Matkabudjetti talven reissulle Australiaan ja Uuteen-Seelantiin ja matkaseuraa

(Luettu 2034 kertaa)

mikkis82

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Moi!

Onkohan linjoilla ketään, joka olisi moisen ajan kyseisissä maissa viettänyt? Olisi mukava suurinpiirtein tietää paljon tuollaiseen seikkailuun menee rahaa. Yksin ois tarkoitus toistaiseksi lähteä ja ihan reppureissulle. Tottakai törsätä pystyy,mutta jos puhutaan backbäckkäreiden tehdyistä matkoista. Matkaseuraa voisin kysellä samalla jos sattuisi moiseen seikkailuun löytymään halukkaita. Ikää on 35 mittarissa joten työskentely on aikaslailla viisumeitten myötä poissuljettu.

T:

M
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 23:04:49 kirjoittanut mikkis82 »

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mahdotonta sanoa budjetista kun et tarkemmin kuvaillut millaista reissua olet tekemässä.

Noissa maissa voi oleilla halvimmillaan muutamilla kymmenillä eurolla per päivä tai sitten voit helposti käyttää vaikka 200€ / päivä. Minimoit kulut jos asut dormissa, et paljon liiku maiden sisällä ja kokkaat itse. Mutta jos asut hotellissa niin kuluja tulee heti vähintään 50-100€ / päivä. Ja bussit / junat / lennot + retket /aktiviteetit ovat kohtuullisen kalliita myös, Suomen hinnoissa tai jopa enemmän.

Pallisten vanhoista Aussi- / NZ -säikeistä löytyy enemmän keskustelua kuluista + säästövinkeistä.

mikkis82

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Moi,

Kiitos vastauksesta,pahoittelut hätäsestä viestistä,elikkäs 5kk ois tarkoitus olla reissussa ja mietin tuollaista 3000-5000 e budjettia maxtalveksi plus lennot. Tarkoitus olisi asua dormeissa ja mennä halvalla minkä pystyy.

Terkuin

M

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
Dormit maksavat 10-20€ yö riippuen paikasta, isommissa kaupungeissa kuten Sydneyssä lähempänä kahtakymppiä. Eli pelkästään asumiseen menee 5kk aikana helposti pari-kolme tonnia.

Mieti joku alustava reitti ja tsekkaa lentojen / bussien hinnat netistä niin eiköhän se budjetti siitä hahmotu. Kannattaa myös pohtia campervanin vuokraamista, sillä voit säästää matka- ja majoituskuluissa.

mikkis82

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Moro,

Oikeassa Kyllä olet varmasti menee tuon verran pelkästään majoituksiin. Pitää nyt kattoo jos vaikka lyhentäisi reissua parilla kuukaudella. Voi Camper olisi kyllä kova juttu mutta se ois hyvä tehdä jonkun kanssa. Kiitos vastauksesta sullekin!

leego

• Tosireissaaja
    • Profiili
Moi!

Ikää on 35 mittarissa joten työskentely on aikaslailla viisumeitten myötä poissuljettu.

T:

M

WH-viisumin ikäraja on nykyään 35 eli vielä ehdit sen hakea (ennen ku täytät 36) ja vuoden sisällä lähteä reissuun :)

Prefix

• Tosireissaaja
    • Profiili
Edeltävä kirjoittelija tuossa juurikin ehti mainita, että vielä ehdit hakemaan sitä WH:ta kunhan et vaan ole vielä 36v täyttänyt

Ehdottomasti suosittelisin, siinä ois kuitenkin heti tilapäinen lupa työskennellä niin halutessasi

Happiness

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Käsittääkseni tuota ikärajaa EI ole vielä nostettu, siitä vain on ollut puhetta. Olen tästä asiasta 99% varma, mutta mikäli teillä on luotettava lähde, niin linkatkaa toki! Mahdollisesti ikärajan nosto on kuitenkin lähitulevaisuudessa toteutumassa. Pidetään peukkuja sille  :)

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
Ei oo vielä Aussi WH:ta nostettu tuonne 35 vuoteen. https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/417-
 Uudessa-Seelannissahan se raja tais olla tuon 35v.

