Vapaaehtoistyö ja viisumi Intiassa?

(Luettu 2676 kertaa)

NinzaBrown

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vapaaehtoistyö ja viisumi Intiassa?
« : 11.09.2017, 14:46:36 »
Heippa!

Ennen kuin kysyn mitään, kerron että olen viimeiset viisi päivää kahlannut läpi näitä foorumin aiheita, eikä silmään ole osunut yhtäkään keskustelua joissa vastattaisiin juuri minua kiinnostaviin kysymyksiin. Tai sitten keskustelut ovat olleet niin vanhoja ettei niiden infoon voi luottaa viisumi-asioissa. Joten pahoittelut jos tämä aihe on läpikäytynä jossain muualla, jos näin on niin opastakaa minut sinne, kiitos! :)

Eli aloitteleva reppureissaaja täällä raapii päätään seuraavalla aiheella:
Olisin lähdössä Goalle vapaaehtoistyöhön kahdeksi kuukaudeksi (marras -joulu) tänä talvena. Löysin workaway.info -sivuston kautta itseäni miellytävän host-paikan Arambol beachin läheisyydestä. Kyseessä on yksityinen pikku yhteisö nimeltä Gondwanaland Goa, joka toimii paikallisena (epävirallisena?) katukoirien ja -kissojen rescue paikkana. En tosiaan tiedä kuinka virallinen yritys on kyseessä, mutta käsittääkseni mestalla on paikallisten keskuudessa hyvä maine, ja jo se että he ovat workaway-sivun host-paikkana kertoo että heidän pitäisi olla luotettava.

Heidän lähettämässään kutsuviestissä he kuitenkin mainitsivat seuraavaa: "Please DO NOT use us as your visa reference, some people have made bookings on bookings.com and used those addresses."
Luulin omaa englanninkielen taitoani ihan hyväksi, mutta en ole nyt varma ymmärsinkö tuon oikein..? He siis eivät halua että mainitsen heidät viisumissani yhteyshenkilönäni tai ns. suosittelijanani..? Vai meinaavatko he etten saa käyttää mainita heitä yhteyshenkilökseni lentolippuja varattaessa?

Käsittääkseni nykysääntöjen mukaan minun pitäisi hankkia Intiaan työviisumi, koska sen alle lukeutuu palkkatyön lisäksi myös vapaaehtoistyö. Ja työviisumiinhan tietenkin pitäisi sitten merkitä kaikki mahdolliset tiedot tuosta paikasta missä meinaisin tehdä niitä vapaaehtoistöitä. Näin ensikertalaisena Intian matkaajana haluan tietenkin tehdä kaiken pilkuntarkasti jo täällä Suomen päässä, ettei tule sitten mitään ongelmia kun sinne Intiaan saavun.

Tosin Goalla vapaaehtoistöitä 2009 tehnyt kaverini sanoi olleensa siellä 3 kk hommissa pelkällä turistiviisumilla. Ja että kuulema kaikki hänen siellä tapaamansa volunteerit olivat myös olleet matkassa turistiviisumilla. Ja ilmeisesti työviisumin saaminen vapaaehtoistyöhön voisi olla erittäin hankalaa. Tämä tieto kuitenkin tulee sieltä vuodelta 2009, joten tiedä nyt sitten miten nykyisin asiat ovat?

Eli pitäisikö mun nyt hakea vain se turistiviisumi, pitää nassuni kiinni siitä että meinaan tehdä siellä vapaaehtoishommia ja mennä maahan normi reppureissaaja turistina? Entäs jos ne alkaa hiillostaa mua siellä lentokentällä? Kyselemään matkasuunnitelmaa tms. muuta. :D Ymmärrän kyllä että kyseessä ei ole Jenkkilä, ja Intiaan on varmaan helpompi päästä, mutta tuskanhiki kihoaa jo pelkästä ajatuksesta.

