Chungking mansions Hongkong

(Luettu 8204 kertaa)

Severide

• Aloittelija
    • Profiili
Chungking mansions Hongkong
« : 20.05.2017, 19:33:02 »
Onkos kellään kokemusta kyseisestä paikasta? Syksyllä olisi tarkotus matkustella Honkkariin neljäksi yöksi yksikseen ja hakusessa edullinen majoitus. Vähän ristiriitaista tietoa ja kommenttia tuntuu paikasta tulevan vastaan niin ajattelin että löytyisikö täältä porukkaa jolla omakohtaista kokemusta? Uskaltaako sieltä asumuksen ottaa vai onko syytä katsella vähän hinnakkaampia paikkoja?
« Viimeksi muokattu: 20.05.2017, 19:45:59 kirjoittanut Severide »

jeje

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Chungking mansions Hongkong
« Vastaus #1 : 20.05.2017, 20:43:24 »
Chungking Mansions on erikoinen kokemus. Ei maailman hienoin lukaali, mutta kaikessa kaoottisuudessaan unohtumaton hostelli. Tai pikemminkin iso kasauma pieniä hostelleita. Rakennus itsessään on ruma kuin mikä eikä se sisältäkään kovin kummoinen ole. Itse olin 14. tai 15. kerroksessa ikkunattomassa kolmen hengen huoneessa korealaisen taideopiskelijan ja kiinalaisen sihteerin kanssa. Huoneessa oli jonkin verran torakoita ja niitä oli lattioilla, seinillä ja sängyillä. Kiinalainen vinkkasi, että lakanat ja patjat yms kannattaa aina ravistella ennen nukkumaanmenoa. Omat vaatteet kannattaa pitää samasta syystä muovipusseissa yms, oman rinkkani laitoin isoon jätesäkkiin jonka suljin pussinsulkijalla.
Suihku ja vessa oli ihan puhdas, lukko tosin oli rikki. Kolmen hengen huoneessa yksi kerrossänky ja yksi vanerista rakennettu sänky, jossa oli patja. Nukuin itse yläpunkassa.

Negatiivisin asia Mansionsissa oli sen hissi. Rakennus on iso ja kerroksiakin jonkin verran, mutta koko talossa oli vain kaksi pientä ja hyvin hidasta hissiä joista toinen reistaili ja oli osan aikaa pois käytöstä. Pahimman ruuhkan aikana hissijono oli n. 45min joten tämä kannattaa myös huomioida aikatauluissa. Alaspäin toki pääsee useimmiten heti. Rappusetkin lopulta löytyivät jostain vaikka ne olivatkin vähän hassussa paikassa omaan huoneeseeni nähden.

Mansionsin ympärillä on helvetinmoinen kasa pääosin intialaistaustaisia kaupustelijoita, jotka myyvät varsin aggressiivisesti kaikkea maan ja taivaan väliltä. Esimerkkeinä Macaun retkiä, ravintola- ja baarilahjakortteja, päihteitä, seksiä (välittävät sitä) miehen/naisen/shemalen kanssa, Kiinan viisumeita jne. Sekunniksikaan siinä edessä ei kannata pysähtyä eikä edes katsekontaktia vaihtaa, muuten ne jahtaavat sinua metrolle saakka.

