan hieman mukavuudenhaluinen ja matkailuauton sänky ja jääkaappi houkuttelee enemmän kuin telttamajoitus. Siksi olen pysynyt näissä 'illaksi kotiin' patikoinneissa.

Uppe

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 07.01.2017, 14:43:21 »
Kiitos vastauksista, hyviä vinkkejä, jotka katson huolella läpi. Lisää saa toki vielä laittaa, mutta eiköhän noista pääse taas suunnittelun alkuun 👍😊

tunor

• Reissaaja
    • Profiili
    • Kodinvaihtoa
« Vastaus #7 : 08.01.2017, 10:38:35 »
Ulkomaille suuntaaville omia suosikkejani ovat viime vuosina olleet:

Vierwaldstätterseen alue, Sveitsi
Cairngorm, Skotlanti (Aviemore)
Madonna di Campiglio, Italia
Mayrhofen, Itävalta
“One’s destination is never a place, but a new way of seeing things.” – Henry Miller

http://kodinvaihto.blogspot.com