Halp!  :P

Hank da Silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Vapaaehtoistyö ja viisumi Intiassa?
« Vastaus #1 : 17.09.2017, 01:45:15 »
Mä olen hakenut business-viisumin Intiaan muutaman kerran. Siihenkin tarvitsee kutsukirjeen yritykseltä, joka sijaitsee Intiassa. Mulle tämä oli helppoa, koska meidän firmalla oli jo Intiaan rekisteröity yritys ja Gurgaonissa kymmenen hengen toimisto. Voisin kuvitella, että varsinaisen työviisumin saamiseen tarvitaan vähän muutakin kuin yksinkertainen kutsukirje.

Sun kohdalla ongelma on siinä, että se "yhteisö" ei halua kutsua ketään sinne töihin, koska:
a) "yhteisön" toiminta ei ehkä ole ihan täysin rehellistä, tai
b) he pelkäävät, että heidän maahan kutsumansa henkilöt karkaavatkin johonkin ihan muualle, jolloin yhteisölle tulee mahdollisesti viranomaisten kanssa ongelmia.

Mutta jos sulle ei makseta palkkaa etkä tee muutenkaan siellä mitään liiketoimintaa, niin miksei turistiviisumi riittäisi?

Anyway, ihan vilpittömästi haluaisin kuulla, että millainen henkilö lähtee vapaaehtoisesti Intiaan hoitamaan jotain kulkukissoja ilman palkkaa? Mitä siitä saa itselle, näin niinkuin ripulin ja jäykkäkouristuksen lisäksi? Jonkinlainen kokemus se varmasti on, mutta eihän siinä opi mitään, eikä se varsinkaan näytä hyvältä CV:ssä.
Cheque yourself before you wreque yourself.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 18.09.2017, 03:41:01 »
ongelma on siinä, että se "yhteisö" ei halua kutsua ketään sinne töihin, koska:
a) "yhteisön" toiminta ei ehkä ole ihan täysin rehellistä, tai
b) he pelkäävät, että heidän maahan kutsumansa henkilöt karkaavatkin johonkin ihan muualle, jolloin yhteisölle tulee mahdollisesti viranomaisten kanssa ongelmia.

Mutta jos sulle ei makseta palkkaa etkä tee muutenkaan siellä mitään liiketoimintaa, niin miksei turistiviisumi riittäisi?

Anyway, ihan vilpittömästi haluaisin kuulla, että millainen henkilö lähtee vapaaehtoisesti Intiaan hoitamaan jotain kulkukissoja ilman palkkaa? Mitä siitä saa itselle, näin niinkuin ripulin ja jäykkäkouristuksen lisäksi? Jonkinlainen kokemus se varmasti on, mutta eihän siinä opi mitään, eikä se varsinkaan näytä hyvältä CV:ssä.
Voisin kuvitella, että Intiaan vapaaehtoistöihin lähtevää nuorta kiinnostaa uusi kokemus  ja tunne olla toisen eliön avuksi. Kaikki eivät arvioi maailmaa helposti mitattavassa rahassa.

Riippuu kenelle ilmoittaa olleensa vapaaehtoistöissä Intiassa. Intiassa eläminen katutasolla voi olla erittäin avartavaa enkä minä työntantajana tyrmäisi sillä perusteella työnhakijaa, vaan kysyisin, mitä kokemus opetti hänelle.

Mitä tulee itse asiaan. NinzaBrown ei voi hakea virallisesti vaadittavaa työviisumia, koska työnantaja ei halua tai pysty tukemaan sitä.

Turistiviisumi puolestaan nyt vaan ei virallisesti riitä palkattomien vapaaehtoistöiden tekemiseen. Oudoksuttaa, ettei Intiaan muutaman kerran businessviisumin tarvinnut ymmärrä sitä Intiasta.

Intiassa byrokratia ei aina ole sujuvaa ja ehkä rehellinenkään järjestö ei halua ryhtyä luparuljanssiin eli on muitakin vaihtoehtoja kuin a ja b.

