Miten parantaa rakot?

(Luettu 3886 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Miten parantaa rakot?
« : 15.03.2017, 09:18:16 »
Rakkoa kamalampaa terveysvaivaa ei ole olemassakaan!

Olen nyt viikon päivät potenut rakkoa varpaiden välissä. Rakko sai alkuunsa sateisana päivänä Malawissa, kun kävelin muutaman kilometrin matkan rinkkoineni hotellille. Jalassa oli flip flopeista ne huonommat.

Ensin ajattelin, että rakko ei elämääni saa häiritä ja kävelin seuraavana päivänä yli kymmenen kilometriä. Yöksi jouduin ottamaan kipulääkettä. Seuraavan päivän huilasin. En poistunut hotellilta ja kävelin  kantapäällä ja jalkaterän syrjällä, ettei rakko olisi osunut maahan. Tästä seurauksena sain pohkeeni kipeäksi. Vaivasta kaksinkertaisen teki se, että olin sattumoisin saanut hankauman samaan jalan kantapäähän ainoista kunnon kengistäni, lenkkareista. En siis voinut pitää lenkkariakaan jalassani.

Nyt rakko on ollut viikon päivät jalassani eikä näytä toipumisen merkkejä. Märi se ei sentään, niin kuin alussa, mutta edelleen se on kivulias. Aina aamulla rakko alkaa jomottaa kävellässä. Tietenkin aristelen jalkaani, mutta olen päässyt ontumisvaiheesta aristelevaan kävelemiseen.

Onko kenelläkään vinkkejä rakon kotihoitoon?

Rakkolaastareista ei ole Zimbabwessa kuultukaan. Sain sentään täältä haavan desinfiontiainetta. Malawissa vielä jouduin lantraamaan kraanaveteen jotain litkua. Malawissa apteekissa minulle myytiin jotain rasvaa (silver sulfadiazine). Kun tarkemmin luin käyttöohjeita, huomasin, että rasva onkin tarkoitettu palohaavoihin. Tämä rasva kirvelee, enkä ole sitä enää käyttänyt.

Lenkillä en ole pystynyt käymään viikkoon ja tämä onkin ollut minulle suurin murhe. Sen lisäksi, että nykyään aina mietin, mihin voin mennä: onko paikka sen arvoinen, että viitsin rasittaa rakkoani kävelemällä sinne.

Haroosh

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Miten parantaa rakot?
« Vastaus #1 : 15.03.2017, 12:21:02 »
Compeedin rakkolaastarit ja burana on ainot lääkintätarvikkeet mitä tulee itse kannettua mukana. Ennen noita rakkolaastareita tuli käytettyä bacimycin pulveria mikä pelitti ainakin minulla ihan hyvin. Nykyisin se taitaa olla bacibact. Vaan löytyyköhän tuotakaan sieltä?

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.03.2017, 13:44:36 »
Klsssinen väärässä paikassa säästäminen..😂
Kannattaa jatkossa sijoittaa istuviin kenkiin ja sukkiin niin ei tartte kärsiä.

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.03.2017, 13:45:19 »
Suolavedessä voisi kokeilla liottaa sitä ja kun on puhdas ja suht kostea, laittaa oikeaa sidetarvetta, ei siis laastaria kun se muovi hautoo. Jos siellä apteekista löytyisi palovammasidettä (tai hätätapauksessa esim. valkovaseliinia, josta voi itse paskarrella palovammasiteen), sellaisen pitäminen voisi auttaa. Mutta desinfioisin ihan kaiken kynnenalusia myöten ennen sidoksen laittamista ja pitäisin sidoksen superpuhtaana. Kaikki tuollainen nimittäin myös elättää bakteereita. Ja yöllä nukkuessa sit sidokset pois. Mun oma kikka kaikkeen etelässä on saippuapesu + desinfiointiaine + Bacibact-puuteri + Mepore-sidos.

star-crossed

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.03.2017, 01:05:20 »
Olen huomannut, että kun rakko on jo hieman parantunut (ei vuoda) niin ainakin itselleni Compeedin sijaan toimii paremmin kunnon kerros valkovaseliinia tai Linola suojaavaa balsamia rakon päälle sekä laastarista tai muista perussidetarpeista kyhätty hankauksen estävä suoja.

Mitä mieltä muuten olette, kannattaako rakot puhkaista? Tässä asiassa tuntuu olevan kahta koulukuntaa, itse yleensä puhkaisen, tosin vähän sijainnista ja kivuliaisuudesta riippuen.
Can’t keep my eyes from the circling skies
Tongue-tied and twisted just an earth-bound misfit, I.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.03.2017, 08:35:54 »
Tavallisten rakkolaastareiden lisäksi suosittelen pitämään pitkillä reissuilla mukana arkkina olevaa keinoihoa. Sillä kelpaa hoitaa vähän isompaakin vammaa, jos jotain sattuisi.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 19.03.2017, 02:29:56 »
Rakko puhki, sitten bacibact-voidetta päälle. Tavallinen laastari riittää suojaamaan ja tarvittaessa urheiluteippiä päälle niin että laastari pysyy jossain hankalammassa paikassa kuten vaikka varpaanvälissä. Nuo kolme em asiaa pitää aina löytyä reissaajan laukusta. toki voi hifistellä keinoihoilla tms mutta eipä itselläni ole koskaan tullut tarvetta moisille.

