Väli-Amerikka ja Karibia budjetti

(Luettu 8038 kertaa)

Virtanen

• Reissaaja
    • Profiili
Väli-Amerikka ja Karibia budjetti
« : 06.04.2017, 23:23:13 »
Morjesta!

Viimeiset talvet reissannu Aasiassa suhteellisen järkevällä budjetilla. Alkanut kiinostaa nämä seudut, mutta ei löydä oikeastaan mitään järkevää ketjua budjetista. Millaisella summalla sniiduilija pärjää, millä summalla tekee jo jotain ja mitkä maat ovat budjetti ystävällisimpiä?

Kaikki tieto otetaan mielellään vastaan koko alueen hintatasosta. Siitä on hyvä lähteä suunnittelemaan tulevan talven reissuja, jos sellaisia edes tulee  8)
Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla.

zanni8

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - anniina.koivula@gmail.com
    • Profiili
Vs: Väli-Amerikka ja Karibia budjetti
« Vastaus #1 : 07.04.2017, 21:18:02 »
Mä olen reissuistani pitänyt blogia...enimmäkseen päiväkirjaa itselleni. Mutta olen laittanut budjetteja ylös, joten jos niitä jaksat käydä selailemassa ja lukea, niin varmaan saat jotain suuntaa..Muutama maa Väli-Amerikassa ja enempi Etelä-Amerikassa, jonne kannattaa ehdottomasti myös suunnata! :)

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.04.2017, 01:03:55 »
^^ Nama on naita ikuisuuskysymyksia mihin on tosi hankala vastata tietamatta mita kukakin matkaltaan hakee - sniiduilubudjetteja(kin) on erilaisia.
Mulla meni hiukan reilun kuuden kuukauden matkalla vahan yli 7000 euroa. En elanyt mitenkaan erityisen leveasti, mutta valitsin kivannakoisia hostelleja (dormeja toki), matkustin paikalllisbusseilla (hostellien valeilla kulki joissain maissa ilmastoituja minibusseja, jotka olisivat olleet 4 kertaa kalliimpia), soin yleensa katukeittioissa tai ostin voileivan tms. mutta aina valilla kavin halvoissa ravintoloissa. Silloin talloin, etenkin Meksikossa, ostin cocktailin ja kavin ulkona, tosin en missaan superhienoissa paikoissa. Pari kertaa shoppailin jotain pienta, kerran lahetin paketin kotiin ja hintaan kuului myos yksi laakarilla kaynti. Se, mihin rahaa menee reilusti on aktiviteetit. Kaikki rauniopaikat ja hiking-reissut nostaa hintaa valittomasti. Mun reissuun kuului purjevenematka Belizessa (600 USD) ja purjeveneily Panamasta Kolumbiaan (500USD), ja ilman noita 6000 euroa olisi riittanyt kevyesti. Kavin myos ratsastamassa, benjihyppaamassa, melomassa ja ziplinella, ja kiersin niita Meksikon ja Guatemalan raunioita joiden paasymaksut on kovia. Ja olin kolme paivaa hondurasilaisella fincalla ratsastamassa. Kaikki nuohan nosti hintaa heti ja paljon, mutta toisaalta ne olivat reissun kohokohtia.
Halvimmat maat olivat Guatemala (paitsi ei Antigua ja Atitlan, jotka olivat keskihintaisia), Nicaragua ja Honduras. Keskihintaisia olivat Meksiko ja El Salvador. Kalleimpia Belize, Costa Rica ja Panama (joissa vietin suhteellisesti vahiten aikaa, mika tasoitti budjettia). Paikallisbusseja kayttamalla ja kadulla syodessa halvallakin voi paasta, ja hostelleiden hinnoissakin on paljon eroavaisuuksia. Alkoholin kulutus on aina sellainen mista voi saastaa/mihin voi tuhlata helposti.
She rides rollercoasters but never screams