Mitä itse NinzaBrownin viisumihakemukseen tulee, niin helpointa on hakea turistiviisumia eikä siihen tietenkään kannata silloin laittaa referencen kohdalla ketään joka ei halua siihen nimeään. Lentoyhtiöistäkin saa varmasti lippuja ilman kenenkää Intiassa toimivan nimeä. Laita siihen kohtaan faijasi, broidisi tai kenen tahansa sukulaisen nimi, jollet jätä tyhjäksi. Lentokentällä ei kukaan ala hiillostamaan ja kyselemään mitään matkasuunnitelmaa turistiviisumilla luultavasti ekaa kertaa rajan ylittävältä. Kirjoitat vain maahantulokorttiin ekan hotlasi nimen ja suunilleen osoitteen.

NinzaBrown, tietänet tästä https://en.wikipedia.org/wiki/Gondwana_(India) ja voi olla, että heillä on muitakin suunnitelmia kuin katukoirista huolehtiminen (katukissat eivät liene Intiassa mikään erikoisen apua tarvitseva ryhmä). Jo järjestön pelkän nimen maininta luulen aiheuttavan kulmakarvojen kohotusta ja ehkä kitkaa Intian byrokratian rattaissa, jos sitä pyörittävät ulkolaiset. En siksi yhtään ihmettelisi, jolleivät he halua ulkolaisten ilmoittavan tulevansa heille avustustöihin eli voi ottaa suuren riskin tekemällä heille vapaaehtoistöitä turistiviisumilla, mutta jos Gondwanaland Goalla todella on hyvä maine, niin miksei se voisi olla riskin arvoistakin.

Kas vain, linkki ei jostain syystä aukea Palliksen sisällä, mutta siinä kerrotaan mm Gondsien olevan ns heimoihmisiä
« Viimeksi muokattu: 18.09.2017, 03:50:50 kirjoittanut musti »

Hank da Silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 18.09.2017, 18:49:26 »
Voisin kuvitella, että Intiaan vapaaehtoistöihin lähtevää nuorta kiinnostaa uusi kokemus  ja tunne olla toisen eliön avuksi. Kaikki eivät arvioi maailmaa helposti mitattavassa rahassa.
Vapaaehtoistyössä ei ole mitään pahaa per se, mutta tämä kyseinen kuulostaa todella turhalta ja jonkin verran epäilyttävältä. Tarjolla olisi varmasti hommia, joissa pääsee auttamaan ihmisiä ja tekemään jotain oikeasti merkityksellistä.

Jos taas duuni ei ole olennaista, niin mä ainakin lähtisin couch-surffaamaan. Ei tarvitse olla työn sitomana samassa kylässä kahta kuukautta.

Lainaus käyttäjältä: musti
Riippuu kenelle ilmoittaa olleensa vapaaehtoistöissä Intiassa. Intiassa eläminen katutasolla voi olla erittäin avartavaa enkä minä työntantajana tyrmäisi sillä perusteella työnhakijaa, vaan kysyisin, mitä kokemus opetti hänelle.
Mun ensimmäinen olettamus työnantajana on, että sinne on menty pitämään hauskaa ja polttamaan pilveä. Rahaa ei ole ollut majoitukseen, joten on pitänyt keksiä, miten sen saa ilmaiseksi. Jos kertoo tämän ihan rehellisesti niin se voi mennäkin läpi, mutta jos koettaa selittää, että se kattien ruokkiminen on elämän tärkeimpiä saavutuksia, niin ei pääse jatkoon.

Lainaus käyttäjältä: musti
Turistiviisumi puolestaan nyt vaan ei virallisesti riitä palkattomien vapaaehtoistöiden tekemiseen. Oudoksuttaa, ettei Intiaan muutaman kerran businessviisumin tarvinnut ymmärrä sitä Intiasta.
Ymmärrän Intiasta kuitenkin sen verran, että siellä ei valitettavasti pääse kovin pitkälle, jos tekee kaiken niin kuin virallisesti pitäisi tehdä.
Cheque yourself before you wreque yourself.