Ensimmäinen rinkka reppureissulle! Osprey Kyte 66 W?

(Luettu 4500 kertaa)

millawa

• Aloittelija
    • Profiili
Eli olen suunnittelemassa ihka ensimmäistä reppureissuani ja kokemattomana tulin kyselemään teiltä mielipiteitä/ kokemuksia hyvästä rinkasta.

Mitä ominaisuuksia rinkassa kannattaa olla?

Kaksi-kolme kuukautta olisi tarkoituksena olla tien päällä. Suuntaa en ole vielä päättänyt. Niin ja olen n. 160 cm pituinen nainen.

Riittääkö tuollainen n.60 litran reppu vai kannattaako ottaa suurempi? Isompaa reppua jaksaisin  varmasti kantaa, mutta ehkä mukavempaa liikkuvuuden nähden kantaa kevyempää reppua. Toisaalta näin vasta reissua suunnitellessa tuntuu mukaan tulevan hirveästi kamaa, kun tottunut pakkaamaan varalle mielummin vähän yli pienille viikonloppu-reissuillekin  ;D

Nettisivuja tutkailemalla törmäsin Ospreyn Kyte 66 W nimiseen rinkkaan.
https://scandinavianoutdoor.fi/osprey/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/rinkat/kyte-66-2016/

Onko kenelläkään kokemuksia juuri tuosta kyseisestä rinkasta tai merkistä ylipäätään?

Paljon hyvää olen kuullut tuosta merkistä ja muut pallontallaajat taisivatkin ylistää vuolaasti tätä toisessa keskustelussa.

Jos tiedät mitään muita huippu rinkkoja/merkkejä tai jälleenmyyjiä, niin kerro ihmeessä! Vinkit otan ilo mielin vastaan.
Budjetista sen verran kuitenkin, ettei varaa mihinkään yli 250 euron reppuun.  :P

Wiltsu-boy

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ensimmäinen rinkka reppureissulle! Osprey Kyte 66 W?
« Vastaus #1 : 11.02.2017, 23:13:30 »
Hakunappulasta löytyy hyvää infoa, mutta en usko että tarvitset yli 50L rinkkaa ellet sitten oikeesti lähde korpeen ja kannat telttaa ynnä muuta.
Kantsii jättää turha roina kotia, niin ei vituta kantaa sitä selässä kun painaa +15kg...

millawa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.02.2017, 00:24:10 »
Hakunappulasta löytyy hyvää infoa, mutta en usko että tarvitset yli 50L rinkkaa ellet sitten oikeesti lähde korpeen ja kannat telttaa ynnä muuta.
Kantsii jättää turha roina kotia, niin ei vituta kantaa sitä selässä kun painaa +15kg...

Thanks! Tsiigailin jo sieltä. Tosin näytti hieman eriäviä mielipiteitä olevan just tuosta koosta.

Niin ja jos nyt matkan aikana tajuaa unohtaneensa jotain, saa ostettua paikan päältä. Plus tod. näkösesti halvemmalla mitä Suomesta.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2017, 00:25:54 kirjoittanut millawa »