Lyhyesti sanottuna jos et ole koskaan reissannut hostellissa ja meneminen epäilyttää, niin ei ole mikään häpeä ottaa kalliimpaa asumusta. Chungking Mansionsiin ei kannata mennä madventures-tyyliin asuinolojen huonouden takia. Omalla HK:n reissullani (4 yötä kaupungissa, joista 3 yötä chungking mansionsissa ja yhden yön kokoaan ilman majapaikkaa) hostellin vaatimattomuus ei haitannut, sillä vietin ylivoimaisesti suurimman osan ajasta huoneen ulkopuolella ihan aamusta iltamyöhään klo 08-01 (kaupungilla kävellen, Peakilla, Macaussa jne) ja huoneessa kävinkin vain nukkumassa ja kerran vaihtamassa puhelimeen ladatun akun. Tämän vuoksi majapaikka oli omiin tarpeisiini ihan riittävä.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.05.2017, 06:02:42 »
jos haluaa oleskella tst:n turistialueen ytimessä, chungkingissä on hyvä hinta-laatusuhde ja se on nähtävyys itsessään. mutta sitä saa mitä tilaa, ja, siihen tst:n copy watch, mister? -touhuun menee hermo nopeasti. chungkingissä itsessään on hk:n parhaat intialaiset ravintolat mutta siinä huudeilla on pääasiasa kamerahuijauskauppoja ja korukauppoja - sijaintia ei voi varsinaisesti suositella, pitää ottaa metro mielenkiintoisemmille huudeille. jos päädyt sinne niin ehkä kannattaa etsiä hostelli joka on niin matalassa kerroksessa että voit kävellä portaita pitkin - hissijonot voi olla yllättävän pitkiä. jos tulipalovaara ja blokatut varauloskäynnit kuulostaa vaaralliselta niin chungkingiä ei voi suositella. chungkingin lähellä on mirador mansion joka on samaa sarjaa mutta vähän pienempi.

muita hostelleja: esim YMCA chungkingin lähellä, mei ho house sham shui poossa (suosittelen!), y loft hk-saaren itäpuolella (skutsissa), jockey club yha mount davis vuorella hk-saaren länsipäässä (myös skutsissa ja tuhat porrasta tai taksi). näiden hinnoilla tosin löytyy jo kolmen tähden hotelleja, esim ibis ja best western sekä hk että kowloon puolelta. chungkingissa voi sitten käydä curryllä ja sitä tst:n valoshowta voi tulla katsomaan vaikkei asuisikaan ihan siinä kulmilla...

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.05.2017, 14:13:53 »
Chungkingin hostelleiden siisteystasoissa on käsittääkseni jonkin verran eroja, eli kannattanee vilkuilla vähän arvosteluja. Huoneet taitavat kyllä olla pieniä kaikissa. Itse kompleksi on jokseenkin sitä, mitä edellisissä vastauksissa on kuvattu - joillekin paikka on kauhea rotankolo, joillekin toisille taas jännän eksoottinen. Ihan kokemattomalle reppumatkaajalle en suosittelisi.

arkienkeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 21.05.2017, 20:56:22 »
Vuosina 1984 ja -85 siellä tuli asuttua, muistaakseni yhdessä hostellissa huoneet olivat kellarikomero -tyylisiä kanaverkosta tehtyjä eriöitä. Paikka oli jo silloin legenda, ja ilmeisesti on vain ränsistynyt sittemmin. Ei ehkä ihan ensikertalaisen paikka tosiaan, mutta kovahermoisemmalle kyllä kokemisen väärti, ihan vain että voi joskus puolihuolimattomasti mainita sillä majailleensa (kuten tässä...).

KaisaN

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - knuolioj@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.05.2017, 03:08:02 »
Siellähän on se toinenkin vastaava, Mirador Mansions. Joskus vuosia sitten huhupuhe kertoi, että se olisi Chungkingiä parempi, joten yövyimme siellä. Jos muistan oikein, niin kolmella eri reissulla olen siellä yöpynyt, 2004-2006, eikä meillä ollut mitään valittamista. Huoneet olivat ikkunattomia ja postimerkin kokoisia. Joskus parisängylliseen huoneeseen ei mahtunut mitään muuta kuin se sänky, ehkä 30 cm kaistale vapaata lattiaa yhdellä seinustalla. Ystäväni piti jotenkin epämääräisenä hostellissa työskennellyttä setää, joka itse nukkui sängyssä hostellin käytävällä, mutta itse pidin normaalina tyyppinä. Meille ei osunut hissiruuhkiakaan.

Yhteydethän sieltä ovat hyvät. Kävelymatkan päässä on satama, josta pääsee lautalla Hongkongin keskustaan. Chungkingista ei ole kokemusta, mutta ainakaan en näe syytä, miksei Miradorissa reppumatkaaja yöpyisi, jos vaatimaton majoitus noin yleisesti on ok. Ahtaan paikan kammoisille en ehkä suosittele. :)
Vastaus on yksinkertainen.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 22.05.2017, 09:44:30 »
Muistan kirjoittaneeni aiheesta jonnekin tänne; löytyy varmaan haulla.

