Tokion lähiseutu

(Luettu 15003 kertaa)

Maddiska

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Tokion lähiseutu
« : 23.01.2017, 19:02:23 »
Hola jälleen!

Reissu lähenee kovaa tahtia ja pitäisi alkaa jo vähän suunnitella tekemistä. Kysymys kuuluukin seuraavasti;

koko kahta viikkoa tuskin jaksaa pyöriä tupaten täydessä Tokiossa ja välillä olisi ihanaa käydä vähän rauhottumassa, joten nakelkaahan vikkejä Tokion lähiseudulla olevista upeista pikku kylistä. Mielellään noin tunnin tai parin päässä Tokiosta, jossa voisi olla jotain ihania kylpylöitä ja kauniita puistoja.
Tekevälle sattuu ja kotonakin kuolee. Jopa todennäköisimmin.

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Tokion lähiseutu
« Vastaus #1 : 23.01.2017, 20:16:47 »
Itse en tykkää suurkaupunkivilinästä, mutta Tokiossa ei yleensä tule kovin helposti angstia, koska puistoja ja rauhallisia alueita on niin paljon.

Joka tapauksessa yksi kiva retkikohde on Kamakura, jossa Kotokuin temppeli ja buddha. Siitä voi jatkaa loppupäiväksi Enoshiman saarelle. Hienoja maisemia, meri, hyviä ruokakojuja ja Fuji näkyy saarelle. Viikonloppuisin voi olla aika ruuhkainen kohde, mutta silti hieno.

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 24.01.2017, 00:03:28 »
Itsellä sama juttu, paitsi että Tokioon on varattu vain viikko, jolloin yksi-kaksi kaupungin ulkopuolista kohdetta ois aika jees.

Itse kun olen tutkinut aluetta, niin Tokion pohjoispuolella jonkinmoisen junamatkan päässä on Nikko, pieni kaupunki, paljon temppeleitä, lähistöllä metsää, vuoria, järvi ja vesiputouksia. Mutta en ole (vielä) käynyt, joten osaan vain heittää paikan nimen tässä :D Muita, mitä olen tutkinut on Hakone ja Fuji Five Lakes, kumpikin ilmeisesti varsin suosittuja pikkukohteita ja niistä on hyviä näkymiä Fuji-vuorelle, jos ei ole pilviä.

Tässä vähän linkkiä:

Nikko: http://www.japan-guide.com/e/e3800.html
Hakone: http://www.japan-guide.com/e/e5200.html
Five Lakes: http://www.japan-guide.com/e/e6900.html

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.01.2017, 07:13:30 »
Jos Totoro ja muut Miyazakin elokuvat uppoaa, niin Ghibli -museum on mukava (puoli-)päiväretki hiukan syrjempään ytimestä. Reilun viikon jaksaa Tokiossakin ongelmitta, mutta kannattaa tosiaan keksiä jotain muutakin sen ohelle kahden viikon reissulla.

Vai onko jo myöhäistä? Pitäisi olla ajoissa liikkeellä.  http://www.japaninspesialisti.fi/ghibli/

lottimus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • watia.fi
« Vastaus #4 : 24.01.2017, 11:49:29 »
Edellämainittujen lisäksi suosittelen myös Kawagoe-nimistä Edo-kauden kylää vain puolen tunnin matkan päästä Ikebukurosta. Tässä mun kokemuksia sieltä ja ohjeet miten sinne löytää: http://www.watia.fi/kawagoe-paluu-edo-kaudelle/

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.01.2017, 12:04:28 »
Itse kun olen tutkinut aluetta, niin Tokion pohjoispuolella jonkinmoisen junamatkan päässä on Nikko, pieni kaupunki, paljon temppeleitä, lähistöllä metsää, vuoria, järvi ja vesiputouksia. Mutta en ole (vielä) käynyt, joten osaan vain heittää paikan nimen tässä :D Muita, mitä olen tutkinut on Hakone ja Fuji Five Lakes, kumpikin ilmeisesti varsin suosittuja pikkukohteita ja niistä on hyviä näkymiä Fuji-vuorelle, jos ei ole pilviä.

Nikko on loistava paikka ja onnistuu päiväreissuna Tokiosta, tosin jos haluaa tsekata sekä kaupungin temppelit että ympäröivää luontoa, tulee aika pitkä päivä, koska luontokohteisiin on vielä jonkunmoinen matka bussilla. Jos paikka tuntuu yhtään kiinnostavalta, kannattaa harkita yöpymistä.

