Nyt pärjää Egyptissä minibudjetilla

(Luettu 3814 kertaa)

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Nyt pärjää Egyptissä minibudjetilla
« : 14.01.2017, 22:56:57 »
Palasin juuri Kairosta neljän viikon matkalta. Jos ei pelkää mahdollisia terrori-iskuja (no, niitähän on nykyään Euroopassakin...) niin nyt on kyllä paras aika matkustaa Egyptiin. Egyptin punta devalvoitiin viime joulukuussa (2016) ja kurssi oli nyt 20 eli sain 100 eurolla 2000 puntaa  kun vuotta aiemmin kurssi oli siinä 10 hujakoilla. Hinnat olivat nousseet jonkin verran mutta eivät merkittävästi. Kairo on shoppailijan paratiisi, vaatteita saa tosihalvalla. Ostin esim laadukkaan villapuseron LE 250 eli EUR 25, kaftaaneja talvikäyttöön irtoaa 5 eurolla. Ruoka on halpaa jos ei käy syömässä hienoissa ravintoloissa. 
Kairossa oloaikanani ei sattunut mitään hälyyttävää terrori-iskua. Koptien kirkossa oli ollut pommi juuri ennen matkaa ja korjasivat kirkkoa kuntoon. Niili virtaa edeleenkin ja elämänmeno Kairossa ei ole muuttunut miksikään vuosien/vuosisatojen saatossa.

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Nyt pärjää Egyptissä minibudjetilla
« Vastaus #1 : 15.01.2017, 16:54:48 »
Heh. Korjaus edelliseen viestiini. Villapuseron hinta oli nykykurssilla EUR 12:50 (ei siis eur 25). Tokko ketään edes kiinnostaa....

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.01.2017, 18:43:27 »
Villapuseron hinta ei kiinnosta. Majoituksen ja safkan hinnat paljonkin. Shoppailu ei vaan ole minun juttu. Kiitos rapsasta. Saako siellä olutta ja mitä maksaa? Pitsan, kebabin, pihvin tai ihan vaan safkan hintoja? Mitä siellä syödään?

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.01.2017, 23:14:21 »
Laitan vähän hintoja euroissa mutta voivat vaihdella jonkin verran riippuen siitä, mistä ostaa. hampurilainen pihvillä + ranskalaiset + pieni cokis 2:50, yksi litra cokista 0:30, pizza medium koko 2:50, koshari = paikallinen pikaruoka (linssejä, riisiä, makaronia + maustekastikkeet) 0:50 medium koko. Kairossa syödään ihan kaikkea , paitsi sianlihaa en ole nähnyt missään.
Olutta voi ostaa joistain isommista supermarketeista. Paikallinen lager tyyppinen olut on Stella nimeltään, maksoi 0:80/puolen litran pullo. Ihan juotava! Viinaa voi ostaa  koptien ylläpitämistä alkoholiliikkeistä kun muslimeilta on periaatteessa viinan juonti kiellettyä. Sitä löytyy myös hotelleista ja yökerhoista kiskurihintaan.
Tupakka on halpaa. Mallu aski maksoi 1:60 halvemmillaan, joissain paikoissa 2:-
Kairon lentokentän tax free myymälöistä sen verran, ettei niistä kannata ostaa yhtään mitään. Ihan kaikki tuotteet on ylihinnoiteltu, Kairosta saa samat halvemmalla, röökinkin.Hajuvedet + partavedet saa Tallinnan laivoilta halvemmalla!! No joo, viinasta en tiedä kun sen hintoja en ole tsekannut Kairon kentällä. Mua kun ei innosta raahata alkoholia Afrikasta asti Suomeen.
Asun nykyisin aina Egyptin reissuilla paikallisten ystävieni luona niin en enää seuraa majoitusten hintoja mutta tiedän, että esim Kairon ydinkeskustassa on valtava määrä hostelleja, halpoja ja siistejä ja niistä voi ostaa halvalla retkiä nähtävyyksille. Mulla on yksi egyptiläinen ystävä, jolla oli tällainen hostelli mutta joutui luopumaan hostellin pidosta kun Egyptiin tuli vallankumous ja turistit häipyivät. Vieläkin monet hostellin pitäjät sinnittelee ja kaipaavat asiakkaita , sen takia hinnat on alhaalla. Hintoja + hostelleja löytyy näköjään ihan google haulla.
Summarum: Jos on joskus ajatellut lähteä Egyptiin ja varsinkin Kairoon katsomaan pyramideja jne, niin mun mielestä nyt on ehdottomasti paras hetki ennen kuin hinnat nousevat (ovat jo nousussa) ja kun ei vielä törmää turistilaumoihin joka paikassa.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.04.2018, 12:22:20 »
PItulo (ja muutkin), mita Kairon aluetta suosittelisit majoitukseen? Jotenkin vaikea hahmottaa keskustaa kartan/kuvien perusteella. Vanhan/historiaallisen Kairon alue vaikuttaa hienolta. Mietin myos ruokapuolta - pohjois-Afrikassa saan aina ruokamyrkytyksen. Olisko mitaan spesifeja ravintoloita, mita suosittelisit?
She rides rollercoasters but never screams

