Matkustus Espanjassa, juna vai bussi

(Luettu 19810 kertaa)

Hely

• Reissaaja
    • Profiili
Matkustus Espanjassa, juna vai bussi
« : 09.03.2017, 19:01:25 »
Hei, eka kertaa Barcelonaan ja Valenciaan,
Kertokaa vinkkejä, jos olette kulkeneet
 Barcelonasta Valenciaan
ja sieltä  etelään eli Malagaan tai Fuengirolaan,
 Junalla, Bussilla?
etsinnässä mukava, edullinen hotelli pariksi yötä Valenciassa, ennenkaikkea hyvä sijainti olisi tärkeä.
Kaikenlainen tieto tarpeen:
Mimmonen reitti? Valenciasta Malagaan, miten helpoiten? Hinta ei niinkään nyt ratkaise, koska lienee ainoa kerta.
Pääseekö suoraan? Juna, bussi ? Aikaa on.
Hintoja, miten mahdolliset alennukset saa...
jne.
Ymmärsin, että Barcelonasta on Valenciaan hyvät yhteydet bussilla?

Kiitos etukäteen.

manok

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkailua pilke silmäkulmassa http://auringonalla.pallontallaajat.net/
Vs: Matkustus Espanjassa, juna vai bussi
« Vastaus #1 : 09.03.2017, 19:27:57 »
Yksinkertainen googletus, Barcelona-Valencia bus kertoi heti, että välin voi kulkea bussilla hintaan 8 Euroa. Tiedot juna-aikatauluista ja hinnoista löytyvät Renfen sivuilta.

Suunnaton

• Aloittelija
    • Profiili
    • Suunnaton-matkablogi
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 10.03.2017, 10:09:33 »
Barcelonasta tosiaan pääsee helposti bussilla Valenciaan. Valencian bussiasema ei sijaitse ihan keskustassa, mutta esim. metrolla pääsee kulkemaan.
Espanjassa bussi on yleensä junaa halvempi.
Blogissa on vähän tarkempia vinkkejä matkustamisesta Espanjassa, erityisesti Valeciaan: http://suunnatonmatkablogi.pallontallaajat.net/2017/03/03/miten-valenciaan-kannattaa-matkustaa/
Hotelli kannattaa ottaa Valencian vanhasta kaupungista, esim. Plaza Ayuntamienton tai Plaza de la Virgenin lähistöltä.

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.03.2017, 21:09:48 »
Bussit on yleensä halvempia kuin junat. Isojen kaupunkien välillä kulkee nopeat junat, jotka on tosi mukavia. Junalippu kannattaa ostaa etukäteen. Joskus junat voi olla tosi täynnä tai loppuunmyytyä. Espanjalaiset bussit on hyviä, ilmastoituja ja niissä saattaa olla toisinaan tosi hyvät penkit, etäisyydet on vaan aika pitkiä.

Tästä on jo aika kauan aikaa, mutta Barcelona-Valencia väliä olen kulkenut junalla. Oli nopsa ja kiva reitti. Renfen sivulta voi varata liput.
http://www.renfe.com/

Valencia-Granada-matkan olen mennyt joskus yöbussilla. Kesti varmaan 9 tuntia eli Valencia-Malaga on bussilla yli 10 tuntia. Nykyään menisin varmaan junalla. Juna kulkee varmaankin Valencia-Madrid-Malaga reittiä. Luultavasti vaihto Madridissa. Madrid-Sevilla välin menin pari vuotta sitten nopealla junalla ja se oli tosi jees.

Busseista olen käyttänyt enimmäkseen Alsaa, mutta monia muitakin on. Eri yhtiöillä on kojut bussiasemalla ja niistä saa lippuja. Tai netistä voi ostaa myös jos tietää millä yhtiöllä ja milloin haluaa mennä.
https://www.alsa.es/en

Yoska

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.03.2017, 21:16:28 »
Mä suosittelen lämpimästi blablacaria (www.blablacar.com, toimii myös ainakin Ranskassa, Portugalissa, Italiassa ja Saksassa). Se on kimppakyyti-applikaatio, jonka avulla voi hakea (ja tarjota) autokyytejä. Mulla on ollut sekä huippuhyviä kokemuksia että muutama ala-arvoinen ja kaikkea siltä väliltä, tärkeintä on valita kuski jolla on hyvät referenssit. Etenkin suurten kaupunkien välillä kyytejä riittää ja valinnanvaraa on.