Ja flipflopit heitä roskikseen - niistä ei ole kuin harmia. Kunnon sandaalit + lenkkarit säästävät myös jalkojasi...

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 19.03.2017, 20:00:13 »
Rakko puhki, sitten bacibact-voidetta päälle. Tavallinen laastari riittää suojaamaan ja tarvittaessa urheiluteippiä päälle niin että laastari pysyy jossain hankalammassa paikassa kuten vaikka varpaanvälissä. Nuo kolme em asiaa pitää aina löytyä reissaajan laukusta. toki voi hifistellä keinoihoilla tms mutta eipä itselläni ole koskaan tullut tarvetta moisille.

Ja flipflopit heitä roskikseen - niistä ei ole kuin harmia. Kunnon sandaalit + lenkkarit säästävät myös jalkojasi...
Ammattilaisten mukaan rakkoa ei pidä puhkaista http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00089  Joskus rakko on kuitenkin niin iso tai hankalassa paikassa, jossa se käytännössä rikkoontuu joka tapauksessa. Silloin on parempi puhkaista rakko sivulta hygienisissä olosuhteissa niin, että rikoontumaton iho jää päälle suojakerrokseksi.

Jouduin reilu vuosi sitten taiteilemaan yllättävän kylmähoidon synnyttämien vesirakkuloiden kanssa tropiikin olosuhteissa vanhoin konstein sideharson avulla ja olisin totisesti iloinnut  Compeedin tapaisesta keinoihosta tai vastaavasta, joka ei olisi sideharsoa vaihdettaessa avannut haavaa. http://www.terve.fi/muut-potilasohjeet/82528-haavojen-ja-haavaumien-hoito-tietopaketti

Onkohan servechilled jollain maailmanympärilennoilla käsimatkatavaroin kun ei käytä helposti pestäviä, kevyitä, edullisia ja pienen tilan vieviä flipflopeja, jotka sopii hiekkarannoille ja kosteisiin sisätiloihin. Muistelen aikaa reilu 10 v sitten kun nykyaikaiset sinänsä erinomaiset sandaalit ilmestyivät rannoille ja miten se nauratti käytännöllisempiä varvastossuja käyttäviä irvailijoita.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.03.2017, 02:43:32 »
Matkustan yleensä käsimatkatavaroilla, mutta joskus tarvitsen enemmän releitä ynnä muuta ja silloin menee isompi reppu ruumaan. joka tapauksessa flipfloppeja en käytä koskaan - about samaan tilaan menevät kunnon kävelysandaalit, jotka suojaavat jalkoja hyvin ja joilla talsii vaikka 20km päivässä ilman rakkoja.

Itse en tapaa irvailla muille matkailijoille, vaikka olisi millaiset töppöset jalassa. Mutta jalkavammat ja -vaivat ovat vaan sen verran ikäviä reissussa, että en voi käsittää miksi jengi tallaa varvassandaaleissa...

Rakot ja hiertymät olen useampaan kertaan hoitanut ongelmitta tuolla ym "reseptillä"

Ja sitten  takaisin ketjun varsinaiseen aiheeseen...?

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 20.03.2017, 05:52:45 »
Itse en tapaa irvailla muille matkailijoille, vaikka olisi millaiset töppöset jalassa. Mutta jalkavammat ja -vaivat ovat vaan sen verran ikäviä reissussa, että en voi käsittää miksi jengi tallaa varvassandaaleissa...
Ne tallaa kun se on iisimpää joissain tilanteissa. Irvailijana mieleeni muistui koko ikänsä varvastossuja käyttänyt aussisurffari, joka asuu Filippiineillä ja jolla on se tontti Mindanaolla. Hän ja minäkin käytämme hiekkarannoilla varvastossuja, koska se on mielestämme käytännöllisempi nimenomaan hiekkarannoilla ja niihin on helppo sujahtaa myös esim kylppäreissä.

Vaikka käyttäisikin kunnon sandaleeita kävelemiseen, niin mikä  estää hankkimasta paikan päältä edulliset hiekkarantatossut, joilla kävelee kuuman hiekan ylitse ym ja jotka voi helposti potkaista jalasta ja jättää paikallisille lähtiessään seuraavaan paikkaan. Koska uusista varvastossuista voi helposti saada rakkoja, niin itse sovellan kahden varvastossun taktiikkaa. Eli ajan uudet sisään sisätiloissa. Tämä ei tietenkään sovi turhan usein paikkakuntaa vaihtaville.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 23.03.2017, 19:12:36 »
^Se, että jätteen jättäminen matkakohteisiin myös kertakäyttöroskakenkien muodossa kyrsisi ainakin itseäni.