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.04.2018, 12:55:55 »
Menisin myös mielelläni mutta ruokamyrkytys on ilmeisempi kuin terroristi-isku. Kuulemma ripuliin tepsii paremmin paikallinen lääke antinal, mutta kun en tiedä mitä se sisältää niin...

EvaRose

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.05.2018, 10:09:18 »
Itse matkustin Egyptissä viime lokakuussa (Kairo, Luxor, El Gouna) ja tuolloinkin punnan kurssi oli yhtä halpa. Kairossa majoitus on kuitenkin kalliimpaa verrattuna muuhun Egyptiin, koska kaupunki ei ole business-matkailijoiden vuoksi yhtä riippuvainen turismista kuin muu maa.

Itselleni jäi se kuva, että suosituin majoituskohde Kairossa oli Gizan alue kauempana keskustasta. Gizasta löytyvät siis perheille sopivat hotellit palveluineen ja keskustassa on lähinnä hostelleja tai todella kalliita viiden tähden hotelleja. Itse majoituimme Meramees-hostellissa Down Townissa ja sieltä oli kaupat, ravintolat ja egyptiläinen museo ihan kävelyetäisyydellä. Ko. hostelli oli todella turvallisen tuntuinen ja siisti, vähän vanhahtava tosin. Koptiseen Kairoon pääsee Down Townista helposti metrolla ja islamilaiseen Kairoon Uberilla. Gizasta matka on kaikkialle paitsi pyramideille pitkä.

Uber on muuten kaikkein kätevin, helpoin ja halvin tapa liikkua Kairossa. Taksien kanssa joutuu aina pitämään palaverin ennen matkaa ja sopimaan hinnan, joka on poikkeuksetta kalliimpi kuin Uberilla. Kannattaa toki muistaa, ettei paikallisittain kallis ole euroissa kallis.

On todennäköisempää, että matkalla saa mahataudin kuin, että sitä ei saisi. En kuitenkaan usko, että paikallinen ruoka on se asia, jota ensisijaisesti kannattaa vältellä. Uskon itse, että suurin syy taudin saamiselle on paikallinen raha, jota hypistellessä bakteerit tarttuvat todella herkästi eikä aina ole mahdollisuutta pestä käsiä. Hysteerinen ei kuitenkaan kannata olla. Jo mainittu Antinal-lääke auttaa erittäin tehokkaasti. Kyseessä on siis erittäin vahva antibiootti, jonka sisällön voi googlettaa.

