Luteiden hävitys reissun päällä?

(Luettu 6001 kertaa)

Chilichili

• Aloittelija
    • Profiili
Luteiden hävitys reissun päällä?
« : 21.02.2017, 00:07:48 »
Moikka!
Aiheesta löytyy vaikka mitä miten hävittää nuo ilkimykset kotoota,mutta reissun päällä noiden tuhoomisesta ei oikee meinaa löytyä mitään.
Tällä palstallakin on jo tästä keskustelua mutta en jaksais lukea 500 sivua löytääkseni vastauksen..
Onks täällä jengillä kokemusta luteista reissussa ja niiden tuhoomisesta reissun päällä? Oon reissussa vielä vajaa puolisen vuotta enkä vastuullisena ihmisenä haluais niitä levittää muualle, löysin muutaman kaverin sängystä, selkä ja kädet ihan täynnä puremia..
Säilyvät vissiin jopa vuoden ilman verta ja muutenkin hankalia otuksia hävittää. Kaikki kledjut vissiin pesuun mutta mites rinkan kanssa, ei se mihinkään pesukoneeseen mahdu...? Ja ite aina tietenkin oon heittäny rinkan kivasti sängylle mun kanssa nukkumaan. Kokemuksia? Kaikki vinkit ja apu otetaan vastaan ja tuhannet kiitokset jo etukäteen vastanneille! :)

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Luteiden hävitys reissun päällä?
« Vastaus #1 : 21.02.2017, 12:32:20 »
Tällä palstallakin on jo tästä keskustelua mutta en jaksais lukea 500 sivua löytääkseni vastauksen..
Onks täällä jengillä kokemusta luteista reissussa ja niiden tuhoomisesta reissun päällä? Oon reissussa vielä vajaa puolisen vuotta enkä vastuullisena ihmisenä haluais niitä levittää muualle, löysin muutaman kaverin sängystä,
Aikanaan Sri Lanka oli täynnä luteita. Siellä oli tapana panna esim punotut puutuolit, joiden kolot olivat luteiden mielipaikkoja, auringon paahteeseen pariksi tunniksi ja se karkotti syöpäläiset.

Pari vuotta sitten tulin Penangin George Towniin illalla ja kaupungissa oli yllättäen massamaratooni ja väkeä niin paljon, että majapaikat olivat täynnä. Jouduin sinänsä nastaan hotlaan, mutta yöllä se paljastui ludepesäksi. Aikaisin aamulla tavaroideni saumojen huolellinen läpikäynti ja seuraavaan hotlaan, missä upotin hyttysverkkoni ämpäriin ja hukutin verkon saumoihin juuttuneet lukuisat pienen pienet luteet. Heidän elämänsä katkesi siihen. Maailma voi toisinaan olla armoton.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 28.02.2017, 19:42:31 »
Osta mustia jätesäkkejä, tunge kaikki kamat sisään (käyttäisin itse ehkäuseampaa pussia, ettei oo ihan täynnä), sulje tiiviisti ja auringonporotukseen koko päiväksi. Ja mieluusti sellaseen paikkaan, johon siis koko ajan paistaa aurinko. Pitäs tulla sellanen kuumuus pussin sisälle, että kuolevat. Tsemppiä. Vittumaisia olentoja ovat.

Chilichili

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.03.2017, 19:09:13 »
Joo, rinkan silitin raudalla kun se kuuöemma liian vaikea pestä ja enpä muutakaan vaihtoehtoa keksinyt tähän hätään, täälläpäin ei kuumaa pesuvettä valitettavasti tunneta joten kaikki kledjut olis pitäny silittää, rauta sen verran kuuma että sen pitäis tappaa kaikki luteet munineen. Pesulassa käytettu vaatteet. Lupasivat silitettynä ja erikoiskäsittelynä takasin jottei luteet pääse leviämään.. Ei kovin silitetyilyä näyttäneet mutta pestyt joo.. Nyt taas ilmestynyt lisää puremia.. P****** sanonpa vaan. Ei kyllä yhtään oo hauska juttu...

