Auton varustelu Euroopan roadtripiä varten

 (Luettu 8178 kertaa)

Matkailu-addikti ;)

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 744
    • Profiili
Vs: Auton varustelu Euroopan roadtripiä varten
« Vastaus #20 : 03.06.2017, 19:03:00 »
Tuon mukaan Münsteriin tarvii. Pahus! Yhden kaupungin takia etsiä myyntipaikkaa. Pistää jo miettimään pitäisikö etsiä joku muu kaupunki yöpymiseen.
Münsterin Umweltzone kattaa vain ydinkeskustan (nettisivulla on kartat alueista pdf-muodossa). Eli jos ei ole pakko ajaa ihan ytimeen, tarraa ei tarvitse.
Oi kiitos! Ei saatu hotellia keskustasta, joten auto jää sinne sivummalle. Tuo (Hotel Lohmann) on jonkun verran sivussa ainakin.

Nora.T

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Dreamer Achiever
    • Sähköposti
Vs: Auton varustelu Euroopan roadtripiä varten
« Vastaus #21 : 05.01.2018, 02:53:23 »
Tuli oma avaus täällä vastaan niin ajattelin kertoa, miten meni!

Elikkäs, varusteltiin autoon vaaditut EA-pakkaukset, heijastinliivit, rekisteri- ja vakuutuspaperit sekä rajanylitysluvat. Näiden lisäksi mukana oli parkkikiekko ja lumiharja (just in case, vaikka kesällä matkattiinkin). Jarrukiilat ja sammuttimet jätimme hankkimatta.

Näistä parkkikiekkoa ja noita papereita oikeasti tarvittiin, muita ei. Missään ei kyselty, että onkos teillä sammutin tai heijastinliivit mukana. Kuitenkin, jos olisi tullut onnettomuus, oli varmastikin hyvä, että ainakin nuo liivit olivat matkassa. Matkasimme tosiaan ihan uudella autolla, jolloin todennäköisyys noiden kiilojen ja muiden eksoottisten tarvitsemiseen on pieni, mutta esim. Puolan maan teillä ei olisi yllättänyt, jos olisikin tullut tarvetta.

Ylipäätään Euroopassa autoilu oli "tarkastusten" suhteen helppoa. Kuskin henkkarit kysyttiin Suomesta poistuessa ja Suomeen tullessa, muutoin vain kerran päästiin näyttämään henkkareita. Tämä oli lauttamatkalla Tanskasta Saksaan mennessä.

Tarrojen osalta oltiin iloisesti kujalla, eikä ostettu mitään ennakkoon. Reissun aikana tuli hankittua kaksi tarraa, vaikka enemmän olisi vissiin virallisesti tarvinnut, näitä ei kyllä kyselty tai tarkastettu missään - paitsi Sveitsiin mennessä, jossa ostimme tarran rajanylityspaikalta.

Ajokulttuurista mieleen jäi keski-eurooppalainen hätävilkkukäytäntö: jos liikenne hidastuu highwaylla, tästä kerrotaan takana tuleville hätävilkuilla. Toinen mieleenjäänyt käytäntö oli balttialainen tapa ohittaa - molemmat väistävät pientareelle ja keskeltä mennään ohi molempiin suuntiin.

Näiden lisäksi on hyvä googlailla paikallisia parkkeeraus- ja nopeusrajoituskäytäntöjä, näissä oli todella isoja eroja maiden välillä. Helpoimmillaan joissain maissa oli selkeät ja kattavat merkinnät - esim. Ruotsi ja Tanska olivat tällaisia. Toisessa ääripäässä oli Puola, jossa nopeusrajoituskylttejä ei ollut juuri missään, piti vain tunnistaa, että tämä on nyt taajama ja rajoitus on tämä. Meillä oli onneksi navigaattorissa maakohtaiset rajoitukset, joka helpotti ajamista.

Yksi elämää helpottanut tekijä meillä oli myös EU-liittymät. Eli saimme käyttää ilman lisämaksua nettiä kaikissa EU-maissa, vain Sveitsissä tuli pieni lisämaksu verkon käytöstä. Kun on eksyksissä Puolan maaseudulla tai haluaa selvittää Wieniläisen parkkeerauskäytännön, netti saattaa tulla tarpeeseen!

Mun olisi tarkoitus kirjoittaa kattavampaa juttua tästä reissusta ja Euroopassa ajamisesta blogiini (https://dreamerachiever.com) jossain kohtaa, mutta tässä nyt jotain infoa, jos täällä joku on suunnittelemassa Euroopan reissua autolla. :)
American Dreams and traveling around the world and back, follow my life & journey in https://dreamerachiever.com

arkienkeli

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 61
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Auton varustelu Euroopan roadtripiä varten
« Vastaus #22 : 05.01.2018, 13:20:09 »
Toisessa ääripäässä oli Puola, jossa nopeusrajoituskylttejä ei ollut juuri missään, piti vain tunnistaa, että tämä on nyt taajama ja rajoitus on tämä.

Monessakin maassa on taajamissa kiinteä nopeusrajoitus (50 tai 40), ihan niin kuin meilläkin 50 km/t taajamamerkkien sisällä. Taajamamerkki on se isohko kyltti, jossa on kylän nimi, ei siis erillistä kylän silhuettia kirkkoineen kuten meillä. Taajama päättyy sitten kylän toisella puolella olevan vastaavan merkin selkäpuoleen, jossa saattaa olla muutama vinoraita kuten meilläkin "nopeusrajoitus päättyy" -merkissä.

Ihan vain vinkkinä...

Nora.T

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Dreamer Achiever
    • Sähköposti
Vs: Auton varustelu Euroopan roadtripiä varten
« Vastaus #23 : 05.01.2018, 17:36:49 »
Toisessa ääripäässä oli Puola, jossa nopeusrajoituskylttejä ei ollut juuri missään, piti vain tunnistaa, että tämä on nyt taajama ja rajoitus on tämä.

Monessakin maassa on taajamissa kiinteä nopeusrajoitus (50 tai 40), ihan niin kuin meilläkin 50 km/t taajamamerkkien sisällä. Taajamamerkki on se isohko kyltti, jossa on kylän nimi, ei siis erillistä kylän silhuettia kirkkoineen kuten meillä. Taajama päättyy sitten kylän toisella puolella olevan vastaavan merkin selkäpuoleen, jossa saattaa olla muutama vinoraita kuten meilläkin "nopeusrajoitus päättyy" -merkissä.

Ihan vain vinkkinä...

Juu, näinhän se teoriassa ja optimaalisesti pitäisi mennä. Aika monessa taajamassa tätä ei vaan Puolan maaseuduilla näkynyt, myöskään merkkiä taajaman loppumisesta ei kyseisen maan pikkukylissä harrastettu. Eli kannattaa merkkien lisäksi havainnoida ympäristöä tarkemmin kuin Suomessa ja hidastaa, jos talojen on yhtään enemmän. Isoilla motareilla Puolassakin oli hyvin merkinnät nopeuksista ja muutenkin, mutta maaseudulla ei merkkejä ollut siinä määrin kuin Suomessa.
American Dreams and traveling around the world and back, follow my life & journey in https://dreamerachiever.com