Virtanen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.04.2017, 14:12:44 »
^^ Nama on naita ikuisuuskysymyksia mihin on tosi hankala vastata tietamatta mita kukakin matkaltaan hakee - sniiduilubudjetteja(kin) on erilaisia.
Mulla meni hiukan reilun kuuden kuukauden matkalla vahan yli 7000 euroa. En elanyt mitenkaan erityisen leveasti, mutta valitsin kivannakoisia hostelleja (dormeja toki), matkustin paikalllisbusseilla (hostellien valeilla kulki joissain maissa ilmastoituja minibusseja, jotka olisivat olleet 4 kertaa kalliimpia), soin yleensa katukeittioissa tai ostin voileivan tms. mutta aina valilla kavin halvoissa ravintoloissa. Silloin talloin, etenkin Meksikossa, ostin cocktailin ja kavin ulkona, tosin en missaan superhienoissa paikoissa. Pari kertaa shoppailin jotain pienta, kerran lahetin paketin kotiin ja hintaan kuului myos yksi laakarilla kaynti. Se, mihin rahaa menee reilusti on aktiviteetit. Kaikki rauniopaikat ja hiking-reissut nostaa hintaa valittomasti. Mun reissuun kuului purjevenematka Belizessa (600 USD) ja purjeveneily Panamasta Kolumbiaan (500USD), ja ilman noita 6000 euroa olisi riittanyt kevyesti. Kavin myos ratsastamassa, benjihyppaamassa, melomassa ja ziplinella, ja kiersin niita Meksikon ja Guatemalan raunioita joiden paasymaksut on kovia. Ja olin kolme paivaa hondurasilaisella fincalla ratsastamassa. Kaikki nuohan nosti hintaa heti ja paljon, mutta toisaalta ne olivat reissun kohokohtia.
Halvimmat maat olivat Guatemala (paitsi ei Antigua ja Atitlan, jotka olivat keskihintaisia), Nicaragua ja Honduras. Keskihintaisia olivat Meksiko ja El Salvador. Kalleimpia Belize, Costa Rica ja Panama (joissa vietin suhteellisesti vahiten aikaa, mika tasoitti budjettia). Paikallisbusseja kayttamalla ja kadulla syodessa halvallakin voi paasta, ja hostelleiden hinnoissakin on paljon eroavaisuuksia. Alkoholin kulutus on aina sellainen mista voi saastaa/mihin voi tuhlata helposti.

Kiitos vastauksesta. Nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä joihin ei koskaan saa tarpeeksi hyvää vastausta sen takia näitä varmaan toistetaan. Jokaisella on tietenkin omat näkemyksensä sniiduilubudjetista. Oman käsityksen mukaan se on sellainen, että kaikki kulut minimoidaan mitä on vain mahdollista. Jos ei löydy edullisen hintaista majoitusta  niin yövytään teltassa, tämähän ei toimi isoissa kaupungeissa. Jos ruoka on ylihinnoilteltua suhteessa paikalliseen hintatasoon, niin kuin backpacker reiteillä tuppaa olemaan, niin mukana kantuu retkikeittimet. Nähtävyydet/aktiviteetit punnitaan sitten kiinnostusten mukaan, eikä yleensä hintalappua katota. Kaikesta huolimatta ainakin Aasiasta on löytynyt paikalliseen hintatasoon sopiva majapaikka ja ruokaakin on yleensä löytynyt edullisesti joltain sivukadulta, joten budjetit ei ole paljoa paukkunut yli. Tämähän kuulostaa jo melkein Lama-Suomelta, mutta jokainen tallaa tyylillään. Suunnittelussa on tietenkin otettava huomioon, että halvemmissa maissa vietetään pidempi tovi, jotta säästytään persnetolta. Sunnittelut vielä jatkuu, jos haluaa vinkata jotain nähtävää tähän ketjuun, niin se olisi mahtavaa, myös kokemuksia Karibian seudulta otetaan vastaan. Kohta puolin  aloitetaan matkaoppaisiin tutustuminen, ennen täytyy vakuuttua hintatasosta. Ei se 32 euroa hirveän pahalta kuulosta per päivä, vaikka onhan siinäkin aina tinkivaraa, niin kuin sanoit aktiviteetit syö suurimman osan :)

