Suomalaisia etsitään Afrikkaan puoli-ilmaiselle matkalle

(Luettu 2391 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Media uutisoi eilen suomalaisesta projektista, jossa testataan ripulirokotusta Afrikassa. Testiryhmään etsitään yhteensä 800 suomalaista. Testaava taho mainostaa projektia puoli-ilmaisena matkana Afrikkaan. Kohteena on Benin ja yhteistyössä mukana on suomalais-afrikkalainen kulttuuritalo Villa Karo.

Kahden viikon rokotuskokeilu Beninissä tulee maksamaan osallistujalle 1600 euroa.

En ymmärrä, miten 1600 euroa kahdesta viikossa Beninissä on muka puoli-ilmainen.

Itse olen majoittunut Grand Popossa, jossa testi suoritetaan, alle 10 eurolla vuorokausi. Eli n. 100 euroa kaksi viikkoa. Lennot Beniniin maksavat alkaen 1300 euroa. Oma matkani Beniniin siis maksaisi vähemmän kuin tämä puoli-ilmainen lääkekokeilu.

https://tutkimusmatka.com/

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Suomalaisia etsitään Afrikkaan puoli-ilmaiselle matkalle
« Vastaus #1 : 22.05.2017, 10:37:37 »
Joutuu myös ostamaan Villa Karo Ry,n jäsenyyden 170e  jolla saa halvempaan hintaan retket, jos pystyy osallistuun edes. Malariakuuri on sentään maksuton.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.05.2017, 10:56:02 »
Joo, ite kans mietin tätä settiä, että on kyllä kovan hintaiset lennot. Kuuluisko tohon sitten jotain safkaa tms.

jk

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.05.2017, 14:26:44 »
Itse olen majoittunut Grand Popossa, jossa testi suoritetaan, alle 10 eurolla vuorokausi. Eli n. 100 euroa kaksi viikkoa. Lennot Beniniin maksavat alkaen 1300 euroa. Oma matkani Beniniin siis maksaisi vähemmän kuin tämä puoli-ilmainen lääkekokeilu.
Tarjottu majoitus lienee vähän tasokkaampi kuin 10 euron majoituksesi, joten omatoimibudjettimatkaajat tuskin ovat tämän tarjouksen kohderyhmää. Hotellista ei saa näemmä poistua päiväretkiä pidemmäksi ajaksi, joten omatoimihaahuilijalle ei muutenkaan kovin houkutteleva tarjous.

ruisrock2006

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.05.2017, 18:00:07 »
1760€ siitä, että pääsee ripuloimaan Afrikkaan, vaikkakin hyvän asian puolesta? Kuulostaa ujolta vedätykseltä, mutta mikä jottei jos pinkka on kunnossa ja tekee mieli merta edemmäs kakalle...  :o

otl

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.05.2017, 14:39:02 »

ilmiselvää, että näillä ripuloitsijoilla tulee olemaan parempi majoitus kun sulla oli. tokihan sen itsekin ymmärsit, mutta halusit silti päästä pätemään sillä, miten vähän maksoit. hohhoijaa, lapsellista.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.05.2017, 15:19:07 »
Pogo granden "keskustassa on heinäkuulle 150-250 viikkohintoja tyyliin rantamaja. 40-60 km päässä on 250 -1000e viikkohintoja booking,comin mukaan. Kenties  usva on yöpynyt ouidahin lähellä rannassa 104 euron viikkohintaan. Hotellissa oli sentäs uima-allas ja 24h palvelutiski.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 23.05.2017, 16:52:46 »

ilmiselvää, että näillä ripuloitsijoilla tulee olemaan parempi majoitus kun sulla oli. tokihan sen itsekin ymmärsit, mutta halusit silti päästä pätemään sillä, miten vähän maksoit. hohhoijaa, lapsellista.

Silloin kun siellä olin paremmat hotellihuoneet maksoivat jotain 30 euroa 2hh (olin muuten voodoo-festivaalien aikaan, joka on tiettävästi peak seasonia toisin kuin heinäkuu). Afrikassa vain murto-osa majoituksesta on netissä. Lisäksi, jos kyse on kahden viikon majoituksesta vuorokausihinta on halvempi kuin jos varaa huoneen vain yhdeksi yöksi.

Millään laskukaavalla en saa kahden viikon lomaksi Grand Popossa lentoineen 3200 euroa, niin kuin lääkeyhtiö väittää.

Lainaus
Pogo granden "keskustassa on heinäkuulle 150-250 viikkohintoja tyyliin rantamaja. 40-60 km päässä on 250 -1000e viikkohintoja booking,comin mukaan. Kenties  usva on yöpynyt ouidahin lähellä rannassa 104 euron viikkohintaan. Hotellissa oli sentäs uima-allas ja 24h palvelutiski.

Älä oleta, lue mitä olen kirjoittanut. Minä majoituin Grand Popossa rannalla sijaitsevassa paikallisessa majatalossa. Ulkomaalaisten omistamat majatalot olivat luonnollisesti kalliimpia.

Esimerkkisi mukaan: jos viikko on 250 euroa, niin kaksi viikkoa on 500 euroa. 1300 euroa (lennot) + 500 euroa (majoitus) on 1800 euroa. Tämä on siis hinta per huone, ei hinta per huoneessamajoittuja.

