Teiden kunto Länsi-Saharassa

 (Luettu 2138 kertaa)

JussiJussi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Teiden kunto Länsi-Saharassa
« : 07.08.2017, 17:29:27 »
Hei,
Yritän löytää ajan tasalla olevaa tietoa teiden kunnosta Länsi-Saharassa. Erityisesti kiinnostaa kuinka kauan kannattaa varata aikaa seuraaviin väleihin. käsittääkseni yöllä ei ole fiksua ajaa.
agadir
645km
El aaiun
538km
dakhla
445km 
la gueira
496km
Nouakchott
-Kiitos

Anszi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 7
    • Profiili
    • Afrikkaan, Afrikkaan!
    • Sähköposti
Vs: Teiden kunto Länsi-Saharassa
« Vastaus #1 : 07.08.2017, 18:22:05 »
Moi,

Horizons Unlimited -foorumilla (http://www.horizonsunlimited.com/hubb/sahara-travel-forum/) on aktiivista keskustelua asian tiimoilta (saa varmasti paremmin vastauksia kuin täällä). Varmaan löytyy tietoa ihan hakemallakin. Itse olen mennyt noista mainitsemistasi väleistä vain Mauritaniassa Nouadhibousta Nouakchottiin. Ihan suht hyvää asfalttia se oli ainakin 2014, ei siis enää mitään sorapätkiä. Kuudessa tunnissa ajoi pikkubussi tuon välin. Länsi-Saharan ja Mauritanian rajalla on se muutaman kilometrin mittainen päällystämätön ei-kenenkään-maa, joka on varmaan se selkeästi huonoin pätkä ajaa.

Et kysynyt, mutta sanonpa kuitenkin, että Mauritanian puolella matkustellessa kannattaa matkanteon jouduttamiseksi tehdä iso nippu fichejä (http://www.brendansadventures.com/making-a-fiche-for-mauritania/). Ei tämä pakollista ole, mutta ficheä ne poliisit ym. Mauritanian puolella tiesuluilla kysyy automaattisesti. Helpottaa ja nopeuttaa julmetusti liikkumista. Länsi-Saharan ja Nouakchottin välillekin näitä tiesulkuja kuitenkin mahtui ihan kiitettävästi ainakin 2014.

john eskobar

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Teiden kunto Länsi-Saharassa
« Vastaus #2 : 07.08.2017, 18:27:45 »
Nämä tiedot keväältä 2016. :)

Se rannikkoa seuraava päätie on koko matkalta hyvää päällystettyä kaksikaistaista tietä. About samanlaista kun jossain Suomen Lapissa. Ajaminen pitäisi olla helppoa, liikennettä on tosi vähän ja tiet viivasuoria. Ainoa hankaluus on hiekka jota välillä kasaantuu tielle pieniksi dyyneiksi. La Guerassa en käynyt, mutta oletan että joudut ajamaan ensin Mauritanian puolelle Nouadhibouhun ja sieltä uudestaan Marokkoon ja La Gueraan. Kannattaa selvittää ettei viisumin kanssa tule ongelmaa liikojen rajanylitysten kanssa. Mauritanian puolella tiet eivät muistaakseni olleet ihan yhtä hyviä, mutta ajettavia asfalttiteitä kuitenkin.

Poliisien tarkastuspisteitä oli muutamia päivässä, mutta niistä päästiin jatkamaan yleensä muutamassa minuutissa. Jos pitäisi arvioida niin pysäytyksineen joku 50-70 kilometriä tunnissa voisi olla realistinen tahti, eli mainitsemasi välit ajaisi varmasti päivä/etappi tahtia. Meidän kuormurin maksiminopeus alamäessä oli 55km/h joten meillä meni kauemmin. :)

Se rajanylitys Marokosta Mauritaniaan onkin sitten hankalampi. Maiden välillä on parin kilsan ei kenenkään-maa, jossa ei ole tietä ollenkaan. Tällä pätkällä on neliveto aika välttämätön, koska polku kulkee hiekassa ja kivikossa. Kannattaa muutamalla eurolla palkata yksi paikalla notkuvista joutumiehistä apukuskiksi, niin löydät rajalta toiselle. Rajalla aikaa meni viisumitouhuineen noin 10-tuntia. Marokon ja Länsi-Saharan välillä ei ole rajaa edes merkitty, koska sitähän ei Marokon mielestä ole.

Tuossa esimerkkikuva Länsi-Saharan valtatieltä.

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/12744182_10153969529574936_5051840240157252157_n.jpg?oh=3b1a9c76f0551a7080b50c5507b5cb83&oe=59EB0283

jasmin.a.

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Teiden kunto Länsi-Saharassa
« Vastaus #3 : 31.08.2017, 09:29:30 »
Komppaan john eskobaria, tiet olivat hyvässä kunnossa. Itse siellä olin keväällä 2015.

Ei-kenenkään-maa oli Marokon ja Mauritanian välillä heikohkossa kunnossa, mutta jos sen hitaasti ajaa, se kyllä onnistuu. Gps näytti reittiä joten hyvin onnistui. Rajanylitys itsessään kesti koko päivän, perus Afrikka touhua.

Ajaminen Marokossa ja Mauritaniassa oli helppoa. Ja kannattaa ehdottomasti printata iso nippu fichejä. Aloitin Länsi-Saharassa laskemaan poliisipysäytysten määrää ja hyvissä ajoin Mauritaniassa lopetin kun sekosin kirjanpidossani siinä 50 pysäytyksen kohdilla.