Virtanen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.04.2017, 14:16:28 »
Mä olen reissuistani pitänyt blogia...enimmäkseen päiväkirjaa itselleni. Mutta olen laittanut budjetteja ylös, joten jos niitä jaksat käydä selailemassa ja lukea, niin varmaan saat jotain suuntaa..Muutama maa Väli-Amerikassa ja enempi Etelä-Amerikassa, jonne kannattaa ehdottomasti myös suunnata! :)

Saisitko laitettua linkkiä vielä tähän, en saanut toimimaan Etelä-Amerikan blogiasi. Kiitos!

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 11.04.2017, 17:48:35 »
Maiden välillä on paljon eroja, ja kuten edellinen kommentoi, riippuu todella paljon, miten paljon erilaisia aktiviteettejä haluat. Itse asuin Guatemalassa kuusi kuukautta ja siellä kulutin kuukaudessa noin 3500 quetzalia eli noin 450 euroa, johon kuului kuukauden vuokra (100€), ruokailut pääasiassa itse tehtynä (katukeittiö maksaa 1,5-3€, halparafla maksaa 3-4€, itse kokattuna selviää kahdella eurolla lounas ja päivällinen), kuntosali (15€/kk), salsatunnit (25€/kk), baarissa kerran viikossa (litran olut maksaa 1,5-4€) sekä viikonloppureissut (liki joka viikonloppuna). Eli itse kehtaisin väittää, että 500€/kk riittää halpabudjettina ihan hyvin, vaikka matkustelisikin.

Ihan näin hintaosviittaa Guatemalassa ja Hondurasissa:
Hostelli: Halvimmat n. 4€/yö, voit löytää halvemmalla kotimajoitusta, itse selvisin halvimmillaan 2 eurolla (eli he siis siistivät yhden omista huoneistaan minulle, tulin kuitenkin tällä tekniikalla Meksikossa ryöstetyksi eli en tiedä onko aina turvallista..)
Ruokailu: Katuruokailu n. 1,5-3€ (sain pahan vatsataudin kolme kertaa, suosittelen katsomaan tarkkaan mitä suuhunsa laittaa), ravintolassa alk. 3€, itse tehtynä vaikka eurolla saa tortilla lättyjä ja niihin päälle vihanneksia ja kananmunaa ;)
Matkustus: Kanabussi maksaa n. 1€/tunti. Joskus enemmän joskus vähemmän. Liftaaminen toimii hyvin, mutta kannatta aina selittää ennen kuin hyppää lava-auton lavalle, ettei aio maksaa, sillä lava-autot koetaan laajalti busseina, ja he rahastavat saman hinnan mitä bussi rahastaisi, jos ottavat kyytiin. Jopa enemmän jos olet turisti, ellet selvitä etukäteen.
Telttailu: Mahdollista joissakin paikoissa (esim. luontokohteissa), en suosittele että laitat vartioimattomalle paikalle, ellei ole jossain luonnonpuistossa, voi käydä hassusti

Retket on usein sikakalliita, paitsi jotkut supersuositut vaellukset, kuten Pacaya tai Acatenango, jos maksavat halvimmillaan 10€ (Pacaya) ja 20€ (Acatenango) sisältäen ruoat, kuljetukset ja teltat. Monet vaellukset voi kuitenkin tehdä ihan hyvin omin päin, itse en ostanut juuri mitään palveluita. Eli riippuu ihan, mitä haluat tehdä. Näin ollen jopa 300 euroa voi riittää ihan vain majoitukseen, ruokaan ja välimatkoihin (riippuen toki miten pitkiä matkoja aiot taittaa).
« Viimeksi muokattu: 11.04.2017, 22:02:56 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