arkienkeli

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 13.02.2017, 09:29:55 »
Nyt siis ihan oikeasti pakkauslista uusiksi! Jos olet lähdössä lämpimiin maihin, on ihan aikuisen oikeasti mikään yli 40 litran reppu LIIAN SUURI. Ymmärrän kyllä, että naisväellä on (mukamas) erilaiset tarpeet, mutta mitä järkeä on esimerkiksi kantaa muovikassillista erilaisia tököttejä paikasta toiseen? Jokunen vuosi sitten kiertelimme vaimoni kanssa akselilla Nepal - Laos - Kambodža - Thaimaa pari kuukautta, minulla oli 33 litrainen (mukana iso digijärkkäri) ja vaimolla 44 litrainen (Osprey Talon, kumpikin). Mutta hänellä oli se kirottu tököttikassi, josta oli reissun lopussa 75% käyttämättä ja heitetiin pois).  Silti nämä meidän pienehköt pakkaukset olivat pienimmästä päästä mitä reissulla nähtiin, kun nuoret raahasivat 1) selässä 80 litran ylitäytettyä rinkkaa 2) etupuolella ylitäytettyä 30 litran päiväreppua 3) kangaskassissa erilaisia eväitä ja pikkutavaroita. Ei olisi tiennyt itkeäkö vai nauraa. Me siis olemme jo yli/alle 60 vuotiaita. Yksinäni olen kiertänyt Lähi-Idässä 24 litran repulla (sisälle mahtuu myös järkkäri ja lähettilaukku/kameralaukku), yhteispaino 7 kg, Burmassa 32 litran repulla (kaksi järkkäriä), Kiinassa & Tiibetissä 32 litran repulla (iso videokamera), Nepalissa 32 litran repulla (iso järkkäri ja 3 optiikkaa, varakamera & salama). Kiinassa ja Tiibetissä kiertelimme 5 lapsen kanssa ja meillä oli vain 24-32 litran päiväreput ja yksi (1) 55 litran yhteinen reppu, josta puolet tilasta vei tyttären varainsuliinit styroksilaatiokossa. Nämä siis vain esimerkkinä siitä että tavaraa EI TARVITA 50 litraa, 60 litraa tai 80 litraa, kun mukana ei ole telttaa, makuupussia ja untuvatakkia.

Joku max 40 litran reppu tarkoittaa myös sitä, että pakaasi kulkee lennoilla käsimatkatavarana, samalla karsiutuu turhat tökotit matkasta (niitä saa ostettua joka paikasta pienissä purkeissa). Siis keveitä, helposti kuivuvia monikäyttöisiä vaatteita, vähän. Yhdet kengät ja lipokkaat. Kietaisuhame. Ei läppäreitä.

SAE:n alueella pärjäisin hienosti 24 litran repulla (ilman kameroita ainakin), jotkut matkustavat siellä pelkällä olkalaukulla. Sitäpaitsi matkailu ei nykyaikana ole avaruusmatkailua, vaan joka paikasta saa ostettua juuri sen tavaran, minkä siellä tarvitsee, halvalla. Eihän ihmiset siellä muuten voisi elää. Kun ei enää tarvitse, voi antaa pois.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.02.2017, 10:33:48 »
Mä taas olen sitä mieltä, että 60 litrainen ei ole missään nimessä liikaa mutta tuosta isompaa ei kannata hankkia. En oikein ymmärrä, mikä itseisarvo se mahdollisimman pieneen reppuun mahtuminen on. Ennemmin isompi rinkka jonka voi säätää pienemmälle tavaramäärälle kuin pullukaksi pakattu pieni rinkka. Kun kyseessä on ensimmäinen reppureissu niin ei oikein voi tietää millainen pakkaaja on, mitä vaatteita käyttää,mitkä kamppeet on reissussa ne parhaimmat, toimivimmat ja lempparit.  Munkin on hyvä täältä huudella, että nelkyt litraiseen mahtuu ihan hyvin. No niin mahtuu, mutta mä olenkin reppureissannut ja tiedän mitä tarvitsen reissussa ja mitä en. Se on se kokemus ja kantapää, jotka opettavat. Nyt olen oppinut, että pakkaan noin viikon vaatteet ja pyykkään. Ja että kotoa otetaan mukaan kaikki tökötit ja muut tarpeelliset, ne paikan päältä ostetut shampoot eivät ole yhtään sen kevyempiä kuin Suomesta hankitut ja samalla tavalla niitä kannetaan mukana paikasta toiseen.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.02.2017, 13:38:43 »
Kun tulin tälle foorumille vuosia sitten, huutelin rinkan perään Etelä-Euroopan reppureissua varten. Päädyin ostamaan Deuterin Futura pro:n (en nyt muista suoraan että oliko 34 vai 40 litraa) ja se meni juuri myös tiukempien halpalentoyhtiöiden käsimatkatavarana. Oli kivan kokoinen ja sinne mahtui 10 päivän tavarat sekä takaisin tullessa muutama pullo tuliaisia.

