Vakituinen työ ja matkustelun into..

(Luettu 4491 kertaa)

Lauraaa

• Aloittelija
    • Profiili
Vakituinen työ ja matkustelun into..
« : 20.01.2017, 18:06:39 »
Tässä ajattelin, että olisiko tästä foorumista apua tai neuvoja liittyen aiheeseen. Olen ollut n. 5kk työssäni osa-aikaisena työntekijä. Kysäisin tänään päälliköltä että miten firma suhtautuu lyhyehkön (tyyliin 1kk) palkattoman vapaan anomiseen, ja vastaus oli jotakuinkin että "ei hyvin, tuskin myöntäisi". Tai noh, sanoi hän että varmaan onnistuisi jos saan itse hankittua itselleni tuuraajan jostain toisesta työntekijästä. Mutta varmaan monelle aika hankala lupautua monen kuukauden päähän tekemään minun vuoroni. En tiedä onko tyhmää, mutta tuli ihan kamalan epätoivoinen olo :D Hirveä hinku matkustella, mutta rahaakin pitäisi jostain saada säästettyä. Ainoat pidemmät lomat ilmeisesti kesäloma. Olen jo pitkään miettiny että onko olemassa jotain työtä, tai onko joku jopa sellaisessa, missä helposti palkaton vapaa myönnetään. Tai niin että tekee töitä tietyn ajan, ilmoittaa että ei seuraavaan pariin kuukauteen pysty tekemään vuoroja, lähtee reissuun ja sitten palaa taas työn pariin. Vai onko tuollainen tilanne vain villi unelma?

Jos joku on joskus ollut samassa tilanteessa ja/tai löytänyt siihen ratkaisua, niin olisi kiva kuulla kokemuksia :)

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Vakituinen työ ja matkustelun into..
« Vastaus #1 : 20.01.2017, 19:04:41 »
Ei varmaan hirveän montaa työnantajaa ole, jotka suhtautuu suopeasti 5 kk:n jälkeen anottaviin lomiin, kun ihan normaalistikin uudessa työssä usein on se, että aluks mennään jopa vuosi ilman lomia. Itse olen valtiolla suurella työnantajalla ja meillä on ollut melko myönteinen suhtautuminen kaikkeen, mutta se on iso talo ja yhden ihmisen puuttuminen ei maata kaada ja poissaolevat voidaan paikata osittain vasta valmistuneilla jne. Olen ollut kaksi kertaa vuorotteluvapaallakin ja se on meillä lähinnä ilmoitusluontoinen asia. Mutta siitä olen silti aika varma, että jos uusi ihminen alkaa kysellä lomaa ihan vain siksi, koska pitää päästä maailmalle, niin suhtautuminen olis toista.

Osahan tekee kausitöitä, eli töitä, mitä on esim. paljon kesällä ja talvella ei lainkaan tai toisinpäin. Ensi talvena kannattaa vaikka hakeutua Lappiin hiihtokeskuksiin ja lähteä kesäksi reissuun ja hakea Lappiin taas syksyllä. On myös töitä, joista voi sanoa itsensä irti ja aina pääsee takaisin. Mun kaveri esim. tekee töitä laivoilla ja on aina päässyt uudelleen töihin kun on kysynyt. Vaihtuvuus on noissa töissä aika suurta. Mutta näihinkin vaikuttaa suhdanteet, että yhtäkkiä se tilanne voi muuttua.

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.01.2017, 21:02:34 »
Jos opiskelu maistuu, niin keikkalääkäriksi vaan :)
Jos ei, niin kausityötä minäkin ehdottaisin.
Pietari vei mennessään.

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.01.2017, 21:09:01 »
Eri vuokrafirmoille tekemään hanttihommia. Tässäkin toki on epävarmuutta, että milloin niitä keikkoja tarjotaan. Itselläni nyt lumihommia ja muuttokeikkoja. Jälkimmäisissä vituttaa se, että niitä tarjotaan vain kuun vaihteessa. Käsilumihommia en edes jaksaisi kuin max pari kertaa viikko.

Naisrambo

• Aloittelija
  • Haaveena/suunnitteilla reissu kaakkois-aasiaan :)
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.01.2017, 22:49:30 »
Vuokratöihin vaikka useammalle firmalle. Keikkoja tulee välillä enemmän ja välillä vähemmän (riippuu paikkakunnasta ja omasta aktiivisuudesta). Lomarahat maksetaan joka tilissä, joten kannattaa osata säästää...
Vapaata voit pitää milloin huvittaa ja miten pitkään haluat.. Suosittelen! :)

Vallisoletana

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 20.01.2017, 22:56:30 »
Omalla kohdalla toiminut parin kuukauden virkavapaa muutaman vuoden välein sekä pidempi opintovapaa. Virkavapaan myöntäminen on tietysti aina työnantajasta kiinni, mutta opintovapaata on lain mukaan pakko myöntää sitä oikein perustein hakeneelle. Sitten vaan verkkokursseja suorittamaan ja esseitä kirjoittamaan palmun alle..
Explore. Dream. Discover. -Mark Twain-

jatsi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.01.2017, 11:42:28 »
Ite olen koulussa töissä, joten lomaa on riittänyt ainakin vielä matkoihin. Tietty jos haluaa useamman kuukauden matkan tehdä niin sitten ei ehkä se oikea paikka, koska koulusta nyt ei voi olla pois kuukausia vaan jossain lomalla.

Tosin on tässä se miinus, että koulujen loma-aikoina on myös kaikki muutkin lomalla, ja hinnat nousee.