Hakonen olen onnistunut välttämään, joten en osaa kommentoida sitä paljoakaan, Fujin ympärillä muutenkin on kyllä kaikenlaista. Sielläkin tosin ainakin osa paikoista tai aktiviteetista taitavat huutaa vähän yöpymistä. Mainittu Kamakura taas on helppo päiväreissu jossa voi jäädä aikaa muuhunkin.

Yksi lähikohde josta ei tosin myöskään ole henk. koht. kokemusta voisi olla Karuizawa: http://www.japan-guide.com/e/e6030.html

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 24.01.2017, 21:00:13 »
Mua askarruttaa kaikissa näissä kohteissa (jotka ovat vähänkään syrjemmässä pääreiteistä) että miten ihmeessä siellä pärjää kun ei osaa japania. Junat vielä jotenkuten menettelevät, mutta bussien käyttö (esim. Nikkon alueella) hieman hirvittää, kun pitäisi osata mennä oikeaan bussiin ja jäädä oikealla pysäkillä pois jne.  Nikkon alueen busseista on kyllä englanninkieliset sivut*, mutta jotenkin ne vaikuttavat vähän vaikeaselkoisilta. Että miten sitä sitten oikeasti paikan päällä pärjää  :D

* http://www.tobu-bus.com/en/nikko/

lottimus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • watia.fi
« Vastaus #7 : 24.01.2017, 21:57:56 »
Mua askarruttaa kaikissa näissä kohteissa (jotka ovat vähänkään syrjemmässä pääreiteistä) että miten ihmeessä siellä pärjää kun ei osaa japania. Junat vielä jotenkuten menettelevät, mutta bussien käyttö (esim. Nikkon alueella) hieman hirvittää, kun pitäisi osata mennä oikeaan bussiin ja jäädä oikealla pysäkillä pois jne.  Nikkon alueen busseista on kyllä englanninkieliset sivut*, mutta jotenkin ne vaikuttavat vähän vaikeaselkoisilta. Että miten sitä sitten oikeasti paikan päällä pärjää  :D

Ei mitään hätää. Aina ei ole yhteistä kieltä, mutta japanilaiset ovat todella avuliaita ja ystävällisiä. Paikannimetkin lausutaan lähes samalailla suomeksi kuin japaniksi, joten nousevalla intonaatiolla voi aina kysyä, onko tämä nyt oikea paikka tai meneekö tämä nyt oikeaan suuntaan. Uskon myös, että varsinkin jos tossa vähän keväämmällä oot menossa, niin siellä on paljon muitakin länsimaalaisia,  joiden kanssa pähkäillä yhdessä. ;-)

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.01.2017, 00:11:04 »

* http://www.tobu-bus.com/en/nikko/

Japanilaisilla on kyllä oma tyylinsä esittää asiat nettisivuilla, mutta kyllä siihen tottuu. Samoin google-kääntäjän kääntämien sivujen käyttöön. Kun olen muutaman kerran Japanissa ravannut (en tosin tarpeeksi kieltä oppiakseni), viime vuosina ehkä suurin muutos mitä olen huomannut englanninkielisessä informaatiossa isojen kaupunkien ulkopuolella. Ainakaan yhtään matkailijaa kiinnostavissa kohteissa joutuu aika harvoin tilanteeseen että englanninkielisiä kylttejä tai vastaavia ei ole. Tosin aika usein kaikki on myös kiinaksi ja koreaksi ja joitain näyttötauluja voi joutua tuijottamaan aika pitkään ennen kuin ymmärrettävä kieli löytyy. Nikkokäynniltä aika monen vuoden takaa muistan että jotain bussipysäkin aikataulua joutui hetken verran tulkitsemaan, mutta perille silti päästiin. Nykyään jos on netti ja puhelimen kartat ja gps koko ajan käytössä, asiat ovat oikeastaan liian helppoja ja totaalisen hukassa olon kokemus saattaa jäädä välistä :)

Neuvoja kysyessä kannattaa muistaa että monien japanilaisten englannin kirjallinen taito on paljon parempi kuin suullinen. Ja pikkukaupungeissa kannattaa yleensä ensimmäisenä etsiä yleensä rautatieaseman yhteydessä oleva turisti-info. Yleensä niistä saa vähintään englanninkielisen kartan johon on merkattu oleelliset paikat kaupungissa tai kylässä. Ja jos jonkun oppaan tai sivun neuvon mukaan menet johonkin paikkaan, tuskin olet ensimmäinen kielitaidoton turisti siellä. Joistain opastuksista ja neuvoista huomaa selkeästi että ne on kirjoitettu kun on huomattu ummikkoturistien tehneen jotain tyhmää tai väärin. Vähääkään isommissa paikoissa kaikki yleisimmät mokat on todennäköisesti jo koettu.

kasasagi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.01.2017, 13:22:26 »
Maddiska: jos päätit että et käy Kiotossa niin kannattaa käydä Kamakurassa.

hard: Nikkon busseissa oli info-TV:t, joissa pyöri seuraavan pysäkin tiedot englanniksi, kiinaksi ja koreaksi.