Silloinen tyttöystävä osti itselleen "varmuuden vuoksi" 80l retkirinkan ja pakkasi sen suhteessa yhtä täyteen kuin minä omani.

Arvata saattaa, että kumpaa näistä kannoin valtaosan matkaa, etenkin sen jälkeen, kun hän huomasi minun oman olevan paljon miellyttävämmällä kantolaitteella.

Tarinan opetus tässä on, että kannattaa ostaa sopivan kokoinen rinkka niin se pysyy myös niin kevyenä, että se selässä jaksaa seikkailla.

Itselleni reissaamisen alkumetreille pakkaamisen ja laukkujen osalta auttoi ja antoi ajattelimisen aihetta http://www.onebag.com/ , vaikka kaikkia niiden ideologiaa en allekirjoita.

Mä taas olen sitä mieltä, että 60 litrainen ei ole missään nimessä liikaa mutta tuosta isompaa ei kannata hankkia.

Tämän kyllä allekirjoitan myös, mutta riippuu niin henkilöstä ja olosuhteista, että onko tuo numero 40, 50 vai 60.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.02.2017, 13:48:57 »
Oma 2 centtiäni: osta sellainen matkailurinkka/reppu, joka aukeaa kokonaisena auki eikä tollaista kasarivaellusrinkkaa. Esim. tämä: https://scandinavianoutdoor.fi/osprey/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/rinkat/farpoint-55/

Tilaa on mille vaan reppureissulle riittävästi ja toi menee tarvittaessa myös käsimatkatavarana (ei ihan virallisesti, mutta internetin mukaan kenelläkään ei ole ollut koskaan ongelmia) ja pitää sisällään myös kätsän päivärepun. Oikeesti, sä et halua tonkia sieltä rinkan syvyyksistä mitään, kun aina se tarvittava kama on siellä alimpana.

Ja oikeasti sitä kamaa ei tarvitse niin paljoa. Kevyt reppu tuo niin paljon vapautta ja fiilistä siellä reissussa sitten.

viikuna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.02.2017, 17:23:10 »
Liityn muiden vastaajien joukkoon: et tarvitse 60l tavaraa mukaasi.

Minä (160cm nainen) matkustin ennen 65l rinkan kanssa ja voi puuh että oli rasittavaa touhua! Rinkka on todella kömpelö siirreltävä ja sen pakkaaminen/purkaminen raivostuttavaa. Eri asia jos menet vaeltamaan, mutta jos menet reppureissamaan ja liikut tyylillä metro/lautta/bussi/tuktuk ja vähän kävellen, niin ET tarvitse rinkkaa - silloin arvostat eniten kevyttä ja helposti siirreltävää kantamusta (rinkan kantaminen kädessä on vaikeaa jne). Rohkenen väittää, että valtaosa enemmän matkustaneista on siirtynyt pienempään kantamukseen kun sen 65l mukana kantaminen on havaittu vaan niin turhaksi.

Pidemmillä matkoilla vaatteita pitää kuitenkin pestä ja purkit mahtuu pienempäänkin tilaan. Ja tämä on täysin mahdollista vaikka haluaisikin meikata/pukeutua kivasti :) Vaatteet kannattaa valita yhdisteltävyyden mukaan ja kosmetiikka pieniin pakkauksiin.

Itselläni on käytössä 38l Tatonka Flightcase, joka aukeaa kuin matkalaukku. En keksi repusta mitään pahaa sanottavaa, oon ollut enemmän kuin tyytyväinen. Rinkkaan en palaa enää ikinä, ellen nyt vaeltamisesta innostu. Kevyesti matkustamisen tuoma ilo on suuri, ainakin siihen nähden mitä iloa ne ylimääräiset vaatekappaleet tai extrakenkäpari loppujen lopuksi tuo.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.02.2017, 20:22:41 »
Oon päättäny ostaa seuraavaksi jonkinlaisen isofillarillisen slagan rinkan sijaiseksi. Helskutin paljon miellyttävämpi se on keskimäärin vedellä pidempiä pätkiä sitä laukkua perässä, kun kantaa rinkkaa. Ei nyt tietenkään jos on johonkin viidakkoon/vuorille/paratiisirannalle menossa, vaan jos reissu suuntautuu urbaaneihin olosuhteisiin.