Mulla on tapana ottaa auton rekkarista kuva ja lähettää se whatsappin kautta kaverille kertoen samalla reitin ja arvioidun saapumisajan. Mitään ei oo koskaan tapahtunut mutta jos tulee se kerta että jotain käy niin osaavat ainakin alkaa etsiä. Kerron tosin muutenkin jollekin aina kun reissaan  et sinänsä blablacarin käyttö ei oo mikään poikkeus. Ei kuitenkaan tarvii pelätä, heittämällä suurin osa kuskeista on ihan tavallisia ihmisiä jotka ottaa jengiä kyytiin bensakuluja korvaamaan.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.03.2017, 01:19:22 »
Minulle Alsan yöbussi oli positiivinen yllätys. Jokaisen penkin yhteydessä samanlainen viihdekeskus kuin pitkän matkan lennoilla ja penkit puolestaan kallistuivat lähes vaakatasoon, jopa taaimmaisessa rivissä, jossa moisesta ei ole edes kenellekään haittaa. Ainoa miinuspuoli nukkumista ajatellen oli se, että isommille paikakkunnille saavuttaessa kuski sytytti valot koko bussiin.

Liputkin ovat halpoja, kun ostaa hyvissä ajoin.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

Hely

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.05.2017, 22:42:30 »
No niin, eilen tultu reissulta kotiin, ja todeta täytyy, että bussilla matkustaminen oli mukavaa ja halpaa. Barcelona-Valencia-Murcia-Malaga liput maksoi yhteensä noin 60 euroa. Bussit olivat hyviä ja kauniita maisemia riitti.  Etukäteen netistä tilaamalla kaikki sujui helposti ja vaivattomasti.

sunnyroad

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.05.2017, 11:00:53 »
Olen yrittänyt useampaan kertaan ostaa bussilippua www.reserbus.es -sivustolta, mutta ei vaan onnistu. Onko kellään muulla samaa ongelmaa? Voiko lipun ostaa kuljettajalta ja maksaako se silloin enemmän?

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.05.2017, 13:06:09 »
Olen yrittänyt useampaan kertaan ostaa bussilippua www.reserbus.es -sivustolta, mutta ei vaan onnistu. Onko kellään muulla samaa ongelmaa? Voiko lipun ostaa kuljettajalta ja maksaako se silloin enemmän?

Tuo näyttäisi olevan vain lippujen välittäjä, joten voit varmaan kastoa mikä firma bussilinjaa ajaa, ja ostaa kyseisen firman sivulta. Ainakin Alsan liput olen saanut netistä ilman ongelmia. Bussiasemilla on lipunmyyntikojuja.

sunnyroad

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.05.2017, 16:20:07 »
Kiitos vastauksesta. Ei onnistunut Alsankaan sivuilla. Nyt en keksi enää muuta kuin että nuo sivustot eivät jostain syystä hyväksy korttiani. Toisaalta olen kyllä maksanut samaisella kortilla netissä esim. Portugalin junalippuja. Täyttyvätkö bussit yleensä nopeasti? Eli ehtiikö lipun ostaa lipunmyyntikojusta bussimatkaa edeltävänä päivänä?

Hely

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.05.2017, 22:28:02 »
Tilasin jonkun lipun busbud.com sivulta. Olikohan Valencia-Murcia, oli tuolla kaikkein halvin. Muut tilasin Alsan sivuilta.  Kokeile tuota busbud sivustoa.

Hely

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 29.05.2017, 22:31:13 »
Huomasin, että esim. Murcia-Malaga välin bussi oli täynnä, kun menimme siihen. Bussi oli lähtenyt Barcelonasta ja jatkoi Afrikan puolelle, joten hyvä olisi varmaan saada lippu etukäteen. Mukavaa, kun liput on jo maksettu, eikä tarvi sählätä rahan kanssa.

sunnyroad

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.06.2017, 11:15:01 »
Suuret kiitokset vinkistä, Hely! Kokeilin juuri busbud-sivuston kautta, ja sieltä onnistuin ostamaan ensimmäisen lipun.