Minusta on ihan aiheellista kysyä, onko kyseessä vedätys. Lääkeyritys yrittää saada kokeeseen osallistujat maksamaan kaikki kulut väittämällä, että itse korvaa puolet kuluista.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2017, 17:01:17 kirjoittanut UsvaAuer »

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #8 : 24.05.2017, 21:26:12 »
Millään laskukaavalla en saa kahden viikon lomaksi Grand Popossa lentoineen 3200 euroa, niin kuin lääkeyhtiö väittää.

Millä kaavalla sä sitten lasket? Sä voit toki laskea, että halvimmillaan lennot Beniniin ja majoituksen Grand Poposta saa yhteishintaan x, mutta se ei tarkoita, etteikö juuri nämä tietyt lennot, se tietty majapaikka jne, jota tässä tarjotaan, voisi olla normaalisti ostettuna sitä 3200 euroa.

En nyt kuvitellut, että joku vielä vuonna 2017 tälläkin foorumilla "jaksaa muka yllättyä" siitä, että pakettimatka (joka tämä on) voi hyvinkin olla liki tuplasti sen hintainen kun omatoimimatka.

jk

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.05.2017, 01:04:25 »
Luulen, ettei tämmöiselle reissulle edes haluta omatoimibudjettimatkailijoita. Ne ovat kuitenkin jo reissanneet Aasiat ja Afrikat läpeensä ja hommanneet immuniteetin niille pöpöille, joita tässä tutkitaan.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.05.2017, 11:42:22 »
Luulen, ettei tämmöiselle reissulle edes haluta omatoimibudjettimatkailijoita. Ne ovat kuitenkin jo reissanneet Aasiat ja Afrikat läpeensä ja hommanneet immuniteetin niille pöpöille, joita tässä tutkitaan.

Bof! Olisihan se ETEC-immuniteetti ihan kätevä, etenkin jos sen voisi noin yksinkertaistaa.

Hävytön vedätys ja mediaripaushan tuo on. Medialevityksenhän saivat hoidettua kovin ihailtavasti. Mm Hesari ja yle täysin mukana. Lääketutkimus, josta apina saa varmasti kelattua itselleen kolmen tonnin Afrikka-hotellikeikan. Rahoittajina kaksi yliopistoprojektia, lääkeyhtiö ja pari muuta toimijaa, mutta koe-eläimet maksavat osallistumisesta.

Tuollaisessa tutkimuksessa n=800 ei ole häävi, etenkin jos apinoina käytetään pelkkiä paavoja. En myöskään ymmärrä miten tuonne löytyy 800 paavoa.

Suomen yliopistoissa aletaan tajuta kaupallistumisen ajatus, mutta vielä on kovin kömpelöä. Varmasti arvokas tutkimus, ja hienoa että tutkitaan, mutta homma tehdään vähän väärin.

- Biologi, joka on tehnyt eläinkokeita

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 25.05.2017, 15:08:27 »
^ tutkimuksissahan ei luonnollisesti koskaan lasketa etukäteen tarvittavaa otoskokoa ottaen huomioon oletettu intervention teho, oletettujen tapausten osuus ja haluttu tilastollinen voima vaan pyydetään hihasta arvio "biologilta, joka on tehnyt eläinkokeita" . Ihan Wikipediasta löytyy aiheesta jo monimpuolisempaa tietoa puhumattakaan lukemattomasta määrästä alan oppikirjoja...  https://en.wikipedia.org/wiki/Sample_size_determination.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.05.2017, 17:06:40 »
En tiedä asiasta mitään mutta mielenkiinnosta: mikä tässä pahakyyn mielestä mättää ja miten asia olisi pitänyt hoitaa?

Oma fiilis oli vaan että on lähtijälle kallis. Muuta mutinaa ei mutuna löytynyt.

Pesula

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.05.2017, 12:53:22 »
Täytyy myöntää että mäkin kuvittelin tämän olevan mediarummutuksen perusteella jotain: "lento + hotelli 2 viikoksi + lento" alle tonnilla jossa pääasia on tutkia suomalaisten suoliston vaikutuksia tropiikissa ja kehittää rokotetta joka auttaa pelastamaan kehitysmaissa lapsia.

Tuli vähän yllätyksenä (matkan oikeiden kulujen lisäksi) että pitää liittyä 170€llä Villa Karon jäseniksi, joilla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä lääketutkimuksen kanssa.

170€ x 800 ihmistä = 136000€uroa siis tienaa siis kulttuuriyhdistys tässä sivussa.

Lisäksi kuten huomasitte tutkimus edellyttää Helsingin yliopistolla käyntiä ennen ja jälkeen matkan muistaakseni kuusi kertaa eli pääkaupunginseudun ulkopuolella asuvat muistakaa varautua kuljettamaan jätöksiänne yliopistolle omalla kustannuksella.

Noo mitäpä tästä enempää valittamaan, kuulosti hyvältä ja media tarttui kiinni, eiköhän 800 suomalaista reissuun saada ja win-win tilanne kaikille, toisille hyvinkin maistuvaa voittoa.