Älkääkä hiffatko väärin, käytän himassa reppua päivittäin, mutta täällä se on ison osan ajasta vähintään semityhjä, eli menee vähän niin kuin huomaamatta. Onnekseni naamassa näkyy ajetut reppureissukilometrit jo sen verran, ettei tartte enää katu-uskottavuutta reppureissaajana pönkittää kantovälineillä.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.02.2017, 21:23:41 »
Fishbonelle: samalla ajatuksella mentiin dubaissa perässävedettävällä - ja todnäk viimeistä kertaa ikinä. Urbaaneissa ympyröissä on kuitenkin paljon portaita, mukulakiviä, hiekkaa tms epämiellyttävää joissa reppu olisi paljon miellyttävämpi. Plus ei sellaista täydenpuoleista pikkuvedettävääkään megamukava oli kuljettaa, ei rasitusta tulee kyllä kädelle. Ehkä korkeintaan lentokenttien graniuttistraadat on tollaisella kivempia.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.02.2017, 21:49:38 »
Fishbonelle: samalla ajatuksella mentiin dubaissa perässävedettävällä - ja todnäk viimeistä kertaa ikinä. Urbaaneissa ympyröissä on kuitenkin paljon portaita, mukulakiviä, hiekkaa tms epämiellyttävää joissa reppu olisi paljon miellyttävämpi. Plus ei sellaista täydenpuoleista pikkuvedettävääkään megamukava oli kuljettaa, ei rasitusta tulee kyllä kädelle. Ehkä korkeintaan lentokenttien graniuttistraadat on tollaisella kivempia.

En siis todellakaan ajatellut sellaista laukkua, jossa on ne kolikon kokoiset fillarit pohjassa. Vaan ihan minimissään sellaset rullaluistinten renkaat, eli painavammankin laukun uskaltaa tipauttaa niiden päälle vaikkapa kanttarilta. Ei ne tietenkään umpihiekassa tai -hangessa kulje, mutta ei nyt kuitenkaan jokaiseen hiekanmuruun stoppaa. Portaat ne urbaanissa ympäristössä tollasen kanssa se suurin ongelma on, mutta aika harvassa mestassa niitä nyt ihan loputtomiin reitille osuu.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 14.02.2017, 09:45:49 »

En siis todellakaan ajatellut sellaista laukkua, jossa on ne kolikon kokoiset fillarit pohjassa. Vaan ihan minimissään sellaset rullaluistinten renkaat, eli painavammankin laukun uskaltaa tipauttaa niiden päälle vaikkapa kanttarilta. Ei ne tietenkään umpihiekassa tai -hangessa kulje, mutta ei nyt kuitenkaan jokaiseen hiekanmuruun stoppaa. Portaat ne urbaanissa ympäristössä tollasen kanssa se suurin ongelma on, mutta aika harvassa mestassa niitä nyt ihan loputtomiin reitille osuu.

Okra. Ilmoittele täällä, jos löydät hyvän. mä en oo koskaan nähnyt mitään isopyöräisempiä ratkaisuja. Kuvittelisi, että äkkiä sitä tulee myös kokorajat vastaan, jos aletaan puhua vaikkapa 10cm halkaisijan pyöristä.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.03.2017, 08:57:37 »
Komppausta tuolle, että et todellakaan tarvitse melkein 70 litran reppua. Ospreyn reput ovat kyllä todella hyviä, niistä vaan sovittelemaan se itselle selkään sopiva malli, josko joku olisi just sulle passeli. Pelkän merkin perusteella reppua ei kannata ostaa, koska oman kropan mittasuhteet vaikuttavat kantomukavuuteen kaikista eniten, eli just mulle täydellinen reppu voi olla sun selässäsi ihan kamala. Scandinavian Outdoorilta tai Partioaitasta saat kyllä asiantuntevan myyjän vinkit repun valintaan.