Virtanen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.04.2017, 22:04:30 »
Maiden välillä on paljon eroja, ja kuten edellinen kommentoi, riippuu todella paljon, miten paljon erilaisia aktiviteettejä haluat. Itse asuin Guatemalassa kuusi kuukautta ja siellä kulutin kuukaudessa noin 3500 quetzalia eli noin 450 euroa, johon kuului kuukauden vuokra (100€), ruokailut pääasiassa itse tehtynä (katukeittiö maksaa 1,5-3€, halparafla maksaa 3-4€, itse kokattuna selviää kahdella eurolla lounas ja päivällinen), kuntosali (15€/kk), salsatunnit (25€/kk), baarissa kerran viikossa (litran olut maksaa 1,5-4€) sekä viikonloppureissut (liki joka viikonloppuna). Eli itse kehtaisin väittää, että 500€/kk riittää halpabudjettina ihan hyvin, vaikka matkustelisikin.

Ihan näin hintaosviittaa Guatemalassa ja Hondurasissa:
Hostelli: Halvimmat n. 4€/yö, voit löytää halvemmalla kotimajoitusta, itse selvisin halvimmillaan 2 eurolla (eli he siis siistivät yhden omista huoneistaan minulle, tulin kuitenkin tällä tekniikalla Meksikossa ryöstetyksi eli en tiedä onko aina turvallista..)
Ruokailu: Katuruokailu n. 1,5-3€ (sain pahan vatsataudin kolme kertaa, suosittelen katsomaan tarkkaan mitä suuhunsa laittaa), ravintolassa alk. 3€, itse tehtynä vaikka eurolla saa tortilla lättyjä ja niihin päälle vihanneksia ja kananmunaa ;)
Matkustus: Kanabussi maksaa n. 1€/tunti. Joskus enemmän joskus vähemmän.
Telttailu: Mahdollista joissakin paikoissa (esim. luontokohteissa), en suosittele että laitat vartioimattomalle paikalle, voi käydä hassusti

Retket on usein sikakalliita, paitsi jotkut supersuositut vaellukset, kuten Pacaya tai Acatenango, jos maksavat halvimmillaan 10€ (Pacaya) ja 20€ (Acatenango) sisältäen ruoat, kuljetukset ja teltat. Monet vaellukset voi kuitenkin tehdä ihan hyvin omin päin, itse en ostanut juuri mitään palveluita. Eli riippuu ihan, mitä haluat tehdä. Näin ollen jopa 300 euroa voi riittää ihan vain majoitukseen, ruokaan ja välimatkoihin (riippuen toki miten pitkiä matkoja aiot taittaa).

Kiitos paljon hyvästä pläjäyksestä! Kun löit turvallisuuskortin pöytään, niin heräsi kysymys: Kuinka yleisiä aseelliset ryöstöt ovat Väli-Amerikassa? Käsittääkseni niitä tapahtuu aika ajoin eli maastoutuminen kunniaan yöleiriä rakentaessa sielä missä on tosiaan mahdollista yöpyä. Sitten vielä budjettiin liittyvä kysymys: Kuinka paljon hinnoissa on tinkivaraa ja koitetaanko "tyhmää gringoa" ukottaa kuin farangia Aasiassa konsanaan?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2017, 22:07:45 kirjoittanut Virtanen »

zanni8

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - anniina.koivula@gmail.com
    • Profiili