Liito

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.01.2017, 15:31:55 »
Izun niemimaalla sijaitseva kuuman lähteen päälle rakennettu Tatsuta Ryokan puolihoidolla oli elämys. Upeat puitteet, huone, palvelu, ruoka sekä yksityisiä kylpytiloja. Tuolla kun hengasi yukata päällä pari päivää niin oli kuin uudestisyntynyt ihminen. Oltiin ainoat länkkärit. 
http://www.tatsutaryokan.jp/

Hakone taas oli tuon jälkeen vähän liian täysi, mutta hissi tulivuorelle oli tietysti omanlaisensa kokemus.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2017, 15:35:03 kirjoittanut Liito »

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.01.2017, 19:48:03 »
Ito ja sen ympäristö oli kiva rauhoittumispaikka Nagoyan ja Tokion välissä, kivat rantamaisemat, sammunut tulivuori ja sen purkauksen jäljet. Ei hirveästi turisteja ja Itosta löytyi edullinen ryokan.

KooCee

• Reissaaja
  • Taas reissataan...
    • Profiili
« Vastaus #12 : 28.01.2017, 10:25:32 »
Suosittelen tsekkaamaan Odawara alueen, hieno kaupunki ja linna.
Odawara asemalta pääsee myös helposti bussilla Hakone alueen jossa paljon kuumia lähteitä, jokaisella majoituspaikalla käytännössä omat Onsenit.

ristiriita

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 29.01.2017, 00:02:26 »
Ekalla reissulla kävin itse tsekkaamassa Takao-vuoren, jota ehdottomasti suosittelen. Sesonkiaikana tosin on kuulemma tosi täysi, enkä tiedä onko silloin kuinka nautinnollinen kokemus. Ens kesän reissulla suuntaan Tokiosta päiväreissuille Mitake-vuorelle, Nikkoon, Kamakuraan ja Sayama Hillsiin, kandee tsekata noi!

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 05.08.2017, 17:12:46 »
Itse kävin myös Takao-vuorella ja se kyllä oli hieno paikka. Sinne kannattaa mennä arkipäivänä, koska se on suosittu viikonlopun piipahduspaikka paikallisille. Menomatkalla kannattaa mennä asemalla ajoissa jonottamaan junaa, että saa istumapaikan. Ettei joudu seisomaan pitkää matkaa. Kannattaa ostaa automaatista sellainen yhdistelmälippu, joka sisältää niin junamatkat kuin myös siellä vuorella olevan junan, ei tarvitse sitten siellä perillä ostella lippuja ja tulee halvemmaksi kun ostaa kimpassa.

Kävin myös Karuizawassa (n. tunti Shinkansen-luotijunalla), siellä on valtava outlet-keskittymä, vanhakaupunki, vesiputous ja ennen kaikkea Usui Pass -näköalapaikka korkealla vuorella, mistä näkee sitä kaunista vuoristoa todella pitkälle. Siellä vuorella on myös luontopolku ja lähellä on yksi temppeli. Itse menin taksilla sinne ylös (pari kilsaa, eli ei maksanut juuri mitään) ja kävelin alas metsän halki alamäkeä. Sinne huipulle menee myös retrobussi, jolla pääsee edullisesti kulkemaan. Jos menee taksilla kannattaa tulostaa paikan japaninkielinen nimi paperille ja näyttää sitä kuskille, siellä kun ei juurikaan osata englantia  :)

Lisäksi kävin Odawarassa (joku 40 minuuttia Shinkansen-luotijunalla), siellä on hieno linna puistoineen ja muutenkin kiva pikkukaupunki. Ja sieltä käsin mennään Hakoneen junalla, se vuorille menevä juna on melkoinen elämys - ajaa maksimissaan 30 km/h jyrkkää kiemurtelevaa rataa ylös vuorille kauniiden maisemien halki.