Peruun ilman espanjan taitoa? (Tai Costa Rica tai Kuuba)

(Luettu 6462 kertaa)

jermuj

• Aloittelija
    • Profiili
Haaveena nähdä Macchu picchu ja sademetsiä. Englantia osaan hyvin, mutta espanja ei tarttunut päähän koulussakaan. Aasiassa olen matkaillut jonkin verran, ja sieltäkin kuitenkin aina joskus löytyi joku englantia puhuva, onko Etelä-Amerikassa yhtään sama meininki? Sanakirjan toki voi mukaan ottaa, mutta auttaako se paljon mitään jos esim apua kysyessä ei ymmärrä vastauksesta mitään?
Onko kellään kokemusta Perun matkailusta huonolla kielitaidolla, oliko ongelmia vai sujuiko kaikki hyvin? Ihan käytännön vinkkejä olisi kiva kuulla :) Myös joku maa Väli-Amerikasta olisi kiva yhdistää reissuun, kuten Costa Rica jossa käsittääkseni pärjää paremmin englannilla? Myös Kuuba kiinnostaa!

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Peruun ilman espanjan taitoa? (Tai Costa Rica tai Kuuba)
« Vastaus #1 : 13.03.2017, 03:15:15 »
Ainahan sitä pärjää vaikka viittoen ja piirtäen mutta tottakai helpoittaa huomattavasti jos osaa edes yksittäisiä sanoja.
Hostelleissa yleensä pärjää englannilla joissa voi kysyä mieltä askarruttavia asioita mutta muuten englannilla pärjää heikommin..riippuu tietysti paikastakin.
Tuolla machussa en oo käyny mut luulis enkulla pärjäävän ok kun sinne sankoinjoukoin mennään..

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.2017, 13:31:26 »
Perua, Costa Ricaa ja Kuubaa ei ihan niin vain yhdistella, ellei ole joko aikaa tai rahaa melko paljon. Lennot Etela- ja Vali-Amerikassa ei ole mitenkaan erityisen halpoja, ja noiden maiden valimatka on pitka. Mun mielesta Costa Rica on alueen tylsin ja kallein maa, vaikka toki hienoa floraa ja faunaa siella riittikin.
She rides rollercoasters but never screams

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.03.2017, 13:48:25 »
Oma kokemukseni espanjankielisestä Etelä-Amerikasta yleisesti on, että hyvällä englannilla ja minimaalisella espanjalla selviää kyllä, mutta suunnilleen jokainen sana espanjaa mitä osaa on avuksi. Heikon kielitaidon kanssa ei ehkä kannata väkisin alkaa etsimään mitään "aitoja" pikkukyliä tai vastaavia kokemuksia jo sen takia että ei niistä paljoa saa irti jos on kommunikointivaikeuksia. Eli reissu kannattaa rakentaa häpeilemättä jonkunasteisten turistirysien ympärille eikä niissäkään kannata olettaa jokaiselta mitään täydellistö kielitaitoa.

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.03.2017, 16:48:58 »
Itse vedin väli-amerikan läpi suht iisisti kun satuin tapaamaan reissulla useamman eng-esp puhuvan jonka kanssa reissasin.kääntäjä apsitkin varmaan auttaa..

romario

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 15.03.2017, 22:52:32 »
Ei muuta kuin sinne vaan rohkeasti. Itse olin muutama vuosi sitten siellä, tosin ihan näissä peruspaikoissa kuten Puno, Arequipa, Machu Pichu, Cuzco ja Lima. Olin opiskellut espanjaa noin kymmenen tuntia kansalaisopistossa. Osasin numerot, viikonpäivät, tervehdykset ja vähän muuta. Englannin kielen taitokaan ei ole kovin kaksinen. Hyvin meni koko reissu. Tärkeimmät asiat ovat saada majapaikka, bussilippu ja ruokaa. Niistä selvisin yllättävän helposti. Sanakirja oli mukana, mutta ei mitään älypuhelimia. Tällä kielitaidolla olen kiertänyt Argentiinaa, Uruguayta, Chileä, Boliviaa, Ecuadoria Kolumbiaa ja liki kaikki Väli-Amerikan maat. Kyllä huonollakin kielitaidolla selviää, kun on yritystä ja itseluottamusta. Tosin keskusteleminen olisi hienoa, mutta se nyt ei oikein espanjaksi suju.

maailmanmatkaaja94

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.03.2017, 14:00:05 »
Muutama vuosi sitten Peruun lähtiessäni en osannut kuin muutaman sanan espanjaa. Cuscossa pärjäsi suhteellisen hyvin englannilla, muualla maaseudulla tai trekkipolulla ei juurikaan. Sanakirja oli mukana, siitä oli vähän apua. Suosittelen opettelemaan tärkeimmät sanat ja lauseet, tai jonnekkin lunttilapulle että löydät helposti tarvittaessa :)
Itse opettelen jo tiuhaan tahtiin kieltä tulevalle Chilen ka Argentiinan matkalle, en halua enää joutua tilanteisiin, että kaatosateessa plärään sanakirjaa eikä sieltä edes löydy mitä etsin :D
Bon voyage !