Itse oon reissannut SEA-suunnalla pari kuukautta ihan tyytyväisenä 36 litran repulla ja tehnyt pitkiä reissuja kylmissä oloissa teltta ja paksu talvimakuupussi mukanani 50 litran repulla. Parhaimmat kamamäärän tiivistysvinkit minusta ovat ne, että pidä kaikki kosmetiikka mukana kiinteässä muodossa ja pakkaa mukaan vain välttämätön. Jos mukana pitää lukemista, niin kannattaa käyttää Kindleä tms. lukulaitetta tai lukea vain jotain halpoja pokkareita, jotka voi jättää hyvillä mielin hotellin kirjahyllyyn. Jotain kalsareita ei todellakaan tarvitse olla mukana seitsemää vaihdettavaksi, eikä sukkia viittä paria. Ihmiset pesee pyykkiä myös maailmalla ja likaisten kamojen mukana kantaminen on vain turhauttavaa.

Jos repun laittaa lennoilla ruumaan, kannattaa miettiä myös käsimatkatavaralaukku fiksusti. Itse tykkään Ospreyn Ultralight Stuffbackista, painaa tyhjänä 90 grammaa ja on taiteltavissa nyrkin kokoiseksi nyytiksi. Eihän se kaunis ole, mutta toimiva.

« Viimeksi muokattu: 06.03.2017, 11:36:00 kirjoittanut form »

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 06.03.2017, 09:51:02 »
Mun mielestä myös 60l on aivan liian iso! Itse 6viikkoa olen pärjänny (lämpimissä maissa) 35litrasella repulla, joka tarvittaessa aina menee myös käsimatkatavarana. Eikä sitä olis isompaa tarttenu, vaikka reissu olis pidempi ollu, vaatteista en kaikkia edes käyttäy! Tietty pyykkää joutuu usemaamin, mutta mielummin pyykkään useasti, ku kannan tarpeetonta painoa koko ajan mukana.

Rinkkaa/reppua kannattaa käydä sovittamassa niihen erikoistuneissa liikkeissä. Kannettavuuksilla on eroja. Myös pituudella (lähinnä siis selän pituudella) on väliä siihen, millanen isuu omaan selkään parhaiten. Miesten malleissa myös hartiat isommat, kun naisten, ja nasilta saattaa lipsua pois harteilta herkemmin.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.03.2017, 12:04:16 »
Miesten malleissa myös hartiat isommat, kun naisten, ja nasilta saattaa lipsua pois harteilta herkemmin.

Miesten ja naisten malleissa myös lantiovyön malli on usein ihan erilainen kropan muodosta johtuen ja koska lantioremmi on ihan ykkösjuttu hyvässä kannettavuudessa, niin sovittaminen on monelta osin tärkeää.  :)

Jonesi112

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 07.03.2017, 14:52:22 »
Yhtä en vaihda ja se on Ospreyn Farpoint! Löytyy myäs useampaa kokua.

arkienkeli

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 07.03.2017, 19:12:13 »
Nuista peräkärrylaukuista: hassun oloisia vähintäänkin kahdenlaisissa olosuhteissa: kehitysmaan kuoppaisilla ja paskaisilla kujilla, ja Venetsiassa. Napakan kokoinen reppu on ehdottoman kätevä terveselkäiselle ja -jalkaiselle ihmiselle, sen kanssa liikkuu kuin ilman. Venetsiassa viimeksi ollessa tosin ei ollut reppu matkassa vaan isohko duffelikassi. Sen sai tietysti henskeleillä olalle repun tyyliin, ja kyllä meitä nauratti kun ohiteltiin jekkituristeja Venetsian pääkadulla jossa on parhaimmillaan muutaman kymmenen metrin välein pieni silta portaineen ylitettävänä. Kaksin käsin kiskoivat käteviä rullalaukkujaan porras kerrallaan. Ja noituivat...

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.03.2017, 20:43:51 »
Mietin myös kaikkia mukulakivetyksiä ja jakinkakkaisia hiekkateitä, missä sitä yleensä kulkee ja sitä, että miksi kukaan haluaisi laittaa sen ehkä kaksitoista tai viisitoista kiloa painavan reppunsa sinne maahan perässä hinattavaksi.  :o