leego

• Tosireissaaja
    • Profiili
Käsittääkseni tuota ikärajaa EI ole vielä nostettu, siitä vain on ollut puhetta. Olen tästä asiasta 99% varma, mutta mikäli teillä on luotettava lähde, niin linkatkaa toki! Mahdollisesti ikärajan nosto on kuitenkin lähitulevaisuudessa toteutumassa. Pidetään peukkuja sille  :)

no tama on 100% varma tieto koska itse olen 32 ja ystavani 35 ja ollaan taalla uudessa-seelannissa wh-viisumilla talla hetkella :D eli ei arvailuja vaan taytta faktaa etta ikaraja on 35 (=tarkoittaen etta viisumia voi hakea niin kauan kuin et ole 36, ja sitten on viela vuosi aikaa lahtea reissuun/saapua maahan, ja viisumi on vuoden pituinen)  :)

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
no tama on 100% varma tieto koska itse olen 32 ja ystavani 35 ja ollaan taalla uudessa-seelannissa wh-viisumilla talla hetkella :D eli ei arvailuja vaan taytta faktaa etta ikaraja on 35 (=tarkoittaen etta viisumia voi hakea niin kauan kuin et ole 36, ja sitten on viela vuosi aikaa lahtea reissuun/saapua maahan, ja viisumi on vuoden pituinen)  :)

^^ Niin nyt on menny Aussit ja Uudet-Sellannit sekaisin. Australiaanhan on myös suunniteltu, että nostetaan tuo viiusmin ikäraja 35v. Mutta sitä siis EI ole vielä nostettu. Uudessa-Seelannissahan ikäraja on tuon 35v. Ja tässä siis ilmeisesti oletettiin, että kyse on tuosta Australiasta eikä Uudesta-Seelannista.

Hanna++

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Uudessa-Seelannissa tosiaan korkeampi ikäraja viisumin suhteen, Australiassa on edelleen 30. Olin juuri muutama viikko sitten matkatoimiston WH-infossa. Ikärajakorotus on (toivottavasti) tulossa, aikasintaan kai ensi vuonna.

Itse olin vuonna 2012 tammi-maaliskuussa 2,5kk reissussa. Rahaa meni PALJON (lentojen kanssa muistaakseni lähemmäs 10 000e), kun en halunnut säästellä. En muista tarkalleen summia, mutta tässä vähän suuntaa antavaa:

Lennot:
Hki-Sydney-Hki 1400-1500e
Sydney-Cairns n. 150e
Sydney-Queenstown (NZ)-Sydney n. 300e

Liikkuminen:
Bussipassi Cairns-Sydney n. 300e
Yksittäiset bussi-/junaliput n. 100-150e
Taksit n.100e

Muuten tuli liikuttua joka paikkaan kävelten, taksit muistaakseni samaa hintaluokkaa kun Helsingissä

Majoitus:
Hostelli 20-25e/yö eli n. 1500e-1900e / 2,5kk

Toki olisi voinut harrastaa couch surfingia ja tinkiä hostelleista enemmän. Itsellä oli vaatimuksena pääosin ilmastointi, safetyboksit ja kohtalainen siisteys sekä sijainti. Dormeissa tuli eleltyä koko reissun ajan. Eli halvemmalla pääsee jos kaikki käy.

Ruoka:
30-50e pvä, ehkä välillä enemmän tai vähemmänkin eli about 2300-4000e / 2,5kk

En käynyt kun pari kertaa ravintolassa syömässä, niissä hinnat 15-20e ylöspäin. Aika paljon tuli syötyöä mäkkärissä/subissa tms, joihin meni se n.7e kerta. Reissasin pääsääntösesti yksin ja useasti ruoka oli joko just mäkki tai subi tai sitte nuudeleita ja tonnikalaa :D Jos on kavereitten kans reissussa, niin sittenhän voi kokkailla porukalla enemmänkin eikä ole niiin kallista. Myös aamupalatarvikkeissa säästää, jos on joku jakamassa voi-/leipäpakettia tai jos on pidempään samassa paikassa. Aamupalatarvikkeita kun ei viittinyt roudata mukana paikasta toiseen, kun bussissa saatto tulla istuttua 12h putkeen.

Juoma:
Riippuu kuinka paljon tulee juhlittua. Itse olin reissussa kakskymppisenä eli bailattiin enemmän kun tarpeeks. :D Viini on halpaa, tonkallisen (4litraa) saa noin kympillä. Bissekin halpaa, mutta siiderit saatto olla kaupassa 4-5e. Kylmä 0,5l vesi-/kokispullo saatto maksaa 2-3e marketissa.