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.01.2017, 14:31:08 »
Yksityisyrittäjänä voi myös lomailla kun haluaa (kunhan siihen on varaa koska yllättäen lomailu on tulotonta aikaa). Itse teen (IT konsultoinnin) projektitöitä firmoille ja lomailen noin 3kk vuodesta. En kyllä varmaan palaa enää työntekijäksi, mikäli löydän asiakkaita jatkossakin yrittäjänä.

Aloitin 2008, eli ei tämä nyt ihan uusi harrastus ole. Ja bonuksena on tullut ehdittyä reissata paljon enemmän kuin aiemmin kun olin työntekijä.

2016 taisin olla ulkomailla 9,5 viikkoa ja lisäksi lomailin nelisen viikkoa Suomessa (pääosin kotona, säätäen reissuja ja ihan vain rentoutuen); pääosin kesällä (koska silloin yrityksissä on muutenkin hiljaista) ja ehkä kuukauden muulloin. Välillä olen myös tehnyt töitä etänä ulkomailta, esim 2-4 vk Japanista 2013, Madeiralta 2014, ja Teneriffalta 2015. Viime vuonna en vaivautunut - oli mukavampi olla ulkomailla ihan puhtaasti lomalla. Saa nähdä mitä tänä vuonna käy, en oleta kovin isoa eroa.

Lauraaa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.01.2017, 17:48:30 »
Kiitos kaikille vastauksista! :) Vuokratyöfirmoihin keikkatyöläiseksi on kyllä kieltämättä käynyt mielessä, vaikka siinäkin on tottakai olemassa se vaara ja epävarmuus että tarjotaanko töitä. Voisi tosiaan olla fiksua olla muutamassa eri paikassa keikkatyöläisenä. Olen itseasiassa sivutoiminen pienyrittäjä, mutta vielä hommia ei niin paljon ole että uskaltaisi jättäytyä nykyisestä työstä. Mutta ehkä näistä asiallisista vastauksista rohkaistuneena löydän itselleni sen sopivan kultaisen keskitien !

Kokkelis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 24.01.2017, 01:05:58 »
Vuokratyöstä sen verran, että kannattaa myös se pitää mielessä mikä maan taloustilanne on. Oon ite kuukausipalkkalainen alalla x, mutta teen toiseen firmaan (saman konsernin alla) vuokratyöntekijänä töitä. Nyt kun tää asiakasfirma on alkanu säästölinjalle niin luonnollisesti vuokratyöntekijöitä käytetään sijaistuksissa paaaljon vähemmän. Hyvä siis firman omille osa-aikaisille että saavat töitä, mutta luo entistä enemmän epävarmuutta vuokratyöntekijöille. Toki tilanne vaihtelee eri aloilla paljon, mutta tässä yksi näkökulma.  Suosittelen ihan varmaa vakituista työpaikkaa, alkuun joutuu olla ilman lomia mutta ajan myötä on mahdollista varmasti tehdä ylitöitä jotka yhdistelee lomiksi mikäli firman puitteet antaa myöten. Tai jäädä palkattomille jaksoille. Siten pääsee aina varmasti takasin sorvin ääreen kun on tarve  :) Tämä siis vain oma mielipide.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #10 : 24.01.2017, 18:32:43 »
Minulla on takana pitkä työura samassa konsernissa ja irtisanominen olikin aluksi shokki, mutta lopunkaiken osoittautui onnenkantamaksi. Olen (pätkä)työllistynyt rekrytoinnin kautta. Nykyisin tuttu työnantaja kutsuu minut tarvittaessa töihin. Välillä olen töissä tienaamassa reissurahoja, välillä vapaalla ja reissussa, sopii minulle mainiosti. Viime vuonna olin ulkomailla yhteensä laskien kolme kuukautta. En toki suosittele tätä nuorelle, pitäähän ne eläkerahatkin itselleen tienata. Reissata ehtii myöhemminkin.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

marika_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 31.01.2017, 09:25:49 »
Valtiolla ainakin toistaiseksi hiukan enemmän vuosilomaa kuin muualla (6vk vuodessa) ja ainakin meillä suhtaudutaan ihan suopeasti, vaikka tuosta pitäisi kesällä vaan 2vk ja loput 4 vaikka talvella. Toki jos tuota enemmän haluaa matkustella, niin sitten pitää hakea virkavapaata, tehtävästä ja työnantajasta riippuen sitten kuinka helposti sitä saa.

Pk-seudulla muuten Seure tarjoaa keikkaa lastenhoitajana ja koulunkäyntiavustajana ja kun opiskellessa tein näitä, niin keikkaa olis riittäny niin paljon kun ois halunnu tehdä (koska kouluissa ja päiväkodeissa sairastellaan paljon).

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 31.01.2017, 10:47:10 »
Aloittaja ei yhtään kommentoi, minkätyyppisestä duunista on kyse, joten tässä kaiketi painottuvat yleiset asiat kuten työssä viihtyminen, työn yleisen status, palkkataso ja se, kuinka helppoa vastaava työ olisi löytää uudelleen. Jos työ on hyvä, viihdyt siinä ja saat ok korvauksen eikä työtä olisi helppo saada uudestaan, 5kk on aika lyhyt aika lähteä hakemaan erivapauksia. Eli tee hommia vähän aikaa ja kysele sitten uudestaan. Jos taas homma ei ole kultakaivos ja muutoinkin jotain tyyliin blokkarikeikkaa baarissa niin sellaista varmasti löydät jatkossakin joten ei muuta kuin tien päälle.