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
^Se, että jätteen jättäminen matkakohteisiin myös kertakäyttöroskakenkien muodossa kyrsisi ainakin itseäni.
Hienoa, että joku kiinnittää huomiota matkailijoiden aiheuttamaan jäteongelmaan. Tosin tässä yhteydessä se naurattaa ja paneekin miettimään, mistä kenkä oikeasti puristaa. Kyllä Palliksesta löytyisi oikeasti aiheita, jos todella haluaa paneutua jäteongelmaan ja ilmastonmuutosta lisäävään käyttäytymiseen.

Maailmassa on miljoonia köyhiä, joiden ainoana kenkäparina on varvastossut. Heille kyse ei taatusti ole kertakäyttötuotteesta.
Mikäli formin tarkoituksena oli puuttua Usvan ja mun tapaan omistaa matkalla kahdet varvastossut, niin voin todeta omasta puolestani seuraavaa.

Mereen mennessäni joutumatta kumartamaan potkaisen tossut jalastani ja laitan pyyhkeeni niiden päälle. En siis potki varvastossujani ympäriinsä jätteeksi muiden mahdollisesti noukkia, mikäli hän tuosta sai idean jäteongelmaansa.

Jos joku kysyy paikkakunnalta toiselle siirtyessäni varvastossujani, niin toisinaan olen antanut. Muuten vien ne mukanani ja tervetuloa vintilleni katsastamaan vanhentuneet tossut, joita olenkin ajatellut käyttää näyttelyssä nimeltään "kertakäyttöroskakengät ja nykyajan matkailun vaikutus ilmastonmuutokseen."  :D

arkienkeli

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 24.03.2017, 20:10:48 »
"Maailmassa on miljoonia köyhiä, joiden ainoana kenkäparina on varvastossut. Heille kyse ei taatusti ole kertakäyttötuotteesta."

Kantapäästä puhki kuluneen varvastossun voi vaikka antaa aamulla 4-vuotiaalle tyttärelle joka on menossa kivenhakkaamolle sepeliä tekemään. Sillä voi pidellä nyrkinkokoista kivemurikkaa paikallaan kun mättää sitä moskalla tietyömaan vieressä. Näin Nepalissa.

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 24.03.2017, 21:15:45 »

Se paskan määrä joka niissä maissa on paikallisten toimesta ei sitten kyrsi vai? Kertakäyttöpasketta on kaikkialla ja siinä ei jotkut sandaalit taida painaa.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 24.03.2017, 21:51:16 »
Se että sua ei haittaa roskat ei onneksi tarkoita sitä, että mun tarvitsisi käyttää kertakäyttövaatteita.

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 25.03.2017, 15:47:24 »
Tietenkin haittaa, mutta kannattaa asettaa asiat perspektiiviinsä. Jossain Intian ja Brasilian rannoilla ongelma ovat paikalliset ihmiset ja kehittymätön jätehuolto eikä matkailijoiden ostamat sandaalit.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 25.03.2017, 20:55:22 »
Mun mielestä mun jätteissäni vika olen ainoastaan minä itse ja omat valintani.

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 26.03.2017, 00:39:25 »
En usko, että teet pidemmällä tähtäimellä luonnolle kestäviä valintoja, joten nami nami vaan Marco.

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 26.03.2017, 11:38:36 »
Onneksi mä itse tiedän valintani ja sun uskomuksesi ei siinä paina tippaakaan. Naminami vaan.  :-*

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 18.04.2017, 19:26:25 »
Mutta jalkavammat ja -vaivat ovat vaan sen verran ikäviä reissussa, että en voi käsittää miksi jengi tallaa varvassandaaleissa...

Viime kesänä Helsinki City Marathonilla yksi kundi veti flip-flopeissa. Ja hyvin vetinkin, kolmeen ja puoleen tuntiin.

Oman kokemukseni mukaan flip-flopit itsessään eivät aiheuta rakkoja. Minun tapauksessa kyse oli yhdistelmästä sade+ylämäki+kova vauhti+selässä rinkka + flip-flopit. Afrikassa moni ymmärsi ongelmaani. Sadekaudella jalkaterien iho on kovilla.

Kaikkineensa rakkojen ja hiertymien paranemiseen meni kuukauden päivät. Ongelma oli se, että yrittäessäni parantaa haavoja toisessa jalkaterässä, tulin hankkineeksi haavoja toiseen (hankala askellus, erilaiset kenkäkokeilut). Pahimmassa vaiheessa jouduin kävelemään paljain jaloin.

Tavallisia laastareita en aio käyttää vastaisuudessa. Laastarit estävät arpeutumisen ja muhivat pienenkin nirhauman valtavaksi avohaavaksi. Ja sellainen ei meinaa parantua millään kosteissa oloissa.

Lainaus

Flip-flopit eivät ole kertakäyttökamaa. Afrikan-matkalla olleilla flip-flopeilla olen kävellyt yhden kesän Suomessa ja kahdessa reissussa yhteensä kolme, neljä kuukautta. Vaikka olivat halvat, ovat kestäneet hyvin, eikä edes pohja ole kulunut. Flip-flopeissakin on laatueroja.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2017, 19:30:59 kirjoittanut UsvaAuer »