Tähän liittyen, baareihin pääsi suurimmaksi osaksi ilmaseks tai muutamalla eurolla. Naiset pääsi yleensä ilmaseks ja juomiakin sai velotuksetta aika monesti.

Shoppailu:
Ehkä joku 200-300e. Ei ollut ihan sellanen halpa shoppailumesta, joten tuli shoppailtua kohtuu vähän.

Puhelinliittymä:
n. 20e/kk. Tosin en käyttänyt nettiä tai sen kummemmin soitellut/tekstaillut. Joten en osaa sanoa paljon joku datapaketti maksaa.

Netin käyttö yleisillä tietokoneilla:
n. 3-4e/h

Aktiviteetit:
Cairns-Kuranda, sisälsi menomatkan gondolihissin tyyppisellä ja takasin parin tunnin (?) junamatka vanhanaikasella "maisemajunalla". 100e

Cairns-Great Barrier Reef -päivän snorklausreissu. Reef Experience -firman kautta ihan huikee reissu, suosittelen! Päivän reissu sis. snorklaus kahdessa paikassa + loistavat ruuat. 130e

Magnetic Island - lauttamatkat Townsvillestä edestakaisin n. 20e

Airlie Beach -2pvä:n purjehdusreissu (sis snorklaus, kaikki ruuat) 250-300e

Vkolopun (2yötä) cruisailu ja telttailureissu Fraser Islandilla (sis. kaikki ruuat, telttamajoitus) n.300e

Australia Zoo -matkat Noosasta + pääsylippu n. 55e

Wet 'n' Wild -vesipuisto + Movie World -huvipuisto + matkat kahtena päivänä edestakaisin Surfers Paradisesta n. 70-80e

Surffaus Byron Baylla n.3-4h (ohjattu) n.50e, jos haluaa vaikka 5päivän surffileirin, niin saa lisätä nollan perään eli n. 500e maksaa

Sydney - Blue Mountains, junaliput muutaman kympin. Jos haluaa jotain xtraa esim. mennä scenic cablewayllä tms maksanee parikymppiä

Lisäksi heitän tähän samaan vielä, mitä meni Uudessa-Seelannissa aktiviteetteihin rahaa:

The Nevis Swing (maailman suurin "keinu"hyppy) n. 125e, samassa paikassa Benji-hyppy n. 165e

Skyline gondole & Luge -matka gondolihissillä ylös ja siellä "mäkiautoilurata" , n. 25e

2-3h ratsastusreissu, muistaakseni 60-100e

Kuten näkyy, niin paljon tuli tehtyä maksullisia reissuja ja "elettyä täysiä" tuo 2,5kk. Tiedän että paljon halvemmallakin pärjää ja toisaalta sitä rahaa olsiin saanut kulumaan reilusti enemmän. Yllätyksenä itselleni tuli se, kuinka korkea hintataso Australiassa on. Vaikka varoteltu oli niin kyllä siellä tuollon melkein 6v sitten oli kalliimpaa yleisesti kuin Suomessa. Kaikki tekeminen makso paljon ja mitäänhän reissuja en halunnut missata. TOki riippuu, mitä reissulta hakee. Jos haluaa chillailla, kokata itse kaikki, asua halvoissa hostelleissa jne niin halvemmalla tosiaan pääsee. Itse en reissussa töitä tehnyt ollenkaan vaan olin turistiviisumilla liikenteessä. Jos töihin mielii niin muutama tonni alkuun riittänee.

Jos hei tulee jotain kysyttävää, mitä kannattaa tehä ja minne mennä niin mulle voi laittaa vaikka yv:tä :)

Toivottavasti tästä oli jotain iloa! Hinnat saattanut tosiaan muuttua ja erilaisia ja erihintasia aktiviteetteja kyllä on tarjolla pilvinpimein. Kannattaa vaikka etukäteen vähän tsekkailla netistä hintoja niille aktiviteeteille, mitä haluaa varmasti reissun aikana tehdä. Saa vähän suuntaa siihen, paljonko oikeesti kannattaa olla lähtiessä rahaa. Ei jää sitten reissussa harmittamaan, kun ei olekaan rahaa tehdä kaikkea :)