Mitä tulee turvallisuuteen, niin itse en tuntenut oloani turvattomaksi hetkeäkään. Paikalliset ovat kuitenkin erittäin avoimia keskustelemaan tyytymättömyydestään nykyistä poliittista ja taloudellista tilannetta kohtaan. Turistipoliisi on erittäin näkyvä viranomainen ja kaikkialla saa varautua näkymään aseistettuja vartijoita. Kairon ulkopuolella turismin lasku on iskenyt kovaa ja turistien huomiosta kilpaillaan.

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.05.2018, 15:05:18 »
Kannattaa buukata huone hostellista ydinkeskustasta lähellä jotain metro-asemaa. Kairon metro toimii hyvin ja sillä pääsee nopeasti moniin nähtävyyksiin. Tykkään kävelemisestä, joten jos buukkaisin huonetta Kairosta niin sekin vaikuttaisi valintaan ovatko nähtävyydet kävelyetäisyydellä majapaikasta.

Metroasema Sadat on niin keskustassa kuin vaan voi olla ja sen ympäristössä on paljon hostelleja. Tosi lähellä on Egyptiläinen museo ja jos puhtia riittää niin voi kävellä sillan yli Gaziran vehreällä saarelle tai ihan Zamalekin kaupunginosaan, jossa asuu paljon länsimaalaisia ja siellä on paljon kivoja butiikkeja. Niilin rantabulevardi on lähellä, siellä voi istuskella ja nauttia maisemista. Edellä mainittu Meramees on lähellä Sadatia, hyvä sijainti.

Lähellä ydinkeskustaa on myös Ataban metroasema. Olen muutaman kerran kävellyt sieltä Al-Azhar katua pitkin Khan el-Khalilin bazaariin ja islamilaiseen Kairoon. Ataban hostellit ovat varteenotettava vaihtoehto verrattuna luullakseni vähän kalliimpiin ydinkeskustan hostelleihin.

Gizaan en menisi asumaan. Siellä ei ole muuta nähtävää kuin pyramidit ja sfinksi ja se on todella kaukana kaikesta muusta. Sinne voi mennä omatoimisesti metrolla + kävellen, mitä en suosittele, uuvun pelkästä ajatuksesta (!) tai hostellin järjestämällä retkellä (suosittelen, pääsee helpommalla).

Mielestäni ruokamyrkytyksestä puhuminen on liioittelua. Olen matkustellut pitkin ja poikin Egyptiä  parikymmentä vuotta ja asunut Kairossa eikä minulla ole ollut kertaakaan ruokamyrkytystä. Ensimmäisellä käyntikerralla sain kaksi päivää kestäneen ripulin ja toisella kerralla sama toistui. Sen jälkeen minulla ei ole ollut minkäänlaisia vatsavaivoja vaikka kannan aina mukana Imodium tabletteja. Eli nähtävästi tälle faaraon kiroukselle tulee immuuniksi.

Suosittelen käymistä Felfela nimisessä ravintolassa Kairon ydinkeskustassa. Lisätietoja löytyy kun googlettaa felfela cairo. Olen syönyt siellä monta kertaa. On myös paikallisten suosiossa.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.05.2018, 15:59:17 »
Joo-o, kannattaa varmaan vetää turistiripuliin paikallisia antibiootteja ja tuhota samalla suoliston bakteerikanta. Siinä sivussa sitten voi tuoda tuliaisena jonkun kivan superbakteerin. Jos ei maha/kuuppa kestä ajatusta turistiripulista, kannattaa varmaan jättää reissut tekemättä.