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 17.04.2017, 19:16:34 »
Turvallisuus: Ikävä kyllä aseistetut ryöstöt ovat jokapäiviäisiä, enkä itse todellakaan yöpyisi teltassa lähelläkään kaupunkia. Nukuin teltassa Guatemalassa vain vaellusreissuilla tulivuorilla, ja Meksikossa nukuin useamman kerran luontokohteissa. Kuitenkin myös Guatemalassa on jopa tulivuorilla (etenkin Santa Maria) ryöstetty telttoja aseistetusti, mutta silloin tosiaan kannattaa ehkä piilottaa se teltta, ja katsoa, ettei kukaan näe, että telttailet siellä. Tosin minusta tuota tapahtuu nykyään vähemmän, eli tilanne ei ole niin paha kuin ennen. Silti olisin sinuna todella varovainen, jos yövyt tienreunassa teltalla. Ihan esimerkkinä, että edes paikalliset eivät kulje yöaikaan autoilla kaupunkien välillä, etenkään maaseudulla, ja viimeiset bussit kulkevat yhdeksän aikaan illalla turvallisuussyistä. Nukkuminen puukko kourassa on ikävä kokemus, vaikka mitään ei tapahtuisikaan. Kokemusta on (olen tosin nainen, tosin minulla on muitakin syitä pelätä).

Tinkiminen ja hinnoista huijaus: Minusta sitä tapahtuu todella vähän, en tiedä johtuuko siitä, että puhun sujuvaa espanjaa. Busseissa minulle ei koskaan annettu väärää hintaa, se voi tosin johtua siitäkin, että he rahastavat samalla kertaa kaikki matkustajat, jolloin voit helposti nähdä ja kuulla, mitä muut maksavat. Jos liftaat kyytiä lava-autossa, voivat he helposti rahastaa liikaa. Silloin kannattaa pitää mielessä, että tunnin matkasta on reilua veloittaa euron verran. Kuten mainitsin, älä oleta että kyyti on ilmainen, ellei siitä ole sovittu etukäteen, sillä liftaaminen (lava-auton lavalla) koetaan maassa maksullisena. Ainakaan Guatemalassa/Hondurasissa ei ole kovin tyypillistä tinkiä, paitsi ehkä ruokamarkkinoilla. Tuk tukeilla on usein kiinteä hinta, ja siellä he usein vedättävät. Esim. monissa paikoissa maksaa kyyti alle euron (Guatemalassa 5 quetzalia), mutta he saattavat pyytää nelinkertaisen hinnan. Ravintoloissa ei ainakaan minua koskaan kusetettu. Yleensä ottaen luulen, että tämä vedättäminen korostuu turistipaikoissa, esim. Guatemalassa järven alueella ja Antiguassa. Muualla se on aika olematonta, ainakin jos osaat espanjaa.

Munkin blogissa on muutama paikka sieltä mitä voin vinkata:

Ixil- kolmio, Laguna Brava, vaellus ilman opasta eri tulivuorilla, Xela, Guatemala City, Huehuetengon alue ja Copan Hondurasissa.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2017, 19:31:41 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

reissutytsy95

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Kohti päiväntasaajaa
« Vastaus #9 : 29.05.2017, 10:30:11 »
Olin tammikuussa kaksi viikkoa Dominikaanisessa tasavallassa. Reittini oli Puerto Plata - Cabarete - Las Terrenas - Samana - Santo Domingo - Boca Chica - Sosua. Kahden viikon reissulla mulla meni 575 euroa kaikkeen elämiseen, liikkumiseen, asumiseen ja tekemiseen siellä. Olin yksin reissussa, ja dormeja tai ylipäätään edullisia majoituksia oli todella vähän saatavilla. Joistain paikoista otin paikanpäällä majoituksen ja joistain varasin päivää ennen. Jos osaat espanjaa saat varmastikin edullisemmin. Yksin en uskaltautunut airbnb tai couchsurfing majoituksiin siellä päin.