Lyhyesti: jokunen vuosi sitten kolusin Chunking Mansioinin kerroksia ja majataloja. Minun kokemuksen mukaan Mansionista ei tarvitse tarvitse varata huonetta etukäteen, vaan on parempi kulkea ovelta ovelle, katsella tasoa ja neuvotella hinnoista. Katsastus kannattaa aloittaa ylimmästä kerroksesta, koska siellä on parhaimmat majatalot. Itse onnistuin löytämään paikan, jossa oli ikkunallinen, iso huone ja hintakin huokea. Ison ikkunan miinuspuoli oli tosin se, että huoneessa oli yöllä kylmää (tammikuussa).

Tykkään kovasti alueesta, jolla Mansionit sijaitsevat. Eloisaa ja paljon edullisia ruokailupaikkoja.

El_turre

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.06.2017, 14:59:37 »
Kannattaa nyt tarkkaan miettiä mitä haluaa! Itsellä lento tänään illalla ja varasin päiväksi huoneen jotta voin rentoutua ja ottaa suihkun ennen kentälle menoa.

Olen tottunut asumaan edes jonkin verran tasokkaissa paikoissa ja tämä ei kyllä nyt sitten vastannut millään kriteerillä sitä mitä odotin. Tosin enpä googletellut, otin vaan halvimman huoneen booking.comista. Jokseenkin turvattoman oloinen labyrintti missä pyörii arveluttavaa jengiä. Huone oli puhdas, mutta pyyhkeet ja vessapaperit yms puuttui. Ilmastoinnin sijaan tuuletin. Ja se helvetin hissi. 16 kerrosta ja koppi vetää max 8 henkeä. Liikkuminen ylös/alas ei ollut ollenkaan sujuvaa.

Näkemisen arvoinen kyllä, kokemuksena erilainen mutta ns rentoutumistarkoitukseen ei kyllä sovi. Hintaa yölle olisi tullut 195HKD eli reilu parikymppiä.

Nyt istun bussissa lentokentälle ja vieläkin vähän hämmillään tuosta mestasta.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.06.2017, 18:38:35 »
Nyt istun bussissa lentokentälle ja vieläkin vähän hämmillään tuosta mestasta.

olisit lukenu tän ketjun tai minkä tahansa googlen ekoista hakutuloksista :P

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.06.2017, 00:11:34 »
Mulla oli ainakin muutama vuosi sitten ihan siisti huone, pienihän se oli kuin mikä, mutta aivan riittävä. Muutenkin oli aika lailla sitä mitä odotinkin ja sijaintihan on ihan loistava. Ainoastaan kolmannen ja viimeisen yön palohälytys kello 04 sai sen fiiliksen, että en ehkä enää pystyis menemään tuonne, sillä en ole lainkaan vakuuttunut, että tosi tilanteesta tuolta olis mitään mahkuja päästä yhtään mihinkään.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.06.2017, 18:40:09 »
Chunkkarissa olen itse majoittunut kopissa, jonka puhtauden taso lähenteli jo sairaalaa. Pieni ja ikkunaton kyseinen kämppä oli - mutta niin viimeisen päälle siisti että eipä muut asiat haitanneet. Hinta oli naurettavan halpa ja valitsin kyseisen mestan sosiaalisen median palautteiden perusteella.

Joku toinen kerta menin sitten sisäänheittäjän perässä johonkin toiseen ko kompleksin koppiin, joka olikin sitten melkoinen persläpi. Olin liian väsynyt etsiäkseni toista paikkaa ja siinä tilassa sain kyllä ihan hyvin nukuttua tuossa läävässäkin.

Eli kyllä noissa majataloissa on valtavasti eroja. Tsekatkaa palautteet huolella jos varaatte etukäteen tai sitten tarkistakaa mestat huolella paikan päällä ennen kuin raha vaihtaa omistajaa.