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 11.03.2017, 07:57:56 »
Luteet vaatii kuollakseen (munineen) pesun vähintään 52 asteessa, vähintään tunnin verran. Epäilen, ettet mitään tuotetta silittele raudalla tuntia? Pelkkä pesu ei riitä! Eikä välttämättä pesulassakaan käytetä pestessä edes lämmintä vettä! Älä luota siihen, että pesussa ja silityksellä kuolee! Kokeilitko jätesäkki-kikkaa?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 15.03.2017, 09:12:46 »
Chili, missa pain reissaat?

Oma Afrikan-reissuni on muuttunut painajaiseksi. Jo toisella viikolla Jinjassa, Ugandassa, yovyin ludepesassa. Vaihdoin hotellia ja siella (ilmeisesti) sama juttu - tai sitten olin tuonut luteet mukanani (mita epailen, koska toisessa hotellissa luteet iskivat heti, kun olin selkani sankyyn oikaissut). Nyt olen kaksi kuukautta yrittanyt paasta luteista eroon. Tavaroiden konepesu on Afrikassa kaytannossa mahdotonta, koska pesukoneita ei ole. Lilongwessa loysin pesukoneellisen pesulan, mutta siella ei osattu sanoa, minka asteista vetta pesuohjelma kayttaa. Ja siina vaiheessa, kun sanoin taikasanan "bed bug" pyykkejani ei haluttu ottaa kasittelyyn.

Olen yrittanyt pesta vaatteita keitetylla vedella, mutta monesti jopa keitetyn veden saaminen on vaikeaa. Pienilla kattiloilla ja huonotehoisilla keittolevyilla veden keittamiseen menee ikuisuus.

Kiitos tuosta vinkista laittaa tavarat jatesakkiin ja auringon porotukseen. Aivan uusi vinkki.

Olen yrittanyt parhaani mukaan myos suojella hotelleja luteilta, mutta sekin on Afrikassa niin hankalaa. Nyt sankyni jalkojen alla on muoviastiat, joissa on vetta ja pesuainetta. Luteiden pitaisi jaada naihin ansoihin.  Toinen vinkki on teipata sangyn jalat kaksipuoleisella teipilla. Suomessa tata kutsutaan mattoteipiksi ja se on todella tahmeaa. Luteiden pitaisi jaada kiinni teippiin. Afrikassa tallaisesta teipista ei tietenkaan olla kuultu ja voin kertoa, etta tavallinen teippi nurinkaannettyna ei toimi.

Edessa on viela Suomeen paluu. En halua ajatella sita. Toivon nyt vain, etta saan luteet kuolemaan jatesakkitempulla. Onneksi Zimbabwessa aurinko porottaa kirkkaalta taivaalta.

Tasta ludehelvetista olen oppinut sen, etta jatkossa
1) vien matkatavarani kylpyhuoneeseeni tai ripusta naulakkoon
2) nukun aina alasti
3) en sailyta tavaraa yopoydalla

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 18.04.2017, 19:08:57 »
Luteiden tuhoaminen Afrikassa ei onnistunut. Yritin jätesäkkivinkkiäkin, mutta se kaatui siihen, ettei kai ollut tarpeeksi lämmintä ja aurinko paistoi vain osan päivästä, ennen kuin pilvistyi.

Suomessa pari yritystä tarjoaa matkatavaroiden puhdistusta tuholaisista. Turussa Antitec käyttää kaasutusta ja Helsingin Malmilla Rentokil  pakastusta. Kumpikin palvelu maksaa 150 - 200 euroa. Omat matkavarani olivat Rentokilin pakastuskontissa. Tai siis matkatavaroista ne, jotka kestävät pakastuksen...

Eilen otin esiin matkalla olleen miniläppärin ja tietokoneen. Kopioin ja editoin kuvia kaikessa rauhassa. Kesken prosessin alkoi kutittaa. Kun laskin housut kinttuihin, näin polvitaipeeseen nousseen punaisen näppylän.

Pakkasin koneen ja kameran muovipusseihin sekä tuolin jolla olin istunut jätesäkkiin ja vein ne kellariin. Päälläni olleet vaatteet laitoin pesukoneeseeen.

Nyt kauhulla odotan, heräänkö jonain aamuyönä kutinaan.

Lähitapiolan (koti)vakuutus ei korvaa hyönteisten aiheuttamia tuhoja. Miten muissa vakuutusyhtiöissä?