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.05.2018, 23:07:59 »
Palaan vielä tähän ruokamyrkytys ja ripuli asiaan. Mielestäni ei missään tapauksessa kannata jättää matkustamista itseään kiinnostavaan maahan ainakaan ripulin  pelosta.
Ruokamyrkytyksen voi saada ihan missä tahansa, jopa täällä Suomessa. Minulla on siitä omakohtaista kokemusta. En ollut vielä silloin käynyt kertaakaan Egyptissä. Teimme sen aikaisen poikakaverini kanssa uunimakkaraa (Sininen lenkki! juu, hah hah) .Syönnin jälkeen ,about 5 tuntia, yöllä mahani turposi palloksi ja minulle tuli hengitysvaikeuksia, hengitys oli pelkkää rohinaa. Ei muuten ollut ripulia. Seuraava päivä menikin sitten kirurgisessa sairaalassa. Onneksi ei henki lähtenyt.
Sen kokemuksen jälkeen kaikki parin päivän turistiripulit ovat olleet pelkkää hyttysen ininää. Hyttysestä tuleekin mieleen, että Egyptissä ei ole laisinkaan malariaa kuten muualla Afrikan , Saharan eteläpuolisissa maissa (osia Etelä-Afrikkaa lukuun ottamatta)  ja malariaa esiintyy myös paljon monissa Aasian maissa.
Culture olisi voinut ilmaista asian ystävällisemmin mutta olen samaa mieltä, ettei kannata syödä antibiootteja pelkän ripulin takia.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.08.2018, 15:18:19 »
Hupsuja kysymyksiä asiantuntijalle, paljon pitää olla vaihtoaikaa, että ehtii nähdä pyramidit?

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.08.2018, 14:44:34 »
Wellu, kysymyksesi ei ole hupsu enkä minä ole asiantuntija tässä asiassa koska en ole koskaan vaihtanut Kairon kentällä mennäkseni suoraan johonkin toiseen maahan. Toisaalta minulla on jonkin verran kokemusta Kairon lentokentästä ja Kairon liikenteestä.

Ytimekäs vastaus kysymykseesi, kuinka paljon pitää olla vaihtoaikaa, että ehtii nähdä pyramidit, on että RUTKASTI. Pyramidit ovat täysin vastakkaisella puolella Kairoa kuin lentokenttä. Arvioni mukaan välimatkaa on noin 40 km. Suomessahan tämän matkaa ajaa noin puolessa tunnissa mutta Kairossa liikenne on täyttä kaaosta. Autoja on miljoonia. Liikennevaloja on harvassa ja nekään harvat eivät toimi tai jos toimivat niin niistä ei välitetä. Olen istunut monta kertaa yksityisautossa tai taksissa Kairossa ruuhka-aikaan. Muutaman kilometrin matkaan on voinut mennä lähes tunti kun liikenne on ihan jumissa.  Eli riippuu hyvin paljon ajasta, milloin on liikenteessä Kairossa, varhain aamulla tai yöaikaan liikenne sujuu paremmin, silloin ajoaika kentältä pyramideille voisi olla jontain plus/miinus 1,5 tuntia suuntaansa. Harmi, ettei nopeaa ja hyvin toimivaa metroa ole vielä rakennettu lentokentälle asti. Tästä johtuen ainoaksi vaihtoehdoksi jää napata taksi lentokentältä mennäkseen pyramideja katsomaan.

Mielestäni oleellisempi asia on , että oletko huomioinut viisumin. Eli voidaksesi lähteä Kairoon "seikkailemaan" tarvitset joko transit-viisumin tai viisumin, jonka voi ostaa saapuessa Kairon lentokentälle. Tämä jälkimmäinen maksoi viime vuonna USD 25 mutta olen kuullut hinnan nousseen 60 dollariin.... pitää itsenikin selvittää asiaa kun pelkistä huhuista kyse ja kun olen lähdössä Kairoon lokakuussa. Viisumin ostosta kentällä sen verran, että kannattaa varata mukaan dollareita ja maksaa tasarahalla. Luottokortit ei käy. Joiltain on hyväksytty maksuksi euroja, joiltain taas ei. Viisumissa lukee (on lukenut) USD 25, joten itse olen aina maksanut dollareilla. Transit-viisumista kannattaa kysyä lentoyhtiöltään tai Egyptin suurlähetystöstä.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2018, 21:30:57 kirjoittanut pitulo »