Ruokaa sai noin 1-3 eurolla halvimmillaan. Majoitukset olivat tasoltaan ja hinnaltaan vaihtelevia 10-30 €/yö.

reissutytsy95

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Kohti päiväntasaajaa
« Vastaus #10 : 27.06.2017, 12:31:14 »
Olin tammikuussa kaksi viikkoa Dominikaanisessa tasavallassa. Reittini oli Puerto Plata - Cabarete - Las Terrenas - Samana - Santo Domingo - Boca Chica - Sosua. Kahden viikon reissulla mulla meni 575 euroa kaikkeen elämiseen, liikkumiseen, asumiseen ja tekemiseen siellä. Olin yksin reissussa, ja dormeja tai ylipäätään edullisia majoituksia oli todella vähän saatavilla. Joistain paikoista otin paikanpäällä majoituksen ja joistain varasin päivää ennen. Jos osaat espanjaa saat varmastikin edullisemmin. Yksin en uskaltautunut airbnb tai couchsurfing majoituksiin siellä päin.

Ruokaa sai noin 1-3 eurolla halvimmillaan. Majoitukset olivat tasoltaan ja hinnaltaan vaihtelevia 10-30 €/yö.

Sain kirjoitettua vihdoin tosta reissusta blogiin niin siellä on vielä tarkempi budjetti. :)
http://kohtipaivantasaajaa.blogspot.fi/2017/06/akkilahto-dominikaaniseen-tasavaltaan.html

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 28.06.2017, 00:17:44 »
Aika edullista majoitusta olet onnistunut löytämään Dominikaanisesta Tasavallasta. Itse tein vähän samantyylisen rundin alkuvuodesta 2017 eli Aurinkomatkojen äkkilähtölennot tilaukseen ja viikon tiivis kierros Puerto Plata - Santo Domingo -akselilla.

Puerto Platan alue on kyllä ongelmallinen: kallis ja turistoitunut. Alle 50e / yö huoneen löytäminen on sieltä todella hankalaa. Pienemmillä paikkakunnilla (ja pääkaupungissakin) on kyllä helpompaa bongata kohtuuhintainen majatalo mutta mitään Kaakkois-Aasian hintoja on turha odottaa.

Safka, julkisilla kulkeminen ja aktiviteetit ovat kuitenkin aika kohtuuhintaista. Kävin mm. kokeilemassa koskenlaskua ja noin 30 euroa puolen päivän retkestä oli kyllä halpa hinta verrattuna siihen mitä monessa muussa maassa moisesta retkestä pyydettäisiin.

reissutytsy95

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Kohti päiväntasaajaa
« Vastaus #12 : 28.06.2017, 07:38:24 »
Aika edullista majoitusta olet onnistunut löytämään Dominikaanisesta Tasavallasta. Itse tein vähän samantyylisen rundin alkuvuodesta 2017 eli Aurinkomatkojen äkkilähtölennot tilaukseen ja viikon tiivis kierros Puerto Plata - Santo Domingo -akselilla.

Kyllä niitä halpoja sai vähän metsästääkin ja aika usein pyysin mopotaksia viemään minut halvimpaan hotskuun minkä tietää :D Se oli ihan toimiva tapa. Joskus otin bookingin kautta tarjouksia. Vaihtelevaa oli kyllä noitten halpojen huoneiden taso, mutta on tossa kyllä iso hintahaitarikin (10-30e).

Ollaankohan oltu samaan aikaan :D itse olin tammikuun viimeiset kaksi viikkoa

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 29.06.2017, 17:59:22 »
Tammikuun 13. päivä lähdin itse reissuun. Tuli tehtyä vähän erilainen kierros kuin sinulla - matkapäiväkirjani löytyy tuolta -> http://www.acidkainen.net/dominican%20rep.html

Olisi pitänyt jälkikäteen ajateltuna viettää enemmän aikaa Puerto Platan ja Sosuan ulkopuolella. Kaikki spotit olivat kyllä käymisen arvoisia kuitenkin.

Paikallinen baseball-matsi on myös suositeltava elämys ja liput sinne olivat aika halpoja.

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 24.01.2018, 10:13:10 »
Minua kiinnostaisi Kuuban ja muiden Karibian maiden hintataso. Olen tosiaan tätä ennen reissannut vain Aasiassa ja vaikka Karibia kiinnostaa, niin vähän tuo hintataso hirvittää.  ::)